Bukefalos 28 år!

En småbarnspappa som håller på att gå in i väggen..

I grund och botten älskar ju Calle sina barn men tre överaktiva barn som skriker mer än pratar, bråkar mer än vara glada så tar ju sådant på ens humör. Deras barn är underbara en och en men om alla tre är i samma rum känns det som om man vaktar ett helt dagis och inte enbart tre stycken..
Jag förstår inte varför Calle blir syndabocken när det uppenbarligen är så att barnen är problemet. Varför kan man inte styra upp barnen? Det är inte okej för något barn att alltid skrika och gapa och föra väsen. Inte ens om man har diagnoser är det okej att bete sig hur som helst. Nu är den största dessutom 7 år gammal, då finns det krav och normer för hur man beter sig socialt.

Jag hade också blivit ett vrak av 3 st barn som inte kan bete sig.
 
Jag förstår inte varför Calle blir syndabocken när det uppenbarligen är så att barnen är problemet. Varför kan man inte styra upp barnen? Det är inte okej för något barn att alltid skrika och gapa och föra väsen. Inte ens om man har diagnoser är det okej att bete sig hur som helst. Nu är den största dessutom 7 år gammal, då finns det krav och normer för hur man beter sig socialt.

Jag hade också blivit ett vrak av 3 st barn som inte kan bete sig.

Förstår din poäng, ligger dock en hel del diverse diagnoser och annat som de nu kämpar med. En av dem är ju på medicinering nu och har blivit bättre. Den andra ska utredas för diverse hon med och den yngsta också.
 
Jag förstår inte varför Calle blir syndabocken när det uppenbarligen är så att barnen är problemet. Varför kan man inte styra upp barnen? Det är inte okej för något barn att alltid skrika och gapa och föra väsen. Inte ens om man har diagnoser är det okej att bete sig hur som helst. Nu är den största dessutom 7 år gammal, då finns det krav och normer för hur man beter sig socialt.

Jag hade också blivit ett vrak av 3 st barn som inte kan bete sig.
För att han är en VUXEN människa?? :confused:

För att vilken unge som helst hade blivit ännu mer otrygg av att ha en pappa som tycker det är okej att hota med att lämna och beskylla barnen?

Det äldsta barnet är 7 år men pappan är garanterat äldre än så --> vad är Calles ursäkt när han beter sig som ett dagisbarn?

Har man inte högre krav på en vuxen man än på barn under 10 år är något fel
 
Förstår din poäng, ligger dock en hel del diverse diagnoser och annat som de nu kämpar med. En av dem är ju på medicinering nu och har blivit bättre. Den andra ska utredas för diverse hon med och den yngsta också.
Fast det är ju ursäkter du kommer med nu. Alla barn som har diagnoser beter sig inte som vildvettingar för att de har diagnoser, de beter sig för att de kan. Så är det med helt friska barn också. Sen har barn med vissa diagnoser absolut svårare att ta till sig av det sociala på egen hand och måste få mer guidning än barn utan diagnoser.

Oavsett måste ju barnen bete sig annars kommer de aldrig att fungera i samhället. Man gör barnen en björntjänst genom att låta de härja fritt och ursäkta det med diagnoser.
 
För att han är en VUXEN människa?? :confused:

För att vilken unge som helst hade blivit ännu mer otrygg av att ha en pappa som tycker det är okej att hota med att lämna och beskylla barnen?

Det äldsta barnet är 7 år men pappan är garanterat äldre än så --> vad är Calles ursäkt när han beter sig som ett dagisbarn?

Har man inte högre krav på en vuxen man än man har på barn under 10 år är något fel
Han är galet stressad. Människor som mår dåligt beter sig dåligt. Han mår uppenbarligen så dåligt över att aldrig få lugn och ro hemma att han är på bristningsgränsen. Han är inte grundproblemet, barnen är. Tar man tag i grundproblemet löser sig Calles beteende av bara farten.
 
Fast det är ju ursäkter du kommer med nu. Alla barn som har diagnoser beter sig inte som vildvettingar för att de har diagnoser, de beter sig för att de kan. Så är det med helt friska barn också. Sen har barn med vissa diagnoser absolut svårare att ta till sig av det sociala på egen hand och måste få mer guidning än barn utan diagnoser.

Oavsett måste ju barnen bete sig annars kommer de aldrig att fungera i samhället. Man gör barnen en björntjänst genom att låta de härja fritt och ursäkta det med diagnoser.
Gissningsvis behöver hela familjen hjälp, det blir trist om man utser en syndabock. Barnen ska inte bete sig som småjävlar, pappan ska inte ryta, mamman ska inte skylla hela situationen på pappan. Det är klart att det inte är barnens fel, de får de vuxna ta på sig, men situationen behöver rättas till för att alla ska må bra. Om bara mannen tar hjälp så blir allt bra låter inte sannolikt.
 
Fast det är ju ursäkter du kommer med nu. Alla barn som har diagnoser beter sig inte som vildvettingar för att de har diagnoser, de beter sig för att de kan. Så är det med helt friska barn också. Sen har barn med vissa diagnoser absolut svårare att ta till sig av det sociala på egen hand och måste få mer guidning än barn utan diagnoser.

Oavsett måste ju barnen bete sig annars kommer de aldrig att fungera i samhället. Man gör barnen en björntjänst genom att låta de härja fritt och ursäkta det med diagnoser.

Känner just nu att jag vill säga STOPP!

Du har ingen som helst aning om hur både Anna och Calle kämpar dagligen med sina barn, i skolan, på förskolan, på BUP, hos läkaren - överallt.
Du har heller noll koll på vad barnen har, klart de gör sitt bästa för att barnen ska bete sig. Men det går inte på en fingerknäppning.

De har kommit en lång bit på vägen - med sonen. Han är inte "problemet". Det är de två döttrarna varav de båda genomgår utredningar..
 
Men @Ramona barnen har inte valt att ha problematik som gör livet jobbigare. Det är aldrig någonsin barnens fel hur de beter sig. Barn är inte små jävlar som beter sig illa för att det är kul. Vem säger att alla kan fungera i samhället? Det privilegiet har inte alla.

Jag ser ingen syndabock alls i det här. Jag ser en familj som kämpar ihjäl sig och som slås till backen gång på gång. Att barn och föräldrar mår dåligt är inte konstigt alls och att det blir konflikter i en så extrempåfrestad familj är inte konstigt alls. Tre barn med problematik. Många dukar nästan under med ett barn med problematik. Det är en fruktansvärd press som ingen som inte har mycket god inblick i en sådan familjs vardag ens kan drömma om.
Det vi ska skylla på i det här fallet är samhället som har totalfallerat i sin hjälpande funktion. Det borde vara så självklart att familjen får det stöd de har behov av. Livet hade varit tufft för dem ändå men då hade de iallafall fått en chans att andas då och då. Det har de inte nu.
 
Han är galet stressad. Människor som mår dåligt beter sig dåligt. Han mår uppenbarligen så dåligt över att aldrig få lugn och ro hemma att han är på bristningsgränsen. Han är inte grundproblemet, barnen är. Tar man tag i grundproblemet löser sig Calles beteende av bara farten.
"Men hen börjadeeee :arghh:" var inte en särskilt bra ursäkt ens på dagis och borde inte Calle vara en bit över den nivån vid det här laget?
 
Detta är mer en tanke, kanske inte funkar i praktiken. Skilja åt barnen och att pappan gör saker med ett barn i taget mer. Kanske bråkar de indirekt om föräldrarnas (calles?) uppmärksamhet och så får de en reaktion av honom när de bråkar sinsemellan.
 
Kanske hyra in en kunnig nanny några timmar på eftermiddagarna under en tid som kan hjälpa till och också lära Anna och Calle hur dom bäst hanterar olika situationer med barnen
 
Det vi ska skylla på i det här fallet är samhället som har totalfallerat i sin hjälpande funktion. Det borde vara så självklart att familjen får det stöd de har behov av. Livet hade varit tufft för dem ändå men då hade de iallafall fått en chans att andas då och då. Det har de inte nu.
Fast han vill ju inte ha hjälp heller verkar det som. Där felar ju Calle eftersom han inte verkar ta emot den hjälpen som erbjudits.
 
Jag förstår inte varför Calles tillstånd att posta denna tråd efterfrågas, det är väl massvis av kvinnor som skriver om sina män (ex) där inget tillstånd skrivs ut och inte heller efterfrågas? Att man bara får en sida är väl också hemskt vanligt på buke, bra att det påpekas iofs men det brukar ju sällan vara så att bägge parter skriver sina versioner på buke..varför är det så viktigt i detta fall känner jag?
 
Jag förstår inte varför Calles tillstånd att posta denna tråd efterfrågas, det är väl massvis av kvinnor som skriver om sina män (ex) där inget tillstånd skrivs ut och inte heller efterfrågas? Att man bara får en sida är väl också hemskt vanligt på buke, bra att det påpekas iofs men det brukar ju sällan vara så att bägge parter skriver sina versioner på buke..varför är det så viktigt i detta fall känner jag?
Ingen aning. Funderade också på det. Vi vet ju ändå inte vem vare sig Anna eller Calle är.
 
Fast om jag hade pratat problem i förtroende med en vän och sedan hittat ett forum där jag kan läsa att min vän har postat hela min historia, även om namn är utbytta, så hade jag ifrågasatt min vän. Det är väl jättebra att TS frågade innan om det var ok att posta.
 
Jag förstår inte varför Calles tillstånd att posta denna tråd efterfrågas, det är väl massvis av kvinnor som skriver om sina män (ex) där inget tillstånd skrivs ut och inte heller efterfrågas? Att man bara får en sida är väl också hemskt vanligt på buke, bra att det påpekas iofs men det brukar ju sällan vara så att bägge parter skriver sina versioner på buke..varför är det så viktigt i detta fall känner jag?
Jag var intresserad eftersom TS tog upp att Anna godkänt det - att inhämta godkännande från den part som inte hängs ut tolkar jag som brist på respekt för Calle. Inte för att TS nödvändigtvis skulle fråga Calle utan för att fel part i sammanhanget är tillfrågad. Antingen frågar man ingen eller den man hänger ut.
 
Fast han vill ju inte ha hjälp heller verkar det som. Där felar ju Calle eftersom han inte verkar ta emot den hjälpen som erbjudits.
Att hjälp erbjuds innebär inte att det är rätt hjälp och är det inte rätt hjälp så är det ingen hjälp. Jag kan inte heller hitta vad för hjälp som har erbjudits (men jag kan såklart ha missat något) utan vad jag läser är att Anna försöker få Calle förstå att hans reaktioner gör det värre och att han behöver hjälp för dem.
Hur man reagerar under långvarig press är väldigt individuellt och i visst läge är man inte ens mottaglig för hjälp längre även om den egentligen hade varit rätt. Lugn och ro behövs först för att sedan kunna ta emot hjälp och det måste då vara rätt hjälp dessutom.

De som inte har "rätt" diagnoser har enormt svårt att överhuvudtaget få hjälp. Kriterier ska vara uppfyllda och är de inte det kvittar det om det finns tusen andra precis lika svåra saker som gör att man är i skriande behov av hjälp. Även de som har "rätt" diagnoser har svårt att få hjälp och hjälpen dras in. Samhället fallerar i sin stödjande funktion.

Calle är också bara en människa och ingen människa orkar hur länge som helst. Hur länge vi hänger ihop under svår press är väldigt olika och det är också väldigt olika hur vi reagerar när botten är nådd. Att han reagerar på det sätt han gör, att han säger saker till barnen som är riktigt illa är såklart aldrig okej och det är lätt att döma men han är också bara en människa så jag ser inte att vi har någon rätt att göra det. Annas situation förvärras av hans reaktioner vilket gör livet än jobbigare för henne och det är såklart inte heller rätt. Anna önskar förmodligen att Calle skulle kunna se vad hans reaktioner gör med henne men han är nog inte kapabel till det just nu. Därför var mitt förslag att de tillfälligt ska gå isär. Dels för att skydda barnen och dels för att det då ofta är lättare att få hjälp.
 
Jag förstår inte varför Calle blir syndabocken när det uppenbarligen är så att barnen är problemet. Varför kan man inte styra upp barnen? Det är inte okej för något barn att alltid skrika och gapa och föra väsen. Inte ens om man har diagnoser är det okej att bete sig hur som helst. Nu är den största dessutom 7 år gammal, då finns det krav och normer för hur man beter sig socialt.

Jag hade också blivit ett vrak av 3 st barn som inte kan bete sig.

Men detta kan ju inte vara på riktigt?

Calle (och Anna för den delen) är en vuxen människa och barnens förälder. Allt ansvar för hur barnen "beter sig" ligger hos dem. En pappa skriker åt en 4-åring att det är barnets fel att han ska flytta och du anser att det är barnets fel att det skriker och gapar och inte "beter sig" :confused:.

Ja visst finns det en del krav och normer som man kan förvänta sig att en sjuåring klarar av att leva upp till. Förutsatt att man har en förebild som visar hur man gör då.

Det kan finnas en och tusen rimliga anledningar till att en vuxen människa inte klarar av att vara en bättre förälder och förebild än vad den är just nu. Men det är aldrig någonsin ett litet barns fel.
 
Men detta kan ju inte vara på riktigt?

Calle (och Anna för den delen) är en vuxen människa och barnens förälder. Allt ansvar för hur barnen "beter sig" ligger hos dem. En pappa skriker åt en 4-åring att det är barnets fel att han ska flytta och du anser att det är barnets fel att det skriker och gapar och inte "beter sig" :confused:.

Ja visst finns det en del krav och normer som man kan förvänta sig att en sjuåring klarar av att leva upp till. Förutsatt att man har en förebild som visar hur man gör då.

Det kan finnas en och tusen rimliga anledningar till att en vuxen människa inte klarar av att vara en bättre förälder och förebild än vad den är just nu. Men det är aldrig någonsin ett litet barns fel.

Jag tror inte hon menar att det är barnens fel men att barnen är problemet och där finns förmodligen lösningen på Calles problem.
Få bukt på barnen och så kommer nog mycket av Calles problem att lösa sig med
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 816
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 314
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 135
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 631
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp