Bukefalos 28 år!

dumpa gödsel

Okej, vad är din definition av att bo på landet?
Jordbruksbygd utom planlagt område där kommunen inte anser att det behövs särskilda tillstånd för djurhållning i jordbruk.
Vallentuna, Sollentuna, Täby m.fl. kommuner är alldeles för tätbebyggda för det.
 
I Norrtälje och Sigtuna så finns det riktig landsbygd, en bit bort.
I Vallentuna så finns det inte.
Botkyrka har jag ingen egen erfarenhet av.
Ja du... Efter 30 år i Vallentuna kommun får jag nog konstatera att du har fel... Jag vet inte var du bor, men att säga till ts att det inte finns någon landsbygd där h*n bor. Tycker du inte att det är lite fånigt? Det borde ju ts veta bäst själv eller hur?
 
Jordbruksbygd utom planlagt område där kommunen inte anser att det behövs särskilda tillstånd för djurhållning i jordbruk.
Vallentuna, Sollentuna, Täby m.fl. kommuner är alldeles för tätbebyggda för det.

Enligt Vallentuna kommuns hemsida så nämner de att det är en landsbygd. Har du ngn källa, eller är det hur man tolkar ordet, vad betydelsen är? Men om jag inte bort på landet, då undrar jag verkligen vad jag bor på?
 
Det borde ju ts veta bäst själv eller hur?
När reglerna för djurhållning blir kommunalt reglerade för att det är för trångt med djur, då så bor man inte längre på landet.
Vallentuna är hårt reglerat vad gäller all djurhållning på ett sätt som inte är förenligt med en äkta landsbygd.
 
Jordbruksbygd utom planlagt område där kommunen inte anser att det behövs särskilda tillstånd för djurhållning i jordbruk.
Vallentuna, Sollentuna, Täby m.fl. kommuner är alldeles för tätbebyggda för det.
Din beskrivning motsvarar ganska stor del av Vallentuna. Skillnaden mot Sollentuna är stor (större delen av den obebyggda marken ingår i Järvafältets naturreservat).
SCB har en (ekonomisk) definition på landsbygdskommun som en kommun där endast en liten del av befolkningen (cirka 5 % tror jag) bor i tätort. Men det är en ekonomisk definition som även har med hur man försörjer sig att göra. Så i den bemärkelsen är (numera) ingen kommun i Stockholms län landsbygdskommun). Vilket inte hindrar att det finns landsbygd i de kommunerna.
 
När reglerna för djurhållning blir kommunalt reglerade för att det är för trångt med djur, då så bor man inte längre på landet.
Vallentuna är hårt reglerat vad gäller all djurhållning på ett sätt som inte är förenligt med en äkta landsbygd.
Jag förstår inte varför det är så svårt att erkänna att de som bor i kommunen känner till förhållandena bättre än de som inte bor där. Jag har personligen varit del i tillståndshandläggningen om lantbruksdjur inom detaljplanerat område i Vallentuna kommun och känner väl till vilka lokala ordningsföreskrifter kommunen har. Vallentuna kommun är inte hårdare regler om djurhållning än någon av sina grannkommuner.
 
När reglerna för djurhållning blir kommunalt reglerade för att det är för trångt med djur, då så bor man inte längre på landet.
Vallentuna är hårt reglerat vad gäller all djurhållning på ett sätt som inte är förenligt med en äkta landsbygd.
Källa på det?
 
Är det en skröna?
Tydligen.
Jag lägger mig.
Här så ser det ut som att det gäller hela Kommunen.
http://vallentuna.se/sv/Bygga-bo-oc...bruk/Lantbruk/Djur-som-inte-ar-sallskapsdjur/
Men i formuläret för ansökan så står det tydligt att det bara gäller inom planlagt område.
http://dok.vallentuna.se/files/blan...ans%f6kan%20om%20djur%20inom%20detaljplan.pdf

Då så finns ju två möjligheter i TS fall.
1. Hon bor inom planlagt område och inte på landsbygd och har då rätt att kräva att grannarna har tillstånd.
2. Hon bor på riktiga landet och får leva med att grannarna använder sin mark till att lagra gödsel på om de så vill.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 297
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 844
Senast: Lobelia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 821
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp