Bukefalos 28 år!

"En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

(Ridsport)
Det säger Totilas förra ägare, Kees Visser, när han talar ut om försäljningen av världens dyraste dressyrhäst. Han menar att det inte är en omöjlighet att en ny ryttare kan upprepa, och kanske även förbättra, resultaten som Totilas gjorde med Edward Gal.



Läs mer...
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Fast nog är det ett argument:confused: Så gott som något. i alla fall. (Men det betyder inte att jag alls uppskattar systemet)
Källa? Menar du att Ankys hästar, tex, är opererade? Eller vilka gäller det här? Jag har väldigt svårt att se logiken i att rida en blivande GP-häst (dyr) till inflammationer med vett och vilja för att sen utsätta den för risken av en operation. Det måste jag säga. Det låter om inte annat som ekonomiskt vansinne:cool:

Jag tror inte heller ett dugg på det där. Nackkirurgi är en mardröm redan på människor, och jag tror inte att man önskar sig det på en grandprix-häst heller. Dessutom får man nog anta att Sjef och Co har bra veterinärer som en del av de team som jobbar med hästarna.

Missförstå mig mig rätt, jag är ingen anhängare av Sjefs metoder. Men jag förkastar dem inte heller. Hela diskussionen påminner om fettdieten hos människor, där några personer utvecklar ett nytt koncept som snabbt blir populärt, men inte kan sägas vara varken bättre eller sämre med nuvarande data. Ändå samlas olyckskorparna och pekar finger: "vänta bara tio år till, då du, då är ådrorna helt igensatta". Och människor är ju många tusen gånger mer studerade än hästar, ändå vet vi knappt någonting.

KL

Sedan undrar jag om detta, att dissa framgångsrika ryttare, är unikt just för dressyren?
Här har vi ett ekipage som har gjort mer för sportens ansikte utåt än något annat, som trollbundit och fängslat människor som normalt aldrig tittar på dressyr, och som tvingas skiljas åt i förtid under förnedrande former - och vad är det folk kommenterar? Jo träningsmetoder. I de mest bittra ordalag. Men det är ju knappast unikt. Rembrandt var inte tillräckligt under sig i piaffen och ryttaren hängdes ut som en satans diva. Giogolo tränades i hyperflexion, Isabelle fuskade med doping, Satchmo vägrade piaffera men kom ändå tvåa (uselt). Matiné var inte heller under sig och sänkte ryggen. Hela det holländska laget borde skämmas för att de kollektivt tränas enligt Sjefs metoder. Kittel rider hästen med tungan klämd i kandaret. Bara Kyra avgår med präktighetsrosett, men hon är ju förstås utbildad på Strömsholm, så hon är ju nästan svensk...

Fungerar det verkligen såhär inom hoppningen också? :crazy:
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Definiera ett dåligt system. Jag menar - och där håller jag också med Flashlight - att jag blir trött på detta eviga tjat om en enda sak, nämligen en aspekt av en träningsmetod som en del av dressyrvärlden inte gillar, men som bevisligen fungerar. Hästarna går med sluten mun, går av sig själva, visar upp betydligt mer arbetsglädje än många andra - ändå "far de illa". Det finns inga andra ryttare som dominerar dressyrarenan som just holländarna, med undantag för vissa tyskar, och tyskarna gör säkerligen också gör vad som krävs för att nå resultat. Hur skulle de annars kunna fortsätta med vad de gör?
[
Men ja - tyglarna har en funktion. Normalt att vi ska ta i dem för att hindra hästarna att gå framåt. Skänklarna ska driva hästen framåt. Den gamla skolan kombinerar hjälperna i samling, medan holländarna använder bara en i taget, av anledningen att det blir lättare och mer konsekvent för hästarna. Och den passiva ridningen skulle jag säga är betydligt mer skonsam, även om ingen skola knappast är skadlig eller plågsam.

Jag tycker inte att vi ska döma. Framför allt ska vi inte döma hälsan hos Edward Gals hästar, vilket är att dra slutsatserna bortom allt sunt förnuft.

Tror inte man ska stirra sig blind på tävlings resultat, det ger inte hela sanningen.
Framtiden lär väl utvisa om och i så fall hur hur pass skadligt Rk/Hf är, jag tycker gott att man kan ifrågasätta systemet tills dess.

Jag har ingen aning om hur EGs hästar mår (och har heller inte påstått någonting om det), men tycker det ska bli roligt och spännande att se hästen med en ryttare som rider efter ett annat system.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Tror inte man ska stirra sig blind på tävlings resultat, det ger inte hela sanningen.
Framtiden lär väl utvisa om och i så fall hur hur pass skadligt Rk/Hf är, jag tycker gott att man kan ifrågasätta systemet tills dess.

Vad är det för poäng att ifrågasätta i avsaknad av några som helst fakta?

Hur kommer det sig att ridsporten är den enda sportdisciplin där man inte vill se en utveckling framåt, utan snarare bevis på att den gamla skolan är den bästa?
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Jag har ingen aning om hur EGs hästar mår (och har heller inte påstått någonting om det), men tycker det ska bli roligt och spännande att se hästen med en ryttare som rider efter ett annat system.

Om det nu blir så. Risken är trots allt att Totilas fastnar i aveln, och vad har dressyren i så fall vunnit på det?
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Vad är det för poäng att ifrågasätta i avsaknad av några som helst fakta?

Hur kommer det sig att ridsporten är den enda sportdisciplin där man inte vill se en utveckling framåt, utan snarare bevis på att den gamla skolan är den bästa?
Menar du att man måste svälja allt nytt med hull och hår?
Tycker det är sunt att granska "nya" saker som dyker upp!
Ridkonsten är rätt gammal, det mesta har nog testats (och mycket förkastats) under århundradena.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Om det nu blir så. Risken är trots allt att Totilas fastnar i aveln, och vad har dressyren i så fall vunnit på det?

Ja, den risken finns ju och det vore synd.
Men nu har ju ägaren valt att sälja och det är en rättighet man har som hästägare.
Lika illa att ifrågasätta det som någonting annat.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Ja, den risken finns ju och det vore synd.
Men nu har ju ägaren valt att sälja och det är en rättighet man har som hästägare.
Lika illa att ifrågasätta det som någonting annat.

Jag ifrågasätter inte ägarens rätt att sälja. Mer frapperande är att de flesta i tråden är påtagligt kalla gentemot EG och väldigt lojala med forna ägarens beslut att sälja. Intressant psykologi.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Menar du att man måste svälja allt nytt med hull och hår?
Tycker det är sunt att granska "nya" saker som dyker upp!
Ridkonsten är rätt gammal, det mesta har nog testats (och mycket förkastats) under århundradena.

Ingen här har presenterat någon granskning, bara åsikter.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Vad är det för poäng att ifrågasätta i avsaknad av några som helst fakta?

Hur kommer det sig att ridsporten är den enda sportdisciplin där man inte vill se en utveckling framåt, utan snarare bevis på att den gamla skolan är den bästa?
10 poäng:bow:
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

B]De holländska hästarna älskar att jobba, medan de svenska inte visade riktigt samma vilja under VM. Titta på Leslie Morses stackars Tip-top - jag har aldrig sett den hästen fastna på en bild där den inte gapar som en krigshäst från en forntida tavla. Den hästen är utbildad enligt Kyras principer. Vad signalsystemet beträffar verkar Sjefs system betydligt mer logiskt än den gamla "hålla i och sparka på samtidigt-doktrinen", vilket också avspeglar sig i att hästarna rids med i stort sett osynliga skänkelhjälper. [/B]
Det här är ju ren fakta.

svenskarna gjorde väldigt dåligt ifrån sig o visar aldrig den vilja. jo kanske Briar kanske som yngre.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Alla toppryttare utsätts med jämna mellanrum för kritik och smutskastning för att inte behandla sina hästar väl, det verkar helt oundvikligt tyvärr. Men aldrig att jag träffar elitryttare som sitter och kritiserar sina kollegors ridning - det är i stort sett alltid det mindre insatta läktarfolket som vet bäst och mest om hur hästar bör tränas och vad som är sunt och inte.

Herregud, då kan du inte träffat många för är det några som verkligen håller koll på och kritiserar varandras ridning så är det den yttersta eliten och länderna emellan.:)
*kl*
Förövrigt tror jag inte att Totilas tränas i hyperflexion-systemet på samma sätt som tex Anky gör. Han är en annan typ av häst rent mentalt så av det jag har sett på framridningar så tror jag inte det fungerar helt ut. Det finns även inga som helst bevis på att detta skulle vara skadligt eller skadligare än annan ridning. Jag vet att många prisar gammeldagsridning men hur skadligt ser inte detta ut med kort nacke hals och underhals som sticker ut exakt på samma sätt som de hästar som tränas i hyperflexion och det är lite roligt eftersom lodplanstalibanerna klagar väldigt mkt på att hyperflexionshästarna utvecklar en underhalsmuskelatur som anses vara rent skadlig. Visst nacken är högst men på bekostnad av väldigt mkt ur rent hållbarhets och gymnastiskt syfte.

http://www.youtube.com/watch?v=-5IKb5Cu2ok
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 714
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 571
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 193
Senast: Pratsch
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 651
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp