Elrep,elband eller ståltråd?

jennis

Trådstartare
Vad finns det för för- och nackdelar? Vilket lämpar sig bäst för stora och ganska kuperade hagar? Pris? Vilket är mest hållbart och kräver minst underhåll?

Är ca 5 ha bete som ska hägnas in. Finns impregnerade stolpar och järntråd uppsatt nu. Har aldrig haft järntråd förut utan bara vanligt elrep så jag är lite fundersam på hur bra det är som häststaket?
 
Sv: Elrep,elband eller ståltråd?

Vi har järntråd och det fungerar super. man vet att leder det inte så är det av i stort sett..

för elband och trådar kan ju sluta leda pga att dom supersmala trådarna i går av, och syntet tråden håller ihop.
 
Sv: Elrep,elband eller ståltråd?

Vi har breda ("franska") elband i alla våra hagar. De äldsta sattes upp -92 och det börjar bli dags att byta dessa nu pga minskad ledningsförmåga. Men 13 års tjänst utan särskilt underhåll (vi har gått och spännt dem några gånger efter vintrar med mycket snö, har fått skarva dem när älgar tagit genvägen rakt igenom osv) är ändå rätt bra.
 
Sv: Elrep,elband eller ståltråd?

Det ska bli ny tråd i sommarhagen i år och då blir det gammal hederlig tråd som leder ordentligt.

Dessutom så har jag fått lite tråkiga erfarenheter av elrep, de nöts fort de smala trådarna som leder strömmen. Sen går de inte av heller OM hästarna springer igenom, hästarna får fula brännmärken och tråden går knappt av, utan stolpar och allt rycks upp...
 
Sv: Elrep,elband eller ståltråd?

Järntråd syns väldigt dåligt, men leder bra. Personligenh skulle jag aldrig sätta upp järntråd, det brukar ju kallas senavskäraren ;)..Nä, men allvarligt talat, en järntråd kan göra stora skador, det kan även elrep/band...men pga av att det syns extremt dåligt och den skär så illa så undviker jag järntråd.
 
Sv: Elrep,elband eller ståltråd?

Tänkte bara inflika lite... Läste någonstans nyligen att hästar i "flykt" ser naturliga färger bättre än ex. vitt... Man hade testat med bruna, gröna och vita elband, och kom fram till att hästarna såg de gröna och bruna bäst, dvs. de reagerade snabbare... Själv har jag ståltråd runt sommarhagen utav tre anledningar

*Går lättare av än elband/snöre! Syntettrådarna är ju omöjliga att rycka/slita av. Ståltråden går faktiskt fortare av enligt min erfarenhet...

*Töjer sig inte i vind eller snö, det är större risk att hästen fastnar i en tråd som är uttöjd och hänger lite...

*Den leder ström många gånger bättre än elband/snöre

Om man är orolig att hästarna inte ska se tråden kan man fästa plastremsor med jämna mellanrum på tråden:idea:
 
Sv: Elrep,elband eller ståltråd?

Är inne på att låta järntråden sitta kvar. Det jag har varit mest fundersam på är om hästarna kommer att se tråden och vad som händer om de springer igenom? Men sen är det ju som mynta2 skriver, skador blir det ju av alla staket om de rusar igenom.
Att fästa plastremsor på järntråden hade jag inte tänkt på:idea:
 
Sv: Elrep,elband eller ståltråd?

Jag hade också behållt järntråden. Jag stängslar med järntråd och tycker att det är överlägset bäst. Mina hästar har järnkoll på var tråden går. Har satt upp plastband när det är nystängslat men, sen tagit bort det. Vet inte om de "känner" att det är el i tråden på håll?
 
Sv: Elrep,elband eller ståltråd?

Tror säkert hästar känner av om det är el i tråden. Iallafall gör min stora häst det! Märks direkt om elaggregatet är utdraget eller om det är något brott på eltråden!
 
Sv: Elrep,elband eller ståltråd?

javill skrev:
Jag stängslar med järntråd och tycker att det är överlägset bäst. Mina hästar har järnkoll på var tråden går.

:D Järnkoll! ha ha, trodde det var stenkoll?? men det kan va liiite körigt att stängsla med...

(ursäkta mitt lättroade beteende..)
 
Sv: Elrep,elband eller ståltråd?

Jag skulle inte sätta upp järntråd. Skulle hästarna bli rädda så kan den skära av halsen på en häst. Man kan inte säga att "mina hästar blir aldrig rädda"
Det finns många idioter som är i farten och ser det som en sport att skrämma hästar. Skulle de bara fastna så blir det jätte sår! Använd tråd eller band. Ska man ha band så välj ett som är grönt för det ser de bäst.
 
Sv: Elrep,elband eller ståltråd?

Om man nu absolut är järntrådsfreak, kan man med fördel lägga den i samma "fållor" som det vanliga bandet, som får ligga kvar, så har hästen bättre chans att se det.

Bor man vid en hårt trafikerad väg, vill man inte heller se trafikolyckor mellan häst/bilist.

Trots allt är ju järntråden överlägsen, vad gäller att leda ström.

Pest eller kolera. (eller kanske häst eller kolera??? näe, idag är jag totalt hopplös...:eek: )
 
Sv: Elrep,elband eller ståltråd?

Vi kombinerar järntråd med elband. Järntråd är det enda vi kan lita på- året runt. Överst har vi elband och ca 1.5 dm under elbandet har vi järntråd, och längst ned elband igen. Detta gör att vi aldrig behöver bekymra oss om icke fungerande järnspett vintertid osv. När hästen går emot järntråden och översta bandet samtidigt får den en rejäl stöt... Man behöver alltså inte banka ned järnspett i backen :p
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av stängsel/att stängsla med aluminiumtråd, kan ni inte berätta om era erfarenheter? Jag har bara vana av elrep...
Svar
8
· Visningar
4 466
Senast: mizzmaria
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 405
Senast: cherie
·
Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 400
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp