Bukefalos 28 år!

Elvis matvrak, Elsa blir smalare...

C

Calenfiriel

Kanske borde jag avvakta ett tag och se om det jämnar ut sig, och om det inte gör det gå med Elsa till veterinären och se om allt är bra...
...men jag tänkte höra ifall andra katter också har det såhär och vad man kan göra åt det själv?

Elvis fyllde ett år nu i sommar och Elsa två. När Elvis kom var Elsa lite tjock, men gick ner i vikt när lek och bus och motion blev rutin. Nu i somras började de äta samma foder, och blandade ihop sina skålar så att båda katterna äter ur båda skålarna. Sedan sommarens början har Elvis lagt på sig ordentligt, och är nu tung som en ko jämfört med vilken fjäderplutt han var innan - säkert är mycket muskler, för han lever inte upp till definitionen av när en katt är fet, men han är rund om magen också. Elsa däremot har gått ner en hel del det sista året, och nu tycker jag att hon, mitt lilla runda gostroll är en smal liten fjäder :crazy:. Hon väger ca (knappt tror jag) 4kg och Elvis väger kanske dryga kilot mer. Okej, han är hankatt och hon är honkatt, men det känns ändå som om Elvis äter upp det mesta av maten och jag är orolig för att Elsa inte skulle få i sig tillräckligt... Hon kommer och säger till om hon är hungrig och skålarna är tomma, och jag handmatar henne ibland för hon tycker det är mysigt, så det är väl ingen panik egentligen, jag gillar bara inte riktigt att hon har blivit så liten...

Kan aptiten minska efter att hon mognat lite nu kanske (drygt två år gammal)?
Och Elvis äter väl som en häst om han nu bygger muskler och mognar till sig? Kan han vara i samma tjockisfas som Elsa var i när hon var i samma ålder?

Egentligen är jag väl lite orolig för att Elsa skulle vara sjuk, men hon uppvisar inga symtom, hon har helt okej aptit och äter och dricker med jämna mellanrum, är pigg och intresserad och springer runt och leker som vanligt... Jag ska ta henne till vet. för rutinkoll till hösten i vilket fall...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Elvis matvrak, Elsa blir smalare...

Har du maskat henne? Mina katter har alltid fri tillgång till knapermat, alla äter samma sort "Outdoor" även gammelkatten Hans(11) som inte går ut speciellt ofta.....
 
Sv: Elvis matvrak, Elsa blir smalare...

Jag vet inte om detta kan va nån tröst men.....
Jag var hos vet. igår med en av mina katter, Johnson och då passade jag på att fråga om hans hull då jag har uppfattat honom som kraftigt undernärd (höftknölarna sticker ut och man känner ryggraden tydligt) i alla fall om man jämför med hans kullsyskon.
Vet. klämde lite på katten och sa: "nja han får absolut inte bli tjockare. Tydligen är det ok med mager (i mina ögon sett) katt men klart man oroar sig när det händer en förändring.

Generellt så blir väl katter smalare på sommaren och fläskar på sig på vintern.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 235
Senast: ameo
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: fiao
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 419
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 828
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp