Eget företag

F

Fevernova

Vi har fått som uppgift i skolan att "starta" eget företag ungefär som ett projektarbete.
Har ni några bra förslag på affärsidéer?
 
Sv: Eget företag

Hej Fevernova!

En affärsidé kan man inte få från någon annan - det ska vara något du själv brinner för att göra. Du kan t.ex. söka på Google för att hitta affärsidéer för att hitta bra exempel på hur man formulerar den, men idén måste vara din egen för att det ska bli så verkligt som möjligt.

/Cecilia :)
 
Sv: Eget företag

Annonsera ut en skötar-kurs i hästkunskap till yngre barn.
Bara ni vet att göra dom roliga.


Där de får borsta och pyssla och lära sig om hästen, lite baskunskap. Tex. färgerna, lite enklare exteriör, vad hästen äter (inte in på näringsnivå dock). mm.

Det förutsätter att ni har tillgång till hästar, och sedan bör ni se över försökringen om ni har egna hästar.

Om ni har agria finns det en försäkring som heter katastrof (tror jag) som täcker mindre skador.
 
Sv: Eget företag

Är det UF?

Det lättaste är väl att ni sätter er i den grupp ni ska jobba i, om ni ska jobba i grupp och försöker komma på vad ni ska jobba med. Det bör vara något som ni brinner för, något ni tycker är kul och något ni orkar dra runt. Att driva ett företag är inte det lättaste alla gånger. Så det är svårt för oss att sitta och skriva massa idéer - de måste som någon skrev ovan vara dina idéer!
 
Sv: Eget företag

Jag och en kompis ska också ha UF-företag som projektarbete.

Vi fick följande tips:
- välj något ni tycker om
- affärsiden måste inte vara helt ny, man kan utveckla en "gammal"
- ha kul!

Sen vet jag inte hur ni måste göra. Våran affärsidé skulle ha en koppling till programmet/inriktningen vi går...
 
Sv: Eget företag

Fevernova skrev:
Vi har fått som uppgift i skolan att "starta" eget företag ungefär som ett projektarbete.
Har ni några bra förslag på affärsidéer?

Eftersom vi är inne på ett hästforum....

Fleecetyg är billigt.

Sy upp billiga fleecetäcken med och utan hals med bra passform, med och utan fasta gjordar. I massor av storlekar.

I 50 färgkombinationer! Passpoaler i alla dess färger.

Lyckan är gjord! Skicka mig en katalog när den är färdig! :banana:
 
Sv: Eget företag

Förslag 2.

Världshistoriens första "backpinne" för hästtransport-tillbackning, så man hamnar perfekt under kulan.

Ska kunna ses ordentligt i backspegeln.

Gärna självlysande.

Gärna ett tjut när den är perfekt på plats! :bump:
 
Sv: Eget företag

Förslag 3.

Koner till ridbanan med tyngd i, så de välter tillbaka, om de ramlar. :bump:
 
Sv: Eget företag

En betal-digitalbildsalmanacka, där man skickar in 12 egna bilder på sina hästar i en almanacks-mall, och mot betalning sedan kan skriva ut almanackan på sin egen skrivare!

Kul va? :banana:
 
Sv: Eget företag

Konstruera en jättestor "damsugare", som tömmer ut innehållet på vederbörandes gödselhög, som man kan hyra ut till folk som vill tömma sina permanentbäddar i stallboxar, ett par gånger om året.

Det skulle man kunna leva på! (finns ju folk som lever på latrintömning..)

(skitigare än det där med täckena.. :angel: )
 
Sv: Eget företag

Förslag nr.6

Skapa ett företag.

En "Maskinring" för kvinnor.

Alltså en förening där kvinnor i olika yrken, typ snickare, grävmaskinister, hovslagare, smeder, veterinärer, rörmokare mm
kan konsultera och hjälpa och stötta varandra med arbeten och information i allt som rör hästhantering.

Lättare att konsultera en kvinnlig snickare för en kvinna, än att konsultera en man!

Alla dessa yrken är nerlusade med män, trots att det är mest kvinnor i hästbranchen!

Konstigt va?
 
Sv: Eget företag

Förslag nr. 7

Skriv en vettig handbok i hur man bygger olika typer av lösdrifter.
Det finns inte.
 
Sv: Eget företag

Förslag nr 8

Löstagbara "vindjacksärmar" att sätta på säkerhetsvästen.

Västen är jättevarm, men armarna fryser av blåsten!

(passa på att montera dit en ficka för mobilen på västen också..)
 
Sv: Eget företag

Förslag nr. 9

Enkel och lättfattlig handbok..."Hästens foderstat och min egen"

Många företrädesvis unga ryttarinnor sköter sina hästar perfekt, men glömmer "utfodra" sig själva, som man behöver vid hårt ansträngande arbete som ridning och stallarbete är!

Jämförs med vilket gym som helst!
 
Sv: Eget företag

Förslag nr. 10

Snygga PRISVÄRDA termobyxor av helt annat stuk än som nu finns på marknaden.
Inte tjocka klumpiga, utan smidiga, fleecefodrade välformade för ridhusbruk på vintern, så tonåringar o barn verkligen använder dom o inte fryser rumpan av sig i tunna sommarbyxor.
 
Sv: Eget företag

Men det var väl attan...

Kom på en grej till...

På jättestora crosstävlingar, samt på Legoland mfl ställen, finns en kamera uppställd som plåtar ALLA som passerar.

Vid riktigt stora ridtävlingar med många deltagande, skulle man kunna "hyra in sig" på tävlingsplatsen med en sådan kamera, som står och rullar av sig själv.

Sedan skickas testbilder hem till folk, och de kan beställa snygga förstoringar hur många de vill.

Inte alla har möjlighet att både hinna rida/serva, och samtidigt plåta!
 
Sv: Eget företag

Nicke!!!

Sök genast jobb på en arbetsförmedling!!:banana:
Du borde kunna få skyhög lön om du kan fixa sysselsättning på sånthär löpande band! Det kryllar ju av folk som inte vet vad de ska göra med sina liv!!:D
 
Sv: Eget företag

*suck* Har redan företag..det får liksom inte plats mera aktiviteter i mina 24 timmar.. Men andra kanske kanske kan ha skoj med mina knasiga ideér? :)
 
Sv: Eget företag

Ni kommer inte att tro det...men det kom mer...bara sådär...

Konstruera en lätt fin kärra (typ lövkorgskärra) som passar perfekt till spånbalar!

Skulle själv beställa en på stört om det fanns..

De läcker spån...går sönder...finns inget handtag på...är superirriterande att släpa och dra på helt enkelt! Otympliga!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har precis startat ett litet företag där jag tillverkar pannband, främst till travhästar. Jag vill så gärna skicka med...
Svar
11
· Visningar
1 342
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Jag har fått tre Swish betalningar (alla under 100kr) ifrån Riverty Sweden AB, ett företag jag aldrig varit i kontakt med och som har...
Svar
18
· Visningar
1 277
Senast: Saigon
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Fiorano
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 314
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp