Bukefalos 28 år!

Hur vi vågar? Jag vågar inte ta riskerna för komplikationer eller biverkningar. Tikarna är friska fram tills ev pyo, jag "behandlar" inte friska djur.
Utomlands är det vanligare med kastraktion av tik
Det är väldigt olika syn och "norm" i olika länder
Undrar vad det beror på
 
Alltså, det finns ju risker med allt. Jag säger som @isafore , jag behandlar inte friska djur.
För att ta en halvkass jämförelse, Hunden kan bli ormbiten, hur vågar man gå i skogen hela våren, sommaren och hösten? (Om man inte jagar, tävlar i nån bruksgren/viltspår eller annat som är förlagt i skogen)
 
Och ca 20% av de som opereras blir inkontinenta, inte heller jättekul.
Jo, det har jag också tänkt på, det har varit anledningen till att jag inte har opererat.
Förra veckan va jag tvungen att göra valet. Avakta och se om min lilla blev bättre och riskera att hon blev så sjuk att hon inte hade klarat en op. Eller operera och ta bort risken att det va livmodern som "spökade"
Jag läste på och valde op.
Tikarna kan vara nästan symptomfria, men ändå väldigt sjuka.
 
Alltså, det finns ju risker med allt. Jag säger som @isafore , jag behandlar inte friska djur.
För att ta en halvkass jämförelse, Hunden kan bli ormbiten, hur vågar man gå i skogen hela våren, sommaren och hösten? (Om man inte jagar, tävlar i nån bruksgren/viltspår eller annat som är förlagt i skogen)
En av fyra och dom kan va nästan symptomfria
 
Finns risker med allt i ett hundägande.
Hur vågar vi ha hunden lös, den kan ju bli påkörd?
Hur vågar vi åka till klubbar och tävlingar, de kan ju få smittor?
Hur vågar vi låta dem leka med varandra, de kan ju skada sig?
Hur vågar vi lämna över ansvarvaret till hunddagis och dagmattar?
Osv, osv

Över 75% av tikarna får INTE pyo. Jag personligen lägger inte en frisk hund på op med risker för komplikationer. Det gör jag först när hon blir sjuk. Om op behövs....
 
Det är ju inte bara risk för inkontinens utan även andra saker som beteendeförändringar, vissa typer av cancer, försämrad päls med mera.
Har en vän som ångrar sin kastrering på tik pga beteendeförändringar och inkontinens. En annan har problem med fetma och lite beteende...men hon hade inget val.
Har även en vän med kastrerad hane som fick stora beteendeförändringar samt dålig päls och mjäll.

Det är ingen smal sak med kastrering.
 
En av många studier som påpekar samma sak: risken är starkt varierad beroende på ras (ärftlig risk, mao).
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23279535

Det är ett avelsproblem, inte ett könsproblem. Om jag hade en tik, och den tiken var en högriskras och/eller hade mycket pyo i släkten så hade jag kanske övervägt att kastrera förebyggande. Men att generalisera om 25% är ren hysteri i mitt tycke. :meh:

I studien @hastflicka tog upp häromdagen konstaterades 2,5% pyo hos intakta schäfertikar, tex.
 
En av många studier som påpekar samma sak: risken är starkt varierad beroende på ras (ärftlig risk, mao).
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23279535

Det är ett avelsproblem, inte ett könsproblem. Om jag hade en tik, och den tiken var en högriskras och/eller hade mycket pyo i släkten så hade jag kanske övervägt att kastrera förebyggande. Men att generalisera om 25% är ren hysteri i mitt tycke. :meh:

I studien @hastflicka tog upp häromdagen konstaterades 2,5% pyo hos intakta schäfertikar, tex.
Är inte det en ganska låg siffra då om 25% av tikarna drabbas?
 
Jag har ju labbe som är överrepresenterade i pyo-statistiken men har ändå valt att inte kastrera i "förebyggande syfte".
Finns så mycket annat som kan gå snett och jag skulle ha väldigt svårt att förlåta mig själv om jag förlorade henne eller om hon råkade ut för komplikationer/biverkningar när en op egentligen inte behövdes...
 
Om man bara är lyhörd på sin hund, vet vad man ska hålla utkik efter och åker direkt till veterinär när det inte står rätt till är risken liten för att tiken ska avlida till följderna av pyometra.
De gånger det händer är för att ägaren inte haft koll på sin hund, inte fattat vad som är på gång och inte uppsökt veterinär direkt eller valt medicinsk behandling istället för operation.

Pyometra är ett vanligt problem, det är definitivt en av de allra vanligaste operationerna som utförs hos djursjukhus men jag tycker ändå inte att alla djur ska kastreras i förebyggande syfte pga det.
Jag har dock inget emot om någon vill göra det då jag kan förstå det, men att det ska bli allmänt vedertaget att alla tikar kastreras som valpar tycker jag inte.
 
Kastrering är ju inte heller riskfritt, och kan ge mindre önskvärda biverkningar..
Jag är inte mer rädd för pyo än ngt annat..
 
Om man bara är lyhörd på sin hund, vet vad man ska hålla utkik efter och åker direkt till veterinär när det inte står rätt till är risken liten för att tiken ska avlida till följderna av pyometra.
De gånger det händer är för att ägaren inte haft koll på sin hund, inte fattat vad som är på gång och inte uppsökt veterinär direkt eller valt medicinsk behandling istället för operation.

Det där håller jag med om. Folk är inte tillräckligt pålästa och känner inte sin hund tillräckligt bra. Jag träffade en på Strömsholm som trodde att hans hund var förstoppad :confused: så han hade avvaktat :confused:. Symptomen skrek PYO (vilket också var diagnosen).
 
Det där håller jag med om. Folk är inte tillräckligt pålästa och känner inte sin hund tillräckligt bra. Jag träffade en på Strömsholm som trodde att hans hund var förstoppad :confused: så han hade avvaktat :confused:. Symptomen skrek PYO (vilket också var diagnosen).

Ja herregud, du ska bara veta vad man får höra ibland...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 968
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 414
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 740
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp