S

suzukits

Äntligen börjar det bli vår (?) Men för eksemhästar är livet inte lika roligt :( Jag skulle bli jätte glad om jag fick lite tips från er mot eksem så min häst inte behöver lida i vår/sommar. Tidigare har jag änvänt eksemtäcket från h***s. Det har väl funkat men gillar det inte iaf + att det är helt urtvättat och trasigt!
Har tänkt på Boetts eksemtäcke! Är det någon som har en erfarenhet när det gäller dem?
Finns det någon BRA salva??
Alla förslag tar jag emot med STOR tacksamhet!! :)
 
Eksemtäcke och huva tycker jag är en nödvändighet om man vill hjälpa sin häst mot eksemet. Jag har testat Boetts, Lillhästens och Hööks, och jag tycker nog att Hööks är det mest prisvärda. Lillhästens täcke är lättare och luftigare, men å andra sidan går det lättare sönder. Boetts täcke är så himla tajt kring bogarna (på min kuse) och dessutom tycker jag det blir lite varmt...
I somras använde vi salisylsyreolja 3% från apoteket och smörjde med + sevorex shampo några gånger i veckan. Det har funkat jättebra. TeaTreeOil lotion renar och läker öppna sår bra. För att hålla insekterna borta har vi nog både haft på hovtjära (på benen, pannan, mellan benen, ej på tunn hud utan päls) chevalette och div andra insektssprayer... Tjäran sitter kvar bäst tycker jag, men det blir ju lite kletigt.. :crazy:
Sedan bör man se till att hagen är fri från träd, sly och stenar och liknande som hästen kan klia sönder sig på (sätt upp eltråd) att hagen är "välventilerad" så gott det går så att vinden kan komma åt att blåsa bort insekterna, tillsut är det bästa om man kan ordna ett tak som hästarna kan gå in under för dit följer inte de flesta insekter med.. det behövs alltså inte vara några väggar, enbart ett tak brukar göra susen.

Lycka till med din häst!
 
Vad kommer dessa exem av?
Kommer dom innifrån?

Ni med exem hästar, jag är nyfiken på vilka foderstater era hästar står på, och även vilken typ av bete dessa hästar tillbringar somrarna på? :confused: :bow:
 
Förra sommaren som blev eksemfri hade jag hästen på lite bete dvs inne ganska många timmar per dygn. Vitlök lite betfor, ingen havre det är uteslutet nu. Äpplen ska man visst vara försiktig med har jag läst. Morötter när det var dags och lite fjolårshö. Sen täcken förstås, men det är ju utvärtes skydd.
 
Hej.
Jag har en shettis med svår eksem, jag har precis fått hem mitt nya eksem täcke som jag beställde från Karins hästkollektion Materialet är som Boetts ungefär.Men betydligt billigare och det är ett helt täcke med maglapp.
Jag får investera ett nytt inför varje säsong då täcken blir sönder kliade och allmänt slitna med ett antal otaliga lagningar. Jag använder också huva med öron på.
Tjärsalva i öronen och omkring skapet.Övrigt använder jag Nylanders överallt samt switch vid behov.Givetvis klipper jag ned man och svansfäste för att det är där klådan börjar och han är otroligt sårig.Så för att kunna smörja ordentligt samt att det ska sjunka in så har jag valt att göra så.Han behöver ju inte manen som skydd då han har täcke på sig.
Vid riktigt jobbiga perioder så får han gå in.
Jag har provat olika örtkurer och homeopati medicin men inget funkar.Men bästa smörjmedlet är utan tvekan Nylanders.
 
Tror ni att foderstaterna påverkar hästen, så tillvida att exemen kan bli färre?
 
Det är ju så svårt att veta vilken enskild faktor som betyder mest när man ändrar flera saker samtidigt. En sak som jag tror!betyder en del är att stress av alla former påverkar negativt. Människor, byte av stall, byte av kompisar ens egen situation. Mycket som vi kanske inte kan göra nånting åt men som ändå spelar in på en känslig häst. Vi människor har ju problem med viss mat, varför skulle inte det kunna påverka hästar? Bara funderingar, det forskas alldeles för lite tyvärr, kostar pengar you know...
 
De flesta någorlunda vetenskapliga studier som gjorts på sommareksem visar att det beror på allergi mot svidknott. Sedan finns det olika sorters svidknott, och vilka sorter som finns var i Sverige har man ingen koll på, eftersom det inte forskats på det området.

En del hästar kan även vara allergiska mot t.ex. olika typer av foder, pollen, andra insekter än knott etc. De hästar som har andra allergier än insekter brukar klia sig även andra tider på året.

Även om orsaken till eksemet ofta är knott, tror jag att foderstaten har stor betydelse, eftersom en välmående häst i lagom hull och god kondition har lättare att klara den påfrestning som eksemet innebär. Av samma anledning tror jag att eksemet kan bli värre av stress, foderbyte etc. Hästen utsätts helt enkelt för fler påfrestningar och klarar därför av varje enskild påfrestning sämre.

Min eksemhäst klarar sommaren fint med eksemtäcke + Nylanders hästkräm + tvätt med grönsåpa ca var 10:e dag. Hans normala foderstat består av hösilage + havre på vintern och vallbete + havre och ev. kompletterande hö om han är inne nattetid på sommaren. Kompletteras med mineraler då det behövs (analyserar grovfodret).
 
Att vissa hästar bli märkbart bättre när betet kompletteras med torrhö inne är kanske ingen slump?
Att vissa hästar "nästan" blir fri från exem när den fått foderjäst, som "hjälper" tarmfloran är kanske inte heller en slump?


:confused: :confused:
 
Förstår inte riktigt vad du menar? Jag har inte påstått att ändringar i foderstaten INTE skulle hjälpa...

Självklart kan de foderförändringar du talar om ha betydelse för hästen. Foderjäst, t.ex., innehåller ju mycket B-vitamin, som säkert vissa eksemhästar kan behöva i högre grad än "icke-eksemhästar" för att hjälpa till att laga den ofta trasiga och torra huden.

Vad gäller torrt hö inne som komplement till betet, kan det ju också vara så att hästen helt enkelt mår bra av att komma in (=bort från insekterna) ett tag? Eller också gör det torra höet att foderstaten hamnar i bättre balans...?
 
min granne testade havsvatten på sin pålle (givetvis i kombination med exemtäcke!) och det funkade utmärkt!
Han har ganska mycket exem och hon var orolig när hon tvättade bort nylanders från honom, men hon sa efter några dagar att han var jättefin i mankammen!
Kan prata lite närmare med henne nästa gång jag träffar henne, det här var förra sommaren så jag minns inte exakt allt. :smirk:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 023
Senast: jemeni
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 581
Senast: LaMagia
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 129
Senast: Ramona
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp