Bukefalos 28 år!

En hjärtskärande tistel

Sv: En hjärtskärande tistel

Tror tom det var fullt lagligt att skjuta katten, som lagen såg ut då hade markägare rätt att 'saklöst' avliva katter som gick utanför ägarens tomt

Nu ska jag sticka ut hakan. Och det blir en smula OT, men ändå inom ramen för ämnet.

Hade jag haft problem med SAMMA katt som upprepade gånger använde min trädgård som toalett hade jag pratat med kattägaren. Men om det fortsatte och innebar en olägenhet för mig hade jag övervägt att göra mig av med deras katt.

Nu har vi inte det problemet, vi har mycket inhägnat område och två stora hundar som snabbt dödar de katter som smyger sig in (de lämnar dock resterna för oss att bedöma).
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Nu har vi inte det problemet, vi har mycket inhägnat område och två stora hundar som snabbt dödar de katter som smyger sig in (de lämnar dock resterna för oss att bedöma).

:eek:

Så ni låter på allvar era hundar döda katter som råkar komma innanför ert stängsel?!? Och vad fasen spelar det för roll om ni får bedöma resterna, då är det ju för sent?!
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Hade jag haft problem med SAMMA katt som upprepade gånger använde min trädgård som toalett hade jag pratat med kattägaren. Men om det fortsatte och innebar en olägenhet för mig hade jag övervägt att göra mig av med deras katt.

Okej. Är det inte bättre att vi utvecklar lite mer tolerans mot olägenheter i samhället än att använda våld till höger och vänster? Skönt att vi inte är grannar!
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Förfärliga människor det finns (om de förtjänar att kallas människor).
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Så ni låter på allvar era hundar döda katter som råkar komma innanför ert stängsel?!? Och vad fasen spelar det för roll om ni får bedöma resterna, då är det ju för sent?!

Våra hundar går ute hela dagarna på vår stora, stora tomt.

Är det mer humant att ha dem uppbundna OM det kanske kommer en katt som de tar?

Nä, i det fallet anser jag det vara naturens gång. Nu händer det inte ofta, katterna vet att vi inte är ett kul ställe att besöka och huset ligger för sig själv.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Okej. Är det inte bättre att vi utvecklar lite mer tolerans mot olägenheter i samhället än att använda våld till höger och vänster? Skönt att vi inte är grannar!

Vad menar du att man ska göra om man ofrivilligt agerar katt-toalett åt andras katter? Ska man bara ta skiten? (bokstavligen talat)

Själv är jag dessutom grymt allergisk mot katter, och faktiskt även kattbajs (inte bara lukten som också är förfärlig). Så i detta - hypotetiska - fall hade jag defintivt varit tvingad att få ett slut på eländet.

Men som sagt; vad ska man göra om man inte vill hysa katt-toalett åt andras katter?
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Vilka hemska människor det finns!! :mad:
Om någon människa gjorde så mot min/mina katter skulle den definitivt inte gå ostraffad. :mad:


Ni som skulle kunna göra detsamma; tänker ni likadant om det gäller barn? :confused:
Ex om ni skulle kunna tänka er att ta bort en katt som kommer och "ränner runt i trädgården", skulle ni kunna göra detsamma om det ideligen kommer ett par ungar och gör det?
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Men som sagt; vad ska man göra om man inte vill hysa katt-toalett åt andras katter?

Det finns fy-medel att lägga ut. I övrigt är det trots allt bara bajs, vilket katterna tenderar att gräva ner. (och kattbajs luktar inte ens hälften av hunddito).
Klarar man inte av sådant är det bättre om man bostätter sig i en lägenhet i stan. Det kommer liksom på köpet med lantlivet.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Vad menar du att man ska göra om man ofrivilligt agerar katt-toalett åt andras katter? Ska man bara ta skiten? (bokstavligen talat)

Ja, eller lägga ut antidoftmedel, eller lägga nät över rabatten. Det finns en hel del man kan göra. Att skjuta katten tycker jag låter som ett amerikanskt tillvägagångssätt - fast i USA kan du sikta även på människor som kommer in på din tomt och fyra av utan att hamna i fängelse.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Våra hundar går ute hela dagarna på vår stora, stora tomt.

Är det mer humant att ha dem uppbundna OM det kanske kommer en katt som de tar?

Nä, i det fallet anser jag det vara naturens gång. Nu händer det inte ofta, katterna vet att vi inte är ett kul ställe att besöka och huset ligger för sig själv.

Tja, eftersom det är ditt förbannade ansvar som hundägare att se till att dina hundar inte tar andras husdjur (eller andra djur under den delen av året som det råder koppeltvång) kanske du borde ha dina hundar uppbundna om det är så att de inte lyder när du säger ifrån.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

KL

Jag skulle inte uppskatta att få kattskit på händerna när jag gräver i MIN rabatt. Jag skulle säga åt ägarna att det inte är okej, skulle det inte funka så skulle jag säga åt en gång till. Sen efter det får man väl fundera på vad som blir nästa steg.

Varför ska man acceptera att någon annans husdjur är och förstör på ens egen tomt?

Finns många exempel på katter som pissar inne hos andra, på deras trädgårdsmöbler osv. Våran gamla hund vart klöst i ansiktet av en katt som kom in på våran tomt.

Nä, samma strikta ägaransvar för hund som katt
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Det är väl även kattens ägares förbannade plikt att se till så att den inte är och stör och förstör hos andra?

Är man lite rädd om sin katt så kanske man inte låter den springa vind för våg så att den kan bli uppäten av grannens hund som är på sin egen tomt
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Det är väl även kattens ägares förbannade plikt att se till så att den inte är och stör och förstör hos andra?

Är man lite rädd om sin katt så kanske man inte låter den springa vind för våg så att den kan bli uppäten av grannens hund som är på sin egen tomt

Men snälla. Det går inte att jämföra äppeln och päron. Är det så svårt att förstå? Katter får springa lösa, det finns tom lagar som stöder det. Man får däremot inte avliva andras djur!
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Det är väl även kattens ägares förbannade plikt att se till så att den inte är och stör och förstör hos andra?

Är man lite rädd om sin katt så kanske man inte låter den springa vind för våg så att den kan bli uppäten av grannens hund som är på sin egen tomt

Grannens hund är en sak (så länge hunden håller sig på sin egen tomt). Människor är utrustade med andra kommunikationsmetoder än att döda som lösningen, även om det kan vara svårt att tro ibland...
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Finns det?

Finns det även lagar som säger att det är okej för katter att springa in på andras egendom och skita och pissa?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 616
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 538
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: Raderad medlem 94602
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp