Bukefalos 28 år!

En helt fantastisk kväll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var en helt fantastisk kväll för min del. Det var nämligen både terminens och hela 2017 sista finsittning, på en mycket fin restaurang inne i stan. :love:
För engångskull hade jag faktiskt lyckats hitta en klänning jag kände mig vacker i, och komplimangerna haglade under hela kvällen. Har nog aldrig känt mig så fin i hela mitt liv - snacka om självförtroendeboost! :love:
Kvällen fortsatte i samma härliga anda. Det blev 3-rätters middag helt i min smak. Dessutom var servitörerna ytterst professionella och handlade mycket smidigt kring mina allergier, stort + 1 på det! Till middagen hörde ett härligt "program" med bl.a. utdelning av div. priser och utmärkelse. Några ur mitt närmaste gäng blev prisade - riktigt härligt, det var verkligen så välförtjänt! :up:
När middagen var slut var det dags för dans. Först traditionsenlig vals, därefter mer "modern" dito.
Oh well, dressyrryttare som jag är, borde jag ha någon form av taktkänsla i dans också. Det har jag inte. :grin:
Trodde jag (i all välmening!) skulle slippa att behöva krossa tår, men nepp - blev uppbjuden av en kille ur mitt närmaste gäng. :love: Var faktiskt helt fantastiskt att dansa vals med honom, även om jag var allt annat än bra på det.
Efter det så testade jag verkligen mina vingar på dansgolvet och dansade inte bara med "mitt gäng" utan med de flesta på festen. Det var faktiskt riktigt roligt och kändes överlag riktigt bra. Blev också något av ett "kramkalas" där jag under kvällens gång bl.a. kramade de flesta killarna på festen. Kramade också Honom några gånger, vilket såklart kändes lite extra bra. Snacka om varm, härlig känsla i kroppen efter det. :love: Kanske ska börja samla på kramar? :p
Nej, men överlag en helt fantastisk kväll där jag verkligen fick må riktigt bra under några timmar! Det här kommer jag att kunna leva på länge! :love:

Bland de mindre roliga sakerna hör bl.a. att jag blev både ditskjutsad och hemkörd - fast jag egentligen inte hade bett om skjuts. :meh: Men så länge som jag ändå fick gå på festen ska jag väl inte klaga allt för högljutt, jag kunde ju faktiskt ha blivit förbjuden från det, eller ännu värre fått några konsekvenser sedan jag åkte till faddergruppsreuinonen förrförra helgen utan mammas tillåtelse, och dessutom drog på F. Gasquen förra onsdagen utan riktig hel tillåtelse....
Därtill råkade "min chaufför" se när jag fick en hejdå kram, vilket kanske inte var "sådär väldigt populärt", och något jag fått höra om otaliga gånger idag...................:arghh:

Aja, huvudsaken att kvällen var helt magiskt fantastiskt. Det är de minnena som ska få leva kvar och brinna starkast! :heart
 

Just nu är du ekonomiskt bunden på ett sätt som är mycket mer begränsande och nedbrytande än ett CSN-lån. Du svarade inte på det i andra tråden, men tror du på fullaste allvar att högre studier är en riskfaktor för att hamna hos kronofogden?

Nej, men om man råkar bli arbetslös så är det ju helt klart det. Dock är det en annan diskussion, som sagt.
 
Blir man arbetslös längre perioder lär inte ekonomin vara på topp oavsett om man haft CSN eller inte. Däremot ger utbildning och möjlighet att utveckla ett normalt socialt liv förmodligen mindre risk för att det ska hända.

Jag förstår att det är jobbigt att behöva omvärdera allt du trott på. Det här med att CSN skulle vara dåligt låter som något dina föräldrar indoktrinering dig i för att kunna behåll kontrollen. Tänk partnern igen; vad skulle du säga om en väninnas kontrollerande man sa att hon kommer bli skuldsatt för livet om hon inte gör som han säger och låter honom försörja henne?
 
Blir man arbetslös längre perioder lär inte ekonomin vara på topp oavsett om man haft CSN eller inte. Däremot ger utbildning och möjlighet att utveckla ett normalt socialt liv förmodligen mindre risk för att det ska hända.

Jag förstår att det är jobbigt att behöva omvärdera allt du trott på. Det här med att CSN skulle vara dåligt låter som något dina föräldrar indoktrinering dig i för att kunna behåll kontrollen. Tänk partnern igen; vad skulle du säga om en väninnas kontrollerande man sa att hon kommer bli skuldsatt för livet om hon inte gör som han säger och låter honom försörja henne?

Okej, du har en poäng. :up:
Men som sagt, mamma har stora CSN-skulder och det är en (potentiell) fälla iaf.
 
Men är det för att du har häst och nära till skolan som du tycker det är okej att dina föräldrar kontrollerar dig? Om du inte hade häst, hade du flyttat tidigare då?

Tycker att du får bra råd i varenda tråd du skapar (och har full förståelse för att det är svårt att bryta sig loss) men ser du på trådarna som någon sorts ventil eller vad gör du med alla riktigt bra svar du fått? Har du någon plan för att minska beroendet till dina föräldrar?

Mina föräldrar var relativt kontrollerande när jag växte upp, det hjälpte enormt att flytta hemifrån och börja ta eget ansvar. Jag har fått så himla mycket pepp och stöd från Bukemedlemmar under resans gång (:love:). Det var också lättare att hantera mina föräldrars försök att skapa skuldkänslor när jag hade den distansen. Står du i kö till studentbostäder?
 
Kan man inte pausa sina studielån, till skillnad från andra lån? Jag har hört det av bekanta men vet inte om det stämmer. I så fall innebär det ju ingen större risk.
 
Nej, men om man råkar bli arbetslös så är det ju helt klart det. Dock är det en annan diskussion, som sagt.
Eller sjukskriven. Kan hända vem som helst. Alltså jag är överlag positiv till studielån, men ärligt talat: hade jag vetat det jag vet nu hade jag aldrig tagit en krona i studielån. Det är inte värt att hamna hos kronofogden för.
 
Men är det för att du har häst och nära till skolan som du tycker det är okej att dina föräldrar kontrollerar dig? Om du inte hade häst, hade du flyttat tidigare då?

Tycker att du får bra råd i varenda tråd du skapar (och har full förståelse för att det är svårt att bryta sig loss) men ser du på trådarna som någon sorts ventil eller vad gör du med alla riktigt bra svar du fått? Har du någon plan för att minska beroendet till dina föräldrar?

Mina föräldrar var relativt kontrollerande när jag växte upp, det hjälpte enormt att flytta hemifrån och börja ta eget ansvar. Jag har fått så himla mycket pepp och stöd från Bukemedlemmar under resans gång (:love:). Det var också lättare att hantera mina föräldrars försök att skapa skuldkänslor när jag hade den distansen. Står du i kö till studentbostäder?

Om jag inte hade haft häst och bott längre från skolan, hade jag nog dragit direkt...

Alltså jag har försökt "bryta mig loss" från mina föräldrar under hösten, men insett att det måste ske gradvis i små, små myrsteg, annars blir det backlash direkt. Det var förövrigt just det som hände för ett par veckor sedan; Jag ville hänga till en reunion hos en som bodde lite längre bort/där det var bökigare att åka dit-hem. Mamma var såklart emot det, och gormade om det i en hel vecka innan. Jag körde över henne fullkomligt och drog ändå. Det blev ramaskri. Veckan efter var det event i skolan på kvällen och ytterligare en vecka senare (nu, det jag skrev om i TS här) var den så efterlängtade banketten. Drog på eventet i skolan fast jag bara hade ett halvt godkännande - ramaskri och hot om att inte få gå på banketten. Tuffa förhandlingar blev det, och efter mycket om och men, fick jag ju gå på banketten tillslut, men bara om de skjutsade dit/hem.

Ja, Buke är helt fantastiska :love:
Nej, det gör jag inte.
 
...förstår jag ändå någonstans henne. Jag har ett brokigt förflutet med svår mobbning, blivit utsatt för mycket av (relativt) många killar, de har också blivit inte bara indirekt utan, också direkt utsatta för vissa av dessa killar också. Så just att hon är avigt inställd mot att jag ska umgås med killar kan jag någonstans ändå förstå. Därmed inte sagt att jag håller med och att det är rätt, men jag förstår ändå henne.

Du inser att hon bidrar till att hålla kvar dig i detta förflutna, som du nu tryggt kan släppa och se som det förflutna?
 
Jag vet inte hur reglerna är nu, men jag fick pausa lånen eller ligga på något minimibelopp, jag minns inte riktigt, när jag var arbetslös. I vilket fall var det inte alls ekonomiskt betungande att ha CSN-lån under den period jag var arbetslös.
Därefter pluggade jag lite till och betalar nu av cirka 1500 kr per månad (maxskuld, dvs sex års studier). Jag tjänar 35000 kr per månad och har inga problem att betala av den summan. Jag arbetar som sjuksköterska ;) (inom privatsektorn ska tilläggas, som kommunalanställd var jag inte i närheten av så bra lön).
Kontentan: CSN är fantastiskt!
 
Nej, kommer bo i hyresrätt/spara ihop till ett boende.

Att bo i hyresrätt är att lämna pengarna till hyresvärden. Att äga sitt boende eller vara medlem i bostadsrättsförening innebär att en del av boendekostnaden kommer att gå igen. Det går att göra bostadskarriär vilket många av oss är rätt beroende av för det liv vi avser att leva längre fram.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 315
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok I min stuga finns två gamla kakelugnar. Och oj vad jag känner mig privilegierad! Jag har aldrig bott tillsammans med nån kakelugn...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: gammalek
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp