Bukefalos 28 år!

Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Tänk vad arbetstillfällen hon ger, precis som de miljoner som pumpats in i våra marker för några blommors skull./ >Inte alla pengar till oss>

Då vore det väl bättre att de inte använder helikopter utan till fots jagar rätt på henne, det skulle gå åt mer folk då.

Men skämt åsido.

Ska Sverige riva upp ingågna avtal med samebyarna och ska Sverige ratificera ILO:s konvention nr 169, Indigenous and Tribal Peoples Convention?
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Det är då märkligt att jag måste skriva det här igen eftersom jag upprepat det åtskilliga gånger till dig förut: Vore det inte bättre om du uttryckte vad du själv tycker och tänker istället för att helt utan vetskap om hur det egentligen ligger till lägga ord och åsikter i munnen på andra?

Edit: Eller ja, egentligen är det ju inte så märkligt eftersom det mesta du skriver endast är upprepningar och upprapningar så varför skulle du göra undantag för sånt?
 
Senast ändrad:
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Det är då märkligt att jag måste skriva det här igen eftersom jag upprepat det åtskilliga gånger till dig förut: Vore det inte bättre om du uttryckte vad du själv tycker och tänker istället för att helt utan vetskap om hur det egentligen ligger till lägga ord och åsikter i munnen på andra?

Edit: Eller ja, egentligen är det ju inte så märkligt eftersom det mesta du skriver endast är upprepningar och upprapningar så varför skulle du göra undantag för sånt?

"Om skattebetalarna i aktuellt område tillåtit vargen att befinna sig/passera samma nämnda område så hade ju staten sluppit lägga ut 4 miljoner för att skydda den mot skattebetalarna. "

För att detta ska vara möjligt MÅSTE de avtal som idag existerar gällande renbetesland o vargförekomst rivas upp eller hur?

Min fråga var, anser du att Sveriga ensidigt ska göra det, för Samerna lär inte acceptera detta.

I samband med, ska sverige liksom norge ratificera Om skattebetalarna i aktuellt område tillåtit vargen att befinna sig/passera samma nämnda område så hade ju staten sluppit lägga ut 4 miljoner för att skydda den mot skattebetalarna. ?
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Skattebetalarna i aktuellt område kan helt frivilligt ge vargen fri lejd utan att något rivs upp. Alternativet är att vackert lägga ut de pengarna som staten anser behövs för att skydda vargen mot skattebetalarna.

Att börja vifta med ett "du sympatiserar med SD"-kort känns som ett desperat tilltag när man egentligen inte har något att komma med.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Skattebetalarna i aktuellt område kan helt frivilligt ge vargen fri lejd utan att något rivs upp. Alternativet är att vackert lägga ut de pengarna som staten anser behövs för att skydda vargen mot skattebetalarna.

Att börja vifta med ett "du sympatiserar med SD"-kort känns som ett desperat tilltag när man egentligen inte har något att komma med.

Om inte om vore så vore jag miljardär.

Hur sannolikt är det att du får en 100% uppslutning när de samer bedriver renskötsler skulle dömma sig själva till ekonomisk ruin genom att tillåta varg utan rätt till preventiva medel mot det merarbete o de skador det innebär.

Sätter man sig in i problematiken i renbetesland finner man rätt snart att staten står som den store brottslingen. Först stjäl man markområden från vissa folkgrupper sedan säljer man eller skänker marken till andra för att sedan luta sig tillbaka och njuta av att fd ägare o nuvarande ryker ihop.
Det är så vitt jag förstår omöjligt för staten att ratificera ILO fördraget,,för då skulle samerna kunna driva rätt många fler fall.
Ex där beskattats för mark staten idag äger eller sålt/skänkt vidare och det inte existerar köpebrev mellann samerna eller staten.

En stor del av de pengar denna enda varg kostar är ju ersättning för det merarbete samerna åker på pga att det finns varg i närheten av hjordarna.

Så frågan står kvar:
Ska sverige som stat ensidigt riva upp de avtal man har med byarna idag.
Ska sverige ratificera ILOavtalet?

Det är de reella frågorna som måste besvaras för att ditt förslag ska kunna bli verklighet.
Och då med ja på fråga 1 och nej på fråga 2...instämmer du?
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Orkar inte bry mig om din oändliga rad av töntiga antivargtrådar. Har skallen din gått i spinn?
PL

Kan bara konstatera att din fantasilöshet vad det gäller argumentering bara överträffas av din brist på argument:rofl:
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

så du tycker det är bättre att skjuta henne?
Att förstöra vår investering på 4 miljoner?

de summorna som fakturerats är i mina ögon hiskeligt höga för att hålla en varg borta.
Men som sagt, de som fått pengarna kommer använda de vilket håller sveriges ekonomi rullandes. De får denna ersättningen vilket kanske innebär att de inte lyft akassa tex.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Känns som så, ja. ;)

För övrigt en ickefråga tycker jag, fyra miljoner kronor är cirka 42 öre per invånare. Det är inte alls någon stor investering om man betänker att det handlar om en genetiskt värdefull varg. Dessutom finns säkert andra utgifter som är mer diskutabla, om man nu tror att de skulle kunna gå direkt till en "sjuk arbetslös mamma och hennes dotter".
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Tja varje europeisk ko får mer i bidrag än vad halva världens befolkning i genomsnitt tjänar. Den europeiske kon kan åka jorden runt i första klass för sina bidragspengar.

utslaget per individ är det billigare med varg.

Å vad jag hatar EUs jordbrukssubventioner (och fiskepolitik). Vi som precis blivit av med våra när vi gick med. (ush din länk påminde mig igen om eländet).

Och även om man tänker som en självisk idiot bara på sitt eget bästa så är jag övertygad om att subventionerna skadar oss själva också. Det är ju lite oavsett inte som om det gick direkt bra för majoriteten av EU länderna som det är.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Justja, vargen kan gott få behålla sina 4 miljoner för mig, och lite till, bara den överlever och får valpar någonstans. (tydligen inte renbetesland då dock. Är det onaturligt med rovdjur i renbetesland? till skillnad från på övriga jordklotet.)
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

hmm vem vad var det som började inte jag som vill döda den som en annan person här inne snarare att jag vill den ska få en trevlig stund med en ny hanne
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Ska sverige som stat ensidigt riva upp de avtal man har med byarna idag.
Ska sverige ratificera ILOavtalet?

Det är de reella frågorna som måste besvaras för att ditt förslag ska kunna bli verklighet.
Och då med ja på fråga 1 och nej på fråga 2...instämmer du?
Du får väl fråga, är det Härjedalspartiet det heter, vars ledare eventuellt ska ställa upp för SD. Han har mycket synpunkter på renar och samer. Fast samer heter det inte på hans språk, tror jag.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Om inte om vore så vore jag miljardär.

Hur sannolikt är det att du får en 100% uppslutning när de samer bedriver renskötsler skulle dömma sig själva till ekonomisk ruin genom att tillåta varg utan rätt till preventiva medel mot det merarbete o de skador det innebär.

Sätter man sig in i problematiken i renbetesland finner man rätt snart att staten står som den store brottslingen. Först stjäl man markområden från vissa folkgrupper sedan säljer man eller skänker marken till andra för att sedan luta sig tillbaka och njuta av att fd ägare o nuvarande ryker ihop.
Det är så vitt jag förstår omöjligt för staten att ratificera ILO fördraget,,för då skulle samerna kunna driva rätt många fler fall.
Ex där beskattats för mark staten idag äger eller sålt/skänkt vidare och det inte existerar köpebrev mellann samerna eller staten.

En stor del av de pengar denna enda varg kostar är ju ersättning för det merarbete samerna åker på pga att det finns varg i närheten av hjordarna.

Så frågan står kvar:
Ska sverige som stat ensidigt riva upp de avtal man har med byarna idag.
Ska sverige ratificera ILOavtalet?

Det är de reella frågorna som måste besvaras för att ditt förslag ska kunna bli verklighet.
Och då med ja på fråga 1 och nej på fråga 2...instämmer du?

Jag varken instämmer eller motsäger dig eftersom jag överhuvudtaget inte diskuterar samernas rätt till marken de brukar. Den diskussionen får du ha med dig själv eller någon annan som är intresserad.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Tja varje europeisk ko får mer i bidrag än vad halva världens befolkning i genomsnitt tjänar. Den europeiske kon kan åka jorden runt i första klass för sina bidragspengar.

utslaget per individ är det billigare med varg.

Jag förstår inte vad korna har med saken att göra.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

*kl*

Kan inte alla bara sluta mata det här trollet..? Igen liksom...
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

så du tycker det är bättre att skjuta henne?
Att förstöra vår investering på 4 miljoner?

de summorna som fakturerats är i mina ögon hiskeligt höga för att hålla en varg borta.
Men som sagt, de som fått pengarna kommer använda de vilket håller sveriges ekonomi rullandes. De får denna ersättningen vilket kanske innebär att de inte lyft akassa tex.

Läget idag är följande:
hon kan inte sövas ytterligare en gång,man har tidigare bestämt antalet ggr som vargarna får sövas.

Hon kan inte vara kvar i renbetesland för det bryter i sin tur mot de avtal som ligger.

Skyddsjakt kommer därför attt ske.

En gammal sanning säger att man ska inte kasta friska pengar efter gamla spenderade, bara för att man tidigare spenderat friskt.

300:-i timmen + maskinkostnad är väl inte hiskelig, det är normalt.

Ska 10 gubbar ut och sammla ihop en sprängd renhjord så hamnar du nog närmare 4000:- per timme för democh det blir ju ca 40 000 per dag med lite övertid.
 
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Jag varken instämmer eller motsäger dig eftersom jag överhuvudtaget inte diskuterar samernas rätt till marken de brukar. Den diskussionen får du ha med dig själv eller någon annan som är intresserad.

Du kan knappast diskutera varg i renbetesland utan att involvera sámerna...det är ju det problemet handlar om. Renbetesland ska enligt avtal som staten har ingått vara varegfritt. Vargen kan inte ta sig till mellansverige från finnland utan att passera renbetesland.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 679
Senast: gul_zebra
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
29 142
Senast: honung
·
  • Artikel
Hästnyheter hästkraft I morgon startar Stockholm International Horse Show, under fyra dagar fylls Globen med allt från shetlandsponnyer till...
Svar
0
· Visningar
598
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Svenska Dagbladet) Världens äldsta kända och minsta häst krympte till en katts storlek under den globala värmechocken för 56 miljoner...
Svar
0
· Visningar
1 506
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp