Bukefalos 28 år!

En hjärtskärande tistel

Sv: En hjärtskärande tistel

Mina katter kan inte gå i koppel och har aldrig kunnat och hade blivit knäppa av att bo inomhus.

Men som någon skrev; det är ju inte så konstigt när du aldrig lärt dina katter gå i koppel. En hund som aldrig varit kopplad skulle heller inte "kunna" det automatiskt.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Lag om tillsyn över hundar och katter anges också följande i 7§:
En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavare eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Genom att förse katten med halsband med namn och telefonnummer minskar du risken att få din katt avlivad.

---

Och katter utan halsband härute på landet är alltså fullt lagliga att taga av daga. Hittills har jag inte sett en enda katt som varit halsbandsprydd.
Mja, det är ju en tolkningsfråga om katt utan halsband är lika med att den "med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad". Så enkelt tror jag inte att det är (längre... för det var nog så förr).

I övrigt håller jag med dig i din tolkning. Katt och hundägare har samma ansvar för sitt djur!
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Men jag är fortfarande lite nyfiken på vad ni gjorde åt det. MAn kan inte klaga om man låter det ske ;)

Fast är det verkligen egentligen MITT ansvar att se till att uppfostra andras katter som tar sig friheter på min tomt/mitt hus? Varför ska jag ens behöva bry mig om att skaffa sprayer, sandlådeskydd, ta in dynor från altanen, hålla altandörren stängd? När det är kattägaren som har ansvaret för sin katt....

Jag skulle nog ta till sådana metoder om jag kände mig besvärad, för att slippa katterna där. Men; jag tycker egentligen inte att det ÄR min skyldighet att göra det. Det är ägarens skyldighet att se till att djuret inte stör/besvärar mig.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Vi har varit i två stall där katterna konstant envisades med att skita både i stallgångar och i spolspilta. Och bland fodret.

Ja, havrelårar som står öppna brukar vara populära sandlådor för katter. Det har jag också märkt.

Som kommentar till ngt annat svar på detta: det behöver inte alls vara okastrerade katter som skiter i tex havre. Även kastrerade katter gillar att bajsa i sand eller därom påminnande "strö".
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Våra katter skulle inte ens få för sig om att gå upp på andras verandor. De vet att de bor här, det är här de har sin mat och sina sovplatser.

Ursäkta, men hur vet du det? Om katterna går fritt ute (utan uppsikt) så kan de ju vandra upp på 25 grannverandor varje dag utan att du vet om det. Bara för att de vet var de bor så kan de väl vara nyfikna på andra vyer? Det är väl därför du har dem som utekatter; för att de gillar och ska få möjlighet att ströva runt?
Dina katter kan väl ändå inte förstå vad en staketinhängnad tomt innebär? De måste i så fall vara de första i världshistorien!
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Men som någon skrev; det är ju inte så konstigt när du aldrig lärt dina katter gå i koppel. En hund som aldrig varit kopplad skulle heller inte "kunna" det automatiskt.

Vad vet de om det, ärligt talat? Men återigen - katter är inga flockdjur. De är inga hundar. Som jag har skrivit tidigare: hur vanligt är det med katter på cirkus?
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Fast är det verkligen egentligen MITT ansvar att se till att uppfostra andras katter som tar sig friheter på min tomt/mitt hus?

Problemet är att de är oerhört svåra att uppfostra. Återigen, du blandar ihop flocklevande däggdjur med kattdjur.

Varför ska du ta ansvaret? För att det är ditt hus. Och för att du kan göra något åt problemet. Två utmärkta skäl, tycker jag. Att principfast hävda att det är ägarens skydlighet osv osv är barnsligt. Ett sådant samhälle är inte särskilt trevligt att leva i...
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Jag har en allergisk sambo; vi kommer aldrig kunna skaffa katt pga detta. Om vi bor i villa så vill jag faktiskt kunna ha vår trädgård, altan, ev trädgårdsland, rabatter osv kattfria. Jag vill inte tvätta dynor pga kattkiss eller katthår, jag vill inte behöva stänga dörren för att slippa andras katter i mitt hem.

Tough shit! Jag skulle vilja leva i ett samhälle utan hundägare som aldrig tar upp efter sina hundar; jag skulle vilja leva i ett samhälle där bilar och rökare förbjuds för de ger mig allergi; jag skulle vilja leva i ett samhälle där alla djur som av ett trollslag plötsligt anpassar sig till människans "naturliga" sätt att leva. Framför allt: jag skulle vilja leva i ett samhälle där tolerans var ledordet. Det kommer aldrig att hända.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En hjärtskärande tistel

Vad vet de om det, ärligt talat? Men återigen - katter är inga flockdjur. De är inga hundar. Som jag har skrivit tidigare: hur vanligt är det med katter på cirkus?

Äsch, vi gissar väl. De flesta som har katt som utekatt har väl inte lärt sina katter att gå i koppel? Eller?
Det verkar rätt ... onödigt... om man ändå inte tänker använda sig av den formen.

Bodils minicirkus har många katter som gör trick!
Att katter inte är vanliga på cirkus och att de inte är hundar tycker inte jag är argument för att man som kattägare ska slippa ha samma ansvar som djurägare som en hundägare har.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Äsch, vi gissar väl. De flesta som har katt som utekatt har väl inte lärt sina katter att gå i koppel? Eller?
Det verkar rätt ... onödigt... om man ändå inte tänker använda sig av den formen.

Bodils minicirkus har många katter som gör trick!
Att katter inte är vanliga på cirkus och att de inte är hundar tycker inte jag är argument för att man som kattägare ska slippa ha samma ansvar som djurägare som en hundägare har.

Det är ett argument för att människor ska låta bli att göra katterna till något de inte är: djur som lyder människans order. De gör det inte.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Problemet är att de är oerhört svåra att uppfostra. Återigen, du blandar ihop flocklevande däggdjur med kattdjur.
Nu blir jag faktiskt lite putt... :smirk: Jag har ägt tre katter (inne-). Jag vet hur det är att uppfostra katter. Det behöver du inte tala om för mig.

Det jag menar är att: varför ska det vara mitt ansvar att se till att ANDRAS katter inte stör mig?! SPECIELLT om de nu är så svåra att uppfostra så är det väl ännu större anledning att ägaren bör ta det ansvaret!

Varför ska du ta ansvaret? För att det är ditt hus. Och för att du kan göra något åt problemet. Två utmärkta skäl, tycker jag. Att principfast hävda att det är ägarens skydlighet osv osv är barnsligt. Ett sådant samhälle är inte särskilt trevligt att leva i...
Vilket lågvattenmärke att säga att mitt resonemang är barnsligt. :mad: Det tycker jag var väldigt onödigt.

Jag tycker fortfarande att den lagtext som refererats till i tråden är argument nog för att djurägaren har ansvaret för djuret. Ingen annan. Den som bäst kan göra något åt problemet med att djuret stör andra är faktiskt djurägaren!! Det kan väl ändå inte vara så att jag ska bära hem katten till ägaren och stänga dörren om/när den inte håller sig borta från mitt hem? Vad ska jag göra åt problemet tycker du? Ha ihjäl den känns både drastiskt och onödigt och inget jag skulle vilja göra.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Det är ett argument för att människor ska låta bli att göra katterna till något de inte är: djur som lyder människans order. De gör det inte.

Nej, och just därför så måste ägarna till katterna ta ansvaret för dem. Inte andra som inte äger katterna.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Tough shit! Jag skulle vilja leva i ett samhälle utan hundägare som aldrig tar upp efter sina hundar; jag skulle vilja leva i ett samhälle där bilar och rökare förbjuds för de ger mig allergi; jag skulle vilja leva i ett samhälle där alla djur som av ett trollslag plötsligt anpassar sig till människans "naturliga" sätt att leva. Framför allt: jag skulle vilja leva i ett samhälle där tolerans var ledordet. Det kommer aldrig att hända.

Det har ju redan skett en del förändringar på tex området rökning. Det är ju inte längre tillåtet att röka varsomhelst. På hund/kattområdet finns däremot en lagstiftning som inte tillämpas fullt ut. Pga att någon slags praxis sagt att det ändå är okej att katter springer som de vill ute. Och det gillar inte jag.

För övrigt så vet du inte ett skit om min toleransnivå. Som sagt: jag gillar katter. De katter jag träffar ute pratar jag ofta med. Jag kommer inte lida om katter kommer in på vår (framtida) tomt. Däremot skulle jag inte vilja tex att de hoppar upp i vår barnvagn eller dylikt. Är det tokigt? Ska jag behöva "vakta" saker på min (fiktiva) altan/uteplats? Min sambo kommer definitivt att lida om katterna hårar ner på dynor o dylikt. Vårt framtida barn kanske också.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Vad vet de om det, ärligt talat? Men återigen - katter är inga flockdjur. De är inga hundar. Som jag har skrivit tidigare: hur vanligt är det med katter på cirkus?
Mina katter beter sig som flockdjur i alla fall. De iteragerar med varandra hela tiden.
Jag säljer inga kattungar som ensamkatter just p g a detta.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Problemet är att de är oerhört svåra att uppfostra. Återigen, du blandar ihop flocklevande däggdjur med kattdjur.

Varför ska du ta ansvaret? För att det är ditt hus. Och för att du kan göra något åt problemet. Två utmärkta skäl, tycker jag. Att principfast hävda att det är ägarens skydlighet osv osv är barnsligt. Ett sådant samhälle är inte särskilt trevligt att leva i...
Och jag tycker att det är du som resonerar barnsligt. Det är klart att det är ägarens ansvar att se efter katter och se till att den inte ställer till besvär för andra.
Vad skulle du säga om grannens hund var inne på din tomt/ditt hus stup i kvarten. Det är samma sak.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Mina katter beter sig som flockdjur i alla fall. De iteragerar med varandra hela tiden.
Jag säljer inga kattungar som ensamkatter just p g a detta.

Ja, jag berörde inte ens det där...
Men det fanns ju ett skäl att vi skaffade en katt till när vår första var ett år (och ännu en ett år efter det..). Katterna mådde mycket bättre när de hade sällskap.

Inte minst visade det sig på ett mycket sorgligt sätt när jag pga sjukdomar fick ta bort två av katterna (som då var kring 10 år) o kissen som var själv kvar faktiskt blev helt psykiskt förstörd av att bli ensam (han hade ju ALLTID haft "brorsor"). Det gick heller inte att skaffa ny katt, eftersom jag då träffat min allergiske sambo (vi bodde ej ihop då). Efter att ha letat nytt hem utan framgång fick jag tyvärr ta steget att avliva honom då han mådde alltför dåligt i sin ensamhet.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Nu blir jag faktiskt lite putt... :smirk: Jag har ägt tre katter (inne-). Jag vet hur det är att uppfostra katter. Det behöver du inte tala om för mig.

Det jag menar är att: varför ska det vara mitt ansvar att se till att ANDRAS katter inte stör mig?! SPECIELLT om de nu är så svåra att uppfostra så är det väl ännu större anledning att ägaren bör ta det ansvaret!

Dina inlägg talar om uppfostran, det innebär lydnad eller underkastelse. I inlägget nedan håller du med om att katter inte tar order. Slutsats: de kan inte uppfostras. De kan lära sig saker, men inte lyda. Man måste alltså ändra sitt sätt att tänka kring katter, anser jag.

Ägaren kan inte styra katten - vilket är orsaken till att lagen eller praxis ser ut som den gör - och det ger kontentan att antingen stänger alla in sina katter (vilket jag skulle säga är djurplågeri) eller så får husägare räkna med möjligheten att det kommer en katt på tomten och att man då får samarbeta med djurägaren för att minska problemen. Att bara säga "det är inte mitt ansvar" är barnsligt, ja, det tycker jag! Lågvattenmärke eller inte, men detta handlar om djur. Inte människor (oftast i alla fall).

Jag har haft cirka 30 katter. En av dem har varit innekatt, för att han själv valt det. Ingen av de andra har klarat det psykiskt.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Och jag tycker att det är du som resonerar barnsligt. Det är klart att det är ägarens ansvar att se efter katter och se till att den inte ställer till besvär för andra.
Vad skulle du säga om grannens hund var inne på din tomt/ditt hus stup i kvarten. Det är samma sak.

Jag är väldigt tolerant, till skillnad från många, och blir glad när djur kommer och hälsar på. Hade det blivit ett problem hade jag helt enkelt samarbetat med ägaren och försökt hitta lösningar som funkar för båda parter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 611
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 531
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 942
Senast: Raderad medlem 94602
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp