Bukefalos 28 år!

dumpa gödsel

Ava22

Trådstartare
Jag och min man bor på landet, flyttade hit i september förra året. Bakom huset finns en hästgård med 2 stall. Jag har fattat det som att det är gårdsägaren som hyr ut stallen, till två olika personer. Den ena dumpar gödsel med halm i på ängen precis nedanför oss. Nu är ju sommaren på väg och jag är lite orolig för att det kommer att lukta. Jag har inget emot hästar och hästlukt, men när vi sitter ute och äter så vill jag ogärna känna bajslukten. Men också, är det okej att man bara slänger ut det så? Jag har för mig att man inte får det?

Jag kan lägga in bild om ni vill se.
 
Kommunen kan svara på vad som krävs för stallen i eran kommun. Platta eller container brukar vara det vanligaste.

Dock har bönder (ägaren till gården?) ofta tillåtelse att ha så kallade stukor (förresten...är det så de kallas?) och de har man oftast i kanten på åkern.
Det är gödselhögar, ibland av stora proportioner, som ligger och väntar på utspridning.

Det finns regler hur en sådan får skötas också och de reglerna tror jag står på jordbruksverkets sida, om jag inte minns fel.
 
Jag och min man bor på landet, flyttade hit i september förra året. Bakom huset finns en hästgård med 2 stall. Jag har fattat det som att det är gårdsägaren som hyr ut stallen, till två olika personer. Den ena dumpar gödsel med halm i på ängen precis nedanför oss. Nu är ju sommaren på väg och jag är lite orolig för att det kommer att lukta. Jag har inget emot hästar och hästlukt, men när vi sitter ute och äter så vill jag ogärna känna bajslukten. Men också, är det okej att man bara slänger ut det så? Jag har för mig att man inte får det?

Jag kan lägga in bild om ni vill se.
Häst gödsel luktar inte så mycket, hade varit mer orolig för flugorna..

Kan ni inte be dem att ha gödselhögen på någon annan mer lämplig plats?

Grannen la upp en gödselhög en 50m från vår gård i höstas, själva gödselhögen var ca 3m hög och 80m lång på slutet, så var inte en liten hög. Luktade inte ngt så att det störde även om det var större delen koskit. men det var ju ingen värme då heller som gjorde att det brände på extra. och då det blev vinter så kom det inga kopiösa mängder flugor.
 
Häst gödsel luktar inte så mycket, hade varit mer orolig för flugorna..

Kan ni inte be dem att ha gödselhögen på någon annan mer lämplig plats?

Grannen la upp en gödselhög en 50m från vår gård i höstas, själva gödselhögen var ca 3m hög och 80m lång på slutet, så var inte en liten hög. Luktade inte ngt så att det störde även om det var större delen koskit. men det var ju ingen värme då heller som gjorde att det brände på extra. och då det blev vinter så kom det inga kopiösa mängder flugor.

Nä, och det där med flugor verkar vara något som har mer med var ditt hus ligger. Vi har inga stukor nära oss, närmaste kostall ligger 4 km ifrån men skog mellan och bra gödselhantering med container och miiiiiiljoner flugor här.
Det är riktigt mycket och jobbigt.

På förra stället var det minst lika många åkrar, ings stukor och containern mycket närmare huset, ca 10 meter ifrån. Inga flugor alls.

Undrar vad det är som gör detta?
 
Det är väldigt hårt reglerat med gödsel och var och hur man får lägga det. Vilka regler som gäller var beror på typ av gödsel och typ av mark. Som skrivet innan kan kommunens miljöavdelning svara på vad som gäller för er.
När det gäller s k stukor på åkermark (dit räknas troligen även ängen i det här fallet) krävs tillstånd från Länsstyrelsen.
För spridning av gödsel så finns redan skrivet alla regler på Jordbruksverkets hemsida. Kan vara värt att notera att det krävs tillstånd för att transportera gödsel på allmänväg.
 
När det gäller s k stukor på åkermark (dit räknas troligen även ängen i det här fallet) krävs tillstånd från Länsstyrelsen.

Har nog aldrig hört talas om att det krävs tillstånd till stuka i "vanliga" områden, dvs ej i riskzon för övergödning, vattenskyddsområden eller områden med bestämmelser/detaljplan. Däremot kan såklart större djuranläggningar med 100+ djurenheter ha villkor för gödselhanteringen.
 
Har nog aldrig hört talas om att det krävs tillstånd till stuka i "vanliga" områden, dvs ej i riskzon för övergödning, vattenskyddsområden eller områden med bestämmelser/detaljplan. Däremot kan såklart större djuranläggningar med 100+ djurenheter ha villkor för gödselhanteringen.
Jag tror inte det finns några undantag även om det kan vara olika lätt att få tillstånd på olika platser. Men grunden är för gödselhantering att det ska lagras så att det inte kan träcka ut gödselvatten i marken.
 
Jag tror inte det finns några undantag även om det kan vara olika lätt att få tillstånd på olika platser. Men grunden är för gödselhantering att det ska lagras så att det inte kan träcka ut gödselvatten i marken.
Blev avbruten och hann inte skriva detta:
När jag gick utbildning/information hos Länsstyrelsen fanns inga undantag för tillstånd för stukor om dom inte var tillfälliga och i samband med spridning av gödsel enligt de regler som finns då.
 
Nej det krävs generellt sett inte tillstånd för stukor (kan säkert vara så i vissa län, Skåne Blekinge och Halland har lite speciella regler). Det krävs INTE heller tillstånd för transport av gödsel!!
 
Blev avbruten och hann inte skriva detta:
När jag gick utbildning/information hos Länsstyrelsen fanns inga undantag för tillstånd för stukor om dom inte var tillfälliga och i samband med spridning av gödsel enligt de regler som finns då.

Men stuka ÄR en tillfällig lagringsform innan spridning. Det finns inga permanenta stukor, då är det ingen stuka helt enkelt.

Jag har som sagt inte stött på att stukor skulle vara tillståndspliktiga, googlade även som snabbast och det verkar inte vara något som förekommer i andra län heller. Tillstånd hos lst söker man för ganska stora miljöfarliga verksamheter. Däremot kan det förekomma att kommunal nämnd har bemyndigande om att kräva anmälan för lagring och spridning av gödsel inom vissa områden (ex inom vattenskydd och områden med detaljplan el. bestämmelser).
 
Jag och min man bor på landet, flyttade hit i september förra året. Bakom huset finns en hästgård med 2 stall. Jag har fattat det som att det är gårdsägaren som hyr ut stallen, till två olika personer. Den ena dumpar gödsel med halm i på ängen precis nedanför oss. Nu är ju sommaren på väg och jag är lite orolig för att det kommer att lukta. Jag har inget emot hästar och hästlukt, men när vi sitter ute och äter så vill jag ogärna känna bajslukten. Men också, är det okej att man bara slänger ut det så? Jag har för mig att man inte får det?

Jag kan lägga in bild om ni vill se.
Men, visste ni inte om, att det fanns en hästgård alldeles i närheten? Flyttar man ut på landet i närheten av djur, får man nog finna sig i att det finns gödsel i närheten. Hur tänker du nu? Ska det inte finnas stall och hästar för att du ska slippa "bajslukt"? Jag blir så trött på stadsmänniskor som klagar över lukter och flugor på landet. Stanna i sta´n då eller bosätt er i ett villaområde!
 
Dumpa?
Ja det ligger väl där och inväntar hösten då det ska spridas gissar jag.

Vi lägger vårt i en container vid stallet, när den är full lägger vi det i en hög på den äng som ska gödslas nästa gång, där ligger det tills det är dags för spridning. Just nu en stor hög nära vårt hus. Ingen lukt. Inga flugor.

Flugorna håller till i hästarnas färska högar. Inte det brunna gödslet.
 
Men, visste ni inte om, att det fanns en hästgård alldeles i närheten? Flyttar man ut på landet i närheten av djur, får man nog finna sig i att det finns gödsel i närheten. Hur tänker du nu? Ska det inte finnas stall och hästar för att du ska slippa "bajslukt"? Jag blir så trött på stadsmänniskor som klagar över lukter och flugor på landet. Stanna i sta´n då eller bosätt er i ett villaområde!

Oj, vilket tråkigt inlägg! Du vet inte om min bakgrund, men ändå kallar mig för en trist stadsmänniska. Du har fel.
Vi visste mycket väl att det låg en hästgård bakom huset. Jag har haft två hästar. Jag tycker det är jättemysigt med stallet och hästarna!
Men jag hade inte förväntat mig att de skulle dumpa gödsel på ängen, ca 5 meter från vår tomtgräns. Om det inte luktar eller påverkar vårt vatten (vi har brunn), så bryr jag mig inte. Men jag tror inte någon uppskattar att det luktar skit på sommaren när man är ute i trädgården hela dagarna. Eller?

Svarar er andra:
Bra tips med kommunen, ska ringa och kolla med dem.
Skiten ligger kvar där den ligger, den har legat på samma ställe sen i höstas och de bara fyller på. Gårdsägaren brukar inte sina ägor, de används till hagar och naturängar.
Flugor har vi och det räknade jag med när vi flyttade till landet, så det bryr jag mig inte om.
 
Oj, vilket tråkigt inlägg!
Men nog är du litet gnällig alltid.
Gärna hästar - men inget hästskit nära mig.
Det kommer skit med hästar.
Så är det bara.

Det är många som bor på landet som klagar över gödsellukten och det blir bara så trist i längden.
Åkrar måste få brukas och då så ingår gödsel.
Om man vill slippa det så skall man inte bo bredvid en åker.
 
Men, visste ni inte om, att det fanns en hästgård alldeles i närheten? Flyttar man ut på landet i närheten av djur, får man nog finna sig i att det finns gödsel i närheten. Hur tänker du nu? Ska det inte finnas stall och hästar för att du ska slippa "bajslukt"? Jag blir så trött på stadsmänniskor som klagar över lukter och flugor på landet. Stanna i sta´n då eller bosätt er i ett villaområde!

Jag tycker väl också att detta är ett oerhört tråkigt inlägg, men speglar väl kanske hästfolk i allmänhet och visar lite på varför konflikter uppstår mellan hästfolk och människor utan häst.

För att återgå till ursprungsfrågan, ring din kommun och kolla vilka regler som gäller. Stukor eller inte, så vet jag att det inte är tillåtet att stuka så nära en bebodd fastighet.
 
Men nog är du litet gnällig alltid.
Gärna hästar - men inget hästskit nära mig.
Det kommer skit med hästar.
Så är det bara.

Det är många som bor på landet som klagar över gödsellukten och det blir bara så trist i längden.
Åkrar måste få brukas och då så ingår gödsel.
Om man vill slippa det så skall man inte bo bredvid en åker.

Nej, jag kan inte hålla med dig. I alla stall jag varit i/ haft häst i så finns gödselhögen i anslutning till stallet. Här ligger stallen en bra bit bakom vårt hus, medan gödselhögen ligger nära vårt hus, helt utan anslutning till stallet. Har aldrig sett det innan.

Åkrar som gödslas, inga problem, nu bor vi inte nära åkrar, men när det gödslas så luktar det den dagen, om ens det. Varför skulle jag bry mig om det? Jag snackar om en gödselhög som fylls på, ca 50 meter från min tomtgräns, och OM det luktar och påverkar vårt vatten, varför ska jag bara acceptera det, för att jag bor på landet?
 
Nej det krävs generellt sett inte tillstånd för stukor (kan säkert vara så i vissa län, Skåne Blekinge och Halland har lite speciella regler). Det krävs INTE heller tillstånd för transport av gödsel!!
Jo det krävs tillständ för transport av gödsel, för när det sker på allmänväg är det lika med Farligt Gods och får inte transporteras hur som helst utan ska följa reglerna för ADR:S
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 747
Senast: Lobelia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 808
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp