Bukefalos 28 år!

Ej fått betalt, vad ska jag göra?

MrsScabtree

Trådstartare
För en tid sedan fick jag en förfrågan om att teckna två stycken blyertsporträtt till ett par med hundar. Vi kom överens om att jag skulle göra två stycken teckningar i A3 format till ett pris av 800 kronor ( egentligen per styck, men på grund av ett missförstånd som var mitt fel har jag valt att inte ta det vidare).

När teckningarna var klara skickades de, dock kom de aldrig fram enligt personen som beställt dessa...vilket jag kan anse är väldigt konstigt då paketet var mycket stort, men de skickades inte rekommenderat så återigen fick jag skylla mig själv. Ingen betalning gjordes naturligtvis.

Jag gjorde helt sonika två nya teckningar, denna gången skickades rekommenderat och personen som beställde dem har varit och hämtat dem.

Nu till problemet, jag får inga pengar. Jag har skrivit meddelande efter meddelande och påmint vederbörande som skriftligen intygat att hen ska sätta in 889 kronor ( 89 för frakt). Det enda jag får tillbaka är diverse bortförklaringar om att det glömts, denne trodde att sambon skulle göra det etc. Nu har det gått en månad sedan teckningarna skickats och jag börjar bli heligt förbannad.

Detta är en hobbyverksamhet och jag har alltså inget företag...Vad ska jag göra? Jag SKALL ha mina pengar, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga? Jag känner mig så otroligt ledsen, arg och besviken.

Jag har allt om prisöverenskommelse till lovord om att pengarna ska sättas in på mitt konto i mailkonversationer från både facebook och vanlig mail. Kan man anmäla det?

Behöver alla råd jag kan få. För mig är detta ingen skitsak då jag och min sambo har spenderat timmar på dessa teckningar... Känns så himla tråkigt :(
 
Sv: Ej fått betalt, vad ska jag göra?

Du får dra skulden genom kronofogden, du har väl skriftligt på både beställning och så att de har hämtat produkterna.

Sen skulle jsg skicka mot PF eller motsvarande i fortsättningen.
 
Sv: Ej fått betalt, vad ska jag göra?

Du får dra skulden genom kronofogden, du har väl skriftligt på både beställning och så att de har hämtat produkterna.

Sen skulle jsg skicka mot PF eller motsvarande i fortsättningen.

Helt klart, man är ju tyvärr lite för godtrogen...
 
Sv: Ej fått betalt, vad ska jag göra?

När grannens hundar anföll våra hundar och bet ihjäl en så krävde jag ersättning. Han låtsades som inget.
Så jag gjorde allt från början.
Först skickade jag en räkning, sen en påminelse, sen inkasso och då skrev jag även att nästa steg blir till kronofogden. Då betalade han..

Detta gjorde jag som privatperson..
 
Sv: Ej fått betalt, vad ska jag göra?

När grannens hundar anföll våra hundar och bet ihjäl en så krävde jag ersättning. Han låtsades som inget.
Så jag gjorde allt från början.
Först skickade jag en räkning, sen en påminelse, sen inkasso och då skrev jag även att nästa steg blir till kronofogden. Då betalade han..

Detta gjorde jag som privatperson..

Ja den storyn minns jag, usch vad jag blir besviken på folk :( ..att man försöker komma undan en sådan sak!!
 
Sv: Ej fått betalt, vad ska jag göra?

Skicka en påminnelse med mail, meddelande och snigelpost.

"Då jag fortfarande inte registrerat någon betalning för min fordran kommer jag den xx/6 2013 att lämna ärendet till Kronofogden för vidare hantering. Detta kan komma att innebära kostnader för dig och risk för betalningsanmärkning"

Ungefär så. Och sätt inte mer än 5-10 dagar innan du lämnar vidare. Skit i inkasso, det är en onödig omväg. Faktura, en påminnelse sedan KFM är min rutin.
 
Sv: Ej fått betalt, vad ska jag göra?

Nu har du ju fått tips på hur du ska driva ind et hela men till nästa gång när du ska teckna - ta betalt INNAN du börjar med det hela så slipper du mecket med att kräva in betalningen sen.
 
Sv: Ej fått betalt, vad ska jag göra?

En mycket bra rutin. Och nog det vanligaste, efter vad jag förstår av det jag beställt.
 
Sv: Ej fått betalt, vad ska jag göra?

En trygg rutin för säljaren, men jag skulle inte gå med på det som köpare.
 
Sv: Ej fått betalt, vad ska jag göra?

En trygg rutin för säljaren, men jag skulle inte gå med på det som köpare.

Varför inte?

Du beställer en teckning - som är specialgjord för just dig. Sådant har man inte ångerrätt på. Säljaren kan inte kränga iväg teckningen till någon annan om du ändå bestämmer dig för att du inte vill ha den för vem vill köpa ett porträtt av någon ananns hund/barn/bil whatever. Men du vill inte betala för den i förväg utan vill att säljaren ska ta en risk och lägga ner flera timmar på att jobba utan att säkert veta att hon i slutändan får betalt för sitt jobbande.
 
Sv: Ej fått betalt, vad ska jag göra?

Visst, men det kanske inte blir någon teckning då.
Eller 5 psykedeliska streck på ett papper.
Varan först - pengar sedan.
 
Sv: Ej fått betalt, vad ska jag göra?

Man kan använda paypal, betala först, säljaren ser att betalningen är gjord men får inte tillgång till pengarna försen köparen godkänt och fått varan. Finns många sådana tjänster.
Eller postförskott...
 
Sv: Ej fått betalt, vad ska jag göra?

Men läget blir speciellt eftersom det handlar om beställningsjobb. Det är skillnad om det rör sig om redan färdiga produkter. "Jaså du vill ha en teckning av din hund? Här har jag några olika teckningar som är klara....jaså det är en labrador? Jo men om du kisar lite kommer den här pudeln se ut som en labrador på LCHF!"

En bra variant är förskottsbetalning av viss procent. Pengar som täcker material som färg, pennor etc, då delas risken.
 
Sv: Ej fått betalt, vad ska jag göra?

Ja, det är ett alternativ. Postförskott eller Payson är andra lämpliga varianter.

Risken att bli blåst som köpare minskar ju inte för att det är en unik produkt. Den som är ute efter att luras kanske aldrig haft för avsikt att göra en teckning öht.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok I förra veckan upptäckte vi att min ena ponny var lite halt, i enbart traven. Jag försökte komma på vad som kan ha hänt, vrickning eller...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: sweep
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 927
Senast: cirkus
·
Äldre Okej. Jag beställde tre plagg från en butik vi kan kalla Chong av skandinavien (en underklädesbutik)... Jag valde faktura som betalsätt...
Svar
3
· Visningar
1 284
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 230
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp