Eksem, erfarenheter?

DarkInNight

Trådstartare
Jag har hittat en helt underbar ponny som verkligen skulle passa oss helt perfekt.
Snäll, trygg, pigg, väluppfostrad, perfekt höjd, ålder, utbildning etc.

MEN. Hon har eksem. Enligt ägaren fungerar det bra med eksemtäcke. Är hon utan så börjar hon klia.
Hon hade varit utan täcke några dagar och kliat av sig manen på några ställen. Lugg och svans såg bra ut. Ej blodig eller skorvig.

Jag har aldrig haft häst med eksem. Vad kan man göra för att lindra?
Hade hon inte varit så perfekt i övrigt hade jag aldrig ens tänkt tanken på att köpa på mig problem, men jag vill inte gå miste om en fin ponny om det finns bra sätt att behandla henne på.

Vad behöver jag veta om eksem och behandling?
 
Köp inte. Köp inte. Köp inte.

Hur hon är nu är en sak, tyvärr kan en flytt göra eksemet tusen gånger värre. Och det finns inget som gör så ont i hjärtat som att se en eksemhäst lida, inte trots alla insatser i världen kunna hjälpa den och på allvar överväga avlivning.

Haft två eksemhästar. Den enda funkade med täcke. Syntes inte han hade eksem bara man var Nova med täcke. Den andra. Täcke, luva, smörja, installning när knotten var som värst. Bad. Mer smörja. Veterinärvård. Medicin. Inget hjälpte. Jag funderade på att ta bort honom trots att han bara var ett år och en kanonfin häst. De lider och lider svårt om man inte får de symptomfria.

Men i korthet. Eksem är DYRT. Det innebär att åka bort en helg är nästan uteslutet eller kräver kunnig hästskötare som sköter om smörjande etc. Du måste räkna med att kanske inte kunna ha hästen på bete hela dygnet. Rida under knottfri del av dygnet. Lägga tid på att smörja och bada och tvätta täcke osv. Täcke på TIDIGT, innan knotten och av SENT, när knotten dött. Dvs det är en period på vår och höst med blöta, leriga eksemtäcken, bytande och donande.

Visst det KAN vara så att enda påverkan det har på ditt liv är kostnaden för eksemtäcke, samt lite tvätt och laglig. Men du måste räkna med att det inte räcker just för dels kan en flytt förvärra eksem men dels kan du ha helt annat insektstryck där du bor.

Bor du på Öland kan du typ strunta i allt jag skrev. Annars säger jag igen - KÖP INTE.
 
Tack @ainasoja och @Alexandra_W



Det mesta ni skriver om har jag funderat över, men det citerade har jag inte ens tänkt på. En mycket viktig aspekt!

Det är ett jäkla skit att en så underbar liten häst har eksem... :(

Det är ett jäkla jobb med eksemhäst. Jag hade aldrig dragit på mig det jobbet engång till om jag kunde undvika det.

Jag hade ångest varje gång jag åkte bort under sommaren.

Det kostar enormt med både tid och pengar att ta hand om en eksemhäst.

Köp inte på dig problem, fortsätt leta istället.
@Alexandra_W skrev ett väldigt bra inlägg och vi har bägge samma erfarenheter ser jag.
 
Vilken jobbig sits @DarkInNight, förstår verkligen ditt dilemma!
Det är så himla svårt när man inte vet hur det kommer bli efter flytt, är det så att ponnyn klarar sig med enbart täcke är det ju kanon men de kan ju precis som övriga här påpekar bli riktigt illa och då är det inte roligt!

Jag reagerar också direkt på att du säger att hon har kliat av sig manen och förra ägaren säger de är för att hon gått utan täcke ett par dagar, hoppas de är sant.. för jag blir funderasam över varför gick ponnyn utan täcke om man vet den har eksem och behöver sitt täcke?

Det är väldigt mentalt jobbigt att ha en eksemhäst, jag har fällt många tårar de här senaste 1,5 åren då min nya häst visade sig ha eksem. Allt jobb man lägger ner och så hjälper det inte, de är fruktansvärt jobbigt. Själva jobbet i sig att tvätta, smörja, byta täcken, laga täcken, smörja igen osv är inte kanske så jobbigt i sig det är den mentala biten som är jobbig, oron och hjälplösheten när det inte fungerar.
 
Efter noggranna funderingar där jag försökt väga nackdelar mot fördelar lutar jag åt att tacka nej.

Det är en jättefin häst. Men jag insåg att jag för tillfället bara har friska djur här hemma och lite glömt av hur tärande det är med den ständiga oron över sjuka (eller risken för att det ska bli sjukt igen om sjukdomen blossar upp) djur.

Har jag väntat ett år på den rätta kan jag nog vänta ett år till.
 
Tycker det låter klokt att du lutar åt nej. Jag skulle inte köpa på mig en eksemponny.

Har en ponny med eksem och det absolut enda som hjälper på honom är att ha eksemtäcke på sig april-oktober. Han håller sig jättefin med det, men kan aldrig någonsin vara utan det i hagen. Det är en ganska stor extra kostnad med eksemhäst.
 
Jag som har kolikhäst kan säga att jag tror beslutet är rätt. Att ständigt vara på spänn 24/7 och ibland se sin häst lida är väldigt jobbigt psykiskt. Förutom kostnaden då.
 
Vi har eksemhäst, och om man som vi bor på gård och har hästen hemma så tycker jag nog att det funkar. Dessutom är gubben min inte så förtjust i att åka bort, så "vikarier" behövs sällan.

Visst, det är absolut ett heltidsjobb, men om man som vi lever helt med djuren så går det ganska bra faktiskt. Och de gånger vi varit på nån tävling, hästen skött sig super och är så snäll mot sin ryttare, och man sen leder henne direkt p åtransporten och hon kan stå där länge och vänta t ex mellan klasserna, ja då tycker vi att eksemskötseln är ett billigt pris att betala, när de andra med sina eksemfria hästar står hur länge och många som helst och inte får på sina hästar på transporterna...

Det är en familjeangelägenhet, alla får hjälpa till lite med hästen, men jag tycker allt att det är värt det, om allt annat är bra! (Hästen har, tycker jag, relativt kraftiga eksem, men hålls helt besvärsfri med idog skötsel, sk full eksemskötsel med installning, täcke, smörjningar osv) Hon var i väldigt dåligt (eksem-) skick när vi köpte henne, nu blir hon finare för varje säsong. Detta är vår tredje sommar ihop.

Så, som sagt, har du hästen hemma så kan det absolut funka, men att behöva åka för att sköta sin eksemhäst är nog mer eller mindre ohållbart.
 
Ja det gäller att förringa olika symptom, med erfarehet från eksemhäst så förordar även jag från att avstå
 
Vi har eksemhäst, och om man som vi bor på gård och har hästen hemma så tycker jag nog att det funkar. Dessutom är gubben min inte så förtjust i att åka bort, så "vikarier" behövs sällan.

Visst, det är absolut ett heltidsjobb, men om man som vi lever helt med djuren så går det ganska bra faktiskt. Och de gånger vi varit på nån tävling, hästen skött sig super och är så snäll mot sin ryttare, och man sen leder henne direkt p åtransporten och hon kan stå där länge och vänta t ex mellan klasserna, ja då tycker vi att eksemskötseln är ett billigt pris att betala, när de andra med sina eksemfria hästar står hur länge och många som helst och inte får på sina hästar på transporterna...

Det är en familjeangelägenhet, alla får hjälpa till lite med hästen, men jag tycker allt att det är värt det, om allt annat är bra! (Hästen har, tycker jag, relativt kraftiga eksem, men hålls helt besvärsfri med idog skötsel, sk full eksemskötsel med installning, täcke, smörjningar osv) Hon var i väldigt dåligt (eksem-) skick när vi köpte henne, nu blir hon finare för varje säsong. Detta är vår tredje sommar ihop.

Så, som sagt, har du hästen hemma så kan det absolut funka, men att behöva åka för att sköta sin eksemhäst är nog mer eller mindre ohållbart.

Fast när man skriver det på det här sättet du gör så låter det som om att det är så fruktansvärt sällsynt med hästar som är trevliga, går att lasta skitlätt och har en av- och påknapp att man nästan får räkna med att den har en sådan defekt som eksem.

Det tror jag nog många här på forumet, du också, kan dementera utan problem.

Jag ser sådana hästar varje dag och inte en enda har eksem eller annan jobbig sjukdom.
 
Jag har hittat en helt underbar ponny som verkligen skulle passa oss helt perfekt.
Snäll, trygg, pigg, väluppfostrad, perfekt höjd, ålder, utbildning etc.

MEN. Hon har eksem. Enligt ägaren fungerar det bra med eksemtäcke. Är hon utan så börjar hon klia.
Hon hade varit utan täcke några dagar och kliat av sig manen på några ställen. Lugg och svans såg bra ut. Ej blodig eller skorvig.

Jag har aldrig haft häst med eksem. Vad kan man göra för att lindra?
Hade hon inte varit så perfekt i övrigt hade jag aldrig ens tänkt tanken på att köpa på mig problem, men jag vill inte gå miste om en fin ponny om det finns bra sätt att behandla henne på.

Vad behöver jag veta om eksem och behandling?

Köp inte - det är så jäkla drygt med eksem!! Aldrig mer en eksemhäst säger jag! Min kompis har en kallblodstravare med eksem (vi ägde honom innan) och trots att vi nu fått det att funka och hittat formeln som gör att hans kli försvinner så är det ett jäääääävla tvättande av täcke, lagande av täcke, köpa nya (dyra!) täcken och smörja,smörja,smörja med medel som stillar klådan. Ett jäkla jobb helt enkelt.
Täcket måste vara på från mars, vilket innebär att han måste helklippas innan eftersom han har jättemycket tjock vinterpäls kvar fortfarande, till minst oktober. Har man tur så är det början av oktober, men oftast slutet.... Skönt att han iaf inte är en fryslort på vintern - annars skulle stackarn få gå med täcke dygnet runt, året runt.

Vi visste inte att han hade eksem innan vi köpte, han hade bara behövt flugtäcke enligt förra ägarna (fast nu i efterhand så verkar det som att det är dom som inte fattat att han faktiskt hade eksem hos dom också, fast mildare), utan det bröt ut första sommaren hos oss. Vi köpte honom på hösten så till sommaren efter var det ju liksom kört, då tyckte man ju redan om honom så mycket. Sen såldes han till kompisen (som vart med och ridit honom ända sen han kom till oss) på grund av att min mamma skulle sluta rida, så vi fick ju sälja honom mycket billigare även om han var i bättre form och mycket bättre riden än när vi köpte.
 
Fast när man skriver det på det här sättet du gör så låter det som om att det är så fruktansvärt sällsynt med hästar som är trevliga, går att lasta skitlätt och har en av- och påknapp att man nästan får räkna med att den har en sådan defekt som eksem.

Det tror jag nog många här på forumet, du också, kan dementera utan problem.

Jag ser sådana hästar varje dag och inte en enda har eksem eller annan jobbig sjukdom.
Jag ser att det kunde tolkas så, det jag skrev, det var inte meningen.
Det är nog så att det är de få krångliga vi har sett, pga egna tidigare erfarenheter, och där vi kommit fram till att för VÅR del är denna hästen den rätta, trots sina eksem.
 
Jag ser att det kunde tolkas så, det jag skrev, det var inte meningen.
Det är nog så att det är de få krångliga vi har sett, pga egna tidigare erfarenheter, och där vi kommit fram till att för VÅR del är denna hästen den rätta, trots sina eksem.

Och om ni inte fått henne symptomfri? Problemet är att alla inte blir det. Och det som funkar super för en, som er, kan vida sig verkningslöst för nästa. Jag har stall hemma och hade en som er, där det gick få helt Fri från symptom med rätt insatser och jobb.

Haken är att nästa gick INTE. Trots enorma insatser och slit. Men han blev aldrig symptomfri och han led.

Du vet aldrig innan vilken "sort" du köper. Men det är lätt att tro att det ska gå på samma vis och lika bra med nästa. Men bär det inte gör det då?
 
Alltså, man FÅR tycka olika.
Självklart, jag bara undrade hur du tänker kring det och om du tog hänsyn till det i ditt svar? Eller om du inte upplevt det.

Jag tyckte eg som dig innan. Att om man bara har hästen hemma eller bor nära stallet, så när man väl fått det under kontroll och symptomfritt är eksem inte jordens undergång. Lite bökigt, lite mer passning och lite dyrare men inte mer än så.

Det var på den tiden jag levde i en lycklig illusion om att det gick att få alla eksemhästar symptomfria... Sen krossades den illusionen ganska kraftigt, och jag skulle inte köpa ens en häst med misstänkt lindrigt eksem..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 724
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 429
Senast: Seabaz
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 374
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 968
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp