Bukefalos 28 år!

erbjuden en hund till...

gadriel

Trådstartare
hm...ibland blir man lite förvånad. Blev nyss erbjuden en hund :D Det var minst sagt oväntat. Vi har pratat om att ev skaffa en till hund när vår hund vuxit till sig lite men ja...nu vet jag inte rikigt...


Hunden i sig verkar trevlig. 3 år och verkar okomplicerad, lite blyg och inte jättesjälvständig så han håller sig gärna i närheten när han är lös. Rasen var en av dom vi valde mellan när vi skulel köpa hund så den känns bra.

Vår hund är just nu i värsta slyngelåldern. Oftast är han snäll och lydig men får lite slängar av "selektiv hörsel" :grin::devil: ibland när vi är ute och pockar mycket på uppmärksamhet men det börjar vi få ordning på nu. Samt är lite allmänt ofokuserad när det är mkt dofter, hundar, folk i rörelse. Har svårt att koppla av hemma men det har blivit bättre sen vi tog tag i träningen med passivitet.

Frågan är hur en hund till skulle påverka vår hund. Jag tror att han skulel må väldigt bra av att få en kompis att busa med eftersom han har behov av att få springa av sig (whippet) och det är svårt att få igång han själv, matte och husse har liksom ingen vidare kondis att leka tafatt :o;).

Skulle en hund till kunna hjälpa honom att koppla av hemma, förutsatt att den andra hunden är lugn inomhus?

Eftersom den andra hunden gärna håller sig till matte på promenad, tror ni då att vår hund kanske skulle hålla sig bättre till oss, blir ju mer flockkänsla med både matte och annan hund. Vår hund brukar alltså vara mycket lös och han sticker inte men kan vara lite nonchalant. Eller tror ni han helt enkelt inte bryr sig ett smack oavsett om det är matte eller matte+hund som knallar iväg åt annat håll.

Vi passade en kompis golden i somras nrä vår hund var ett halvår och det fungerade jättebra. Hon är väldigt lugn och snäll och det funkade bra både inne och utomhus men han har ju vuxit lite sen dess.


Vi har itne tänkt att bestämma oss nu men vi funderar på om det är ngn mening att åka och kika på honom eller om det kanske inte ens är ngn mening när vår egen hund är lite bökig just nu.


*förvirrad*
 
Sv: erbjuden en hund till...

Min blev lättare att lämna när jag skaffade en till, höll sig mer till oss ute. eftersom den jag skaffade till är ca 1/4 till storlek av den hunden jag hade tidigare så blev det inga större problem med transporter eller hundvakt eller så. Det enda negativa, för mig, har varit att den stora börjat skälla, eller han hänger på den lilla, som skäller när det knackar på dörren tex. Annars har det bara varit posetivit för oss, mitt krav var dock att den nya inte skulle behöva den träning och aktivering som den stora behöver, och det behöver hon INTE ;)

Vad är det för någon ras på hunden ni blivit erbjuden?
 
Sv: erbjuden en hund till...

Min blev lättare att lämna när jag skaffade en till, höll sig mer till oss ute. eftersom den jag skaffade till är ca 1/4 till storlek av den hunden jag hade tidigare så blev det inga större problem med transporter eller hundvakt eller så. Det enda negativa, för mig, har varit att den stora börjat skälla, eller han hänger på den lilla, som skäller när det knackar på dörren tex. Annars har det bara varit posetivit för oss, mitt krav var dock att den nya inte skulle behöva den träning och aktivering som den stora behöver, och det behöver hon INTE ;)

Tack för ditt svar!

Nej hundvakt och liknande gör ingen skillnad. Hunden är en powder puff så det är ju en liten ras som inte hårar en massa (det var kravet när vi köpte hund, whippet fäller ju iof men inte så det märks).
Tror inte denna heller behöver massa aktivering, iaf inte mer än vår egen. Vad det lät verkade han enkel att ha att göra med, det var uppfödaren som kontaktade mig och hon har varit dagmatte åt honom ganska mycket och han fungerade bra med hennes alla hundar.

Jag gör ju lite spår, trickträning och allmän lydnad med vår hund för att aktivera samt cyklar ibland. Han kräver inte så mycket men behöver få springa av sig och som sagt, det är svårt att få igång honom. Han har en lekkompis som han lekt med några gånger och efter det är han sååå trött både fysiskt och psykiskt. Men tyvärr blir det inte tillfälle att träffas så ofta men jag tror han hade behövt mer av det.
 
Sv: erbjuden en hund till...

vilket sammanträffande:) jag har oxå blivit tillfrågad om den vovven. Fast han sa att han skulle kolla runt lite...
 
Sv: erbjuden en hund till...

Jag hade en "galenpanna", blev erbjuden till av samma ras och ålder som var mycket lugnare, mildare och det blev kanon. Den nya hunden dämpade min vilde och hjälpte mig faktiskt uppfostra henne. :) Hade turen att de passade så bra ihop att den lugna påverkade den vilda och inte tvärtom.

Ta hunden på prov och testa!
 
Sv: erbjuden en hund till...

Jag hade en "galenpanna", blev erbjuden till av samma ras och ålder som var mycket lugnare, mildare och det blev kanon. Den nya hunden dämpade min vilde och hjälpte mig faktiskt uppfostra henne. :) Hade turen att de passade så bra ihop att den lugna påverkade den vilda och inte tvärtom.

Ta hunden på prov och testa!

Exakt sån effekt hade varit trevlig att få :) Ja man kanske skulle göra det. Tänkte börja med att iaf träffa hunden och se lite hur den är.

Det funkade bra med mina hästar iaf, tog hand om en vanvårdad häst i somras och min coola, översocial nordsvensk har gjort underverk med henne.
 
Sv: erbjuden en hund till...

jag jobbar med uppf. han frågade i tisdags natt. Om du tar hunden måste jag få komma och hälsa på:laugh:
jag skulle verkligen vilja ha en sån vovve, tycker de är coola men det passar inte just nu i livet:(
 
Sv: erbjuden en hund till...

nej, jag vet vad han heter, vilken ras det är och varför han ska omplaceras.
 
Sv: erbjuden en hund till...

jag jobbar med uppf. han frågade i tisdags natt. Om du tar hunden måste jag få komma och hälsa på:laugh:
jag skulle verkligen vilja ha en sån vovve, tycker de är coola men det passar inte just nu i livet:(

Absolut får du komma i så fall, du hittar ju till och med ;)

ja vi läste om rasen förra året och tyckte den lät trevlig men till sist blev det en whippet.
Om nu ägaren tycker att det är ett bra hem för honom här, det vet vi ju inte heller än.
 
Sv: erbjuden en hund till...

bättre kan man väl inte ha det som hund? ni bor ju perfekt:laugh:
Det var ju inte igår jag hälsade på dig så det är inte säkert jag hittar:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 335
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 375
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 300
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp