Bukefalos 28 år!

en enkel fråga..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tjejen vet inte vad hon pratar om så lägg inte ner alltför stor energi på att svara! :D
 
Jag har aldrig jobbat med galopphästar på det viset, men jag har varit en del i stallarna, både på täby och hos en tränare med egen gård.

Naturligtvis drar jag inte alla över en kam. Det finns säkert en och annan galopphäst som är nöjd och glad med att aldrig få "vara häst", precis som det finns rid- och travhästar som är det, MEN det stora flertalet är det inte!

Många av de hästar jag sett (framförallt på täby) har varit antingen apatiska och bara stått och stirrat i väggen, eller väldigt nervösa med stenkoll på minsta rörelse och en tendens att gå runt runt i boxen.

För övrigt tror jag att det ändrat sig MYCKET sen på 80-talet! Kanske inte så mycket i sättet att hantera hästarna, men hästarna i sig och framförallt de krav vi ställer på dem.
Detta visar sig tydligt i hur hästarna ser ut exteriört nu och då (både vad gäller rid- trav- och galopphästar) och hur tiderna/hinderhöjderna/dressyrprogrammen ändrats. Vi avlar fram extrema "tävlingsmaskiner" som ska prestera max och förmodligen så kräver sådana djur ännu mer ett liv med utevistelse och rörelsemöjlighet för att må bra psykiskt.
Tänk dig själv att hela du bubblade av energi och springlusta och du satt instängd på 3*3 meter...

Sedan kanske det är så att du och jag har olika uppfattning om när en häst mår bra och hur den då beter sig...

mvh Wildrose
 
tycker det varkar vara många här som reagerar som du...
kan det vara så att det är lättare att bara slå ifrån sig än att erkänna att det finns fel och brister i det man sysslar med???
har du hört talas om konstruktiv kritik??
 
Vet du vad? Tycker att du ska lägga ner nu, jag håller själv på att utbilda mig till tränare just i denna stund, och jag är övertygad om att många av dagens galopphästar är nöjda med sin tillvaro, många tränare säljer faktiskt sina hästar om det visar sig att de inte trivs med sin uppgift! Jag vet personligen att det finns galoppörer som börjar bli till åren och tar det lite lugnare nu, och de blir alldeles till sig, när de INTE får följa med ut och tävla! Titta bara på Berthram, vilken häst! Har själv jobbat där och jag kan garantera att den hästen skulle må oerhört dåligt om han inte fick utföra sitt "jobb"! Det finns hästar som mår dåligt, inom ALLA kategorier, så ge upp nu och sluta tjafsa.
Jag är inte typen som slår ifrån, jag ger tillbax! :D
 
vill bara påpeka att det inte är "jobbet" jag kritiserar, och jag tror heller inte att det är springandet hästarna mår dåligt av, tvärtom så borde de nog få uppleva mer av det, UTE i HAGEN med ANDRA HÄSTAR...

ge tillbax du bara, jag har många bra argument på lager till skillnad från somliga... :D

mvh Wildrose
 
:rofl: du är rolig du! Varför inte skriva ner allt negativt på en gång då och få det överstökat? Då behöver vi andra inte läsa mer inlägg skrivna av dig. :D
 
HA, ha, bara ytterligare ett bevis för att man inte ska dra alla galoppmänniskor över en kam liksom man inte skall göra det i något annat sammanhang heller.

En proffstränare jag jobbade hos hade ca 50 hästar. Dessa var uppdelade på 3 hagar och gick på lösdrift ute året runt (ej i Sverige). En hage var för nyanlända hästar eftersom vi inte ville ha in dom ibland de andra hästarna med en gång. En hage för ston och vallacker (runt 35-40 hästar) och en hage för hingstarna (ca 8-10 hingstar mellan 2 och 7 år). Som svensk blev jag givetvis chockad när jag såg hanteringen men eftersom detta var en tränare med mycket hög placeringsprocent i ett land där galoppsporten är bra mycket mer utvecklad än i Sverige så insåg jag snart att jag hade en del att lära. Denne tränare hade också ca 10 "uteboxar", boxar med egen hage på ca 15*10 m för hästar som skulle ta det lugnt t.ex när de var skenbensömma, sådana som inte kunde/ville gå i flock pga deras psyke eller om de skulle specialfodras eller sprutas. Även helt ohanterade unghästar fick stå i utebox då det inte var praktiskt möjligt att fånga in vildhästar i jättehagar. Oftast var det bara en eller 2 av dessa som användes åt gången.

Har sett många galoppstall med hästar som går i små dränerade rasthagar ensamma men jag har sett FLER stall med sådan hästhållning när jag tittat på stall för ridhästar och travhästar.

Jag tycker att en häst alltid skall få vara en häst men jag ser också riskerna med att släppa ihop ett antal fullblod/travare/ridhästar i tävlingskondition i små hagar utan flyktmöjligheter. Riskerna är för stora och då pratar jag BÅDE om riskerna för ekonomiska avbräck OCH riskerna för en tragedi när en häst jagas och skadas i en hage.

Ni som sitter och skriver inläggen här på Bukefalos, varför sitter ni och klagar på OSS? Skulle det inte vara bättre att ni åker ut till ett galoppstall och frågar om ni kan praktisera där och då få lära ett och annat. Om man visar intresse för att lära är det lättare att få någon annan att ta till sig kritik. Själv har jag alltid strävat efter en så naturlig hästhållning som det bara är möjligt. Mitt fullblod gick på lösdrift året om i jättehagar fram tills han var 3,5 år. Efter det gick han i mindre hagar men alltid (utom när han hade sjukhagevila) tillsammans med jämnåriga kompisar. Jag tror även helt säkert att alla här på sidan gör sitt yttersta för att deras hästar skall må så bra som möjligt, fysiskt och mentalt för en häst som inte mår bra vinner inga löp.

//Shayd
 
Naturligtvis drar jag inte alla över en kam. Det finns säkert en och annan galopphäst som är nöjd och glad med att aldrig få "vara häst", precis som det finns rid- och travhästar som är det, MEN det stora flertalet är det inte!

och hur vet du att flertalet är "nöjda och glada med att vara häst"? har du någonsin satt din fot i ett galoppstall?

i ALLA galoppstall jag varit i (och det är en hel del... :smirk:) står hästarna med en utstrålning av glädje, kikar ut över boxdörren och ser nyfiket på en. till skilnad ifrån i ridskolespiltorna där ponnyerna för det mesta står och tjurar...
 
BRA!!!
Det är ju utmärkt om det finns galopptränare som har bra hästhållning...
jag har redan sagt en gång att jag inte drar alla över en kam, och jag försvarar inte heller den dåliga hästhållningen som finns inom ridsporten och travet.
Däremot tycker jag att det är underligt att alla på det här forumet försvarar det som faktiskt är en baksida av er sport.

Jag jobbar i ett travstall och jag vet att det är fruktansvärt tråkigt/jobbigt att gå fram och tillbaka till hagar med 40 hästar varje dag, men jag anser att det är min skyldighet.
Hästar SKA vistas ute varje dag, och även värdefulla hästar behöver en vän i hagen. För det mesta går det utmärkt att ha två hästar i samma hage även om hagen är liten (undantag finns givetvis).

Alla med grundläggande kunskap om hästens natur vet detta, så min fråga kvarstår: varför inte försöka göra något åt detta istället för att bara försvara er???

Orkar dock inte diskutera vidare då det inte leder någon vart och ingen av er har vettiga argument.
Galoppsporten i sverige är på nedgång och det är inte särskilt underligt med så inskränkta människor!!

mvh Wildrose
 
Det är ingen som försvarar galoppens "dåliga baksida" Folk är bara trötta på att alla hela tiden hackar på galoppen.. Aatt de är synd om hästarna osv.. Man ser sällan några sådana trådar på t.ex hoppsidan.. Fast att "ni" erkänner att d finns inom hoppsporten oxå..
 
Skojar du!! För ca 1 år sedan fanns det bara trådar om att elithästar är utsatta för djurplågeri i alla ridgrenar.

Jag har tom blivit beskylld för att mina hästar "tvingas" att hoppa för att dom inte har något annat val??
Och det i Svår fälttävlan.

Människan hade givetvis inte sett en enda fälttävlan i verkliga livet och kunde inte förstå att man förmodligen skulle dö om man tvingade en häst att gå svår fälttävlan.

Trådar som Briar är plågad för att han blev rädd på inridningen i förra årets VM, det skulle han inte blivit om han varit trygg och litat på sin ryttare :confused:

Så nog har dom funnits i ganska stor utsträckning på dom andra forumen, men dom har avtagit nu.

Det mest intressanta är ju som sagt att dessa korkade påståenden kommer alltid från folk som knappt varit i kontakt med respektive gren.
 
Du kom in väl lägligt i denna diskussionen, när snigelfarmor slutade att kriva. :confused:

:idea:Av det har jag bara en slutsats=Ni är samma person :devil:
 
...tar den här diskussionen aldrig slut? :confused: Nu tror i alla fall jag att jag inte kan skriva nåt mer som inte redan står nån annanstans i tråden...

Man kanske skulle börja en sån här tråd på dom andra forumen... :angel: Och då passa på att ställa de som svarar där som personligt ansvariga för allt jävelskap som sker i hästvärlden... :devil:

Cim
 
Wildrose och Snigelfarmor... Snigelfarmor och Wildrose... Snigelfarmor ÄR Wildrose!!!???!!!??? :confused:

Eftersom Wildrose bara har några få inlägg registrerade och inte har uppgett någon ort eller har någon bild så börjar man ju undra lite...

Nå?!

:devil:
 
Jag såg det precis efter, jag läste inte alla svar på slutet. Det var lite för många! :eek:

Så jag räknade ut det helt själv, faktiskt! :banana:
 
Misstrodde dig inte heller. Förstod att det var något sådant.

Varför skulle en ny användare som inte håller på med galopp eller gjort det, bara dimpa in här i denna diskussion?

Nä det var lite för avslöjjande tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 696
Senast: _FiA_
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 731
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp