Bukefalos 28 år!

En oerhört viktig undersökning gällande täcken.

Delar du täcke med din partner?

  • Ja, vi sover under samma täcke.

    Röster: 53 23,8%
  • Nej, vi har varsitt täcke.

    Röster: 170 76,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    223
Nu har vi 160 och det hade inte räckt om vi inte hade haft barriärer i form av egna täcken.
Då har ni för liten säng. Det kan du ju inte beskylla täcket för.

Det går förövrigt att ha täcket mellan sig även med ett stort täcke. Det har vi jätteofta eftersom det blir svettigt hud mot hud men vi ibland ändå vill ligga nära.
 
Då har ni för liten säng. Det kan du ju inte beskylla täcket för.

Det går förövrigt att ha täcket mellan sig även med ett stort täcke. Det har vi jätteofta eftersom det blir svettigt hud mot hud men vi ibland ändå vill ligga nära.
160 är väl ganska stort? Det skulle bli konstigt trångt i sovrummet om vi hade en större säng.

Vi kan ligga nära varandra ändå, med täcke emellan. Skillnaden är att det är lättare att själv bestämma om det ska finnas täcke mellan om man har sitt eget. Har man ett delat täcke så är risken att den ena har dragit det så långt åt sitt håll att den andra får välja på att antingen lägga ett veck av täcket mellan sin egen kropp och den andras eller att slippa sticka fram med höften/axeln.

Vill man lägga sina delade täcken omlott så att de blir som ett stort delat täcke så går det också. Det är valfriheten som jag tycker är bättre med varsitt täcke.
 
160 är väl ganska stort? Det skulle bli konstigt trångt i sovrummet om vi hade en större säng.

Vi kan ligga nära varandra ändå, med täcke emellan. Skillnaden är att det är lättare att själv bestämma om det ska finnas täcke mellan om man har sitt eget. Har man ett delat täcke så är risken att den ena har dragit det så långt åt sitt håll att den andra får välja på att antingen lägga ett veck av täcket mellan sin egen kropp och den andras eller att slippa sticka fram med höften/axeln.

Vill man lägga sina delade täcken omlott så att de blir som ett stort delat täcke så går det också. Det är valfriheten som jag tycker är bättre med varsitt täcke.
Jag tycker 160 är för litet, skulle aldrig ha annat ön 180 just för att jag härjar runt och tar en del plats när jag sover ;)

Jag har haft stort täcke senaste åren och aldrig upplevt att jag inte kan lägga täcket som jag vill på min sida.
Den ena personen behöver sno åt sig väldigt stor del av täcket om någon ska hamna utanför eller inte kunna peta ner täcke mellan.
Men det är ju ngt annat än att man ”tvingas” till kroppskontakt.

Jag struntar fullständigt i vad folk har för täcken, men det är ju bara konstigt att komma med påståenden som att man inte kan välja kontakt eller ej om man har stort täcke. Det beror i så fall på andra faktorer (för liten säng, partner som brer ut sig för mkt, partner som stjäl allt täcke).
 
160 är väl ganska stort? Det skulle bli konstigt trångt i sovrummet om vi hade en större säng.

Vi kan ligga nära varandra ändå, med täcke emellan. Skillnaden är att det är lättare att själv bestämma om det ska finnas täcke mellan om man har sitt eget. Har man ett delat täcke så är risken att den ena har dragit det så långt åt sitt håll att den andra får välja på att antingen lägga ett veck av täcket mellan sin egen kropp och den andras eller att slippa sticka fram med höften/axeln.

Vill man lägga sina delade täcken omlott så att de blir som ett stort delat täcke så går det också. Det är valfriheten som jag tycker är bättre med varsitt täcke.

Bara tanken på 160-säng ger mig ångest.
Det är vidrigt att vara två som stöksover och glömt kolla sängbredd på semestern i länder där 160 anses stort.
Vi är för långa med för lång räckvidd för såna hobbitsängar. ;)
Vidrigaste var när det var en lång korvkudde båda skulle dela. Hade vi inte fått byta in den till en var hade vi nog mördat varann innan vistelsen var över.
 
Dubbla täcken definitivt! Hatar när folk drar i mitt täcke. Kroppskontakt är helt ok i 15-20 minuter, sen vill jag ligga på min kant och på mitt sätt. Ligger dock hopkrupen och blickstilla när jag sover, så bredden på sängen spelar ingen roll. Jag och exet delade på min 120-säng utan några som helst problem :D
 
När jag träffade mannen så delade vi en 90-säng i hans lägenhet och en 105-säng i min. Fem år senare har vi fortfarande kvar 105-sängen och tycker inte att det ryms så mycket mer än oss två och ett vanligt täcke i den. Följdaktligen delar vi. Funkar finfint, han är frusen täckestjuv och jag är varm och vill ha många kroppsdelar utanför. Ibland blir han lite för mycket kåldolme, men jag kan alltid dra till mig mer täcke om jag vill ha.

Vi gillar närkontakt och de gånger vi sover borta i större sängar och har var sitt täcke så känner åtminstone jag mig lite övergiven. Sover gott ändå, så det är nog mest en vanesak.
 
Så kul att läsa allas svar! Och lite kul att få bekräftat att det faktiskt är väldigt vanligt med varsitt täcke i Sverige - jag ska ta till den här högst vetenskapliga undersökningen nästa gång någon stackars britt börjar förfära sig över hur hemskt vi har det och vilken dysfunktionell relation vi har för att vi inte delar täcke! :laugh:

Jag är nog en av de gos-tokigaste människor som finns och vill kramas mest hela tiden, men jag är också väldigt petig med min sömn så vid sovdags är jag ett stort fan av principen "hug and roll". :D

Och ja, min sambo hade också jättesvårt att förstå grejen med två täcken i början @Tonto, men nu är det istället han som marknadsför idén för alla som vill höra på! :laugh:
 
Vi har ett stort täcke. Fick det på köpet med sambon och jag var mycket skeptisk. Men nu skulle jag inte byta tillbaka.
Sambon jobbar ständig natt så vi sover bara ihop på helger. Sambon sparkar ofta av sig täcket och då har jag heeeeela för mig själv :D
 
Varsitt täcke. Han är alltid en kamin och jag fryser lätt. Mitt sommartäcke är hans vintertäcke ;).
Dessutom föredrar jag påslakan och underlakan till 90-sängar, än större dito.
 
Vi delade täcke i typ två år, men jag får panik på att vara så instängd och inte kunna få in luft under täcket från båda sidorna. :o Dessutom så blev det lite otympligt när hunden la sig som en stor klump mellan oss så täcket inte gick att flytta :D

Vi skulle egentligen bara ha varsitt täcke tillfälligt (pga jättekallt och dubbeltäcket var lite för tunt) men vi bytte aldrig tillbaka konstigt nog :angel:
 
210*210 säng, 4st 50*90 kuddar och 4st 50*60 kuddar, och två dubbelduntäcken!
Gillar att sova stort, mycket kuddar, stort fluffduntäcke och rulla ihop lite hursomhelst under natten. :laugh:
Är lätt sömnstörd så behöver både utrymme och eget täcke för att få en bra sömn.
 
Sover för tillfället ensam. Men jag kan inte tänka mig dubbeltäcke ens på egen hand. Har provat, fungerade icke! Jag måste kunna sticka ut en fot eller så när jag vill under natten. Kände mig instängd och låst i ett jättetäcke. Närhet och mys i all ära, men när det är dags att sova föredrar jag lite mer space.

Jag vill inte ens sova ensam med enkeltäcke :laugh: Älskar att det aldrig tar slut på något håll även när jag vill vira in mig (oftast). Har i princip alltid den övre foten utanför när jag sover på sida. Kommer aldrig frivilligt vara utan dubbeltäcke :love:
 
Hade ett täcke i början men eftersom jag oftast snodde täcket och rullade in mig i det i sömnen så blev det ganska snart varsitt täcke. Behöver en större säng känns det som, med tre hundar + partner blir det lite trångt , det lustiga är att utan partner med tre hundar känns det lika trångt :meh:.
 
Har provat att dela ett dubbeltäcke. Sambon tyckte det var perfekt, jag trodde att jag dött och hamnat i helvetet:devil:

Han vill ha minst 25 grader i sovrummet och duntäcke, året om.
Jag sover gärna med fönstret på glänt året runt och tog ur mitt täcke ur påslakanet förra veckan. Det pågår ett evigt krig om elementen i detta hushåll:D
Tror lite som @Mineur är inne på; sambon är afrikan och jag så "svensk" man kan bli, uppvuxen mer utomhus än inomhus (det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder osv). Man är väl härdad, sambo hävdar att jag är galen:p
 
210*210 säng, 4st 50*90 kuddar och 4st 50*60 kuddar, och två dubbelduntäcken!
Gillar att sova stort, mycket kuddar, stort fluffduntäcke och rulla ihop lite hursomhelst under natten. :laugh:
Gud vad underbart det låter! :love:
Har provat att dela ett dubbeltäcke. Sambon tyckte det var perfekt, jag trodde att jag dött och hamnat i helvetet:devil:

Han vill ha minst 25 grader i sovrummet och duntäcke, året om.
Jag sover gärna med fönstret på glänt året runt och tog ur mitt täcke ur påslakanet förra veckan. Det pågår ett evigt krig om elementen i detta hushåll:D
Tror lite som @Mineur är inne på; sambon är afrikan och jag så "svensk" man kan bli, uppvuxen mer utomhus än inomhus (det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder osv). Man är väl härdad, sambo hävdar att jag är galen:p
Haha! Fast min är halvskotte också, så lite (värme)vett finns det i honom som tur är! ;)
 
Vi har ett dubbeltäcke, alltså delar vi. Har väl haft det så senaste 7åren. Inga problem, vi ligger så nära varandra att vi nog till och med hade kunnat dela kudde :D
 
Fast alltså vi har varsitt täcke men ligger jättenära ändå. Jag ligger typ tryckt mot min man hela natten, men vill ha mitt egna täcke som jag kan burrito-rulla in mig i.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp