Bukefalos 28 år!

En helt fantastisk kväll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var en helt fantastisk kväll för min del. Det var nämligen både terminens och hela 2017 sista finsittning, på en mycket fin restaurang inne i stan. :love:
För engångskull hade jag faktiskt lyckats hitta en klänning jag kände mig vacker i, och komplimangerna haglade under hela kvällen. Har nog aldrig känt mig så fin i hela mitt liv - snacka om självförtroendeboost! :love:
Kvällen fortsatte i samma härliga anda. Det blev 3-rätters middag helt i min smak. Dessutom var servitörerna ytterst professionella och handlade mycket smidigt kring mina allergier, stort + 1 på det! Till middagen hörde ett härligt "program" med bl.a. utdelning av div. priser och utmärkelse. Några ur mitt närmaste gäng blev prisade - riktigt härligt, det var verkligen så välförtjänt! :up:
När middagen var slut var det dags för dans. Först traditionsenlig vals, därefter mer "modern" dito.
Oh well, dressyrryttare som jag är, borde jag ha någon form av taktkänsla i dans också. Det har jag inte. :grin:
Trodde jag (i all välmening!) skulle slippa att behöva krossa tår, men nepp - blev uppbjuden av en kille ur mitt närmaste gäng. :love: Var faktiskt helt fantastiskt att dansa vals med honom, även om jag var allt annat än bra på det.
Efter det så testade jag verkligen mina vingar på dansgolvet och dansade inte bara med "mitt gäng" utan med de flesta på festen. Det var faktiskt riktigt roligt och kändes överlag riktigt bra. Blev också något av ett "kramkalas" där jag under kvällens gång bl.a. kramade de flesta killarna på festen. Kramade också Honom några gånger, vilket såklart kändes lite extra bra. Snacka om varm, härlig känsla i kroppen efter det. :love: Kanske ska börja samla på kramar? :p
Nej, men överlag en helt fantastisk kväll där jag verkligen fick må riktigt bra under några timmar! Det här kommer jag att kunna leva på länge! :love:

Bland de mindre roliga sakerna hör bl.a. att jag blev både ditskjutsad och hemkörd - fast jag egentligen inte hade bett om skjuts. :meh: Men så länge som jag ändå fick gå på festen ska jag väl inte klaga allt för högljutt, jag kunde ju faktiskt ha blivit förbjuden från det, eller ännu värre fått några konsekvenser sedan jag åkte till faddergruppsreuinonen förrförra helgen utan mammas tillåtelse, och dessutom drog på F. Gasquen förra onsdagen utan riktig hel tillåtelse....
Därtill råkade "min chaufför" se när jag fick en hejdå kram, vilket kanske inte var "sådär väldigt populärt", och något jag fått höra om otaliga gånger idag...................:arghh:

Aja, huvudsaken att kvällen var helt magiskt fantastiskt. Det är de minnena som ska få leva kvar och brinna starkast! :heart
 

Att bo i hyresrätt är att lämna pengarna till hyresvärden. Att äga sitt boende eller vara medlem i bostadsrättsförening innebär att en del av boendekostnaden kommer att gå igen. Det går att göra bostadskarriär vilket många av oss är rätt beroende av för det liv vi avser att leva längre fram.

Jag är som sagt emot lån. Slut på den diskussionen.
 
Studielån finns för att unga vuxna ska kunna vara självständiga och inte beroende av sina föräldrar men ändå skaffa sig en utbildning. Jag känner nog inte någon som inte har studielån, och nej, det leder inte på något sätt till ekonomisk misär. Däremot tror jag att det är nyttigt att som ung vuxen vara tvungen att själv ta ansvar för sin ekonomi och vända och vrida på kronorna, det ger en bra grundinställning till ekonomi - vilket minskar risken för ekonomiska katastrofer.
 
Alltså wow. Ok, jag var lika naiv förut men jo, det kan det visst göra.

Håller helt med i din inställning! :up:
Förtydligande:
Jag menar absolut inte heller att CSN är (allmängiltigt!) en fälla för alla som tar de. Men om/när det väl skiter sig, typ man blir långtidssjukskriven eller arbetslös, då blir det ett helvete utan dess like!
 
Håller helt med i din inställning! :up:
Förtydligande:
Jag menar absolut inte heller att CSN är (allmängiltigt!) en fälla för alla som tar de. Men om/när det väl skiter sig, typ man blir långtidssjukskriven eller arbetslös, då blir det ett helvete utan dess like!

Jag tror inte att någon försöker få dig att ta lån. Men vi är flera som tycker du ska ompröva dina uppfattningar. Det kan ibland vara värt att riskera en del för att få formidabla möjligheter.

Jag är t ex uppfostrad av mina föräldrar (ekonomer) att aldrig någonsin sätta mig i en hyresrätt. Ever. Nu är jag fastighetsägare och hyresvärd själv istället. Och förstår precis mina föräldrars inställning. Dock har jag tagit en hyresrätt i en del av livet, för just då var det en bra lösning under de omständigheterna.

Jag har inga principer, jag kan ta in och se olika sidor av samma mynt.
 
Håller helt med i din inställning! :up:
Förtydligande:
Jag menar absolut inte heller att CSN är (allmängiltigt!) en fälla för alla som tar de. Men om/när det väl skiter sig, typ man blir långtidssjukskriven eller arbetslös, då blir det ett helvete utan dess like!
Men du. Du kan ju inte förkasta alla sorters lån? Ja, SMS-lån med ockerräntor är skräp, såklart. Det är fullt normalt att, t.ex., låna till sitt boende. Jag förmodar att dina föräldrar har (eller hade en gång i tiden) ett huslån?
 
Men du. Du kan ju inte förkasta alla sorters lån? Ja, SMS-lån med ockerräntor är skräp, såklart. Det är fullt normalt att, t.ex., låna till sitt boende. Jag förmodar att dina föräldrar har (eller hade en gång i tiden) ett huslån?

Pappa har huslån ja. Nog för att jag bor i ett kråkslott, men det kostade inte 5 kr att köpa, märkligt nog :p
Vad som är normalt och inte spelar ingen roll. Lån är farligt. Punkt.
 
Pappa har huslån ja. Nog för att jag bor i ett kråkslott, men det kostade inte 5 kr att köpa, märkligt nog :p
Vad som är normalt och inte spelar ingen roll. Lån är farligt. Punkt.
Så det är okej för din pappa att ha lån, men inte okej för din mamma eller för dig? Eller hur menar du? Känns det verkligen rimligt att du kan leva hela ditt liv utan att låna till något? Bostad? Bil?
 
Pappa har huslån ja. Nog för att jag bor i ett kråkslott, men det kostade inte 5 kr att köpa, märkligt nog :p
Vad som är normalt och inte spelar ingen roll. Lån är farligt. Punkt.
Lån är inte farligt om det inte missbrukas. Vi säger att du lånar två miljoner till en bostad, och är lite smart när du handlar. Då får du minst tillbaka pengarna, troligtvis kan du få igen mer. Lånar du 200 000 och köper kläder för, inte så bra.

CSN: får ett mer välbetalt jobb = investering
 
Så det är okej för din pappa att ha lån, men inte okej för din mamma eller för dig? Eller hur menar du? Känns det verkligen rimligt att du kan leva hela ditt liv utan att låna till något? Bostad? Bil?

Det är mest mamma som är emot, men så har hon ju som sagt skulder också. Men båda är öht försiktiga med lån och menar att man bör vara ytterst försiktiga med det och se det som en "last exit".
Har dock redan diskuterat detta en gång och orkar inte dra samma jingel en gång till.
 
Det är mest mamma som är emot, men så har hon ju som sagt skulder också. Men båda är öht försiktiga med lån och menar att man bör vara ytterst försiktiga med det och se det som en "last exit".
Har dock redan diskuterat detta en gång och orkar inte dra samma jingel en gång till.
Självklart ska man vara försiktig med lån. Det är vi nog alla överens om. Men det betyder inte att ALLA lån är farliga och hemska. Majoriteten av hus- och bostadsrättsägare har ett lån på sin fastighet. Faktum är att det är helt...normalt.
 
Självklart ska man vara försiktig med lån. Det är vi nog alla överens om. Men det betyder inte att ALLA lån är farliga och hemska. Majoriteten av hus- och bostadsrättsägare har ett lån på sin fastighet. Faktum är att det är helt...normalt.

Vad som är normalt och inte spelar ingen roll. Det är fortfarande en fara och kan när som helst ruinera hela ens privatekonomi.
Dessutom, vad i hela friden ska jag med CSN-lån till?! Jag ska ta tag i extrajobb till våren, och även om det absolut kan vara bra på sina sätt, känns det orealistiskt att flytta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 315
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok I min stuga finns två gamla kakelugnar. Och oj vad jag känner mig privilegierad! Jag har aldrig bott tillsammans med nån kakelugn...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: gammalek
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp