Bukefalos 28 år!

En oerhört viktig undersökning gällande täcken.

Delar du täcke med din partner?

  • Ja, vi sover under samma täcke.

    Röster: 53 23,8%
  • Nej, vi har varsitt täcke.

    Röster: 170 76,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    223
Jag är som drake som vaktar sin skatt när jag sover. Sambon får knappt behålla de täcken och kuddar som är hans :o:D

Vi har varsitt täcke samt ett gäng extra kuddar som jag kan stjäla i sömnen. Sedan är han ett levande element, att sova under dubbeltäcke med honom är bara obehagligt varmt.
 
Jag älskar engagemanget i denna tråden!

Just detta är något som kollegor och vänner har frågat mig om - ifall det är sant att svenskar/skandinaver har två täcken, och jag har alltid försvarat Sverige o sagt typ ”Nej, det är bara de konstiga tyskarna som håller på så”, men där har jag ju haft fel helt klart
:D:o

Helt okänt fenomen i UK är det iaf. Jag är singel men har ett apstort täcke så att det finns rum för alla :D
 
Jag och min sambo har varsitt täcke, men det blir ändå att vi sover under samma för det är mysigare så :). Dock blir det ju ibland att någon får sova lite utan för den andra roffar åt sig mer täcke.
Har sett att det finns dubbeltäcken, det vore nog idyllisk. Men då måste vi ju byta ut till dubbelpåslakan också. Känner mig lite för snål för det just nu.
 
Tycker det är jättemärkligt att göra kopplingen delat täcke = mer "romantik" :rofl:. Jag lovar att det går alldeles utmärkt att komma åt varandra även med varsitt täcke. Att man personligen föredrar det ena eller det andra köper jag förstås men åtminstone jag älskar inte sambon mindre eller är mindre kär för att vi har varsitt ;)
 
Vi har varsitt! Jag är supervarm och vill ha ett svalt och fluffigt täcke, min sambo är väldigt frusen och vill ha både pyjamas och ett tungt och varmt täcke. Han brukar dessutom kasta ner sitt eget täcke på golvet i sömnen och rycka tag i mitt samtidigt som han blixtsnabbt rullar in sig i det som en kåldolme så jag inte kan dra tillbaka det. Får alltid leta upp hans täcke och kasta det över honom för att han ska släppa mitt. När vi sovit med dubbeltäcke på hotell och liknande rullar han bara in sig fler varv så jag blir utan.
 
Jag har två täcken, ett tunt och ett tjockt fluffigt på vinterhalvåret och det tunna + bara påslakanet på sommarhalvåret. Sover jag själv kan jag somna under det tjocka när jag är kall på kvällen, och vakna under det tunnare :D När jag har sällskap brukar vi antingen sova hela natten under samma täcke (det tunnare) eller somna under samma täcke, sedan under natten "råkar vi hamna" på mitt bevåg under varsitt :idea:
 
Vi sover alltid under samma, ett av de bredare såklart :D
Sov borta i samma säng men olika täcken och vi fick svårt att sova, det var så bökigt.

Jag måste ha allt slätt och okrullat, lakanet måste ligga sträckt utan veck. Och täcket måste ligga utstäckt och rakt. Sambon klagar inte heller:)
 
Vi har varsitt täcke. Hur ska man annars kunna linda in sig som en liten kokong innan man somnar?

Hur blir det med ett täcke om man rör sig mycket i sömnen?
 
Vi har varsitt täcke. Hur ska man annars kunna linda in sig som en liten kokong innan man somnar?

Hur blir det med ett täcke om man rör sig mycket i sömnen?
Jag kastar mig omkring en hel del i sömnen och det verkar inte bli problem med täcket iaf. Sen att partner störs när jag kastar mig omkring så våldsamt att hela sängen gungar är ju något annat :p
 
Spinner vidare.. jag tror att jag uppskattar det stora täcket delvis för att jag rör mig mycket i sängen. Jag byter plats när jag vänder mig om (ibland är jag på partners sida, ibland på min kant, ibland ngnstans i mitten) och jag brer också ut mig rejält med liksom armar och ben åt alla håll. ”Små” täcken blir för små för mig då. Då måste jag liksom ta med mig täcket när jag flyttar mig och det är jobbigt. Med stort täcke så är ju det överallt så jag kan fara runt bäst jag vill där under utan att hamna utanför i kylan :idea:
 
Hahaha :rofl: underbar tråd!

När maken och jag flyttade ihop (för ca 100 år sen) så hade vi ett jättetäcke som vi skulle gosa under... Hmmm, ja JAG gosade under, över och i det iallfall :up::laugh:
Täcken är tydligen MINA när jag sover och jag härmar en kåldolme :angel: (enligt utsago :cautious:)
Så det blev varsitt täcke ganska omgående, jag har en supervarm och tung modell - maken har sommartäcke året om :D
Men maken är den som stjäl alla kuddar :cautious: Så vi har en uppsjö, för tydligen går gränsen vid 3-4 st, fler kan han inte hålla i :meh: :p
 
Jag har ett dubbeltäcke i sängen. Skulle aldrig förekomma att jag sov i samma säng som någon man utan att ligga under samma täcke. Det är mycket mysigare så!
 
När exet och jag först blev ihop så hade han dubbeltäcke. Fungerade inte sådär jättebra, eftersom han likt en rullgardin ibland rullade in sig i hela täcket och jag blev utan. Så när vi flyttade ihop köptes varsitt täcke, och jag svor att dubbeltäcke måste vara djävulens påfund.
Inte ens varsitt täcke hjälpte alltid, då han ibland i sömnen lagade ner sitt täcke på golvet, för att sedan sno mitt :D

Sedan när jag och nuvarande sambon blev ihop så hade även han dubbeltäcke(:cautious:), och nu fungerar det jättebra.
Vi är båda ganska så jämnvarma, han har bred temperaturkomfortzon, och täcket är på tunnare sidan. När vi sover bort och sover med varsitt täcke så saknar jag vårat dubbeltäcke. Tycker idag att det är bylsigt med två.
Enda lilla negativa med dubbeltäcke är att jag bara kan sticka ut fötterna åt ett håll, men födelarna överväger det.
Åherregud. Sällan maken knycker täcke från mig men när han försöker är det hårda ord från mig :p ok att han norpar lite av dubbeltäcket men när jag blir utan blir jag tvärlack :D då ska man ligga där och försöka få lite värme under täcket igen med. Oftast är det för att han tappat bort sitt eget dessutom så han vill ju inte ens ha mitt egentligen :meh:
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Har sovit under ett gemensamt några ggr i livet (på resa där det var bäddat så) och fy.. Om man bortser från det där med olika temp så är jag sådan att jag måste sno in mina beniga knän i täcket o det går ju bara åt ena hållet om man delar täcke. O då får jag kramp efter ett tag o måste liksom ligga vänd från partnern så mysigheten är liksom körd.. :angel: Jag har tre kuddar också så att jag är en lite grinig typ när det gäller sovandet :D
 
Dubbeltäcke här. Med mitt x aldrig inte en chans, Var misstänksam mot det först med sambon men nu kan jag inte tänka mig utan. Har 2 täcken ibland när vi t. ex tvättar det stora men det slutar med att vi delar på ett litet täcke. Ja det är sambon som blir utan täcke till viss del då :D

Jag gillar att ha mycket täcke och de gånger an sover själv blir jag lika förvånad varje gång över hur jag snurrat runt täcket så och undrar hur sambon överlever.
 
Jag och min sambo har en 180 centimeters säng och ett 240 centimeters täcke. Jag gillar inte att ha två täcken för det är så svårt att gosa då tycker jag. Jag är väldigt varm av mig när jag sover, medan min sambo är lite svalare, så jag brukar sticka ut en arm eller ett ben så blir det lagom varmt i genomsnitt :D

Det var nån som skrev nåt om att det är svårt att byta påslakan om man inte är jättelång - jag som är 158 centimeter lång får alltid byta hos oss för min sambo (som är 180) klagar så himla mycket på att det är jobbigt och svårt annars :meh::D
 
Jag är singel, men jag misstänker att det skulle bli eget täcke om det skulle ändras. Inte på grund av mig egentligen, utan på grund av att den andre antagligen dör värmeslagsdöden annars. Jag sover med tjockt täcke (införskaffat av min morbrors fru från början för att funka i deras hus i Alperna, vintertid), hemma hos mig funkar det eftersom värmen är hög i sovrummet. I mitt föräldrahem sover jag fullt påklädd under en filt och överkast. Snurrar dessutom som en propeller, och plockar ofta upp delar av sängen från golvet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp