Bukefalos 28 år!

En oerhört viktig undersökning gällande täcken.

Delar du täcke med din partner?

  • Ja, vi sover under samma täcke.

    Röster: 53 23,8%
  • Nej, vi har varsitt täcke.

    Röster: 170 76,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    223
Vi hade ett dubbeltäcke, sen tröttnade min man på att aldrig ha täcke så då var det bara jag som hade dubbeltäcke och han enkeltäcke.
Nu har vi ett varsitt enkeltäcke av praktiska skäl men skulle gärna dela täcke om min man inte var så frusen och klagade när jag snurrar in mig i täcket :angel:
 
Efter att ha bott hos vänner över helgen och delat täcke med min sambo känner jag bara att jag måste fråga: Hur många har det egentligen så helt frivilligt? Att man delar täcke, alltså? Det är ju jättejobbigt! På hemmaplan sover min sambo med bara påslakanet i princip året runt, medan jag har ett tjockt duntäcke på min sida. Det i kombination med att jag tenderar att snurra runt en massa under natten gör att vi omöjligt skulle kunna sova under samma täcke jämt. Vi ligger gärna under samma täcke när vi mornar oss och vill ligga nära, och likaså en stund innan vi somnar, med det räcker bra så.

Jag har förstått att det är lite av en svensk grej det här att ha två separata täcken, och det känns ju lite sådär typiskt skandinaviskt praktiskt nu när jag tänker efter. Så, hur många av er har det praktiskt hemma?

Min man som är engelsman var mycket upprörd över att vi hade varsit täcke i början. :laugh:
 
Men varför tycker britterna att det är så konstigt med varsitt täcke?

Mvh oförstående

For att det upplevs som lite kallt och separat att valja att sova under enskilda tacken istallet for att dela.
Dessutom, pa hotel, vilket ar vad mina kollegor har erfarnhet av, sa kan tackena vara vanliga singel tacken, aven om man har dubbelsang - och ar man van med ett stort tacke sa kanns ett singeltacke inte stort nog, aven om du inte behover dela det med nagon!
 
Men varför tycker britterna att det är så konstigt med varsitt täcke?

Mvh oförstående

Det är något man gör när man är ett par, det är liksom lite stelt att ha ett varsitt eller något. Det bara "är så" enligt min man. Fast nu föredrar han att ha sitt eget täcke.
 
For att det upplevs som lite kallt och separat att valja att sova under enskilda tacken istallet for att dela.
Jag tycker i sådana fall att det är mer romantiskt att ha varsitt täcke så att man alltid vet att eventuellt gos med kroppskontakt är med flit snarare än något som krävs av omständigheterna. Varsitt täcke rimmar alltså ganska bra med min allmänna förhållandefilosofi att det är viktigt att inte behöva varandra utan veta att man är tillsammans för att det är vad man vill.
 
Jag tycker i sådana fall att det är mer romantiskt att ha varsitt täcke så att man alltid vet att eventuellt gos med kroppskontakt är med flit snarare än något som krävs av omständigheterna. Varsitt täcke rimmar alltså ganska bra med min allmänna förhållandefilosofi att det är viktigt att inte behöva varandra utan veta att man är tillsammans för att det är vad man vill.
Fast jag delar min 140 säng och enkeltäcke ibland, och det går ju utmärkt att sova utan att knappt peta på varandra. Sen skulle jag inte vilja dela säng med nån som inte såg gos som nåt som båda vill och annars låter man bli oavsett omständigheter.
 
Var sitt med emfas! Jag vill att det ska sluta tätt både runt fötter och på sidorna så att krokodilen under sängen inte kan komma åt mig :o Ja, så har vi ju förstås två barn inblandade emellan och de sover också med egna täcken. Alla i familjen har olika täckespreferenser.
 
For att det upplevs som lite kallt och separat att valja att sova under enskilda tacken istallet for att dela.
Dessutom, pa hotel, vilket ar vad mina kollegor har erfarnhet av, sa kan tackena vara vanliga singel tacken, aven om man har dubbelsang - och ar man van med ett stort tacke sa kanns ett singeltacke inte stort nog, aven om du inte behover dela det med nagon!

Aha, det är så konservativt alltså!

Det är något man gör när man är ett par, det är liksom lite stelt att ha ett varsitt eller något. Det bara "är så" enligt min man. Fast nu föredrar han att ha sitt eget täcke.

Kul att han föredrar eget nu :laugh:
 
Dela täcke är under tvång på typ båtar eller i tält om det inte finns sovsäckar. Aldrig att jag trängs med sängsällskapet under Ett täcke hemma.
 
Tror helt ärligt jag hellre varit utan ett förhållande om vi inte funkar att sova ihop. När jag blev singel senast så var det typ enda grejen jag kände jag verkligen skulle sakna och jag var typ på g att skriva i min Tinderpress att jag sökte sovkompis, inte kk :laugh: Det är också det som jag saknar allra mest nu som singel att hela tiden vara nära hela natten. Så absolut ett täcke eller åtm inget täcke eller mellanrum mellan mig o den jag sover med :D Har haft det så i alla mina förhållanden.
 
Fast jag delar min 140 säng och enkeltäcke ibland, och det går ju utmärkt att sova utan att knappt peta på varandra. Sen skulle jag inte vilja dela säng med nån som inte såg gos som nåt som båda vill och annars låter man bli oavsett omständigheter.
När min man och jag träffades så delade vi växelvis en 120-säng och en 105-säng som båda bara hade ett täcke. Det var omöjligt att komma undan intensiv kroppskontakt nätterna igenom. Jättesött och så men jag hade aldrig stått ut med det i längden. Att han är en person som jag i allmänhet vill vara nära innebär verkligen inte att jag vill det varje sekund, oavsett omständigheter. Säg t.ex. när man har feber eller om man ska gå upp fyra på morgonen och prestera på topp under en viktig dag. Två exempel från mitt liv den senaste månaden. Tycker du ändå att ett täcke är det bästa?
 
Jag tycker i sådana fall att det är mer romantiskt att ha varsitt täcke så att man alltid vet att eventuellt gos med kroppskontakt är med flit snarare än något som krävs av omständigheterna. Varsitt täcke rimmar alltså ganska bra med min allmänna förhållandefilosofi att det är viktigt att inte behöva varandra utan veta att man är tillsammans för att det är vad man vill.
Varför skulle omständigheterna kräva kroppskontakt bara för att man har ett stort täcke istället för två små? Man kan ligga hur man vill under täcket.

Hur mkt kroppskontakt man ”måste” ha styrs väl enbart av hur stor säng man har isf?
 
Senast ändrad:
När min man och jag träffades så delade vi växelvis en 120-säng och en 105-säng som båda bara hade ett täcke. Det var omöjligt att komma undan intensiv kroppskontakt nätterna igenom. Jättesött och så men jag hade aldrig stått ut med det i längden. Att han är en person som jag i allmänhet vill vara nära innebär verkligen inte att jag vill det varje sekund, oavsett omständigheter. Säg t.ex. när man har feber eller om man ska gå upp fyra på morgonen och prestera på topp under en viktig dag. Två exempel från mitt liv den senaste månaden. Tycker du ändå att ett täcke är det bästa?
Men det där beror ju på sängens storlek. Det har absolut inget med täcket att göra.
120 cm är jättelitet för två vuxna människor oavsett hur många täcken man har.
 
Varför skulle omständigheterna kräva kroppskontakt bara för att man har ett stort täcke istället för två små? Det är ju samma totala täckesmängd och man kan ligga hur man vill under täcket.

Hur mkt kroppskontakt man ”måste” ha styrs väl enbart av hur stor säng man har isf?
Det låter som du och din partner har större kroppskontroll än jag och min.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp