Effekt av halvhalt/halt med vikthjälper, samt andra frågor

J

josse

Nu har jag varit på kurs och fått lära mej nya saker som verkar vettigt, men sedan kommer frågorna när kursen är slut (förstås) :smirk: Nu blir det långt men jag måste förklara för att kunna fråga :smirk:

Kursledaren menade att min häst måste bli lösgjord i nacken för att kunna börja jobba bättre med bakdelen (detta är ju inget konstigti sig)Vi gjorde bland annat följnade övning(beskriver i höger varv).

Lägg till höger tygel mot hästen hals, lätt tryck med höger skänkel och flytta vikten utåt vänster (och sedan förstås upphöra med hjälperna när hon svarat), så att hästen ska få in höger bakeben längre under sej och på så sätt också få till en böjning genom hela kroppen, och även att hon slappnar av i nacken på detta sätt. Detta funkade ganska fint, hon varkade bli lösgjord och slappnade av. Jag förstår principen......

men det jag undrar är skillanden. Det jag tidigare har lärt är ju att när man rider på böjt spår så ska man ha vikten på inner sittben och göra ledande tygeltag för att ställa hästen i nacken. Men kanske var det jag lärde mej på kursen en teknik för att korrigera hästen när den fastnat och inte böjer sej korrekt på böjt spår? Ngn som vet? :confused:

Vi fick också träna på halter utan tygelhjälp (för att få hästen känsligare för halvhalter), dvs börja från marken genom att stanna, rygga eller starta med hjälp av spö och röst (peta på bogen eller korset)för att sedan uppsutten göra samma sak. Syftet att kunna stannna hästen med enbart vikthjälper. Detta fungerade också bra och jag tycker att hästen blev mer lydig för signalerna både drivande och förhåållnade och stannade mer med bakdelen på rätt plats. Vikthjälpen dock var att luta överlivet tillbaka vid förhållning, och ngt framåt, avlastande vid drivning. Jag har tidigare lärt mej att stanna genom att dra bak låren, spänna rumpan, och dra bak naveln mot ryggraden, men med överlivet stilla, det har funkat hyfsat, men jag upplever att överlivets lutning bakåt gav mer snabb reaktion. men pga inga tyglar eller vad det beror på så höjer hon halsen/huvet vid dessa stopp (med överlivet)medan hon vid stopp med magen(min tidigare teknik)rundade ryggen mer.

Vad är egentligen att rekommendera? Är det olika tekniker som ger samma effekt eller är det egentkligen samma teknik fast i olka stadier av utbildningstrappan?

Ngn so känner igen detta och har en förklaring :idea:
 
Sv: Effekt av halvhalt/halt med vikthjälper, samt andra frågor

Lägg till höger tygel mot hästen hals, = hästen kommer att slänga bakdelen inåt och bogen utåt och ryttaren utåt, dvs åt vänster. Inom barrockridning kallas detta ofta att böja hästen vilket är fel, man böjjer den inte, man låser den.


lätt tryck med höger skänkel = om långt fram, hästen kommer att gå lite utåt med bogen om den kan sidförande hjälp och om den inte kan det kommer den att gå inåt med bogen.
Om skänkeln långt bakåt kommer den att trycka bakdelen utåt.
Trycket med innerskänkel kan oxå användas om ryttaren glider alldelles för mkt utåt och viker sig i innermidja vilket är lätt hänt med tygeln mot halsenhjälpen.


och flytta vikten utåt vänster = Kanske ett sätt att få ryttaren att sitta mitt över hästen?

Ovan nämnda hjälper är inget jag gillar men det är effektivt om man har en häst som lutar inåt och hänger på innerbogen. Det var kanske det som var din häst problem och därför du fick göra detta?
Dock förstår jag inte hur den på detta vis får höger bak mer under sig, däremot så kommer vänster bak att komma mer under (slutaprincipen)
Om ni samtidigt böjde halsen mer än kroppen så kan man dock luras att tro att innerbenet trampar mer under men så är inte fallet.



men det jag undrar är skillanden. Det jag tidigare har lärt är ju att när man rider på böjt spår så ska man ha vikten på inner sittben och göra ledande tygeltag för att ställa hästen i nacken. Men kanske var det jag lärde mej på kursen en teknik för att korrigera hästen när den fastnat och inte böjer sej korrekt på böjt spår? Ngn som vet? :confused:

Om du sitter på innersittben och tar ledande tygeltag för att få hästen att stälal sig i nacken så brukar resultatet bli en häst som hänger på innerbogen så då är dessa nya hjälper du lärde dig logiska för att rätta upp problemet. Det är dock korrigeringsridning, dvs att du rättar upp ett fel med ett annat fel.

Pröva att strunta i nacken och rid en volt med rak häst och sitt på ytter sittben och flytta runt bogen på volten med hjälp av ytter sittben, inte genom huvudet. Be om stöd på ytter och när du får det släpp ett par mm och få till ställningen utifrån istället. Lär dig rida för ytterhjälperna istället för innerhjälper.

Halfrågorna
Att stana genom att luta sig bakåt trycker hästen framåt på bogrna och då är det en naturlig reaktion att dra upp huvudet för att hålla balansen. Att hålla ner huvudet med hjälp av händerna är HELFEL.

Din gamla halteknik är hälsosammare och bättre. Denna nya säger åt hästen att stanna eller ramla, den gamla säger åt hästen att stanna mjukt, stanna med rund rygg och balansera. Självklart är det första alternativet effektivare om man vill ha en kvickare halt, men inet om man vill ha en bärig hälsosam och uppbyggande halt.


Vad är egentligen att rekommendera? Är det olika tekniker som ger samma effekt eller är det egentkligen samma teknik fast i olka stadier av utbildningstrappan?

Ngn so känner igen detta och har en förklaring :idea:[/QUOTE]

Lite att fundera på hoppas jag.
 
Sv: Effekt av halvhalt/halt med vikthjälper, samt andra frågor

Djurjouren skrev:
och flytta vikten utåt vänster = Kanske ett sätt att få ryttaren att sitta mitt över hästen?

Ovan nämnda hjälper är inget jag gillar men det är effektivt om man har en häst som lutar inåt och hänger på innerbogen. Det var kanske det som var din häst problem och därför du fick göra detta?
Dock förstår jag inte hur den på detta vis får höger bak mer under sig, däremot så kommer vänster bak att komma mer under (slutaprincipen)
Om ni samtidigt böjde halsen mer än kroppen så kan man dock luras att tro att innerbenet trampar mer under men så är inte fallet.

Om du sitter på innersittben och tar ledande tygeltag för att få hästen att stälal sig i nacken så brukar resultatet bli en häst som hänger på innerbogen så då är dessa nya hjälper du lärde dig logiska för att rätta upp problemet. Det är dock korrigeringsridning, dvs att du rättar upp ett fel med ett annat fel.

Pröva att strunta i nacken och rid en volt med rak häst och sitt på ytter sittben och flytta runt bogen på volten med hjälp av ytter sittben, inte genom huvudet. Be om stöd på ytter och när du får det släpp ett par mm och få till ställningen utifrån istället. Lär dig rida för ytterhjälperna istället för innerhjälper.

Haltfrågorna
Att stana genom att luta sig bakåt trycker hästen framåt på bogrna och då är det en naturlig reaktion att dra upp huvudet för att hålla balansen. Att hålla ner huvudet med hjälp av händerna är HELFEL.

Din gamla haltteknik är hälsosammare och bättre. Denna nya säger åt hästen att stanna eller ramla, den gamla säger åt hästen att stanna mjukt, stanna med rund rygg och balansera. Självklart är det första alternativet effektivare om man vill ha en kvickare halt, men inte om man vill ha en bärig hälsosam och uppbyggande halt.


Tack för bra svar, jag förstår nog vad du är inne på och tycker att det låter logiskt.

Men jag tror egentligen att instruktören på kursen ändå var inne på rätt spår, jag såg ju när han red min häst att det fungerade bra, hon fick en helt annan resning och ernergi när han red, och renare takt. Så jag är helt övertygad att hanhar rätt teknik (och känsla) när han rider. Sen är det väl svårt att överföra kunskapen till talanglösa amatörer :o :cry:

Mitt problem är nog att jag inte riktigt förstod syftet med vissa av övningarna, som du mkt riktigt påpekade så var övningarna nog till för att korrigera fel, inte menat som en teknik man skulle använda hela tiden.

Kan tänka mej att övningen innertygeln mot halsen var till för att vi skulle lära oss att släppa innertygeln och inte bli hängande i den, och att den överdriva viktförflyttningen utåt var för att visa oss hur vikthjälperna fungerar, och för att få oss att "lossna" från inner sittben. Han menade ju att hästen till slut skulle flytta in bakbenet under sej bara vi tänkte vikthjälp utåt. Naturligtvis skulle vikthjälpen utåt bara vara en tillfällig rörelse och sedan skulle man räta upp sej och sitta mitt över hästen.

Han poängterade faktikst också viktigt med kontakt på yttertygel, och att innertyglen skulle ge efter så fort hästen gav efter och att man skulle rida med lös innertygel tills hästen klarade att bibehålla mer kontakt men fortfarande med eftergift. Han tydliggjorde att det var livsviktigt att hästen inte skulle hänga sej och ta stöd på tygeln.

Angående halterna så tror jag att han ville visa att man kan göra halt utan att använda tygelhjälper, utan vikthjälper, även där menade han att man till slut bara skulle kunna antyda lite vikt bakåt för att hästen skulle göra en halvhalt. Syftet var nog också att få hästarna att få upp lite mer energi så att baken kommer med.

Trots att jag nu låter lite förvirrad ändå, så har ditt svar gett mej lite klarhet vad han egentligen menade :angel:

Tack för att du skapade lite ordning i mina tankar ;) . Nästa kurs ska jag också fråga instruktören om syftet med övningen och hur han tänker så klarnar det nog ännu mera :banana:
 

Liknande trådar

Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Ridaranka
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 149
Senast: Brille
·
P
Träning Hej. Ni som rider på ridskola och träffar ridskolehästar som hotar och är buffliga, eller hästar som leder sina ryttare in i...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: krumeluren
·
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp