Bukefalos 28 år!

En oerhört viktig undersökning gällande täcken.

Delar du täcke med din partner?

  • Ja, vi sover under samma täcke.

    Röster: 53 23,8%
  • Nej, vi har varsitt täcke.

    Röster: 170 76,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    223

Mineur

Trådstartare
Moderator
Efter att ha bott hos vänner över helgen och delat täcke med min sambo känner jag bara att jag måste fråga: Hur många har det egentligen så helt frivilligt? Att man delar täcke, alltså? Det är ju jättejobbigt! På hemmaplan sover min sambo med bara påslakanet i princip året runt, medan jag har ett tjockt duntäcke på min sida. Det i kombination med att jag tenderar att snurra runt en massa under natten gör att vi omöjligt skulle kunna sova under samma täcke jämt. Vi ligger gärna under samma täcke när vi mornar oss och vill ligga nära, och likaså en stund innan vi somnar, med det räcker bra så.

Jag har förstått att det är lite av en svensk grej det här att ha två separata täcken, och det känns ju lite sådär typiskt skandinaviskt praktiskt nu när jag tänker efter. Så, hur många av er har det praktiskt hemma?
 
Jag tycker det är mysigt och bra att dela täcke. Mycket jobbigare att ha varsitt, av flera anledningar.
Man måste såklart ha ett tillräckligt stort täcke, dubbeltäcken finns i två storlekar och det ena kan bli på gränsen.. Men tror det är ett ovanligt mått.

Man kan ligga nära eller ha sitt space, och växla mellan utan att trassla med varsitt täcke.
Det blir absolut inte varmare än med varsitt. Man behöver ju inte ligga på varandra och svettas om man inte vill ;)
 
Jag har förstått att det är lite av en svensk grej det här att ha två separata täcken, och det känns ju lite sådär typiskt skandinaviskt praktiskt nu när jag tänker efter.
Vi har varsitt! Tror vi delade typ de två första åren och var sådär superduper-låt oss dela kudde-kära. Sen blev vi lite mer normala :D. Han är varmare än jag och sover med jättevarmt täcke, jag vill ha ett svalt täcke och växla mellan att ligga inrullad som en burrito och att ha typ halva kroppen utanför.

Spanskt-svenskt par :D.
 
Vi hade faktiskt delat täcke när vi bodde i USA. Vår säng var en "queen size" (ca 140 cm bred) och då kändes det nog mest naturligt att ha bara ett täcke. Men sedan vi flyttade till Sverige har vi hela tiden haft två täcken, trots en inte jättestor (160 cm) säng.
 
Min särbo har inbyggd reaktor och är för varm konstant och jag har cirkulation som en 100-årig rökare, dvs jag fryser jämt. Han har tunt täcke, jag har tjockt duntäcke och smyger mig in under hans täcke och har mitt täcke på mig (det går :D) om det är extra kallt.

Så ja, vi har definitivt varsitt täcke :laugh:
 
Köpte en stor säng och två täcken när jag blev sambo :) bästa investeringen!
Vi ligger ibland under samma ändå om jag fryser men vi har alltid varsitt.
När jag är själv hemma sover jag tvärs över sängen, skedar "hans" täcke och har mitt över mig :D
 
Köpte en stor säng och två täcken när jag blev sambo :) bästa investeringen!
Vi ligger ibland under samma ändå om jag fryser men vi har alltid varsitt.
När jag är själv hemma sover jag tvärs över sängen, skedar "hans" täcke och har mitt över mig :D

Åh jag med! Så drömmigt att krama om täcket :love:
 
Det blir absolut inte varmare än med varsitt. Man behöver ju inte ligga på varandra och svettas om man inte vill ;)
Men jag tänker att det ändå måste vara rätt ovanligt att man behöver ett exakt lika tjockt täcke för att trivas? Alltså att det lätt blir för varmt när man delar inte just p.g.a själva delandet, utan p.g.a att täcket som sådant är för tjockt för den ena parten?

Vi hade faktiskt delat täcke när vi bodde i USA. Vår säng var en "queen size" (ca 140 cm bred) och då kändes det nog mest naturligt att ha bara ett täcke. Men sedan vi flyttade till Sverige har vi hela tiden haft två täcken, trots en inte jättestor (160 cm) säng.
Mja, mjo, där kan jag tänka mig att det känns lite onödigt trångt med två täcken kanske.

Köpte en stor säng och två täcken när jag blev sambo :) bästa investeringen!
Vi ligger ibland under samma ändå om jag fryser men vi har alltid varsitt.
När jag är själv hemma sover jag tvärs över sängen, skedar "hans" täcke och har mitt över mig :D
Ja alltså jag är förevigt tacksam till den av våra vänner som övertalade oss att investera i en enorm säng när vi flyttade ihop. Vi gick från knappt 140 cm till 180 cm och det är helt underbart! :love: Den gamla sängen står nu i gästrummet och det händer att vi går förbi och mumlar om hur i hela friden vi någonsin sov i den tillsammans utan att ha ihjäl varandra :angel:
 
Men jag tänker att det ändå måste vara rätt ovanligt att man behöver ett exakt lika tjockt täcke för att trivas? Alltså att det lätt blir för varmt när man delar inte just p.g.a själva delandet, utan p.g.a att täcket som sådant är för tjockt för den ena parten?
Ja om man har väldigt olika behov av täcke är det såklart svårare. Men jag tror att många har ngt slags standardtäcke?

För oss funkar det jättebra att dela större delen av året. Vi är lite olika bara vid viss sommartemperatur då jag vill ha vanligt täcke och sambo utan fyllning. Då tar jag bara en filt eller liknande ovanpå på min sida :)
 
Jag skulle inte se röken av täcket om jag och maken skulle dela. Jag får vara glad om jag får behålla mitt egna när vi har varsitt. Han vill rulla in sig i sitt täcke och drar till sig allt vad täcke heter även om det råkar vara mitt täcke :meh: Själv vill jag också linda in mig så jag slipper få kalluft i nacken så varsina täcken är det enda som fungerar, när vi ska sova ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp