Bukefalos 28 år!

Ej SKK reggad, konsekvenser?

Estivuz

Trådstartare
Jag håller på och letar hund och kommer att köpa en rätt så ovanlig ras. Har hittat en uppfödare som har en kull med stamtavla men valparna går tydligen inte att regga i SKK.

Vad får det för konsekvenser? Jag vet att jag inte kan ställa ut och tävla bruks men hur blir det med försäkring osv? Räknas det som blandras? Det är en renrasig hund men som sagt den har väl inte tillräcklig stamtavla.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Är valparna bara registrerat i något officiellt förbund bör väl försäkringsbolaget inte bry sig nämnvärt. Jag föder upp katter och försäkringsbolagen bryr sig inte om vart katterna reggas: SVERAK, TICA, GCCF, CFA, WCF osv. går alla lika bra. Jag bara utgår ifrån att det är samma på hundsidan.

Tävlingsmässigt lär väl samma regler som gäller för blandraser gälla för hundar reggade utanför SKK.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Som ts skriver så påverkar det möjligheterna att tävla.
Dessutom så undrar jag valparna inte är regggade? Det få r alla mina varningslampor att blinka....
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Ja, den räknas som blandras. Och jag hade dragit öronen åt mig ENORMT om en uppfödare sa så om det inte gavs en väldigt bra förklaring till det.

VARFÖR är/går de inte att regga enl uppf? En av de vanligaste orsakerna är ju att föräldradjuren inte uppfyller hälsokraven som ställs i rasen, och sån avel ska man INTE gynna :crazy:.

Är det "bara" så att det är en icke SKK-godkänd ras så är det ju ett annat utgångsläge.
 
Senast ändrad:
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Väntade mig den här typen av svar också...:grin

Men då vet jag. Då får vi se om det är värt det för att få en tik eller om jag tar en hane från Polen.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Som ts skriver så påverkar det möjligheterna att tävla.
Dessutom så undrar jag valparna inte är regggade? Det få r alla mina varningslampor att blinka....

Det står att de inte går att regga i SKK. De kan ju vara reggade någon annanstans, en liten möjlighet som ju faktiskt finns.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Det står att de inte går att regga i SKK. De kan ju vara reggade någon annanstans, en liten möjlighet som ju faktiskt finns.

Den möjligheten finns, absolut. Men om det är en ras som går att regga i SKK, men denna kullen inte går att regga där, då är det något väldigt lurt/fel.

Så det står och faller lite med vad det är för ras, om det är en som är godkänd i SKK eller inte.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Du får inte delta på alla tävlingar/prov.
Bör inte användas i avel.
Red noga ut VAD det är som gör att den inte kan registreras.
Mkt möjligt att föräldrarna inte gått igenom/gjort alla hälsotester. Vilket både ökar risken för att du får en sjuk hund och kan påverka vad du får för ersättning från försäkringsbolaget om den skulle få en ärftlig sjukdom.
Du har sämre koll på stammen. (dvs även sämre koll på vad du får).
Räknas som blandras i alla sammanhang.
Går inte att försäkra till hela summan (beroende på vad den kostar såklart).


Jag skulle väldigt noga reda ut varför den inte är registrerad till att börja med.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Väntade mig den här typen av svar också...:grin

Men då vet jag. Då får vi se om det är värt det för att få en tik eller om jag tar en hane från Polen.

Vad för skillnad registreringsmässigt mellan en svenskfödd eller polskfödd ???
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Jag föder upp Silken Windhounds, ej SKK ras.

När det gäller försäkringar finns det 2 nackdelar.
Veterinärförsäkringen är inga problem, ingen skillnad mot SKK-raser.

Men livförsäkringen är max 5000, d v s blandras (kan vara lite olika belopp hos olika bolag). Det gäller även svindyra importer :)

Nästa problem är att dom inte hos försäkringsbolaget kan klassificeras som Silken Windhounds eftersom deras dataprogram enbart innehåller SKK-raser samt blandras.

Det innebär att man inte kan få någon skadestatistik för rasen:(

Vid ägarregistrering hos Jordbruksverket brukar jag skriva Silken Windhound som ras men får i alla fall tillbaks - blandras.

Men ett par av mina valpköpare har faktiskt lyckats ägarregga i Jbv som Silkens nu!!! Beror antagligen på handläggare...

Även hos veterinären kan det bli problem att få dom inregistrerade som Silkens. Dom flesta kliniker verkar ha ett datasystem där dom kan lägga in en ny ras själva och inte enbart använda de SKK-raser som tillhandahålls av systemet. Men det kräver administratörsrättigheter vilket oftast verkar saknas hos personalen i receptionen.

Så även här kan man få ett kvitto i slutänden med "blandras" på...
Det gör ju naturligtvis inte direkt någon skillnad för vården, förutom...

Silken Windhounds är en av de raser som kan ha MDR1 (tål ej alla mediciner) och den veterinär som bara läser "blandras" i journalen inser alltså inte att dom riskerar att ta kål på hunden med fel medicin.

Nu är ju alla mina hundar testade och vid varje veterinärbesök försäkrar jag mig om att journalen innehåller rätt MDR1 status. Utifall att...

Annars är största problemet egentligen människors attityd när dom inser att rasen inte erkänns av SKK;)




Jag håller på och letar hund och kommer att köpa en rätt så ovanlig ras. Har hittat en uppfödare som har en kull med stamtavla men valparna går tydligen inte att regga i SKK.

Vad får det för konsekvenser? Jag vet att jag inte kan ställa ut och tävla bruks men hur blir det med försäkring osv? Räknas det som blandras? Det är en renrasig hund men som sagt den har väl inte tillräcklig stamtavla.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Intressant. Är problematiken med skadestatistik diskuterat med försäkringsbolagen?
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Jag har genom åren haft Folksam, Agria och IF.
Alla säger samma sak - sorry...

Dom vidhåller att datasystemen endast innehåller erkända SKK-raser samt blandras och några andra alternativ ges ej.

Dom är INTE ett dugg intresserade att ens diskutera saken.

Enda fördelen är ju att premien sätts utefter blandras - billigare än om dom av bolagen klassats in i grupp 10:D

Intressant. Är problematiken med skadestatistik diskuterat med försäkringsbolagen?
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Tänkte mer om man som rasklubb diskuterade det utifrån möjlighet till statistik och ifall de då kunde tänka sig att ändra registren.
Men det var kanske det du syftade på.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Det finns bara ett trettital Silkens i Sverige.
Vi är inte tillräckligt många för att vara finansiellt intressanta.

Än. ;)

Tänkte mer om man som rasklubb diskuterade det utifrån möjlighet till statistik och ifall de då kunde tänka sig att ändra registren.
Men det var kanske det du syftade på.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Jag föder upp Silken Windhounds, ej SKK ras.

När det gäller försäkringar finns det 2 nackdelar.
Veterinärförsäkringen är inga problem, ingen skillnad mot SKK-raser.

Men livförsäkringen är max 5000, d v s blandras (kan vara lite olika belopp hos olika bolag). Det gäller även svindyra importer :)

Knepigt! Får jag fråga, med anledning av Sols inlägg ovan, de är inte registrerade i något annat förbund? Där rasen är godkänd i så fall.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Samtliga världens Silken Windhounds är registrerade av ISWS, International Silken Windhound Society, i en stambok som är helt hundraprocentigt DNA-verifierad (avkomma jämförs mot föräldrar, hundar som INTE är verifierade kan inte registrera avkomma).
http://www.silkenwindhounds.org/registry.html

och svenska klubbsidans info
http://www.silken.windhound.com/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=94

I och med att rasen erkändes av UKC förra året så fördes hela stamboken över till UKC.

Alla Silkens i USA dubbelreggas, dels i UKC, dels i ISWS.

Vi som föder upp Silkens i Europa har valt att INTE regga våra hundar i UKC p g a UKC's ställning hos FCI.
http://www.silken.windhound.com/ind...ent&view=article&id=56&Itemid=94&limitstart=3

Det enda land inom FCI som erkänt Silkens och därmed erkänner dom är Slovenien. Men endast uppfödare och ägare som är bosatta i Slovenien kan registrera sina hundar där.

(För närvarande, det har diskuterats med deras kennelklubb att dom eventuellt ska regga samtliga Silkens i Europa).

Slovenska kennelklubben, liksom den ungerska kennelklubben, har bestämt sig för att erkänna ISWS registry som godtagbar stambok.
Därför kan vi regga o ställa ut o tävla i Slovenien.
I Ungern finns inga Silkens och därför har dom inte erkänt rasen, däremot kan vi ställa ut och ta championat o s v.

SKK och FCI erkänner inte UKC, inte ISWS och SKK erkänner inte raser som inte är erkända av rätt kennelklubb i ursprungslandet. Även om jag tar in en Slovenskreggad Silken så spelar det alltså ingen roll. Slovenien är inte ursprungslandet.

http://www.silken.windhound.com/index.php?option=com_content&view=article&id=63&Itemid=108

Och när det gäller försäkringsbolagen verkar dom enbart bry sig om SKK, andra kennelorganisationer är inte intressanta. En ras som är erkänd i FCI kan man ju som regel få erkänd av SKK så SKK o FCI blir liksom lite samma sak här.





Knepigt! Får jag fråga, med anledning av Sols inlägg ovan, de är inte registrerade i något annat förbund? Där rasen är godkänd i så fall.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

Det finns en väldigt bra anledning till att alla amerikanska Silkens dubbelreggas även i ISWS.

När UKC erkände rasen tog dom över en kopia på vår stambok och klubben betalade en klumpsumma (en rätt väsentlig förmögenhet som gjorde klubben barskrapad) så att varje hund som då var reggad i ISWS också blev reggad i UKC.

Jag har själv fått hem en drös registeringsbevis från UKC efter det :)

På samma sätt kommer vi att föra över hela stamboken till AKC den dagen vi blir erkända där. På det viset blir samtliga reggade Silkens automatiskt (mot en kostnad...) reggade i AKC.

Ingen vill ju riskera att hamna utanför AKC, alltså reggar alla uppfödare i både ISWS och UKC.
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

kl

eftersom TS tittar på en ovanlig ras så fattade jag det som att rasen inte är godkänd av SKK av ena eller andra anledningen och därför inte är reggad.. fast jag kanske missuppfattade?

I övrigt håller jag med de andra - om SKK registrerar hundar av den rasen, men just denna kull inte går att registrera så skulle jag abslut leta vidare! (Jag är dock nyfiken på vad det är för ras? Finns det ingen annan ras med liknande egenskaper som är vanligare? En rasklubb att vända sig till, åka på träningar och tävlingar med osv är värt MYCKET i hundägandet tycker jag!)
 
Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?

... fast det är klart - jag som just nu väntar på min första blandrasvalp ska nog bara knipa igen om det där med renras vs. blandras/oreggat :o :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
708
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 907
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 749
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 477
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp