Bukefalos 28 år!

Empty!Selen fråga!

paradiset

Trådstartare
Vad jag har förstått så är sverige fattigt på både selen och kalk med få undantag.
Kalk behöver ju inte kaniner alls mycket av, men selen då? Honor kan få mjölk kramp tex om de har för lite selen och är det tillräckligt som finns i pelletsen?
Min pellets verkar inte innehåla selen alls??? :crazy:
 
bra fråga det där.
jag tror att alla kaninpellets innehåller så små spårmängder selen att det inte redovisas i näringsdeklarationen.
lucern innehåller selen och även majs.
jag hade inte satsat på att tillsätta selen i syntetisk tillsatt form utan fodrat med kanske just majs + lite lucern (mkt kalk ju..)

det är onekeligen ett område som det bör forskas mer på, det finns nästan ingenting skrivet!

jag ger alla honor extra tillskott av just lucern, vid tillgång även krossad majs, och ingen har någonsin haft problem med vare sig mjölkkvalitet eller mjölkproduktion.
mig veterligen finns det inga uppmätta behovstabeller över just selen och andra spårämnen, som det ju finns på hästsidan.
 
En liten påpekan det där med kalk... orginalinlägget skrev något med att kalk inte var så nödvändigt, men jag har hört att dräktiga honor som fått kalksten verkligen utnyttjat den!
 
Jag hittar heller inget på selen till
kaniner. Däremot ska de ha 50 ppm vit. E
som verkar på nästan samma sätt som selen.
Både vit. E och selen skyddar cellmembran
och det ena kan kompensera det andre.
 
hästar kan ju bli selenförgiftade - vet du något om den processen?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
683
Senast: GoLightly
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 007
Senast: escodobe
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända...
Svar
4
· Visningar
589
Senast: Piglet82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp