Efter otäcka fallolyckan i SVT-programmet – Dermot Clemenger ställer upp i Stjärnhoppningen igen

Nu skrev ju @Shaggy redan att de inte kan lära sig rida ordentligt eftersom det kommer ta över ett år att ens få trava.

Programmet finns ju inte för att de ska lära sig rida, på riktigt, utan för underhållningsvärde.
Så de kommer ju köra programmet ändå men för att det ska bli så rättvist som möjligt mot hästen är det snällare om de rider i grimma jämfört med bett, eftersom de kommer att hänga och rycka i tygeln då de inte kan rida, på riktigt.
Och jag anser det för svårt och för farligt att rida hästar i grimma på tävling det är illa nog som det är nu. Det blir ingen större skillnad för hästarna. Jag skulle själv tvärvägra att rida många av de hästar som deltagit hittills på en hopptävling i grimma av säkerhetsskäl så varför skulle nybörjare utsättas för det. De har haft flera hästar som är heta och svåra i största allmänhet och att ha skenade hästar med ryttare som inte har en chans i världen att kontrollera dem eller ens styra dem gör inte saken bättre. Det går inte att lösa ett ridproblem genom att byta huvudlag.

Bäst vore det om bara de med tillräckliga kunskaper får rida, kanske som någon föreslog, att ha fler kändisar och bara de som kvalificerat sig får tävla. Jag såg ett år, det var rätt länge sedan och då var klassen på kändisarna tillfredsställande. Alla gjorde prydliga ritter.
 
Och jag anser det för svårt och för farligt att rida hästar i grimma på tävling det är illa nog som det är nu. Det blir ingen större skillnad för hästarna. Jag skulle själv tvärvägra att rida många av de hästar som deltagit hittills på en hopptävling i grimma av säkerhetsskäl så varför skulle nybörjare utsättas för det. De har haft flera hästar som är heta och svåra i största allmänhet och att ha skenade hästar med ryttare som inte har en chans i världen att kontrollera dem eller ens styra dem gör inte saken bättre. Det går inte att lösa ett ridproblem genom att byta huvudlag.

Bäst vore det om bara de med tillräckliga kunskaper får rida, kanske som någon föreslog, att ha fler kändisar och bara de som kvalificerat sig får tävla. Jag såg ett år, det var rätt länge sedan och då var klassen på kändisarna tillfredsställande. Alla gjorde prydliga ritter.
Mycket bättre att lägga ner hela programmet enligt mig.:down:
 
Och då ska jag väl äntligen utala mig om grundfrågan ;)
Ja hela idén är idiotisk och borde läggas ner. Det jag inte kan förstå varför du istället förespråkar ett huvudlag som är direkt farligt både för ryttarna, hästarna och omgivningen.

Vi får ju inte ens hantera hästarna i enbart grimma på tävlingsplatser så att de skulle rida i det på ett säkert sätt.. njae.
 
Och då ska jag väl äntligen utala mig om grundfrågan ;)
Ja hela idén är idiotisk och borde läggas ner. Det jag inte kan förstå varför du istället förespråkar ett huvudlag som är direkt farligt både för ryttarna, hästarna och omgivningen.

Men ge dig nu. Det jag disskuterade var hurvida det är bekvämare för hästar med grimma eller bett när ryttarna rycker.
 
Men ge dig nu. Det jag disskuterade var hurvida det är bekvämare för hästar med grimma eller bett när ryttarna rycker.
Nu förstår jag ingenting. Du säger först att de som är med i programmet borde rida i grimma för att inte rycka hästarna i munnen och sen säger du att du inte diskuterar de som är med i programmet utan att det allmänt är bekvämrare för hästen när man rider i grimma ifall man har ostadig hand. Ursäkta men jag ser ut såhär nu :confused:
Att det är bevkämrare för hästen är för mig ingen orsak till att utsätta den och omgivningen för fara. Antingen rider man på bett som idag eller så lägger man ner skiten (jag förespråkar alternativ 2)
 
Senast ändrad:
Nu förstår jag ingenting. Du säger först att de som är med i programmet borde rida i grimma för att inte rycka hästarna i munnen och sen säger du att du inte diskuterar de som är med i programmet utan att det allmänt är bekvämrare för hästen när man rider i grimma ifall man har istadig hand. Ursäkta men jag ser ut såhär nu :confused:
Att det är bevkämrare för hästen är för mig ingen orsak till att utsätta den och omgivningen för fara. Antingen rider man på bett som idag eller så lägger man ner skiten (jag förespråkar alternativ 2)
Tack, det är ungefär det jag försökt få fram hela tiden med tillägget att det även är farligt för ryttarna.
 
Tack, det är ungefär det jag försökt få fram hela tiden med tillägget att det även är farligt för ryttarna.
Jag räknar in ryttarna i omgivningen eftersom den jag svarar uppenbarligen skiter i människans säkerhet tänkte jag att det var vettigt att trycka extra på hästens. Egentligen ville jag skriva
"Att det är bekvämare för hästen är för mig ingen orsak till att utsätta alla inblandade för fara."
 
Hej!

Det är helt upp till "kändisarna" vad det verkar. Vissa rider 3 dagar/vecka, andra inte alls. De har tillgång till hästar och SVT (tror jag) betalar lektioner för dom om dom inte kan rida på sina stjärnhästar.

Ett krav på delaktighet - typ minst 1 gång/vecka hade ju varit strålande!

/L
Rider de i programmet verkligen endast en gång i veckan?

Vadå jag kräver? Skärp dig nu. Det är inte shysst att hästarna ska hoppa med så ovana ryttare som drar och rycker i bettet. Så det ska de slippa. Eller vad tycker du?
 
Hej!

Det är helt upp till "kändisarna" vad det verkar. Vissa rider 3 dagar/vecka, andra inte alls. De har tillgång till hästar och SVT (tror jag) betalar lektioner för dom om dom inte kan rida på sina stjärnhästar.

Ett krav på delaktighet - typ minst 1 gång/vecka hade ju varit strålande!

/L
Ja det låter ju verkligen udda att det inte finns något ''krav'' på delaktighet, jag trodde faktiskt de tränade skapligt mycket.

Jag hade gärna haft SVT som betalade mina lektioner, skulle aldrig gå hem:angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dermot Clemengers har brutit båda armarna. Under torsdagens final av Stjärnornas hoppning ramlade han av, skriver tidning Hippson. Nu...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förre"Let's dance"-domaren Dermot Clemenger gör en helomvändning i karriären. Efter petningen från TV4-programmet - nu tävlar han som...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Rapparen Maxida Märak, sångerskan Anna Book och skådespelerskan Ellen Bergström är alla klara för SVT:s realityserie ”Stjärnhoppningen”...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter den otäcka olyckan i Falsterbo rider Alexander Zetterman igen. Zetterman har återhämtat sig från nyckelbensbrottet och tävlar nu i...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp