En eller två lådor?

A

anjo_73

Jag har precis fått hem en kattunge som sällskap åt min fem månader gamla hankatt. Naturligtvis är det en del morrningar och fräs för tillfället, innan de lärt känna varandra.

Men det som verkar vara svårast för dem är att låta varandra vara ifred när de går på lådan. Så gott som varje gång någon av dem går dit är den andra genast där och ska kolla. Helst sticker de in huvudet också, till stort förtret för den som för tillfället hade tänkt använda lådan. Ibland kommer de tom av sig och går ut igen eftersom de blir så distraherade...

Hur gör ni som har flera katter? Har ni flera lådor, eller delar katterna på samma? De verkar inte ha några synpunkter på att använda samma låda, så det är ju egentligen inte det som är problemet.

Kanske vänjer de sig vid att låta varandra vara ifred på lådan så småningom..?
 
vi har tre katter och tre låder men dom ver likadana ändå när dom vart "ihopsatta" vilken låda det än var som någon fick lust att använda så var dom andra två där å glodde eller så satt dom utanför lådan å smiska upp den som fått för sig att inte få fel på kisseblåsan *garvar*
dom har sluatat med det, fast ibland sitter dom där å glor när någon av dom andra går på toa men dom brukar klara av att uträtta sina behov ändå..har väl vant sig att alltid ha en katta eller två eller en hund stirrandes på sig när dom är där :rofl:
 
Nu har jag bara en kisse, men mor min har tre, och har då 4 lådor. Hennes kissar är för :devil:liga på att ligga o passa på varandra vid lådan. Särskilt på honkatten, som inte gärna gör sina behov till allmän beskådning.....

De har en låda i varje rum, och en på balkongen. Annars går honkatten och håller sig, och sen kissar hon på sig....... :(
 
Så var våra tre också när de var små. De är kullsyskon och lika gamla. Då skaffade vi toahus istället så fick de sitta ifred. Dessutom suveränt bra tycker jag med, eftersom sanden stannar kvar inne när de krafsar. Lägger man dessutom en dörrmatta utanför stannar även det som fastnat i tassarna där.

Tycker det är bäst att satsa på fler toalådor, ibland vill de kissa i en och bajsa i den andra, så är våra t.ex.

Nu har vi ett riktigt stort hus och det är lätt hänt att man råkar låsa in en kisse någonstans, därför har vi ekstremt många toaletter. På nedervåningen där kattorna är mest har vi lika många toahus som kattor.
 
Jag får väl hoppas att de slutar terrorisera varandra. Kan inte vara kul att behöva ha nån som sitter och retas när man försöker kissa... Jag har redan toahus, fast utan dörr, så lite ifred är de ju därinne ändå. Helst skulle jag se att de klarade sig med en låda eftersom det råder viss platsbrist här hemma. Men behövs det en till så får det väl gå att knö in den någonstans...
 
Jag bor på 22 kvadrat för tillfället med en vuxen flicka och en sexmånaders pojke, i början var de också mycket på lådan samtidigt, men nu är det visst inte lika spännande längre...
Jag tycker det går bra med en låda till två kissar, man får ju bara tömma den oftare :) du kan väl avvakta ett tag, för oss tog det några månader innan de började lugna sig med toagloendet :crazy:
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 630
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp