En hjärtskärande tistel

Sv: En hjärtskärande tistel

Mina katter beter sig som flockdjur i alla fall. De iteragerar med varandra hela tiden.
Jag säljer inga kattungar som ensamkatter just p g a detta.

Det är väldigt individuellt, skulle jag säga. Vissa gör det, men i grunden är katter ensamlevande djur.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Dina inlägg talar om uppfostran, det innebär lydnad eller underkastelse. I inlägget nedan håller du med om att katter inte tar order. Slutsats: de kan inte uppfostras. De kan lära sig saker, men inte lyda.
Men snälla, vilket ordvrängeri! Jag skriver uppfostras för att det tydligen (enligt dig och andra) är MIN uppgift att lära katten att inte vara på min tomt eller gå in i mitt hus. Om vi ändrar till just "lära katten" istället; är det tydligare då? Om den nu är HELT omöjlig att uppfostra/lära så undrar jag hur jag ska göra för att förhindra den att komma tillbaka gång på gång på gång på gång...?

Min bestämda uppfattning (baserat på mina egna katter och andras) är att katter inte är helt obildbara. Min äldsta kunde faktiskt till och med sitta och snurra runt på kommando (men jag fick lägga en hel del tid på det och "muta" med godis). De flesta kattägare lär också sina katter att tex inte bita matte/husse (vid tex kloklippning eller annat katten ogillar) eller andra gäster, att riva på klösbrädan istället för möblerna (med varierande framgång beroende på individ) mm. Många katter jag känt har också lärt sig att tex inte sitta på matbordet när husfolket äter mm.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Jag är väldigt tolerant, till skillnad från många, och blir glad när djur kommer och hälsar på. Hade det blivit ett problem hade jag helt enkelt samarbetat med ägaren och försökt hitta lösningar som funkar för båda parter.

Jamen dåså?! Då har jag alltså rätt att påtala för ägaren att det ÄR ett problem eller?

Frågan är bara vad jag gör om ägaren inte tycker det är något problem? Om de säger som du "det är ditt ansvar, det är ju ditt hus katten kommer till.... du är ju bara barnslig". Hur gör jag då?
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Men snälla, vilket ordvrängeri! Jag skriver uppfostras för att det tydligen (enligt dig och andra) är MIN uppgift att lära katten att inte vara på min tomt eller gå in i mitt hus. Om vi ändrar till just "lära katten" istället; är det tydligare då?

Om man vänder på det: hur ska ägaren kunna lära dem det? Det är ju helt omöjligt, om det inte räcker att lägga ut fy-spray och liknande.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Förresten så blir jag också oftast glad över påhälsande djur. Som sagt (upprepar mig igen) så gillar jag katter (och hundar och kaniner ... tja, de flesta tamdjur). Det hindrar inte att jag ändå skulle kunna finna påhälsande katter i mitt hus störande. Det finns kanske skäl till att vissa människor valt att inte ha djur. Och då ska man ju inte behöva leva som om man hade det.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Om man vänder på det: hur ska ägaren kunna lära dem det? Det är ju helt omöjligt, om det inte räcker att lägga ut fy-spray och liknande.
Då får ägaren ta sitt ansvar och lösa problemet. Genom att ha innekatt, flytta ut på landet utan grannar som kan bli störda eller avliva katten.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Ägaren kan inte styra katten - vilket är orsaken till att lagen eller praxis ser ut som den gör - och det ger kontentan att antingen stänger alla in sina katter (vilket jag skulle säga är djurplågeri)
Det är inte djurplågeri med innekatter om katten från början vant sig vid att vara inne.
Man kan bygga en rastgård eller gå ut i koppel vet du.
Däremot är risken större att katten drabbas av djurplågeri om den springer fritt, särskilt om grannarna är irriterade på den.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Frågan är bara vad jag gör om ägaren inte tycker det är något problem? Om de säger som du "det är ditt ansvar, det är ju ditt hus katten kommer till.... du är ju bara barnslig". Hur gör jag då?

jamen det är klart att du har rätt att påtala problemet! Skulle kattägaren strunta i saken får du väl dra in en tredje part, eller försöka själv. Jaga bort katten, lägga ut illaluktande fy-medel, täcka över rabatter osv. Men det är väl rent hypotetiskt, antar jag? Eller är det ett reellt problem?
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Det är inte djurplågeri med innekatter om katten från början vant sig vid att vara inne.
Man kan bygga en rastgård eller gå ut i koppel vet du.
Däremot är risken större att katten drabbas av djurplågeri om den springer fritt, särskilt om grannarna är irriterade på den.

Jag har haft många katter som inte har klarat av det livet - med individer som aldrig har varit ute. Räcker inte det som argument?
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Då får ägaren ta sitt ansvar och lösa problemet. Genom att ha innekatt, flytta ut på landet utan grannar som kan bli störda eller avliva katten.

Okej... Jag talar om att folk behöver samarbeta. Inte att granne 1 ska tvinga granne 2 att flytta. Men om det är så du vill ha det, så lär det bli du som får flytta om tvisten kommer upp i rätten.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Det är inte djurplågeri med innekatter om katten från början vant sig vid att vara inne.
Man kan bygga en rastgård eller gå ut i koppel vet du.
Däremot är risken större att katten drabbas av djurplågeri om den springer fritt, särskilt om grannarna är irriterade på den.

*nickar* Någonstans är det ju alltid här vi landar. I diskussionen inne kontra utekatt. Och; som jag skrivit förut; visst tycker många katter det är roligt att få vara ute var och när de vill. Men jag är som sagt övertygad om att även hundar skulle gilla det (och kanske hästar, getter, kossor med). Men vad gäller hundar är det ingen som någonsin skulle tycka det vore okej med andras hundar som springer in i deras trädgård, gräver i trädgårdslandet, kissar mot husväggen osv.

Då använder man istället argumentet att "det är skillnad". Och jag köper inte det. För hundar mår heller inte bra av att vara ensamma hela dagar instängda i hemmet. Och katter som rastas i koppel och/eller har rastgård mår inte sämre än en hund som har samma möjligheter.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

jamen det är klart att du har rätt att påtala problemet! Skulle kattägaren strunta i saken får du väl dra in en tredje part, eller försöka själv. Jaga bort katten, lägga ut illaluktande fy-medel, täcka över rabatter osv. Men det är väl rent hypotetiskt, antar jag? Eller är det ett reellt problem?

Som jag skrivit förut: jag bor inte i villa. Men jag känner folk som haft problemet så jag är medveten om att det kan uppstå.

Jag tycker återigen att du lägger upp argument som tyder på att det blir mitt ansvar att lära katten (uppfostra) den att inte vara i min trädgård. Och jag tycker återigen att du stjälper dig själv när du säger att katter inte går att uppfostra... för då kommer ju inte att jaga bort katten att hjälpa?
 
Sv: En hjärtskärande tistel

För hundar mår heller inte bra av att vara ensamma hela dagar instängda i hemmet. Och katter som rastas i koppel och/eller har rastgård mår inte sämre än en hund som har samma möjligheter.

Men hundar gillar - eller accepterar på ett helt annat sätt - att gå kopplade. Katter gömmer sig under saker, har behov av att klättra och att vistas ute på andra tider än vi - de är nattaktiva. Inte lätt att uppfylla de kraven med koppel!
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Och jag tycker återigen att du stjälper dig själv när du säger att katter inte går att uppfostra... för då kommer ju inte att jaga bort katten att hjälpa?

Jo, det hjälper. Katter har en stark självbevarelsedrift, även om de samtidigt är oerhört nyfikna.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Okej... Jag talar om att folk behöver samarbeta. Inte att granne 1 ska tvinga granne 2 att flytta. Men om det är så du vill ha det, så lär det bli du som får flytta om tvisten kommer upp i rätten.

Varför ska jag lösa grannens "problemkatt"? Varför ska jag vakta min eventuella trädgård, blomrabatt, utemöbler, barnvagn, altandörr?

Varför anser du att kattägaren är fri från ansvar? Det är ju ändå denne som en gång skaffat och släppt ut katten....
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Okej... Jag talar om att folk behöver samarbeta. Inte att granne 1 ska tvinga granne 2 att flytta. Men om det är så du vill ha det, så lär det bli du som får flytta om tvisten kommer upp i rätten.

För övrigt är väl ett ypperligt sätt att slippa flytta att kattägaren istället börjar ha uppsikt över sin katt! Katt får leva, båda bor kvar, jag slipper problemet. Glömde du bort det alternativet?
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Varför ska jag lösa grannens "problemkatt"? Varför ska jag vakta min eventuella trädgård, blomrabatt, utemöbler, barnvagn, altandörr?

Varför anser du att kattägaren är fri från ansvar? Det är ju ändå denne som en gång skaffat och släppt ut katten....

Inte FRI från ansvar - som kattägare gör jag allt jag kan för att förhindra problem med grannar och balansera djurens behov mot andra människors. Men det räcker heller inte att lägga hela ansvaret på kattägaren, och jag tycker inte att grannarnas behov nödvändigtvis ska väga tyngre.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

För övrigt är väl ett ypperligt sätt att slippa flytta att kattägaren istället börjar ha uppsikt över sin katt! Katt får leva, båda bor kvar, jag slipper problemet. Glömde du bort det alternativet?

Nej, men vad menar du med uppsikt?
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Men hundar gillar - eller accepterar på ett helt annat sätt - att gå kopplade. Katter gömmer sig under saker, har behov av att klättra och att vistas ute på andra tider än vi - de är nattaktiva. Inte lätt att uppfylla de kraven med koppel!

man kan man skaffa en rastgård som ett bra komplement. Klättermöjligheter kan ordnas både där och inomhus. Likaså "gömma sig"-möjligheter.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Jo, det hjälper. Katter har en stark självbevarelsedrift, även om de samtidigt är oerhört nyfikna.

Jahapp. Så de är inte helt obildbara då?
Då kanske ägaren kan ta tag i saken (visa sin goda vilja till samarbete) och hjälpa till att lära katten att inte gå till tex min altan?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 396
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 404
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 861
Senast: Raderad medlem 94602
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp