Efter ett ridpass

Sv: Efter ett ridpass

Jag borstar alltid efter ett ridpass, är han svettig så spolas han av ( pås sommaren då) och på vintern om han blir svettig tar jag och svampar på dom ställena där de behövs, Är extra noga med att han bortstas av och blir masserad nu när det är kallt, Sen blir det ett fleectäcke elr liknaden på honom :D så det blir varmt och skönt :)
 
Sv: Efter ett ridpass

På sommaren släpper jag bara ut hästarna i hagen om dom är svettig, är det mycket 'småskit' (knott, geting etc.) så duschar jag dom.
På vintern släpper jag antingen bara ut dom (om det inte är för kallt) eller låter dom stå inne tills dom torkat.

Tar inte på täcke om hästen är svettig då jag vill att hästens hud + täckhår skall få andas ordetnligt.

//Malin
 
Sv: Efter ett ridpass

Mocki: Du verkar som om du har koll, så du vet säkert detta redan, men ifall det finns nån annan som läser det du skrev som inte kan så mycket så tänkte jag bara tillägga att:

Ylletäcke är INTE varmt om man använder det som svettäcke, eftersom det då blir fuktigt av svetten den suger till sig. Man kan därför inte lägga på ett ylletäcke och släppa ut en häst i kylan och tro att den håller sig varm!!!:eek:
Däremot funkar det utmärkt att ha under ett annat täcke som värmer ellre låta dem stå inne med ett ylletäcke tills de blivit torra.

Antagligen är detta ingen nyhet för er bukare, men man vet ju aldrig vem som läser.:angel:
 
Sv: Efter ett ridpass

Har man inte klippt sin häst tycker jag det är onödigt och oförsvarligt att rida den svettig.


så jag måste klippa min häst för att få rida den? en timme om dagen skulle den då gå och inte bli lika svettig då den skulle vara klippt, sen skulle den måste stå ute med täcke resten av dagen, dvs 9 timmar..tror nog hellre hästen blir lite svettig och slipper dedär eckliga täckena under tiden i hagen
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 523
Senast: Askur2017
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 961
Foder & Strö Nya hästen fick med sig nått tillskott för magen, men inte i originalförpackning. Nån som har nå hum om vad det kan va? Doseringen va...
Svar
11
· Visningar
1 090
Senast: AbCdE
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp