Efter otäcka fallolyckan i SVT-programmet – Dermot Clemenger ställer upp i Stjärnhoppningen igen

De kan ju varken styra eller rida från början direkt, så då kan de väl lika gärna lära sig med grimman?
Jag gillar inte programmet och något vidare och det är hemskt att se ryck, slit duns i ryggen och brist på kontroll - det har varit tillräckligt med olyckor ändå. Det gör knappast uppgiften lättare och säkrare om de ska lära sig att rida och tävla med grimma - och var hittar du lämpliga hästar skolade att bli ridna med vanliga grimmor? Det är bättre att skrota hela programidén eller bara släppa ut folk med minimikunskaper på banan. Det är många av kändisarna som verkligen lär sig rida, låt dem tävla och skippa de som är livsfarliga.
 
Jo när man är nybörjare styr man med tyglarna inte med sätet. Nästa steg är att lära sig utnytja skänkeln vid styrning och slutligen sätet. När man börjar styra mest med säte och skänkel är man på en ganska hög nivå i sin ridning.

Håller med, tack för hjälpen att formulera.

Och som sagt att detaljreglera styrningen (och tempot) under en hopptävling med ett så trubbigt verktyg som en grimma är på tok för avancerat för nybörjare. Lite anekdotiskt men jag brukade rida min häst till/från betet med halsring (grimskaft), jag hade betydligt mer kontroll och hästen var mer lättstyrd med halsring än grimma.
 
Ja, det hade varit en strålande idé. Sen misstänker jag att jobbet kommer emellan och ta tid, men att ta sig lite tid vore inte fel.

Vissa är som sagt jätteduktiga, medan andra knappt ser en häst. Vore ju roligare om alla var lika seriösa. Jag vet iaf vem jag hejar på :-). (och fortsätter hen såhär lär hen vinna).

/L

Men egentligen kanske man skulle ställa som krav att de faktiskt övar i alla fall ett visst antal timmar :confused: eller låter någon annan vara med istället
 
Min hästs sambo rids i grimma, eller utan, eller med bett. Vilket som. Han anpassar sig efter ryttaren och gör bara precis vad han behöver. Lite därför vi tyckte han skulle vara med - en riktigt bra, lugn läromästare, som alltid gör sitt jobb - oavsett utrustning :heart.

Tyvärr har många en alldeles för orealistisk bild av sina hästar. En tävlingshäst är inte alltid det bästa för en nybörjare...

Dom har ändrat rätt mycket inför årets säsong, men jag gissar att just ridkunskapen fortfarande ligger på kändisarna. Tyvärr.

/L
Jag gillar inte programmet och något vidare och det är hemskt att se ryck, slit duns i ryggen och brist på kontroll - det har varit tillräckligt med olyckor ändå. Det gör knappast uppgiften lättare och säkrare om de ska lära sig att rida och tävla med grimma - och var hittar du lämpliga hästar skolade att bli ridna med vanliga grimmor? Det är bättre att skrota hela programidén eller bara släppa ut folk med minimikunskaper på banan. Det är många av kändisarna som verkligen lär sig rida, låt dem tävla och skippa de som är livsfarliga.
 
Jo när man är nybörjare styr man med tyglarna inte med sätet. Nästa steg är att lära sig utnytja skänkeln vid styrning och slutligen sätet. När man börjar styra mest med säte och skänkel är man på en ganska hög nivå i sin ridning.
Jag fick lära mig med säte först. Fick inte trava innan jag kunde starta, stoppa och svänga med bara säte.
Det beror helt på vart och hur du lärt dig som nybörjare. Jag tyckte aldrig det var svårt eller ostyrbart.

Som jag redan sagt dock, jag skiter faktiskt i hur lättstyrt det är för dom.
Jag bryr om de stackars hästarnas munnar som blir dragna och ryckta. De måste ju se ut som fan i munnen efteråt.

Tyvärr lyckades lobelia vända disskutionen mot komforten för ryttarna vilket är ointressant för mig.
 
Tyvärr lyckades lobelia vända disskutionen mot komforten för ryttarna vilket är ointressant för mig.
Va? Jag har överhuvudtaget inte diskuterat komforten för ryttaren mer än att nu (för andra gången) förneka att jag gjort det. Vill du hitta något att bråka om?
 
Verkligen inte, det var därför jag bad om att avsluta disskussionen med dig :)
Du kan avsluta när du vill -jag tvingar dig inte att skriva och definitivt inte att hitta på nonsens om vad jag skrivit som inte har någon substans, det är inte ett direkt smart vis.
 
Jag fick lära mig med säte först. Fick inte trava innan jag kunde starta, stoppa och svänga med bara säte.
Det beror helt på vart och hur du lärt dig som nybörjare. Jag tyckte aldrig det var svårt eller ostyrbart.
Ja detlåter ju utmräkt men är det här verklgien den gängse metoden att lära folk styra hästen? Av de ridskolor jag besökt har ingen använt den metoden. Em orsak är troligen eftersom alla inser att det inte fungerar att låta ungarna skritta i minst ett år innan man går vidare. En annan orsak är att man säkert anser att manutan att skada hästarna kan lära ut andra saker undertiden man lär ut detta.
Som jag redan sagt dock, jag skiter faktiskt i hur lättstyrt det är för dom.
Jag bryr om de stackars hästarnas munnar som blir dragna och ryckta. De måste ju se ut som fan i munnen efteråt.

Tyvärr lyckades lobelia vända disskutionen mot komforten för ryttarna vilket är ointressant för mig.
Och varför tar du upp det här i ett svar till mig? Vore det inte bättre att citera eller tagga @Lobelia som du har den diskussionen med?
 
Ja detlåter ju utmräkt men är det här verklgien den gängse metoden att lära folk styra hästen? Av de ridskolor jag besökt har ingen använt den metoden. Em orsak är troligen eftersom alla inser att det inte fungerar att låta ungarna skritta i minst ett år innan man går vidare. En annan orsak är att man säkert anser att manutan att skada hästarna kan lära ut andra saker undertiden man lär ut detta.

Var skrev jag ett år? Det hittade du på själv ;)
Det är inte ungar vi pratar om utan vuxna människor med färdigutvecklad motorik.

Igen: Jag bryr mig om hästarnas munnar inte hur lätt det är för ryttarna att styra!
 
Var skrev jag ett år? Det hittade du på själv ;)
Det är inte ungar vi pratar om utan vuxna människor med färdigutvecklad motorik.
Fast det tar betydligt längre tid att lära sig styra på det sättet än det normala om man ska få till allt du kräver så skulel jag gissa att det tar uppåt ett år även för den vuxne lektionsryttaren.
Igen: Jag bryr mig om hästarnas munnar inte hur lätt det är för ryttarna att styra!
Och jag undrar fortfarande varför du tar den diskussionen med mig. Jag har inte sagt ett ljud om det utan bara diskuterat vad som är den normala utbildningsgången då man lär folk att rida.
 
Fast det tar betydligt längre tid att lära sig styra på det sättet än det normala om man ska få till allt du kräver så skulel jag gissa att det tar uppåt ett år även för den vuxne lektionsryttaren.
Rider de i programmet verkligen endast en gång i veckan?

Vadå jag kräver? Skärp dig nu. Det är inte shysst att hästarna ska hoppa med så ovana ryttare som drar och rycker i bettet. Så det ska de slippa. Eller vad tycker du?
 
Rider de i programmet verkligen endast en gång i veckan?

Vadå jag kräver? Skärp dig nu. Det är inte shysst att hästarna ska hoppa med så ovana ryttare som drar och rycker i bettet. Så det ska de slippa. Eller vad tycker du?
Men jag undrar fortfarande varför du för den diskussionen med mig? Återigen Jag har inte skrivit ett enda ord om vad jag anser om programmet ifråga. Vill du bara ha någon att käfta med eller vad är din agenda?
 
Rider de i programmet verkligen endast en gång i veckan?

Vadå jag kräver? Skärp dig nu. Det är inte shysst att hästarna ska hoppa med så ovana ryttare som drar och rycker i bettet. Så det ska de slippa. Eller vad tycker du?
Det är inte schysst för hästarna att hoppa med någon som inte är färdig för det oavsett om det är att rycka i tyglarna (oavsett vad man har för typ av huvudlag), hänga på trekvart eller dunsa i ryggen. Det är det förmodligen ingen här som tycker. Det avhjälps inte med att rida i grimma, det avhjälps med att lära sig rida.
 
Jo när man är nybörjare styr man med tyglarna inte med sätet. Nästa steg är att lära sig utnytja skänkeln vid styrning och slutligen sätet. När man börjar styra mest med säte och skänkel är man på en ganska hög nivå i sin ridning.

Ja detlåter ju utmräkt men är det här verklgien den gängse metoden att lära folk styra hästen? Av de ridskolor jag besökt har ingen använt den metoden. Em orsak är troligen eftersom alla inser att det inte fungerar att låta ungarna skritta i minst ett år innan man går vidare. En annan orsak är att man säkert anser att manutan att skada hästarna kan lära ut andra saker undertiden man lär ut detta.

Fast det tar betydligt längre tid att lära sig styra på det sättet än det normala om man ska få till allt du kräver så skulel jag gissa att det tar uppåt ett år även för den vuxne lektionsryttaren.

Men jag undrar fortfarande varför du för den diskussionen med mig? Återigen Jag har inte skrivit ett enda ord om vad jag anser om programmet ifråga. Vill du bara ha någon att käfta med eller vad är din agenda?
Du har ju skrivit massor:)

Nej jag vill absolut inte käfta men jag kommer svara på inlägg som försöker förlöjliga mig för att jag bryr mig mer om hästen än om ryttarna.
Bra strategi måste jag säga:up:

Du får jättegärna sluta svara på mina inlägg om du bara ska upprepa saker som redan blivit sagda.
Om vi ni bara käftar kan vi ju sluta typ nu?
 
Det är inte schysst för hästarna att hoppa med någon som inte är färdig för det oavsett om det är att rycka i tyglarna (oavsett vad man har för typ av huvudlag), hänga på trekvart eller dunsa i ryggen. Det är det förmodligen ingen här som tycker. Det avhjälps inte med att rida i grimma, det avhjälps med att lära sig rida.
Nu skrev ju @Shaggy redan att de inte kan lära sig rida ordentligt eftersom det kommer ta över ett år att ens få trava.

Programmet finns ju inte för att de ska lära sig rida, på riktigt, utan för underhållningsvärde.
Så de kommer ju köra programmet ändå men för att det ska bli så rättvist som möjligt mot hästen är det snällare om de rider i grimma jämfört med bett, eftersom de kommer att hänga och rycka i tygeln då de inte kan rida, på riktigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dermot Clemengers har brutit båda armarna. Under torsdagens final av Stjärnornas hoppning ramlade han av, skriver tidning Hippson. Nu...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förre"Let's dance"-domaren Dermot Clemenger gör en helomvändning i karriären. Efter petningen från TV4-programmet - nu tävlar han som...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Rapparen Maxida Märak, sångerskan Anna Book och skådespelerskan Ellen Bergström är alla klara för SVT:s realityserie ”Stjärnhoppningen”...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter den otäcka olyckan i Falsterbo rider Alexander Zetterman igen. Zetterman har återhämtat sig från nyckelbensbrottet och tävlar nu i...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp