Bukefalos 28 år!

Sv: En ko

4 000- 5 000 kronor.

Vad ska du ha kossan till? Den måste väl ha en kompis också?
 
Sv: En ko

Jag vill inte ha en kossa:p
Va ska jag med en sån till?
Undrade var den kostade bara då jag och en i stallet började fundera på vad en ko igentligen kan kosta:angel:
 
Sv: En ko

Beror väl helt på om det är en högmjölkande elitkossa med bra årsresultat eller en medelmåtta.
 
Sv: En ko

En högpresterande mjölkko med ett högt avelsindex kan gå lös på en 20.000 :- och uppåt en rejäl bit. Är svårt att ange ett specifik summa, inkl. ju mycket såsom ålder ev. avkommor och deras ev. "färdigheter". Sedan så finns det ju ,precis som i hästvärlden, kor som ligger under den summan av olika orsaker.

Kicki :)
 
Sv: En ko

Har de härstamning också? *nyfiken*

När jag har varit på jakt efter halvblodsstamböcker i diverse antikvariat på nätet har jag snubblat över stamböcker för nötboskap. De var ju iofs rätt gamla så det kanske inte är något som förekommer längre?
 
Sv: En ko

Ja, de har härstamning.. Man räknar ut blup på tjurar och hela köret, för att få fram så bra mjölkkor som möjligt... :D
 
Sv: En ko

Klart de har härstammning.
Troligtvis lättare att hitta stammen på en mjölkko än grannens shettis.


Även köttdjuren stamboksförs, det finns utställningar mm.
 
Sv: En ko

De har en enorm kontroll på allt som älgen sa... För att få fram just de bästa produktionsdjuren.
 
Sv: En ko

Jo det klart, det är faktiskt ganska rimligt att de har det när man tänker efter lite.:idea:
 
Sv: En ko

Man lär sig mycket när man har lektion i lagårn... :angel:
SRB är mer trögmjölkade än SLB t.ex!
 
Sv: En ko

När vi var i lagårn med robotmjölmaskinen hade delat upp så att de hade SRB på en sida och SLB på den andram för att SLB mjölkde mycket snabbare... :)
 
Sv: En ko

Snabbare för att det hade mindre mjölk kanske....mohahahhaaa..


Nää, skojjar bara. Klart det kan skilja mellan besättningarna.
 
Sv: En ko

När vi var i lagårn med robotmjölmaskinen hade delat upp så att de hade SRB på en sida och SLB på den andram för att SLB mjölkde mycket snabbare... :)

Kan ju inte ha varit så bra om dom hade mjölkrobot! Måste ju ha blivit en dålig dygnsfördelning isf. att deras SRB var mer trögmjölkade och gick till den ena roboten medan resten nyttjade den andra roboten.

Upplever att det är väldigt individuellt vad gäller trögmjölkade kor. Vi har ungefär hälften av varje och inte tycker jag att det är någon markant skillnad. Har en mjölkrobot och 75 kor och oavsett så jämnar det ju ut sig i längden.

Kicki :)
 
Sv: En ko

Har de härstamning också? *nyfiken*

När jag har varit på jakt efter halvblodsstamböcker i diverse antikvariat på nätet har jag snubblat över stamböcker för nötboskap. De var ju iofs rätt gamla så det kanske inte är något som förekommer längre?

Ja, det är en hel vetenskap! :D Precis som med hästar. Man vill ju ha det optimala djuret vad gäller mjölkmängd, juveransättning och juverhälsa samt ben och lynne. Så man väljer ju likt hästar tjur (semin) med kon som motpol för att balansera upp i avelsarbetet. För varje individ görs en seminplan upp, baserad på dessa kriterier. :) Varje nyfödd kviga får ett kokort med härstammning o.dyl. samt utrymme för anteckningar om framtida semineringar och avkommor.

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En ko

Ja det är alltid kul att få lära sig något nytt. Och även roligt om man kan bidra med någon kunskap. :)

Kicki :)
 
Sv: En ko

finns kor och tjurar att köpa för dyra pengar vet ej tak men jag vet att jobbarkompisen har hållt på med sånna som är värda 50.000. känns mycket för en nöt djur men ändå inte, dom ska väl egentligen tas om hand lika bra som våra hästar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två lyckliga vinnare tog emot publikens jubel när finalerna i SHW young talents inledde lördagen på Stockholm Stadion. För en av...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Gunnar
·
Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
842
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
302
Senast: vilde
·
Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
332
Senast: Tokyo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp