Ems på häst

Indianalady92

Trådstartare
Jag står i valet och kvalet om jag ska ta tillbaka min gamla pålla som nu fått diagnosen Ems. Men jag vet inte mycket alls om sjukdomen. Vad innebär det? Hur ser framtidsbilden ut? Vad gör man för att hon ska må så bra som möjligt?
 
Jag står i valet och kvalet om jag ska ta tillbaka min gamla pålla som nu fått diagnosen Ems. Men jag vet inte mycket alls om sjukdomen. Vad innebär det? Hur ser framtidsbilden ut? Vad gör man för att hon ska må så bra som möjligt?

Det är ett syndrom, inte direkt en sjukdom. Många raser är genetisk disponerade för att få/ha EMS. Med korrekt foderstat och motion är hästen frisk. Socker+stärkelse får vara max 10% (dvs inget kraftfoder), viktigt att motionera den regelbundet för att förbättra insulinkänsligheten och förhindra fetma. Har du provat att googla? Det finns massor av info på nätet, även grupper du kan gå med i.
 
Kortfattat:
En häst med EMS har lätt att gå upp i vikt/bygga upp fettdepåer, och i samband med övervikt utveckla insulinresistens som kan leda till fång. En del EMS-hästar klarar av att gå på lätt bete, men det är inget man kan räkna med, så eventuellt måste hästen ha en gräsfri hage året om. Den bör äta en väl avvägd mängd foder med så lågt socker-och stärkelseinnehåll som möjligt och motioneras efter förmåga, ju mer desto bättre, för att säkerställa att den inte blir överviktig. Om hästen hålls i lagom hull och är frisk i övrigt kan den ridas, tävlas och vad man nu vill precis som vanligt.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 736
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
748
Senast: skiesabove
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 863
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp