Bukefalos 28 år!

EEEEElitloppet en gång om året 2013

Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

KL Jag började nästan grina när det visade sig att han fick starta. Jim 6 år som är uppväxt i betongen sa Mamma det är något fel
på den där hästen. Och sedan klämde han i från tårna där på Eläktaren när alla buade!
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Jag har fått en sån fadd smak i munnen. Allt detta snack om djurskyddet var ingenting värt.
Har dessutom hört av ett trovärdigt ögonvittne på stallbacken att C.C. "hoppade på tre ben i skritten" efter loppet. Var banveterinären och besiktade hästen efter loppet?
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Ja, det var ingen vacker syn alls. Bra av TV4 (Linda! Borde vara med mer!) att hugga tag i ban vet och fråga hur hon resonerade, medan spektaklet pågick.
Vi får väl invänta diverse tester och se om de Ehlert-tränade hästarna gick på hö och vatten vid sina fina prestationer också...
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Jag missade såklart Elitloppet fastän jag gått o tänkt att jag måste vara hemma då så att jag kan se det. Finns det o se hur CC såg ut nånstans?
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Jag blev typ mer arg och ledsen nu än på elitloppsdagen, då kanske chocken tog mig för mycket. :eek:

"Han ser mycket bättre ut än vad han gjort förut." Ja, men hästen ser ju ändå allt annat än bra ut. Varför måste man jämföra med något annat än utgångsläget att hästen ska röra sig harmoniskt och vara ren i gången? Den enda referensramen man ska utgå ifrån är väl ändå en häst som är frisk?

Vilken totalt idiotisk chansning med Commander Crowe som dessutom gör sitt bästa för att ge kusken det han ber om. Ibland är hästar för goda för denna värld.

Jag som alltid haft det bästa ögat till Fabrice av de jag talat med får väl svårt att tala gott om honom i framtiden. :meh:
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Jag som alltid haft det bästa ögat till Fabrice av de jag talat med får väl svårt att tala gott om honom i framtiden. :meh:

:eek: Om det är någon som vill starta en häst i det skicket så är det väl han, jag är inte direkt förvånad. Dock förvånad över att inte veterinären satte stopp för det, det är fullkomligt obegripligt.
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

När har en hopphäst fått starta halt i något större sammanhang?

Nu vet jag inte om Casall var så halt, men om han var det och besiktigades så hade han givetvis inte fått starta (om nu RGB hade velat det).

Puttar upp min fråga till Kellie, för jag har funderat och kan inte minnas att jag någonsin sett en hopphäst komma in haltandes på banan. Och många gånger har jag sett ryttare gå ut efter att hästen slagit i ett hinder rejält.
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Nu klar för Danmark. Svårt att avgöra vem som är dummast i huvudet.
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Puttar upp min fråga till Kellie, för jag har funderat och kan inte minnas att jag någonsin sett en hopphäst komma in haltandes på banan. Och många gånger har jag sett ryttare gå ut efter att hästen slagit i ett hinder rejält.

Håller faktist med dig här :D

Att folk travar runt i 500 högervarv då hästen biter sig fast på bettet eller går emot med bogen har man ju sett många gånger. Kallas lösgörande O_o

Men det vi såg detta elitlopp med CC har då aldrig jag skådat i ridhäst-Tävlings-sammanhang..

AM
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Har dessutom hört av ett trovärdigt ögonvittne på stallbacken att C.C. "hoppade på tre ben i skritten" efter loppet. Var banveterinären och besiktade hästen efter loppet?

Kommentatorn Anders? sa väl efter CCs försök att "hästen såg inte halt ut när han gick av banan" eller något liknande. Så då tänkte jag "skönt att det inte blev värre i alla fall"

Men om han hoppade på tre ben ja då borde väl både banveterinär och måldomarnämnd få sparken omedelbart? Om det finns ett ögonvittne borde det väl finnas fler så mycket folk som rörde sig överallt den dagen? Och hur mår CC idag? Någon som vet?

Den franske tränaren bryr sig väl knappast om några svenska lagar och regler.
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Kommentatorn Anders? sa väl efter CCs försök att "hästen såg inte halt ut när han gick av banan" eller något liknande. Så då tänkte jag "skönt att det inte blev värre i alla fall"

Fast det tycker jag var ett jättemärkligt uttalande av honom, för det är ju det man inte kan veta med tanke på att det är så mycket adrenalin som flödar genom kroppen på hästen direkt efter ett lopp. Och beroende på i vilket tempo han körde av banan finns det ju inget som säger att han inte bara valde den hastighet som han såg "bäst" ut i innan loppet. Och bara för att det inte märks något direkt efter utesluter ju inte att det inte blivit värre.
 
Sv: EEEEElitloppet en gång om året 2013

Håller med dig återigen, Stormkast. Jag kände direkt den sura smaken av det uttalandet från Anders. Hästen flödar av adrenalin men efter ett tag släpper det och hästen börjar känna smärtan och hoppar på tre ben.

Stackars häst, det börjar kännas som att man vill pressa ut minsta krona just nu med både Danmark & Finland.
 

Liknande trådar

Kultur Tänkte att vi kunde ha en tråd för livemusik under året, pepp inför och recensioner när man varit iväg. Kanske man kan möta upp någon...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 745
Senast: Piglet
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 388
Senast: Viva
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp