Efter otäcka fallolyckan i SVT-programmet – Dermot Clemenger ställer upp i Stjärnhoppningen igen

Jag hoppas för allt i världen att de får lära sig grunderna ordentligt den här gången, innan det ska galopperas och hoppas...
Det är ju hemskt att se det där studsandet, flaxandet och dragandet på de stackars hästarna med ryttare som inte alls är redo. Kan ju inte vara kul för någon, egentligen.

Fast de är ju så upptagna så det hinns nog inte med ;)
 
Vissa är jätteduktiga och rider flera dagar i veckan. Andra verkar inte öva alls.

(vilket jag vet eftersom min hästs pojkvän/sambo (eller vad dom nu är - mest som ett gift gammalt par) ska vara med och hans ryttare övar massor.

/L
 
Vissa är jätteduktiga och rider flera dagar i veckan. Andra verkar inte öva alls.

(vilket jag vet eftersom min hästs pojkvän/sambo (eller vad dom nu är - mest som ett gift gammalt par) ska vara med och hans ryttare övar massor.

/L

Men egentligen kanske man skulle ställa som krav att de faktiskt övar i alla fall ett visst antal timmar :confused: eller låter någon annan vara med istället
 
Varav flertalet är lika illa eller värre än vanligt tränsbett. Jag tvivlar på att de blir duktiga nog att hoppa bana i vanlig grimma.
Nja. Du kan ju tex inte jämföra hackamore(inte ponnyhack) med tränsbett, då blir det ju alltid att bettet vinner.
Sidepull vs tränsbett väljer jag sidepull alla dagar till en nybörjare.
Dessutom torde hästarna vara välskolade/förlåtande nog att kunna ridas i grimma i detta programmet.
 
Nja. Du kan ju tex inte jämföra hackamore(inte ponnyhack) med tränsbett, då blir det ju alltid att bettet vinner.
Sidepull vs tränsbett väljer jag sidepull alla dagar till en nybörjare.
Dessutom torde hästarna vara välskolade/förlåtande nog att kunna ridas i grimma i detta programmet.
Ryttarna är inte välskolade nog menar jag. På många hästar funkar det säkert, men det blir svårare för ryttaren, och det är inte riktigt det de behöver.

Bosal och sidepull är milda "betslingar" men det är lite att lura sig själv att tro att de upplevs som mildare än tränsbett per automatik.
 
Ryttarna är inte välskolade nog menar jag. På många hästar funkar det säkert, men det blir svårare för ryttaren, och det är inte riktigt det de behöver.

Bosal och sidepull är milda "betslingar" men det är lite att lura sig själv att tro att de upplevs som mildare än tränsbett per automatik.
Nej det vet jag att :)

Det jag menar är att sidepull är bra mycket snällare till ett sånt hör typ av program jämfört med tränsbett.

Det blir varken svårare eller lättare för hästen om den är lärd sidepull, självklart kan man inte bara slänga på vilken betsling som helst och tro att det ska funka.

Självklart vet vi väl allihopa att de här ryttarna inte är redo att hoppa.
 
Nej det vet jag att :)

Det jag menar är att sidepull är bra mycket snällare till ett sånt hör typ av program jämfört med tränsbett.

Det blir varken svårare eller lättare för hästen om den är lärd sidepull, självklart kan man inte bara slänga på vilken betsling som helst och tro att det ska funka.

Självklart vet vi väl allihopa att de här ryttarna inte är redo att hoppa.

Jag skrev att ryttarna inte var skickliga nog att rida i grimma. Det är långt svårare att rida i grimma än med träns, i synnerhet precision att styra. Helt oberoende av hoppkunskaperna.
 
Jag skrev att ryttarna inte var skickliga nog att rida i grimma. Det är långt svårare att rida i grimma än med träns, i synnerhet precision att styra. Helt oberoende av hoppkunskaperna.

Har man ingen tidigare erfaremhet av ridning som de i programmet, så gör det inget skillnad för dom om de skulle lära sig rida i grimma eller träns.
 
Det är svårare att styra med grimma så visst gör det skillnad. Det är oprecist och trubbigt.
Du styr väl inte med hududlaget? Det sitter väl ändå i sätet.

Har du aldrig testat något mer precist än grimma så känns det inte alls ostyrbart.

Det var snarare hästarnas känsliga munnar jag tänkte på framför ryttarens komfort.
 
Du styr väl inte med hududlaget? Det sitter väl ändå i sätet.

Har du aldrig testat något mer precist än grimma så känns det inte alls ostyrbart.

Det var snarare hästarnas känsliga munnar jag tänkte på framför ryttarens komfort.
Jag tänker inte alls på komforten.

Menar du att grimman ändrar egenskaper och blir mer precis för att det är en nybörjare som använder den? Intressant?

Klart att det inte känns mer oprecist än något man inte testat. Och ja självklart styr man med säte och vikthjälper men finliret gör åtminstone jag med tyglarna och det är just finliret man behöver för att styra rakt mot mitten av hindret och inte komma på snedden. Det är ett samspel. Jag kan rida på halsrem eller styra helt utan tyglar. Det ökar svårighetsgraden ytterligare när det gäller precision.
 
Menar du att grimman ändrar egenskaper och blir mer precis för att det är en nybörjare som använder den? Intressant?

Klart att det inte känns mer oprecist än något man inte testat.
Du svarade redan dig själv :)

Jag får inte ut något av att vi disskuterar olika saker så jag ger mig nu.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dermot Clemengers har brutit båda armarna. Under torsdagens final av Stjärnornas hoppning ramlade han av, skriver tidning Hippson. Nu...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förre"Let's dance"-domaren Dermot Clemenger gör en helomvändning i karriären. Efter petningen från TV4-programmet - nu tävlar han som...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Rapparen Maxida Märak, sångerskan Anna Book och skådespelerskan Ellen Bergström är alla klara för SVT:s realityserie ”Stjärnhoppningen”...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter den otäcka olyckan i Falsterbo rider Alexander Zetterman igen. Zetterman har återhämtat sig från nyckelbensbrottet och tävlar nu i...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp