Bukefalos 28 år!

"En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

(Ridsport)
Det säger Totilas förra ägare, Kees Visser, när han talar ut om försäljningen av världens dyraste dressyrhäst. Han menar att det inte är en omöjlighet att en ny ryttare kan upprepa, och kanske även förbättra, resultaten som Totilas gjorde med Edward Gal.



Läs mer...
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Det gör en barerad häst också, dvs den ser nöjd ut när den inte blir barerad. (med viss aundantag).
LDR är bara ett nytt namn för Rollkür (RK), oavsett vad ryttarna påstår. Så sent som för någon månad sedan gnällde ju Anky om någon journalist som skrivit att hon red RK... och hotade att anmäla honom för hon red minsann LRD. Samma Anky som varit en av RK-förespråkarnas främste person!

När en häst rids i RK bryts den psykiskt ner, för att inte tala om alla fysiska problem det skapar.

Det finns en anledning till att hästar inte sppringer i LRD/RK själv i frihet.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Fast.. Jag säger inte att jag kan särskilt mkt om RK/LDR och dess effekter/biverkningar. Dock tror jag inte att det faktiskt har bevisats att det bryter ner hästarna eller att det påverkar hästens fysiska hälsa, eller har jag fel?

Sen nej, de gör inte så själva i hagen. Men de piafferar inte heller, eller gör byten i varje steg, och hoppar inte heller 160-hinder. Det mesta vi utsätter våra hästar för är onaturligt.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Det gör en barerad häst också, dvs den ser nöjd ut när den inte blir barerad. (med viss aundantag).

Så hästar som ser nöjda ut har troligtvis utsatts för någon form av smärta som de är nöjda med att slippa?

Det är logiken du presenterar här. Jag skulle gärna vilja se dina bevis på psykisk nedbrytning, och hur en individ som är psykiskt nedbruten kan vinna VM på drygt 91 %. Den borde rimligtvis vara apatisk och knappast prestera på topp i en sport där allt handlar om reaktionsförmåga och fysisk styrka.

Vidare, all träning av dressyrhästar innebär någon form av obehag, fysiskt och psykiskt. Strykan som krävs för att göra de svåraste rörelserna (och de enklare, om hästen har sämre förutsättningar) innebär att alla som ska vinna måste tugga hinkvis med mjölksyra under sin karriär - och ändå göra det. En häst som inte gillar detta lider troligtvis betydligt mer än en som tycker att det trots ansträngningen är rätt kul. Hästen som inte gör det kanske till och med står i ditt stall, och tränas och drillas trots att den inte har förutsättningar för vad du vill ha den till. Totilas är av naturen råstark, rörlig och balanserad. Han har förmodligen inte alls de problem som de flesta halvbra hästar har, individer som tvingas kompensera brist på talang med mycket, mycket hårt arbete. Lägg till detta att de flesta hästar inte har ryttare som gör dem någon större tjänst i strävan efter att hästen ska förstå och kunna utföra det jobb som krävs. Vad är då kontentan av detta - att vi ska sluta rida dressyr helt och hållet?

Jag är som sagt var väldigt nyfiken på om du vet ett något som inte vi andra vet (och de flesta vet rätt lite) om Totilas träning. Annars tycker jag att det är direkt olämpligt att dra slutsatser om hästens fysiska och psykiska hälsa. På samma sätt som jag tror att du hade ogillat rätt starkt om jag hade kommenterat din häst utifrån ytterst få fakta. No?
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Naivt trams! Alla dressyrryttare på högre nivå tränar hästarna efter ungefär samma principer. Nicole och Isabelle har excellerat i Rollküren i tio-femton år och det är i första hand en stretchmetod.

Jag undrar hur många av er som rider, tja ska vi gissa lätt/medelsvår klass med ett nödrop, som har hästar som presterar lika villigt på dressyrbanan som Totilas gör? För i slutändan är det väl arbetsglädjen och livslusten hos hästen som är det avgörande för om träningsmetoden ska brukas eller inte?

Jag tycker hela den här diskussionen är så vansinnigt enkelspårig - ungefär som att det var den enda parameter som hade roll för dressyrhästarnas välfärd. Om det sedan sitter kassa ryttare som drar ihop hästarna med graman på var och varannan svensk ridanläggning verkar inte vara intressant alls i jämförelse. Eller ryttare med dålig balans som håller i sig med tyglarna. Internationellt sett är svenska ryttare kända som handryttare av rang. Men det är klart, holländarna borde väl lära av oss i stället...

Det var ju Nicole och Isabell som myntade uttrycket rollkur, och det var deras ridning som kallades rollkur från början. När Anky/Sjef's träningsmetoder började komma ut bland allmännheten, kallades den därför rollkur, iom likheten. Sjef har dock envist kallat den round-deep-low.

Självklart finns det många ryttare, både på hög och låg nivå som annammat dessa träningsmetoder, iom att de varit framgångsrika.
Men det finns lika många på hög nivå, som inte anammat träningsmetoderna också.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Jag håller med i stort sett, jag försökte begripa skillnaderna här för ett tag sen och faktum är att Sjef har aldrig kallat det rollkur vad jag vet och dessutom är det inte stretch i första hand(som jag också trodde tidigare) Överböjningen är en del av ett ridsystem som han skapat för att kunna behärska explosiviteten och för att kunna använda den inverkan han har som skiljer sej en del från den i den klassiska dressyren som TR bygger på. Han anser ju att den klassiska dressyren inte passar de nyare dressyrhästarna med mera nerv och explosivitet. (Som Totilas då antar jag). Så därför är det jättespännande att se T riden av en tysk ryttare. elller om den tyska ryttaren måste rida efter sjefs system för att rida honom:cool:

Finns en hel del att läsa om Sjefs bakgrund och system om man är intresserad.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Det var ju Nicole och Isabell som myntade uttrycket rollkur, och det var deras ridning som kallades rollkur från början. När Anky/Sjef's träningsmetoder började komma ut bland allmännheten, kallades den därför rollkur, iom likheten. Sjef har dock envist kallat den round-deep-low.

Självklart finns det många ryttare, både på hög och låg nivå som annammat dessa träningsmetoder, iom att de varit framgångsrika.
Men det finns lika många på hög nivå, som inte anammat träningsmetoderna också.

Alla toppryttare utsätts med jämna mellanrum för kritik och smutskastning för att inte behandla sina hästar väl, det verkar helt oundvikligt tyvärr. Men aldrig att jag träffar elitryttare som sitter och kritiserar sina kollegors ridning - det är i stort sett alltid det mindre insatta läktarfolket som vet bäst och mest om hur hästar bör tränas och vad som är sunt och inte. Och det är bland dessa människor jag också har sett sämst hästhållning och ridning. I stället för att tacka Sjef och andra dressyrprofiler för att de äntligen har gett sporten ett ansikte som kan lyfta hela disciplinen kommer negativiteten. Och jag kan lova dig att Paul Schockemöhle med sitt förflutna ger fullständigt tusan i om Totilas nya ryttare tillämpar Sjefs principer eller inte, för att det skulle vara skonsammare. Han är bara intresserad av pengar och att återinställa Tyskland på dressyrtronen.

Annars hade jag ju gärna sett din lista över ryttare som inte rider sina hästar så när det är påkallat. Om du nu har sådan insyn.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Jag håller med i stort sett, jag försökte begripa skillnaderna här för ett tag sen och faktum är att Sjef har aldrig kallat det rollkur vad jag vet och dessutom är det inte stretch i första hand(som jag också trodde tidigare)

Men så har jag förstått Anky. Det är sannolikt en metod som för med sig både stretch av överlinjen och lösgjordhet. Personligen har jag väldigt svårt att se att överböjningen skulle vara mer skadlig än allt annat vi utsätter hästarna för på den nivån. Hur många hästar vill ens piaffera och rygga? På vilket sätt skulle det vara bra för hästarna psyken att inte få röra sig framåt? Hur vettigt är det att tvinga hästarna att gå med kandar?
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Men jag har väl inte ifrågasatt varken kandar eller piaff:confused:

Att gå i en extrem överböjning en hel framridning så som det har gjorts ger ingen varken vettig stretch eller arbetsform, (och så rids dom hemma också givetvis) Jag har ju sett clinics med Anky och hon säker en sak då (och är väldigt sympatisk), men det här är ju kontroversiellt och när Sjef själv beskriver syftet och hur han kom att använda sina metoder och utarbeta sitt system(en häst han inte klarade med andra metoder helt enkelt) så är det mera kontroll det handlar om. Stretch även till den positionen tror jag inte alls skadar en elithäst, men då mycket korta sekvenser så som man gör när man stretchar, inte en halvtimme eller mer, då är det något annat......

Det blir lätt långa diskussioner i det här ämnet:D men jag försökte verkligen få en bild av vad det handlar om och har min uppfattning. Jag föredrar ridning där man inte bara går efter de klassiska principerna (utbildningsskalan) i tävlingsprogrammet utan hela vägen fram till tävlingen också, det gör inte Sjefs system och det är han helt öppen med. Han anser att det är föråldrat och att han har kommit på ett bättre system för tävlingshästar på hög nivå. Och dom vinner ju så...visst;)

För mej är den inte ok och det har inte så mycket med starka käsnlor av djurplågeri i metoden att göra utan det är en jättelång egen diskussion om vilka vägar man väljer att gå helt enkelt. De har delvis en annan inverkan, mera typ "signalsystem", och använder hjälperna annorlunda, till viss del. Enligt vad Sjef har sagt går det inte att kombinera med den klassiska dressyrridningen men jag tycker nog vissa ser ut att göra det ändå, men vad vet jag:confused:


Sjef har ett tänk som en elitidrottsman där vägen är oviktigare än målet dvs målet att visa upp så bra som möjligt, medan dressyren och FEI:s bedömningsgrunder handlar om att visa ett bra resultat av utbildningen enligt utbildningsskalan. (Bedömningsgrunderna följer ju den) Men många ser nog hans tänk som mera "modernt" och i tiden så som elitidrotten öht ser ut idag....
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Men jag har väl inte ifrågasatt varken kandar eller piaff:confused:

Nej, det var jag som gjorde det. De flesta hästar är inte särskilt förtjusta i dessa rörelser, och många gillar inte heller att ha hela munnen uppfylld med två betsel som dessutom har hävstångseffekt. Det finns inget som säger att FEI:s officiella utbildningsskala skulle vara skonsammare mot hästarna. Det är något vi bara har antagit. (Samma organisation föreslog väl för övrigt att slopa karensen på antiinflammatorisk medicin, hur djurvänligt är det?).

Jag har inte sett Ankys hästar i extrem överböjning en hel framridning, däremot clinics där hon plockade upp vissa individer och sänkte andra. Verkade sunt och vettigt. Men: om du har en häst med så mycket energi att du inte kan kontrollera den, vad gör du då enligt den traditionella ridningen? (förutsatt att du inte longerar den först, eller liknande). Du stoppar den genom att ta i munnen. Det är inte särskilt trevligt, det heller. Min poäng är att jag tycker hela diskussionen stirrar sig blind på EN enda parameter och därifrån dras hela slutsatser om hästarnas välmående. Så enkelt är det inte. De holländska hästarna älskar att jobba, medan de svenska inte visade riktigt samma vilja under VM. Titta på Leslie Morses stackars Tip-top - jag har aldrig sett den hästen fastna på en bild där den inte gapar som en krigshäst från en forntida tavla. Den hästen är utbildad enligt Kyras principer. Vad signalsystemet beträffar verkar Sjefs system betydligt mer logiskt än den gamla "hålla i och sparka på samtidigt-doktrinen", vilket också avspeglar sig i att hästarna rids med i stort sett osynliga skänkelhjälper.

Sjef är en elitidrottsman, men vilken dressyrryttare i toppen är inte det? Och jag kan garantera att Schockemöhle är en. Han har dessutom ett bagage med både barrering och andra skumheter.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Vad signalsystemet beträffar verkar Sjefs system betydligt mer logiskt än den gamla "hålla i och sparka på samtidigt-doktrinen", vilket också avspeglar sig i att hästarna rids med i stort sett osynliga skänkelhjälper.

.

Menar du att enda alternativet till Sjefs system är att sparka och dra samtidigt eller att man inte ska döma Sjefs system bara för att det finns metoder som är ännu värre? :confused:
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Egentligen har vi haft alldeles för många såna här diskussioner på dressyr så jag är rätt trött på dom men eftersom du vanligtvis är en vettig människa, så:D

Det finns inget som säger att FEI:s officiella utbildningsskala skulle vara skonsammare mot hästarna. Det är något vi bara har antagit. (Samma organisation föreslog väl för övrigt att slopa karensen på antiinflammatorisk medicin, hur djurvänligt är det?).

FEI har inte skapat utbildningsskalan utan den är ju framarbetad genom generationer av utbildning av hästar och bygger på hur det är logiskt för hästen att använda kroppen på ett hälsosamt sätt och att kunna uppnå kraven för samling, dvs att den arbetar igenom kroppen på rätt sätt för att kunna samla sig korrekt.

Den ligger som grund för bedömingen av dressyr, dvs de olika bedömningspunkterna i allt från LC till GP bygger på den. Därför är det även FEI:s bedömingsgrunder. Vad FEI beslutar i andra frågor har inget med det att göra öht. Den klassiska utbildningskalan fanns före FEI och kommer att finnas oavsett beslut i FEI.

Nej det finns ingen forskning som visar att HF är skadlig vad jag vet. Men att arbeta i den formen så långa stunder, dvs extremt överböjd, pga kontrollskäl och för att behärska kraften, det är inte ok för mej i alla fall.

Jag har inte sett Ankys hästar i extrem överböjning en hel framridning, däremot clinics där hon plockade upp vissa individer och sänkte andra. Verkade sunt och vettigt.

Ja men så gör ju alla ryttare, ändrar o varierar formen. Det är inte något konstigt med det, inte heller att rida en häst rundare bitvis.

Anky visar lite annat på clinic och är en charmerande och intagande person tycker jag. Mycket är sympatiskt av det hon visar, och säger, på clinicarna. Jag beundrade henne mycket innan jag förstod skillnaderna bättre. Jag har aldrig trott på de värsta skräckhistorierna om hennes träningsmetoder och det gör jag inte nu heller, jag avskyr masshysteri vad det än gäller..för mej handlar inte tveksamheten om sånt.

Och jo, hon (bla) har faktiskt ridit så länge på framridningar oavbrutet i den formen, det finns på film tror jag. Därav de nya reglerna...även om de är luddiga.

Det finns en intervju med henne ang de nya reglerna där hon raljerar ang hur länge hon rider i den formen, från att ha sagt att det är korta stunder säger hon att det kan bli 15-20 minuter och att hon inte har så bra koll på tiden när hon har roligt:cool:

Jag vet att hästarna är tränade dit, det gör man inte över natt, man drar dem inte dit med handen, osv osv, tvärtom dessa hästar är så vana att gå där att dom lägger sej så bara ryttaren tar tygeln, utmaningen blir att få fram nosen istället, kan man se ibland vid ryggning, skritt, halter, på en del.

Men: om du har en häst med så mycket energi att du inte kan kontrollera den, vad gör du då enligt den traditionella ridningen? (förutsatt att du inte longerar den först, eller liknande). Du stoppar den genom att ta i munnen. Det är inte särskilt trevligt, det heller.

Njae....hmm....

Det beror på vad man talar om. För det första, nej jag longerar aldrig själv bort energin, för mej handlar det om lydnad lydnad lydnad och det gör det förbaskat mycket svårare än att ta till genvägar.....
Absolut att vi vanliga hobbyryttare tar till handen för mycket och misshandlar hästarna i munnen och även massor av dressyrryttare på rätt hög nivå t o m, - för att man inte har bättre koll på resten av kroppen och inte har dom på sätet som kan ge den lätta kontakten.....men det är ju bara dålig ridning och inget annat?

Man vill ju få hästen att svara på säteshjälperna i första hand, en het häst är det vansinne att försöka få koll på via handen.:cool: Det funkar inte. Man måste ha en större stabilitet i sin egen bål på en sån (tycker jag).En mycket lätt kontakt istället, det är ju utmaningen på en sån, att få en lätt men ärlig kontakt och det kommer via sätet inte handen.:idea:

I Sjefs system används handen mycket mera, man bromsar tex mera med handen, det syns om man tittar noga att deras kontakt skiljer sej, särskilt i vissa moment. (Men det finns massor mer att säga om det här dom är ju skickliga, utan tvekan)

Sjef har berättat hur han utvecklade systemet efter att ha haft ett fullbod (tror jag det var) som han inte kom tillrätta med alls och hittade ett sätt att få kontroll och göra den ridbar. De vill ju ha såna hästar och såna gillar jag också f ö.
Men det är ett kontroll och signalsystem som ger dem möjlighet att behärska kraftfulla, explosiva hästar, en genväg på sätt och vis, där man går ifrån det som är grunderna, enligt mej.


Min poäng är att jag tycker hela diskussionen stirrar sig blind på EN enda parameter och därifrån dras hela slutsatser om hästarnas välmående. Så enkelt är det inte.

Det håller jag med om. Vi är helt överens om det!

De holländska hästarna älskar att jobba, medan de svenska inte visade riktigt samma vilja under VM. Titta på Leslie Morses stackars Tip-top - jag har aldrig sett den hästen fastna på en bild där den inte gapar som en krigshäst från en forntida tavla. Den hästen är utbildad enligt Kyras principer. Vad signalsystemet beträffar verkar Sjefs system betydligt mer logiskt än den gamla "hålla i och sparka på samtidigt-doktrinen", vilket också avspeglar sig i att hästarna rids med i stort sett osynliga skänkelhjälper
.

Alltså, som jag sa, jag gillar en del i deras tänk, hästarna är helt annorlunda och mycket mera min typ, än de svenska tex , men även att stärka hästarna, de svenska är ju ofta rent pinsamt oengagerade och trista:cool: De holländska är vältränade atleter på ett helt annat sätt. Men kan de inte vara det ändå? Det tror jag.

Men vi hamnar fel om det blir Sjefs system eller dålig ridning som vissa tränare lär ut, med sparka och dra, som är alternativen. I min värld är det varken det ena eller andra som är bra ridning ur hästens synpunkt utan ett system som bygger på hur hästen arbetar med sin kropp och att lära sig att använda sin egen kropp så samspelt att man har hästen (med energi och allt) verkligen på sätet, med en lätt kontakt och lätta hjälper. Men det är inte helt vanligt, nej.
DET är mitt ideal. Men det är ju den absolut svåraste vägen utan tvekan så hur många lär sig klara det? Men jag gillar inget av de andra alternativen. Det jag föredrar är väl det som brukar kallas det tyska systemet eftersom det växte fram vid tyska ridakademier samt spanska ridskolan bla.

Sjef är en elitidrottsman, men vilken dressyrryttare i toppen är inte det? Och jag kan garantera att Schockemöhle är en. Han har dessutom ett bagage med både barrering och andra skumheter.

Har inga illussioner om PS.
Det jag vill se på Totilas är inte honom:D Men en skicklig tysk dressyrryttare som kan rida honom enligt deras system och se vad som då blir, troligen inte samma helt och hållet, men kanske bättre, i alla fall kvalitetsmässigt. Tycker det ska bli mycket spännande, jag. :)

Och så blev det alldeles för långt så nu får jag hålla tyst!
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Menar du att enda alternativet till Sjefs system är att sparka och dra samtidigt eller att man inte ska döma Sjefs system bara för att det finns metoder som är ännu värre? :confused:

Definiera ett dåligt system. Jag menar - och där håller jag också med Flashlight - att jag blir trött på detta eviga tjat om en enda sak, nämligen en aspekt av en träningsmetod som en del av dressyrvärlden inte gillar, men som bevisligen fungerar. Hästarna går med sluten mun, går av sig själva, visar upp betydligt mer arbetsglädje än många andra - ändå "far de illa". Det finns inga andra ryttare som dominerar dressyrarenan som just holländarna, med undantag för vissa tyskar, och tyskarna gör säkerligen också gör vad som krävs för att nå resultat. Hur skulle de annars kunna fortsätta med vad de gör?

Men ja - tyglarna har en funktion. Normalt att vi ska ta i dem för att hindra hästarna att gå framåt. Skänklarna ska driva hästen framåt. Den gamla skolan kombinerar hjälperna i samling, medan holländarna använder bara en i taget, av anledningen att det blir lättare och mer konsekvent för hästarna. Och den passiva ridningen skulle jag säga är betydligt mer skonsam, även om ingen skola knappast är skadlig eller plågsam.

Jag tycker inte att vi ska döma. Framför allt ska vi inte döma hälsan hos Edward Gals hästar, vilket är att dra slutsatserna bortom allt sunt förnuft.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

FEI har inte skapat utbildningsskalan utan den är ju framarbetad genom generationer av utbildning av hästar och bygger på hur det är logiskt för hästen att använda kroppen på ett hälsosamt sätt och att kunna uppnå kraven för samling, dvs att den arbetar igenom kroppen på rätt sätt för att kunna samla sig korrekt.

Jag är också supertrött på de här diskussionerna, det var därför jag reagerade.
Men jag tänkte ändå kommentera ditt citat ovan. Du har naturligtvis rätt i att vårt dressyrsystem har utvecklats under lång tid. Men det finns inga bevis för att det är skonsamt för hästen. Ju mer forskning som har anslagits till att studera ridmetoder, desto mer osäkra framstår de här idealen. Det handlar om allt från hästens möjligheter att böja bålen till att trampa under sig. Så jag tolkar fältet som rätt öppet när det gäller att komma med idéer om att utveckla träningsmetoderna efter hästarnas förutsättningar. Och det bästa sättet att bedöma dem är efter prestation. Det är då svagheterna blottas, vanligtvis.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Det finns ju inte mycket forskning alls när det gäller det här området, och dessutom vet ju du lika väl som jag att forskning är inte sanningen eftersom det handlar om vad man valt att titta på och hur och resultaten kan variera väldigt mellan olika undersökningar inom samma område.
Det finns tex minst en vetenskapligt helt värdelös undersökning som hänvisas till när det gäller HF till exempel, och dess skadlighet som inte visar ett dugg om hur holländska hästar kan tänkas må.

Så ang elitdressyr och ridning öht vet vi ingenting, varken om det ena eller andra och jag tror det dröjer innan man kan hänvisa till forskning, det krävs ett antal oberoende studier med liknande resultat innan man kan säga något mer säkert.

Men för mej handlar det under tiden om att hästen ska arbeta så ergonomiskt rätt som möjligt igenom kroppen, med en ihopkopplad muskelkedja som gör att den inte belastar skelettet på fel sätt, när man ställer krav på hästen i arbetet.

Det är ju det som utbildninsskalan handlar om, att systematiskt stärka och arbeta hästen i rätt ordning för att klara högre belastning. Tävlingarna är egentligen bara mått på att man är på rätt väg.
Och att ryttaren får fram det genom ett fysiskt samspel som tillåter hästen att släppa igenom rörelserna. Det gör ju inte de flesta, för det är svårt, så ska man forska och jämföra så beror det ju på vilka ryttare man väljer.

Men jag tror inte heller att EG:s hästar måste må dåligt eller visa sej ha mera skador, jag tror alla hästar på elitnivå riskerar skador, och det finns inget som säger att hans eller Ankys hästar har mer skador än andra, så¨vi är helt överens där, debatten blir så skev och i mina ögon blir den grovt förenklad och ensidig.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Alla toppryttare utsätts med jämna mellanrum för kritik och smutskastning för att inte behandla sina hästar väl, det verkar helt oundvikligt tyvärr. Men aldrig att jag träffar elitryttare som sitter och kritiserar sina kollegors ridning - det är i stort sett alltid det mindre insatta läktarfolket som vet bäst och mest om hur hästar bör tränas och vad som är sunt och inte. Och det är bland dessa människor jag också har sett sämst hästhållning och ridning. I stället för att tacka Sjef och andra dressyrprofiler för att de äntligen har gett sporten ett ansikte som kan lyfta hela disciplinen kommer negativiteten. Och jag kan lova dig att Paul Schockemöhle med sitt förflutna ger fullständigt tusan i om Totilas nya ryttare tillämpar Sjefs principer eller inte, för att det skulle vara skonsammare. Han är bara intresserad av pengar och att återinställa Tyskland på dressyrtronen.

Annars hade jag ju gärna sett din lista över ryttare som inte rider sina hästar så när det är påkallat. Om du nu har sådan insyn.

Jag har inte sagt något om hur hästarna bli behandlade. Jag har bara uttalat mig om hur de blir ridna.

Självklart kritiserar elitryttarna varandra, men kanske inte till kreti och pleti.

Inte heller har jag sagt att Schockemöhle vill placera hästen hos någon som inte rider med dessa metoder. Det jag har sagt är att JAG hoppas att hästen hamnar hos någon som inte rider med detta metoder.

Jag har arbetat hos flera av ryttarna på den nivåan, så jag har rätt bra koll på vilka som rider enligt den klassiska skolningen, och vilka som inte gör det.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Jag har arbetat hos flera av ryttarna på den nivåan, så jag har rätt bra koll på vilka som rider enligt den klassiska skolningen, och vilka som inte gör det.

Då tycker jag att du ska skriva det. Och gärna vad som gör den klassiska skolningen mer skonsam - om du anser att det är bevisat.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Det finns ju inte mycket forskning alls när det gäller det här området, och dessutom vet ju du lika väl som jag att forskning är inte sanningen eftersom det handlar om vad man valt att titta på och hur och resultaten kan variera väldigt mellan olika undersökningar inom samma område.

Yep, totally agree. Och trots detta så finns det inget mer tvärsäkert folk än just hästmänniskor. :D
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Då tycker jag att du ska skriva det. Och gärna vad som gör den klassiska skolningen mer skonsam - om du anser att det är bevisat.

Vad gör djup och låg bättre då? Sjef's anser hans bästa argument för detta är att Bonfire är 23 år och fortfarande i fin form :crazy:.

Det är väl rätt uppenbart varför den klassiska ridningen är mer skonsam. En överböjd form stretchar den långa ryggmuskeln enl låg och djup's anhängare. Att överlinjen och lederna överansträngs av överböjning tror de inte på. När ligamenten i nacken blir inflammerade, så opererar man helt enkelt bara bort de delarna. Dessutom är det bukmuskulaturen som bär upp ryttaren, inte den långa ryggmuskeln.

Den klassiska skolningen bygger på en långsam uppbyggnad av hästens muskler och en ridning som ska släppa fram hästens naturliga gångarter. Inte en överböjning som både orsakar smärta och förslitningar, och metoder såsom shoewing o dyl, som kan få vilken åsna som helst att piaffera.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Det är väl rätt uppenbart varför den klassiska ridningen är mer skonsam. En överböjd form stretchar den långa ryggmuskeln enl låg och djup's anhängare. Att överlinjen och lederna överansträngs av överböjning tror de inte på. När ligamenten i nacken blir inflammerade, så opererar man helt enkelt bara bort de delarna. Dessutom är det bukmuskulaturen som bär upp ryttaren, inte den långa ryggmuskeln.

Jag skulle nog gärna vilja se en källa på det. Det är mycket tro och lite veta i den här branschen. Att hästar som går grand prix drabbas av förslitningar känns inte helt oväntat, oavsett hur de är tränade. Vet ekipage (svenska) som aldrig går igenom dopingkontrollen på grund av ständig antiinflammatorisk medicinering. Det sprutas i leder och fixas och donas, även bland så kallade utövare av klassiska ridningen (vad det nu är, egentligen).

Personligen och utan att veta närmare är jag inte särskilt oroad över just Totilas. Han ser ut att vara byggd med sjukt mycket muskelmassa som sannolikt stabiliserar lederna och skyddar mot slitage. Hela hans utstrålning vittnar om friskhet och sundhet, och mer veterinärundersökt och dopingkollad än han kan man förmodligen inte vara heller. Det handlar ju inte bara om ridsystem eller vilken ryttare som sitter på, utan även hur hästen är byggd. Jag tycker att du verkar väldigt upptagen med bara en aspekt av något mycket mer komplext.
 
Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"

Vad gör djup och låg bättre då? Sjef's anser hans bästa argument för detta är att Bonfire är 23 år och fortfarande i fin form :crazy:.

Fast nog är det ett argument:confused: Så gott som något. i alla fall. (Men det betyder inte att jag alls uppskattar systemet)


En överböjd form stretchar den långa ryggmuskeln enl låg och djup's anhängare.

Säger vem? Är det Sjef själv eller folk som tagit efter metoden?


Att överlinjen och lederna överansträngs av överböjning tror de inte på. När ligamenten i nacken blir inflammerade, så opererar man helt enkelt bara bort de delarna.

Källa? Menar du att Ankys hästar, tex, är opererade? Eller vilka gäller det här? Jag har väldigt svårt att se logiken i att rida en blivande GP-häst (dyr) till inflammationer med vett och vilja för att sen utsätta den för risken av en operation. Det måste jag säga. Det låter om inte annat som ekonomiskt vansinne:cool:

Missförstå inte, jag har inga illusioner om någon elitidrott, inte heller dressyr, men jag vill gärna veta källan till det man påstår när det är så allvarliga saker.

Den klassiska skolningen bygger på en långsam uppbyggnad av hästens muskler och en ridning som ska släppa fram hästens naturliga gångarter.

Håller med! Det är ett logiskt system för att utbilda hästar som håller än idag och som går att förstå därför att det är uppbyggt utifrån hur hästar använder sin kropp, Man kan inte få en lösgjord häst utan taktmässighet, man kan inte få kontakt utan balans och lösgjordhet och i slutänden för att uppnå samling krävs alla de övriga kvalitéerna först. Helt självklart utifrån hästen, tycker jag.

Inte en överböjning som både orsakar smärta och förslitningar, och metoder såsom shoewing o dyl, som kan få vilken åsna som helst att piaffera

Jag tycker inte heller om överböjningen och jag tror inte det är behagligt för hästen att ridas så långa stunder. Men om det orsakar förslitningar eller mera förslitningar än hos andra dressyrhästar vet vi inte, det finns ingen relevant forskning som visat det.
Jag TROR att det kan vara så, kanske, och ser fram emot att se seriös forskning.

Men du kanske har andra källor som jag inte känner till?

Eftersom du har kunskap om tyska ryttare (förstod jag det som) vem vill du se på Totilas:idea:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 714
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 571
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 193
Senast: Pratsch
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 651
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp