Bukefalos 28 år!

Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Jag anser att vi skall ha varg i landet o att det får kosta. Hanteringen av junselevargen kan däremot diskuteras, att diskutera varg med dig är dock meningslöst eftersom du inte kan diskutera med någon annan än dig själv.
PL

Återigen, trevligt att du använder ordet vi, när du beskriver inställningen till kostnader o vargförekomst. Det betyder mao att du liksom jag anser att kostnaden ska bäras av oss solidariskt;)
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Näru, pyskologfrågorna överlåter jag till dig och dina sakkunniga:D

Men det är du som påstår att "idiot" är en diagnos och dillar om psykologifrågor, ingen annan. Då jag inte har någon kunskap i om "idiot" är en diagnos så bollar jag frågan tillbaks till dig som är den enda källa jag har på påståendet.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Återigen, trevligt att du använder ordet vi, när du beskriver inställningen till kostnader o vargförekomst. Det betyder mao att du liksom jag anser att kostnaden ska bäras av oss solidariskt;)

Kostnaderna för vargrivna djur tas redan idag av samhället liksom man kan få bidrag till förebyggande åtgärder.

Inkomstbortfall pga utebliven jakt fördelas lämpligen lika solidariskt som inkomsterna av jakt.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Kostnaderna för vargrivna djur tas redan idag av samhället liksom man kan få bidrag till förebyggande åtgärder.

Inkomstbortfall pga utebliven jakt fördelas lämpligen lika solidariskt som inkomsterna av jakt.

Kostnaderna för viltskador pga av rovdjur täcks inte till 100 % av myndigheterna.

Inkomstbortfall ska naturligtvis täckas av den som förorsakar inkomstbortfallet.
Så som exempelvis sker när en väg byggs, då får markägaren ersättning för intrång + för de fördyringar som vägen orsakar ex sämre arrondering etc.

Har ingenting emot att dela på inkomsterna av jakt så länge resurserna tillhandahålls likvärdigt. Är du med i ett jaktområde med 10 Ha och området består av 1000Ha ska du naturligtvis ha 1% av inkomsterna. Bidrar du inte så....:D

Det är lika naturligt för mig som att den som inte äger, lånar eller hyr en häst får se sig om var han eller hon får rida....
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Men det är du som påstår att "idiot" är en diagnos och dillar om psykologifrågor, ingen annan. Då jag inte har någon kunskap i om "idiot" är en diagnos så bollar jag frågan tillbaks till dig som är den enda källa jag har på påståendet.

återkommer till svar från 1181
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Vilket annat ord än vi kan man använda i sammanhanget???? Jag tycker att Sverige dvs VI skall ha varg!
Kan du inte få ett enda svar utan att vränga till det?
PL
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Så genom att kalla någon idiot (om jag nu gjorde det) så ställer jag en diagnos som inte existerar och sedan ska jag tala om för den enda personen här som anser att det är en diagnos var han har fått sina fantasier ifrån. jaja, vanlig lbb logik.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Tror du på allvar att de som drabbas av ett vägbygge i alla lägen anser sig 100% kompenserade? Ersättningsnivåerna kan givetvis diskuteras och även behöva justeras men släng offerkoftan och sluta inbilla dig att det bara är jägare som känner sig förfördelade. Jo jag anser att folk ska kompenseras fullt ut för viltskador, men enligt objektiv bedömning.

Man äger rättigheterna till att jaga men inte viltet i sig. Då jägarna inte insisterat att dela med sig när mängden byte ökat kan de knappast kräva ersättning om de minskar. Och som sagt viltet i sig är det ingen som äger.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Vilket annat ord än vi kan man använda i sammanhanget???? Jag tycker att Sverige dvs VI skall ha varg!
Kan du inte få ett enda svar utan att vränga till det?
PL

Du som jag vet att allt vi vill ha kostar.

Om du anser det att vränga till det, när jag påpekar att det vi ska , ska även vi bekosta, så anser jag det påpekandet självklart för alla varken inser eller begriper detta.

Vi kan ha varg i Sverige, Folkmajoriteten önskar det alltså ska vi ha det.
Men det innebär att vi står för de kostnader det för med sig.
Samhällsintressen måste gå före den enskildes, dock ej på den enskildes bekostnad.
Solidariska beslut ska bäras solidariskt.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Tror du på allvar att de som drabbas av ett vägbygge i alla lägen anser sig 100% kompenserade? Ersättningsnivåerna kan givetvis diskuteras och även behöva justeras men släng offerkoftan och sluta inbilla dig att det bara är jägare som känner sig förfördelade. Jo jag anser att folk ska kompenseras fullt ut för viltskador, men enligt objektiv bedömning.

Man äger rättigheterna till att jaga men inte viltet i sig. Då jägarna inte insisterat att dela med sig när mängden byte ökat kan de knappast kräva ersättning om de minskar. Och som sagt viltet i sig är det ingen som äger.
Nej intrång ersätts inte till 100% därför att samhället satt i system att undervärdera ersättningarna.

Men vad det gäller varg utgår bara ersättning för de djur som dödas och bara då kropparna hittas.

Jag känner ingen jägare som inte delar med sig av bytet till dem som är med och delar på kostnaderna för jaktmarken. För du kan väl inte på allvar mena att jägarna först ska betala ett dyrt arrende för att sedan dela med sig till folk som inte är med och betalar arrende? Den typen av flummiga idéer trodde jag försvann när Berlinmuren rasade..:D
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Jag känner ingen jägare som inte delar med sig av bytet till dem som är med och delar på kostnaderna för jaktmarken. För du kan väl inte på allvar mena att jägarna först ska betala ett dyrt arrende för att sedan dela med sig till folk som inte är med och betalar arrende?

Då är det väl bara att förhandla ner priset på arrendet eller acceptera om det inte fungerar.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Då är det väl bara att förhandla ner priset på arrendet eller acceptera om det inte fungerar.

Då drabbar det ju markägaren, och han delar nog gärna med sig om du delar på kapitalkostnaden för marken, men det är ju en minoritet och vissa ideologier plägar ju vilja överta just minoriteters egendom utan att betala för sig...;)
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Då drabbar det ju markägaren, och han delar nog gärna med sig om du delar på kapitalkostnaden för marken, men det är ju en minoritet och vissa ideologier plägar ju vilja överta just minoriteters egendom utan att betala för sig...;)

Liksom det "drabbade" markägaren när viltstammen ökade. Som sagt markägaren äger inte viltet över huvudtaget, det är förmätet att vilja ha ersättning för att viltstammen ev minskar i synnerhet som ingen hade någon tanke på att betala när den ökat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 605
Senast: gul_zebra
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 639
Senast: honung
·
  • Artikel
Hästnyheter hästkraft I morgon startar Stockholm International Horse Show, under fyra dagar fylls Globen med allt från shetlandsponnyer till...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Svenska Dagbladet) Världens äldsta kända och minsta häst krympte till en katts storlek under den globala värmechocken för 56 miljoner...
Svar
0
· Visningar
1 500
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp