Bukefalos 28 år!

dumpa gödsel

Jag snackar om en gödselhög som fylls på, ca 50 meter från min tomtgräns, och OM det luktar och påverkar vårt vatten, varför ska jag bara acceptera det, för att jag bor på landet?
Du oroar dig ju redan innan det vare sig luktar eller har påverkat ditt vatten.
Man får lägga hästgödsel på det viset då det innehåller en stor mängd torrsubstans.
Det ligger inte på din mark så du har ingen rätt att klaga om det inte direkt påverkar dig.
Om det påverkar beror ju på åt vilket håll marken lutar och om du har en grävd eller borrad brunn.
Är brunnen borrad så kommer det inte dit.

Gödsel 50m från tomtgränsen får du nog annars räkna med på landet.

Du passar f.ö. bra in i min tråd:
http://www.bukefalos.com/threads/missnojd-ar-manniskan.1306445/
 
Fast man får köra konstgödsel på allmän väg utan tillstånd också.

När Miljöbalken kom (1995?) diskuterades dock den här frågan. Rent definitionsmässigt skulle då gödsel klassas som farligt gods. Man insåg snart att det var helt orimligt, naturligtvis.
 
Äng, det är varken betesmark eller åkermark. Kanske har varit det tidigare?

Det finns regler att följa om man väljer att mellanlagra gödsel i stuka. Tex ska man se till att lagringstiden blir så kort som möjligt, man bör inte lagra på tjälad eller snötäckt mark (dvs du får lagra den på våren inför vårbruk, alt på hösten inför höstbruk), lagringen bör ske på den åker där den ska spridas (dvs du får inte lagra på betesmark), mängden stallgödsel i stukan bör inte vara större än växtnäringsbehovet på det aktuella fältet där den förvaras etc.

Det får heller inte finnas risk för läckage till vattendrag, grundvatten, dricksvattentäkter etc och jordarten ska vara lämplig för förvaringen. Lagringen får INTE orsaka olägenhet för närboende! (dvs genom flugor och lukt)
 
Reglerna för stukalagring varierar kraftigt mellan olika delar av landet så det är omöjligt att ge ett generellt svar om vi inte vet vart TS bor (det kanske vi vet). T ex lagrar vi ofta över vintern i Värmland, och ibland rekommenderas man även att lagra just på tjälad mark pga bärigheten.
 
Reglerna för stukalagring varierar kraftigt mellan olika delar av landet s
Och hur det ser ut på den aktuella platsen.
Här så får hästgödslet ligga permanent vid åkerkanten, då det är en bergknalle där som ser till att ev. pressvatten bara rinner ut över den stora åkern som behöver näringen.
Det kan vara en anledning till att ha gödselstacken en bit ifrån stallet.
Att där finns en naturlig lösning som är godkänd.
 
Reglerna för stukalagring varierar kraftigt mellan olika delar av landet så det är omöjligt att ge ett generellt svar om vi inte vet vart TS bor (det kanske vi vet). T ex lagrar vi ofta över vintern i Värmland, och ibland rekommenderas man även att lagra just på tjälad mark pga bärigheten.

Bor i Vallentuna.
 
Jag och min man bor på landet, flyttade hit i september förra året. Bakom huset finns en hästgård med 2 stall. Jag har fattat det som att det är gårdsägaren som hyr ut stallen, till två olika personer. Den ena dumpar gödsel med halm i på ängen precis nedanför oss. Nu är ju sommaren på väg och jag är lite orolig för att det kommer att lukta. Jag har inget emot hästar och hästlukt, men när vi sitter ute och äter så vill jag ogärna känna bajslukten. Men också, är det okej att man bara slänger ut det så? Jag har för mig att man inte får det?

Jag kan lägga in bild om ni vill se.

Första du ska göra är att vänta och se om det blir några problem. Blir det problem kan du prata med grannen och helt enkelt fråga om de kan tänka sig att flytta stukan eller hur länge de tror att den kommer att ligga där.

Stukor får bara vara tillfällig lagerplats och brukar plöjas ner i jorden ganska fort när det finns tillfälle :) Får du problem av stukan och ägaren av den inte vill göra något åt det kan du prata med Miljökontoret i din kommun. Om de anser att stukan kan vara skadlig (Många lägger stukan i kanten av åkern nära diken vilket man inte ska göra. Istället bör stukan ligga i mitten av åkern för att hindra att gödsel kommer ut i vattendragen.).

Får Miljökontoret in klagomål så måste de utreda det. De kommer antagligen att åka förbi och kolla så att den inte ligger för nära diken och möjligen prata med ägaren av den och fråga hur länge den ska ligga där. Om det är så att stukan inte kommer att medföra några miljöproblem kommer de med största sannolikhet inte att göra något. Lite skitlukt för man tåla om man bor på landet.

Första är alltid att vänta och se om det faktiskt blir problem och om det blir det, alltid, alltid prata med grannen först innan man blandar in någon annan. Det är inte roligt att bo på landet om man har osämja bland sina grannar...
 
Transport av Stallgödsel torde gå under bla UN 3291, N.O.S smittförande avfall.

Har tyvärr inte ADR boken med mig just nu, men ska kolla upp det till helgen.

http://farligtgods-adr.nu/Un?SearchString=avfall

Gödsel räknas som en animalisk biprodukt av klass 2 undantagen från behandlingskraven, vilket ur ett smittsskyddsperspektiv därför betyder "meh". Jag skulle vara mer orolig över att hantera matavfall från butiker än hästgödsel...
 
Bor i Vallentuna.
Nej, de får inte lägga gödsel på det sättet. Gödsel ska alltid förvaras tätt. alltså ska det inte finnas risk för att gödseln lakas ut till omgivande vattendrag osv. Många pratar om stuka här, men att lägga ut en skottkärra om dagen räknas inte som stuka. Det är t ex. om man mockar ur en djupströbädd och lägger upp alltihop i en hög på en gång (i stort sett) som sedan ska brukas ner. Är det lerjord (vilket är vanligt i den delen av landet) så är risken för urlakning ganska liten (jorden är så tät).

När det gäller farligt avfall och transporter så är gödsel undantagen om man kör gödsel från gården eller närliggande gårdar som ska ut på åkern inom en snar framtid om jag inte missminner mig helt.

När det kommer till din ursprungsfråga så behöver du nog inte oroa dig alltför mycket om lukt tror jag.
 
Första du ska göra är att vänta och se om det blir några problem. Blir det problem kan du prata med grannen och helt enkelt fråga om de kan tänka sig att flytta stukan eller hur länge de tror att den kommer att ligga där.

Stukor får bara vara tillfällig lagerplats och brukar plöjas ner i jorden ganska fort när det finns tillfälle :) Får du problem av stukan och ägaren av den inte vill göra något åt det kan du prata med Miljökontoret i din kommun. Om de anser att stukan kan vara skadlig (Många lägger stukan i kanten av åkern nära diken vilket man inte ska göra. Istället bör stukan ligga i mitten av åkern för att hindra att gödsel kommer ut i vattendragen.).

Får Miljökontoret in klagomål så måste de utreda det. De kommer antagligen att åka förbi och kolla så att den inte ligger för nära diken och möjligen prata med ägaren av den och fråga hur länge den ska ligga där. Om det är så att stukan inte kommer att medföra några miljöproblem kommer de med största sannolikhet inte att göra något. Lite skitlukt för man tåla om man bor på landet.

Första är alltid att vänta och se om det faktiskt blir problem och om det blir det, alltid, alltid prata med grannen först innan man blandar in någon annan. Det är inte roligt att bo på landet om man har osämja bland sina grannar...
Så ts ska kolla upp med vad som verkligen gäller för stukor först efter att hens brunn blivit förorenad?
Eller först då ts hus blivit invaderat av flugor och gödsel lukt?

Har gödselhög på gården, missköter mam den det minsta sommartid så kommer flugorna direkt. Trots att det är på skåne slätten och alltid blåser här.
 
Så ts ska kolla upp med vad som verkligen gäller för stukor först efter att hens brunn blivit förorenad?
Eller först då ts hus blivit invaderat av flugor och gödsel lukt?
.

Finns det risk att vattentäkten blir förorenad så har man ju så att säga redan problem. Som jag uppfattade det på ts var hon orolig för att det skulle bli lukt.
Och ja, jag tycker att man för grannsämjans skull ska vänta och se om det börjar lukta (grannen kanske bara tänker låta den ligga under helgen och sedan plöja ner det?) innan man börjar oroa sig.

Finns det risk för vattentäkt ska man självklart gå och prata med grannen direkt.
 
Och ja, jag tycker att man för grannsämjans skull ska vänta och se om det börjar lukta (grannen kanske bara tänker låta den ligga under helgen och sedan plöja ner det?) innan man börjar oroa sig.
.

Men om det har fyllts på sedan i höstas handlar det ju inte om en helg.

På TS beskrivning så tycker inte jag att det låter som en aktiv jordbrukare som lägger stukor för att gödsla åkrarna med, utan som en hyresgäst/arrendator (av stallet) som slipper kostnad för gödselhantering genom att tippa det på en äng. I Vallentuna finns stora markägare (läs kommun och fastighetsbolag) som inte är så aktiva utan arrenderar ut byggnader och mark till flera olika och sedan kanske inte har så bra koll själva. En följd av att Stockholm stad tidigare ägde stora delar av kommunen.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 297
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 844
Senast: Lobelia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 821
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp