Bukefalos 28 år!

Empirisk notering

E

Egalia

Hundar som går lösa och med uppmärksamhet på husse/matte är rashundar.
Korsningshundar är i 9 fall av 10 kopplade.

Detta är ingen stor undersökning, märk väl, utan endast min egen konstatering efter att i 4 månaders tid tänkt på fenomenet. Hur ser det ut där du bor?

(Disclaimer: korsad/ras kan ju naturligtvis vara HELT fel, i vissa fall, men jag vågar påstå mig ha rätt bra koll på läget.. :cool:
 
Sv: Empirisk notering

Vissa hundar är avlade för att vara nära sin matte och inte bry sig så mycket om andra. Hundar som är mera utåtriktade behöver en fastare hand och bättre planerad uppfostran, helst redan från 8 veckor om det är en mycket självständig ras. Oftast är det lättare att veta vilka egenskaper valpen får med sig i bagaget om det är en renrasig hund och då kan man börja direkt. En bra hundförare får ju aldrig ens problem med sin hund eftersom att de direkt vet vad som krävs och förväntas.

En korsning jag sett hemma är jämthund/husky. Den blev väl ungefär som jag trodde. Dvs den går aldrig att ha lös eftersom att matte köpte en hund med inställningen "den blir vad man gör den till". För att kunna ha den hunden lös på fjället bland ren så skulle hon behövt en stenhård fast hand från dag 1, nu får hon alltid gå kopplad. Ovillkorligt. Hade hon hamnat hos t.ex. en jägare som ville ha hunden till älgjakt så hade hon ju fått en helt annan uppfostran från början, och vem vet? Hon kanske skulle ställa älg??
 
Sv: Empirisk notering

Här i stan är de allra flesta hundar kopplade. Ibland möter jag ju dock någon som inte är det. Oftast är det till och med samma ras, nämligen rottweiler. Inte för att det betyder att de är lydiga och uppmärksamma. Jag tycker inte det verkar som speciellt många häromkring har någon koll alls.

Blandrashundar har jag inte sett alltför många av, eller så tror jag helt enkelt att de är renrasiga fast de inte är det.

I vilket fall som helst så går de allra flestahundarna här kopplade.
 
Sv: Empirisk notering

många blandraser ägs nog av förstagångshundägare, och hur vanligt är det inte att man misslyckas med lösbiten då? dessutom har de nog mindre stöd från uppfödare och klubbar.
 
Sv: Empirisk notering

Egalia skrev:
Hundar som går lösa och med uppmärksamhet på husse/matte är rashundar.
Korsningshundar är i 9 fall av 10 kopplade.

Detta är ingen stor undersökning, märk väl, utan endast min egen konstatering efter att i 4 månaders tid tänkt på fenomenet. Hur ser det ut där du bor?

(Disclaimer: korsad/ras kan ju naturligtvis vara HELT fel, i vissa fall, men jag vågar påstå mig ha rätt bra koll på läget.. :cool:



Nu när du säger det, så alla korsnings hundar jag träffar i mitt område, både i skogen och på gångbanorna är kopplade! gärna med flexi koppel! och dom hundar man träffar lösa är renrasiga, inte alla med super lydnad men alla jag träffat hitills har som tur varit snälla, så det har inte varit hela världen att dom hälsat på mina hundar :)

Ibland har man själv inte full koll på sina hundar :smirk: sent på kvällar när man halvsover och alldrig brukar stöta på någon :d
 
Sv: Empirisk notering

Där jag bodde innan var det märkligt, det var mest lösa lydiga blandraser ex en supertrevlig,jättelydig Pitbulltik som ägdes av en kille med väldigt små hundkunskaper och en hel massa alkis/Alagar hundar som var lösa,lydiga och trevliga.
Kännde mig rätt dum när jag "seriös" hundägare som går kurser ect med min renrasig hund kämpade för att få min f.d hane att uppföra sig när vi blev passerade av en kille med två Pb som(bevsiligen) användes i hundkamper och hans hundar passerar min vrålande hane. de bara promenrad förbi utan att ägna oss en blick...
 
Sv: Empirisk notering

Då vill man bara gå och gömma sig :rofl: Här utanför har vi en alkis med två BC. De ägnar så klart inte en blick åt något. De ligger utanför puben när han är där och så bär de hem hans tidning. Minns inte vad den ena hunden heter, men han pratar om den på bussen som en kvinna :) Den andra är en Schäfer och det är nån snorunge på ungefär 12 år som står och tigger utanför affären och ber folk att köpa ut åt honom. I vintras vad det kallt och hunden höll sig tålmodigt vid lill-husses sida i flera timmar där utanför affären. Mina hundar hade gått hem för länge sedan om jag säger som så...

Jag brukar stånka och stöna över hur ouppfostrade och jobbiga mina hundar är, men allt eftersom att man träffar andra hundar i kvarteter så inser man att man har lindriga problem. I huset brevid har vi en tik som inte kan se andra hundar. En dag så stod de i trappuppgången och väntade på att kunna gå ut. Först passerade en brun hund *illvrål illvrål* från hunden i trappan, sen passerade vi *gorm vrål hysteri* Usch. Jag tycker synd om de...
 
Sv: Empirisk notering

Jag tror inte det handlar om förstahundsägare. Jag tror det handlar om inställning till hunden, dess roll och vad man är beredd att lägga ned på hunden. Både i tid och pengar. En som är villig att betala 10 000:- för en renras har tänkt igenom och lägger tid även på uppfostran, går kurser osv. En som bara vill ha hund och helst så billigt som möjligt vill inte lägga tid på träning heller - då blir det en ouppfostrad blandras.

Vad tror ni om det?
 
Sv: Empirisk notering

jag, en nära kompis och några bekanta skaffade blandraser/oreggade därför att vi inte visste bättre. vi var förstagångshundägare utan direkta förkunskaper och insåg inte riktigt konsekvenserna. en seriös uppfödare hade aldrig sålt till mig utan uppmanat mig att gå lite kurser UTAN hund. priset var inte ett hinder egentligen och jag var medveten om att renrasiga med papper kostade, men jag förstod inte papprenas betydelse. sedan flyttade jag ut till ödemarken och hade inte någon möjlighet att gå några kurser. kompisen gick en valpkurs men fick inte höra roliga saker om sin hund.

gör man fel från början så är det svårt sen att ha hunden lös i alla situationer. L var lös nästan hela tiden tills han blev 8-9 månader, sedan kom han på att han var snabbare än mig och att jag dessutom sprang efter när han hittade på skit. jag har tränat mycket på det där men M litar jag inte på att hon skulle kunna hålla sig om vi möter en annan framrusande hund (jag menar tänk om det är en liten valp!) och L är tydligen inte att lita på när det finns valpar i närheten (han bara måste leka lite med dem).
 
Sv: Empirisk notering

Jag håller med. Jag har bott i Köpenhamn där det är betydligt vanligare med lösa hundar och där är många "byrackor", som
går lösa utan problem.
Jag tror att det handlar om ägarens attityd.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 955
Senast: Takire
·
Övr. Hund Är i en situation som skulle kunna utvecklas till osämja mellan oss grannar om vi inte gör något bra av detta. Vill gärna ha era tankar...
2
Svar
35
· Visningar
5 472
Senast: bigganl
·
K
Övr. Hund I den närmsta bekantskapskretsen finns två hundar som vållar lite problem som vi har svårt att lösa. "Fido" är jämnårig med min hund...
Svar
15
· Visningar
1 466
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund hm...ibland blir man lite förvånad. Blev nyss erbjuden en hund :D Det var minst sagt oväntat. Vi har pratat om att ev skaffa en till...
Svar
12
· Visningar
1 084
Senast: marieka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp