Eget företag = jobb jämt?

Dessutom vill skatteverket att man som enskild företagare ska betala skatt månatligen i förväg - något som i min situation är omöjligt då min inkomst varierar otroligt månad till månad och jag defintivt skulle kunna börja året med fyra månader utan inkomst och trots det skatteräkningar på över 10.000 varje månad (plus personliga utgifter).
Det där känner jag inte alls igen.
Och jag har drivit olika företag i Sverige i över 25 år.
 
Förutsättningar, omständigheter och branscher är vitt skilda, och det som gäller för en företagare är helt irrelevant för en annan.
Jo så är det ju.
För mig så är inte sjukdom något större problem.
Men alla konstiga regler som jag måste följa är det.
En mycket stor del av min tid går åt till att "göra rätt".
 
Det där känner jag inte alls igen.
Och jag har drivit olika företag i Sverige i över 25 år.

Vill du förklara mer?
Gäller det både enskilda företag och "vanliga" småföretag?

Som jag nämnde tidigare är jag väldigt intresserad av att veta mer om vilka upplägg andra har, inte bara höra att det jag upplevt som egenföretagare är fel.
 
Vill du förklara mer?
Ja över brytpunkten så betalas moms och skatt in efter hur förra månaden gick.
Det är bara att göra bokföringen för att se vad det skall bli.
Visserligen så måste det in innan fakturorna är betalda men inte innan man vet vad det verkligen blev.

Hur tror du att det går till?
 
@tjenixen - tänker du på preliminärskatten? Den betalar vi månadsvis, baserat på tidigare resultat. Men det är inga som helst problem att skicka in en jämkning om man har underlag för det.

Momsen betalar vi i efterskott, per kvartal. Jag för dock över aktuellt momsbelopp varje månad till Skatteverket, även om jag bara redovisar per kvartal.
 
Ja över brytpunkten så betalas moms och skatt in efter hur förra månaden gick.
Det är bara att göra bokföringen för att se vad det skall bli.
Visserligen så måste det in innan fakturorna är betalda men inte innan man vet vad det verkligen blev.

Hur tror du att det går till?

Ok, jag förstår, du betalar månatligen? :)

Jag vet hur det går till, och som jag skrev tidigare är månatligen inte ett fungerande alternativ för mig. Jag jämkar, precis som @Lovisaleonora nämner och betalar moms och övrig skatt i efterskott. Oftast i klumpsummor 3-4ggr per år.

@Lovisaleonora - ja precis, preliminärskatten. Samma som jag diskuterade i mitt långa inlägg :)
Den kan man jämka, som du sade, betala av i en enda stor summa eller beta av månatligen helt enligt Skatteverkets beräkningar. Själv löser jag det genom att jämka preliminärskatten, redovisa skatt och moms 1 gång per år och betala av allt som restskatt under året efter. momsen har de ju ändrat så att den ska betalas tidigare, så det gör jag.
Framöver önskar jag att kunna vända hjulet något, det är inte kul med sådana enorma utgifter hängande över sig. Samtidigt ger det mig möjlighet att lägga in en betydligt större summa på sparkonto och tjäna någon tusenlapp.

Pga preliminärskatten blir jag förvånad att höra att @Migo ordnat det att bara betala skatt och moms en gång per år, och @Inte_Ung inte känner igen upplägget? Är preliminärskatt något relativt nytt?

Av rent intresse är jag helt enkelt nyfiken på att höra hur andra lyckats lösa det för sig själva.
 
Är preliminärskatt något relativt nytt?
Nej den är hur gammal som helst.
Men det är meningen att man skall betala den direkt som man tjänar pengar och inte nästa år.
Om man kommer efter med den så blir det väldigt svårt att komma ikapp.
Man kan inte riktigt leva ur hand i mun som företagare utan man måste ha en buffert om man inte har säkra inkomster.
 
Nej den är hur gammal som helst.
Men det är meningen att man skall betala den direkt som man tjänar pengar och inte nästa år.
Om man kommer efter med den så blir det väldigt svårt att komma ikapp.
Man kan inte riktigt leva ur hand i mun som företagare utan man måste ha en buffert om man inte har säkra inkomster.

Ok, då vet jag att det är ett gammalt system :)
Är det fetstilade riktat till mig eller en generell kommentar om företagande?
 
Det är därför jag varje månad betalar in momsen på hela föregående månads omsättning, alltså innan jag fått in från kunderna. För att jag vet att om jag kommer efter är det svårt att komma ikapp. Den 12:e varje månad betalar jag alltså in föregående månads fakturerade moms. Utan avdrag för vad jag får dra av vid kvartalsredovisningen.

Det skapar en trevlig buffert, och för de summorna får vi inte mycket ränta (ingen) på ett transaktionskonto ändå.
 
Det skapar en trevlig buffert, och för de summorna får vi inte mycket ränta (ingen) på ett transaktionskonto ändå.

Sant, i dagsläget vinner man ju mycket lite på att ha pengar på sparkonto. I övriga fall motsätter jag mig att ha en buffer hos Skatteverket (snarare än eget konto), då det inte finns någon ränta där. Då kan det lika bra ligg på ett sparkonto tills det är dags att betala.

Nu - med de låga räntorna - kanske det är ett ypperligt tillfälle att vända båten något? :)
 
Jodå, visst får du ränta hos SKV. Men det är ju inget att hänga i julgranen, själv gör jag så för att ha rörelseutrymme även hos SKV om likviditeten en dag skulle bli sämre.
 
Jodå, visst får du ränta hos SKV. Men det är ju inget att hänga i julgranen, själv gör jag så för att ha rörelseutrymme även hos SKV om likviditeten en dag skulle bli sämre.

Jaha, det hade jag ingen aning om! Att jag måste betala ränta om jag betalar in för sent är jag på det klara med ;)
Tack då har jag lärt mig något nytt :) Jag har dock inte lyckats mig till några mer specifika siffror - vet du ungefär vad den ligger på?
 
tröttnar man inte om man jobbar så mycket jämt? Blir man inte less på att aldrig kunna koppla bort jobbet?

Jo. Och Jo. Jag levde inte på mitt företag utan hade jobb vid sidan. Mitt företag hade koppling till min hobby. Tyvärr "förstörde" företaget lite av nöjet och avkopplingen med hobbyn eftersom jag jobbade så mycket med andras hästar att jag inte riktigt hann med min egen. Och livet blev en enda bröt av arbete till slut och jag blev sjuk.

Jag tyckte det var jätteroligt med allting kring företaget men mig passar det bättre att ha en anställning som jag kan vara ledig från, och en chef som ansvarar för att jag har en bra arbetsmiljö och inte för mycket stress och krav. Själv är jag oduglig på att ta hand om mig själv. Det är också skönt med en lön som brakar in på kontot.
 
Jag tycker inte att det är särskilt besvärligt att driva eget företag. Jag har iofs startat upp ganska nyligen och plockar inte ut någon lön än, det blir inte aktuellt förrän nästa år. Pga. låg omsättning behöver jag inte betala så mycket skatt men det har jag försökt betala in löpande varje månad (det blir en väldigt låg summa) och momsen blir ju bara en gång per år. Tycker dessutom att det är helt fantastiskt att SGIn beräknas på den summa man hade haft i lön om man hade varit anställd de första 2 åren. Det innebär att jag faktiskt får en okej föräldrapenning nu.

Nu har jag startat upp parallellt med en deltidsanställning och jag har inga stora omkostnader så jag har inte behövt något större startkapital, men jag tycker det är ganska lätt att ha eget.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 662
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej vänner. För att göra en lång historia kort så har jag de senaste veckorna fått stressymptom. Vi arbetar i ett väldigt högt tempo på...
29 30 31
Svar
612
· Visningar
31 512
Senast: Vallmo
·
Skola & Jobb Hej, jag behöver lite klartänkta hjärnor på det här problemet, då jag själv har lite....svårt....att bli tillsagd vad jag ska göra...
Svar
6
· Visningar
1 136
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp