Bukefalos 28 år!

"En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

(Ridsport)
Det säger Totilas förra ägare, Kees Visser, när han talar ut om försäljningen av världens dyraste dressyrhäst. Han menar att det inte är en omöjlighet att en ny ryttare kan upprepa, och kanske även förbättra, resultaten som Totilas gjorde med Edward Gal.



Läs mer...
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Men herregud.. Girighet till max!!
(Sen så kan jag förstå att man säljer när hästen är på topp, en snedsteg i hagen och hästen är skadad... =Sjunker i värde! Kan lätt vändas över en natt..)
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Blir intressant att se hur hästen fungerar med en ny ryttare! :)
Men vore jag ny ryttare skulle jag vara skitnervös! :crazy:

Vem skulle inte sälja om man hade en sådan häst? Ekonomiskt oberoende resten av livet! Dessutom så vet man ju att hästen får det bra, ingen missköter ju en så dyr investering! Så jag håller på förra ägaren, rätt att sälja, både ur ekonomisk och moralisk synvinkel! Jag hade gjort precis likadant!
Antar att förra ryttaren gärna fått köpa hästen om han erbjudit de summorna?
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Oj, vilka förväntningar och stor press nya ryttaren får! Aja, ska bli intressant att följa dem...
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Men herregud.. Girighet till max!!
(Sen så kan jag förstå att man säljer när hästen är på topp, en snedsteg i hagen och hästen är skadad... =Sjunker i värde! Kan lätt vändas över en natt..)

Jag tror nog inte att Totilas ens går i hagen. Finns ju hästar som är värda mycket mindre pengar som inte får gå i hagen för att dom är för värdefulla :crazy:
Tror nog att han bara får gå ute i nån liten ruta stor som en box och alltid rids i dressyr. Det gör hästarna på min praktik och dom är ändå bara värda 200-300 000 kr :crazy:
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Var är girigheten?

Jag tycker det ska bli kul att se Totilas med en annan ryttare. En ryttare som inte rider a la Sjef.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Han är ALDRIG lös! Inte i ridhus eller ute. Leds alltid vid hand eller rids. Jag förstår att han är värld mycket pengar men han måste ju få vara lite häst ialla fall:crazy:
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Nej, han går säkert inte i hage.... Men ett allvarligt sömtramp då? :p :D Haha, poängen var att mycket kan ske under en natt..
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Jaha ja det väcker ju ännu mer spekulationer ang deras relation, med tanke på att EG inte skulle ha känt till försäljningen, att det gick till som det gjorde osv. Jag tror ännu mer nu att mycket ligger bakom som inte kommit ut och att det fanns missnöje nånstans, minst sagt.

Och jag tror dom har rätt att det kan funka lika bra med annan ryttare och jag tycker det ska bli intressant och spännande vem som ska rida honom.

Antar att både EG och den ryttaren är nervösa dock:angel: Vilken prestigeförlust för EG om nån annan får samma resultat - och för den andra ryttaren om den inte får det......
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Undrar om försäljningen gjorde det möjligt för de två klonade stona att betäckas med Totilas?
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Var är girigheten?

Jag tycker det ska bli kul att se Totilas med en annan ryttare. En ryttare som inte rider a la Sjef.

Naivt trams! Alla dressyrryttare på högre nivå tränar hästarna efter ungefär samma principer. Nicole och Isabelle har excellerat i Rollküren i tio-femton år och det är i första hand en stretchmetod.

Jag undrar hur många av er som rider, tja ska vi gissa lätt/medelsvår klass med ett nödrop, som har hästar som presterar lika villigt på dressyrbanan som Totilas gör? För i slutändan är det väl arbetsglädjen och livslusten hos hästen som är det avgörande för om träningsmetoden ska brukas eller inte?

Jag tycker hela den här diskussionen är så vansinnigt enkelspårig - ungefär som att det var den enda parameter som hade roll för dressyrhästarnas välfärd. Om det sedan sitter kassa ryttare som drar ihop hästarna med graman på var och varannan svensk ridanläggning verkar inte vara intressant alls i jämförelse. Eller ryttare med dålig balans som håller i sig med tyglarna. Internationellt sett är svenska ryttare kända som handryttare av rang. Men det är klart, holländarna borde väl lära av oss i stället...
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Och jag tror dom har rätt att det kan funka lika bra med annan ryttare och jag tycker det ska bli intressant och spännande vem som ska rida honom.

Fast den ryttaren sätter sig på en färdig slutprodukt som EG har tränat och utvecklat. Svårigheten ligger ju i att få hästen dit. Jag tycker förfärligt synd om Edward, måste jag säga. Han borde ha köpt in sig i hästen från början.
 
Senast ändrad:
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Jag undrar hur många av er som rider, tja ska vi gissa lätt/medelsvår klass med ett nödrop, som har hästar som presterar lika villigt på dressyrbanan som Totilas gör? För i slutändan är det väl arbetsglädjen och livslusten hos hästen som är det avgörande för om träningsmetoden ska brukas eller inte?

Jag tycker hela den här diskussionen är så vansinnigt enkelspårig - ungefär som att det var den enda parameter som hade roll för dressyrhästarnas välfärd. Om det sedan sitter kassa ryttare som drar ihop hästarna med graman på var och varannan svensk ridanläggning verkar inte vara intressant alls i jämförelse. Eller ryttare med dålig balans som håller i sig med tyglarna. Internationellt sett är svenska ryttare kända som handryttare av rang. Men det är klart, holländarna borde väl lära av oss i stället...




Du Måste skämta??? Är det Målet och resultatet som är det viktiga? inte Hur man kom dit??? :confused::crazy::eek:

Så om djuret lider Medan man är påväg mot målet, så är det ok, så länge djuret inte lider när man väl är på tävlingesbanan. Sen hur den mår hemma och på träningar, det spelar ingen roll??? :confused:


Och två fel gör inte ett rätt.
Bara för att det sker dålig ridning på andra ställen, så är det inte ok med LRD/Hyperflexion/RK...!
Att det finns ryttare som rider sämre är Inte en godtagbar ursäkt för att eliten ska få rida elakt!

:mad:
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Du Måste skämta??? Är det Målet och resultatet som är det viktiga? inte Hur man kom dit??? :confused::crazy::eek:

Så om djuret lider Medan man är påväg mot målet, så är det ok, så länge djuret inte lider när man väl är på tävlingesbanan. Sen hur den mår hemma och på träningar, det spelar ingen roll??? :confused:


Och två fel gör inte ett rätt.
Bara för att det sker dålig ridning på andra ställen, så är det inte ok med LRD/Hyperflexion/RK...!
Att det finns ryttare som rider sämre är Inte en godtagbar ursäkt för att eliten ska få rida elakt!

:mad:

Point being: vad vet DU om lidandet hos EG:s hästar? Vad vet du egentligen om lidandet när det gäller dina egna djur? Jag tycker nämligen att Totilas -från läktaren sett - ser väldigt nöjd ut med sitt arbete!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 714
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 569
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 193
Senast: Pratsch
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 651
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp