Bukefalos 28 år!

En oerhört viktig undersökning gällande täcken.

Delar du täcke med din partner?

  • Ja, vi sover under samma täcke.

    Röster: 53 23,8%
  • Nej, vi har varsitt täcke.

    Röster: 170 76,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    223
Vi vill INTE dela täcke. Vi hade ett 240-täcke för herrans massa år sedan men trivdes aldrig så det slutade med att vi hade ett enkeltäcke också. Senare gick dubbeltäcket tack och lov sönder.

Att sova nära eller inte har ingenting med hur kär man är att göra. Jag har aldrig kunnat somna ansikte mot ansikte t.ex., inte ens med dottern som jag delar täcke med nuförtiden. Men hon är så liten att vi kan ha avstånd mellan oss. Med sambon kunde jag möjligtvis ligga närmre för ett gäng år sedan, men skeda och hålla om och greja? Näver bäver. Det blir alldeles för varmt.
 
Efter att ha bott hos vänner över helgen och delat täcke med min sambo känner jag bara att jag måste fråga: Hur många har det egentligen så helt frivilligt? Att man delar täcke, alltså? Det är ju jättejobbigt! På hemmaplan sover min sambo med bara påslakanet i princip året runt, medan jag har ett tjockt duntäcke på min sida. Det i kombination med att jag tenderar att snurra runt en massa under natten gör att vi omöjligt skulle kunna sova under samma täcke jämt. Vi ligger gärna under samma täcke när vi mornar oss och vill ligga nära, och likaså en stund innan vi somnar, med det räcker bra så.

Jag har förstått att det är lite av en svensk grej det här att ha två separata täcken, och det känns ju lite sådär typiskt skandinaviskt praktiskt nu när jag tänker efter. Så, hur många av er har det praktiskt hemma?
Vi delade men täcket var superstort och varmt. Med förrförra hade vi var sitt men då hade vi alltid ett barn mellan oss i sängen oftast. Det är jobbigt.
 
Sover för tillfället ensam. Men jag kan inte tänka mig dubbeltäcke ens på egen hand. Har provat, fungerade icke! Jag måste kunna sticka ut en fot eller så när jag vill under natten. Kände mig instängd och låst i ett jättetäcke. Närhet och mys i all ära, men när det är dags att sova föredrar jag lite mer space.
 
Vi delar på ett stort täcke. Maken är som en kamin och jag växlar konstant mellan att vara varm eller frysa natten igenom. Mellan oss ligger oftast yngsta dottern som avskyr täcke dessutom :D. Men det går!
 
Nu har jag ingen partner, men bara tanken på att dela täcke får mig att känna :wtf:
Jag sover med påslakan i mitt 17-18.C sovrum året runt, fast det är -20.C i köldhålan på vintern och fönstret (som är rakt ovanför sängen!) drar som tusan. Skulle jag tvingas sova med något form av "täcke" i ordets rätta bemärkelse, dessutom med en annan person tätt intill, hade jag nog självantänt av överhettning....:grin: :angel:
 
Efter att ha bott hos vänner över helgen och delat täcke med min sambo känner jag bara att jag måste fråga: Hur många har det egentligen så helt frivilligt? Att man delar täcke, alltså? Det är ju jättejobbigt! På hemmaplan sover min sambo med bara påslakanet i princip året runt, medan jag har ett tjockt duntäcke på min sida. Det i kombination med att jag tenderar att snurra runt en massa under natten gör att vi omöjligt skulle kunna sova under samma täcke jämt. Vi ligger gärna under samma täcke när vi mornar oss och vill ligga nära, och likaså en stund innan vi somnar, med det räcker bra så.

Jag har förstått att det är lite av en svensk grej det här att ha två separata täcken, och det känns ju lite sådär typiskt skandinaviskt praktiskt nu när jag tänker efter. Så, hur många av er har det praktiskt hemma?

Jag och sambo har alltid två täcken (lakarn för det är varmt), ett singel och ett dubbelt samt en tjockare filt i sängen. Ibland sover vi under samma, ibland varsitt. Oftast vaknar jag på natten och drar extrafilten över mig
 
Efter att ha bott hos vänner över helgen och delat täcke med min sambo känner jag bara att jag måste fråga: Hur många har det egentligen så helt frivilligt? Att man delar täcke, alltså? Det är ju jättejobbigt! På hemmaplan sover min sambo med bara påslakanet i princip året runt, medan jag har ett tjockt duntäcke på min sida. Det i kombination med att jag tenderar att snurra runt en massa under natten gör att vi omöjligt skulle kunna sova under samma täcke jämt. Vi ligger gärna under samma täcke när vi mornar oss och vill ligga nära, och likaså en stund innan vi somnar, med det räcker bra så.

Jag har förstått att det är lite av en svensk grej det här att ha två separata täcken, och det känns ju lite sådär typiskt skandinaviskt praktiskt nu när jag tänker efter. Så, hur många av er har det praktiskt hemma?
Jag och exet hade alltid samma täcke. I nästan 20 år. Mysigt!
 
Har vanligt täcke och delar. Har gjort så med alla ex också. Aldrig varit för varmt eller så att. Man blivit utan täcke. Dubbeltäcke är för meckigt. Två täcken är också knöligt och jobbigt.
 
Det enda dåliga är att det är så förbankat jobbigt att byta påslakan. Det finns en film på mig när jag fastnat inne i påslakanet.

Det är en av alla fördelar med en sambo som är lång, han fixar påslakanet relativt enkelt.
(T.o.m. ikeas påslakan utan "handhål") :D
 
Nä blä för att dela täcke! Det går bara inte. Det blir för varmt trots att jag är den frusna av oss och dessutom så vill jag ligga inlindad i täcket som en typ kåldolme och det funkar hemskt dåligt i ett dubbeltäcke. Jag klarar inte av att ha täcket "löst" över ryggen no way! Plus att maken ska det tunnaste täcket ever och jag brukar sova med underställ och duntäcke och hund :angel:
 
Vi har tre täcken... :p :D Han har ett supertunt och jag har ett tjockt som vi har på varsin sida av sängen (ytterkanten). Sen har vi ett sådant dubbeltäcke som vi använder tillsammans, så vi delar först och sen liksom åker vi utåt åt ett varsitt håll ju senare det blir och använder ett eget. :rofl: Ja, vi har en stor dubbelsäng. ;)
 
När exet och jag först blev ihop så hade han dubbeltäcke. Fungerade inte sådär jättebra, eftersom han likt en rullgardin ibland rullade in sig i hela täcket och jag blev utan. Så när vi flyttade ihop köptes varsitt täcke, och jag svor att dubbeltäcke måste vara djävulens påfund.
Inte ens varsitt täcke hjälpte alltid, då han ibland i sömnen lagade ner sitt täcke på golvet, för att sedan sno mitt :D

Sedan när jag och nuvarande sambon blev ihop så hade även han dubbeltäcke(:cautious:), och nu fungerar det jättebra.
Vi är båda ganska så jämnvarma, han har bred temperaturkomfortzon, och täcket är på tunnare sidan. När vi sover bort och sover med varsitt täcke så saknar jag vårat dubbeltäcke. Tycker idag att det är bylsigt med två.
Enda lilla negativa med dubbeltäcke är att jag bara kan sticka ut fötterna åt ett håll, men födelarna överväger det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp