Bukefalos 28 år!

Dvärghamstrar

T

TjejTjejen

Planerar att inskaffa lite dvärghamstrar (Roborowskis) och har lite funderingar.

Hur många roborowskis kan man ha i ett akvarium som är 50cm*25cm (botten ytan blir 0.125m2)?

Har även en gammal guldfiskskål på 25L skulle man kunna ha roborowskis i den? diametern på den är 36cm och den får alltså en bottenyta på ungefär 0,1m2. Tänkte alltså att man fyller den med sand eller liknande ungefär till ½ så att det blir en plan botten.

En sak till om jag köper en hona och en hane (roborowsikis), honan blir dräktig och jag tar bort hanen för att inte få fler kullar. Sedan när ungarna inte behöver mamman mer så får honungarna stanna med mamman och hanungarna sätter jag ihop med pappan som sitter i en annan bur. Skulle detta funka?
 
Jag vet inte mycket om dessa, men kan ju berätta att jag hade två systrar från samma kull tillsammans för många år sen, och den ena systern bet faktiskt ihjäl den andra. :cry:
 
Det är för litet tycker jag. MAX EN! Du ska ha minst två hamstrar, alltså dubbel uppsättning av inredningen. Hur ska det få plats?

Mina dvärghamster honor som gått ihop sedan födseln började bråka och jag blev tvungen att sära på dem. Nu bor de i vars ett aquarium på 1*1 m.

En guldfiskskål kan du absolut inte ha en hamstar i!
Jordbruksverkets regler om burmått är alldeles för små.

Har du haft hamstrar innan? OM du har några frågor kan du mejla mig elisabet_bentmar@hotmail.com , jag svarar jätte gärna.

Hlsn Elisabet :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Imorgon ska jag hämta 2 små råttflickor. :love: Samma uppfödare som till hanarna, fast inte samma föräldrar såklart. Tanken är att...
Svar
5
· Visningar
1 575
Senast: gul_zebra
·
Övr. Djur om dom bleknar, vad ska man göra då??? I våras (typ) Köpte vi två dvärghamstrar (honor :smirk:) men dom fick ungar, tre kullar.. Vi har...
Svar
8
· Visningar
1 101
Senast: MyLittlePony
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp