En påse skit

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla människor har har 24 timmar per dygn och 168 timmar per vecka. Vissa människor kan använda dygnets timmar mer "effektivt" än andra. Så som samhället ser ut idag premieras dessa människor som klarar av att använda sin tid så effektivt som möjligt.

Sen finns den gruppen som jag tillhör, vi kämpar på med att upprätthålla en vardag med jobba och fritid. Hur mycket jag än kämpar på blir livet inte enklare. Tillslut kommer jag till en punkt där det inte går att prioritera bort eller effektivisera livet. Jag vill jobba för att kunna leva, inte leva för att jobba. Det är +40 år kvar tills det är dags pension, vilket just nu känns som en evighet.

Jag vill inte känna mig som en påse skit hela tiden. Men det har på något sätt blivit ett normaltillstånd. Jag är ständigt mentalt slutkörd, vilket är svårt att vila bort. Ibland undrar jag varför jag fortsätter att kämpa, när livet aldrig blir enklare.
 

Alla människor har har 24 timmar per dygn och 168 timmar per vecka. Vissa människor kan använda dygnets timmar mer "effektivt" än andra. Så som samhället ser ut idag premieras dessa människor som klarar av att använda sin tid så effektivt som möjligt.

Sen finns den gruppen som jag tillhör, vi kämpar på med att upprätthålla en vardag med jobba och fritid. Hur mycket jag än kämpar på blir livet inte enklare. Tillslut kommer jag till en punkt där det inte går att prioritera bort eller effektivisera livet. Jag vill jobba för att kunna leva, inte leva för att jobba. Det är +40 år kvar tills det är dags pension, vilket just nu känns som en evighet.

Jag vill inte känna mig som en påse skit hela tiden. Men det har på något sätt blivit ett normaltillstånd. Jag är ständigt mentalt slutkörd, vilket är svårt att vila bort. Ibland undrar jag varför jag fortsätter att kämpa, när livet aldrig blir enklare.
Kram, men det blir bättre. jag vet ej hur men det blir bättre för det mesta.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vad kan man säga. man måste prioritera i livet och det har jag svårt att göra. Men kan inte vara effektiv hela livet
 
Jag tror att det viktigaste är att man börjar med att sätta ribban lågt och se till att man klarar det man har tänkt sig. (Lite svårt att ge råd när jag inte vet hur dit liv ser ut?) För mig fungerar saker bättre när jag bestämt vad det är jag vill göra dvs de viktigaste sakerna. Sedan gör jag ett schema där jag ser till att ha tid för det jag vill. Då får jag en uppfattning om jag helt enkelt försöker göra för mycket saker och kör slut på mig själv genom att hela tiden bara försöka hinna med.
 
Jag tror att det viktigaste är att man börjar med att sätta ribban lågt och se till att man klarar det man har tänkt sig. (Lite svårt att ge råd när jag inte vet hur dit liv ser ut?) För mig fungerar saker bättre när jag bestämt vad det är jag vill göra dvs de viktigaste sakerna. Sedan gör jag ett schema där jag ser till att ha tid för det jag vill. Då får jag en uppfattning om jag helt enkelt försöker göra för mycket saker och kör slut på mig själv genom att hela tiden bara försöka hinna med.
Mitt liv ser ut såhär:
  • Jobbar 7-16 måndag till fredag, tar 20 min enkel väg att åka till jobbet
  • Har en häst, som går på halvfart
  • Har som mål att gymma två gånger i veckan
  • Har en sambo jag vill umgås
Normalt efter en arbetsdag orkar jag inte göra något, jag lägger mig på soffan direkt jag kommer hem. Sen är det med ganska stor möda jag förflyttar mig till sängen för att sova. Orkar inte göra något på helgerna heller.

Jag har varit hos läkaren, jag är "frisk"
 
Har du möjlighet att gymma innan jobbet någon dag eller direkt efteråt? Hur mycket jobb är det med hästen? Om du har möjlighet så kan du ju försöka ta hjälp av någon annan i stallet de dagar du inte rider.(Någon som kan mocka,fixa hö osv. Mot att du hjälper dem eller mot betalning). Tror att ett bra mål kan vara att få tre saker gjorda på en dag tex tvätta, hästen och gymma.
Det som hjälper mig mest är att lägga 30-60 min på att planera veckan samt att uppskatta värdet av matlådor.:)
 
Har du möjlighet att gymma innan jobbet någon dag eller direkt efteråt? Hur mycket jobb är det med hästen? Om du har möjlighet så kan du ju försöka ta hjälp av någon annan i stallet de dagar du inte rider.(Någon som kan mocka,fixa hö osv. Mot att du hjälper dem eller mot betalning). Tror att ett bra mål kan vara att få tre saker gjorda på en dag tex tvätta, hästen och gymma.
Det som hjälper mig mest är att lägga 30-60 min på att planera veckan samt att uppskatta värdet av matlådor.:)
Det tar 20 minuter att fixa stallet de dagar jag inte skall göra något med hästen. Hästen bor längs vägen till och från stallet, så det blir ingen extra resa för att åka till stallet. Har nog svårt att motivera mig till att gymma innan jobbet :o Då måste ju klockan stå på halv fem :nailbiting:

Som det brukar vara orkar jag knappt fixa till hästen efter jobbet, städa eller laga mat finns inte på kartan.

Det är svårt detta med rutiner som sambo, jag och sambon är så olika när det gäller planering ;) Får bli bättre med att försöka få till mina rutiner.
 
Har du något bra alternativ till gymmet då? Något som finns lätt till hands? Har du testat energi dricka? Är tydligen det som får mina syskon att fungera;)
 
Mitt liv ser ut såhär:
  • Jobbar 7-16 måndag till fredag, tar 20 min enkel väg att åka till jobbet
  • Har en häst, som går på halvfart
  • Har som mål att gymma två gånger i veckan
  • Har en sambo jag vill umgås
Normalt efter en arbetsdag orkar jag inte göra något, jag lägger mig på soffan direkt jag kommer hem. Sen är det med ganska stor möda jag förflyttar mig till sängen för att sova. Orkar inte göra något på helgerna heller.

Jag har varit hos läkaren, jag är "frisk"

Kan du byta ut gymmet mot något annat? Är cykla till stallet ett realistiskt alternativ? Träningsapp och träna hemma för att slippa resvägen till gymmet? Själv tränar jag farmför tvn likaväl som att sitta i soffan kan jag lika gärna småspringa lite, göra lite arnhävningar och situps o.s.v. Att nara träna med kroppen som motstånd ger jättebra resultat tycker jag och ingen större skillnad på när jag gick till gymmet och nu. Till gymmet skulle jag varken hinna eller kan motivera mig till längre. Är det jobbet som gör dig så trött att du inte orkar något kanske du ska se över vilket typ av jobb som passar dig för då verkar du ha fel jobb för dig. Alternativt gå ner i arbetstid.
 
Har funderat på att ev gå ner i arbetstid. Skulle få ut mer pengar på 75% av nuvarande tjänst, jämfört med ett mindre kvalificerat jobb.
För mig har det varit guld värt att gå ner i tid. Läkaren tycker i och för sig att jag skulle kunna ha sjukpenning, men FK säger att jag kan jobba 100% på ett icke-krävande jobb.
Att gå ner i tid har visserligen gjort att jag tjänar betydligt mindre, kommer troligen bara få garantipension (så har satt undan eget sparande) men det innebär också att jag orkar gå promenader med hunden, träna med densamma, umgås med sambon, handla osv vardagliga saker.
 
Kan också tipsa om att en promenad på lunchen verkligen kan göra stor skillnad för hur man mår efter arbetsdagen. Att få lite frisk luft, röra på sig gör underverk även om det bara är 10-15 minuter.
+1 på den!
Särskilt den här årstiden, men jag tycker det gör skillnad även under ljusare tider.
 
Kan du byta ut gymmet mot något annat? Är cykla till stallet ett realistiskt alternativ? Träningsapp och träna hemma för att slippa resvägen till gymmet? Själv tränar jag farmför tvn likaväl som att sitta i soffan kan jag lika gärna småspringa lite, göra lite arnhävningar och situps o.s.v. Att nara träna med kroppen som motstånd ger jättebra resultat tycker jag och ingen större skillnad på när jag gick till gymmet och nu. Till gymmet skulle jag varken hinna eller kan motivera mig till längre. Är det jobbet som gör dig så trött att du inte orkar något kanske du ska se över vilket typ av jobb som passar dig för då verkar du ha fel jobb för dig. Alternativt gå ner i arbetstid.
Jag har fått order från sjukgymnast och läkare att jag måste styrketräna, för att minska mina fysiska problem.
 
För mig har det varit guld värt att gå ner i tid. Läkaren tycker i och för sig att jag skulle kunna ha sjukpenning, men FK säger att jag kan jobba 100% på ett icke-krävande jobb.
Att gå ner i tid har visserligen gjort att jag tjänar betydligt mindre, kommer troligen bara få garantipension (så har satt undan eget sparande) men det innebär också att jag orkar gå promenader med hunden, träna med densamma, umgås med sambon, handla osv vardagliga saker.
Jag får försöka njuta så länge Försäkringskassan inte bråkar om min sjukskrivning. Men tycker det är svårt när man bara får 2-4 veckors sjukskrivning i taget. Nu vet jag i alla fall att jag inte behöver börja på heltid direkt, utan arbetsbelastningen skall trappas upp.
 
Men det finns ju mycket som räknas som styrketräning, du kan ju fråga sjukgymnast om övningar som kan vara lämpliga att göra hemma. Sen kan det ju vara lämpligt att införskaffa vikter eller liknande men det borde ju sjukgymnasten kunna ge råd om.
 
hur länge har du varit trött ? Är alla dina värden kollade?

//Kroniskt trött men det har blivit bättre ju fler värden som vi kommer underfund med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 708
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 053
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 489
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp