En tråd för oss som faktiskt inte älskar julen

Jag tycker inte om julen. Vår familj är lite speciell.

Mormor är invandrare från tyskland. Min mamma är socialarbetare och hennes bror är rasist, hans barn är även de rasister och min bror är rasist. Jag röstar rött och är absolut inte rasist.

Våra julaftnar brukar sluta med att mormor gråter i ett hörn och att "invandrarfrågan" diskuteras vilt, allt är invandrarnas fel.
 
Jag har varit aktiv antijulaktivist många år. När jag levde i förhållande och barnet var litet så blev det julmat och några år hade vi plastgran. Etc.

Men som ensam har jag bara ljusstakar i fönstren. inget annat. Jag kommer att koka en julskinka och göra lite lådor. Samt gröt så jag kan göra ris à la malta.

Numera mår jag inte ens annorlunda för att det är jul.
ser fram emot att vara ledig (sova ut, jag är sliten nu) och stöka runt i huset. Någon mänsklig kontakt kommer det inte att bli eftersom människor tillbringar julen med sin familj och jag ju inte har någon.
 
Jag fullkomligt hatar julen. Fast jag måste nog erkänna att jag gillar dom där försäljarna som står med sina stånd utanför köpcentret och säljer brända mandlar och korvar i alla dess slag. Sen gillar jag att ge. Köper gärna julklappar om jag har råd just för att jag älskar att ge presenter. Men jag kan lika gärna göra det på en födelsedag eller när som på året så att ge just för att det är jul är skit samma. Däremot får jag ångest av att få presenter och julklappar.
Julmaten är vidrig så inget positivt där heller tycker jag.

Men inget ont som inte för något gott med sig. Jag älskar julmusten skumtomtarna och mjuk pepparkaka
 
Jag absolut inget julaftonsfan, men jag älskar glitter och blingbling och levande ljus. Så det runtomkring julen passar mig bra. Blomarrangemang med fina julkulor som glimrar osv osv.

Jag anser att man gör julen till vad man vill.

Jag har inga julgardiner uppe och har varken bakat lussekatter, pepparkakor eller ens gjort knäck. Inget pepparkakshus eller ens julgran. Kommer inte fira med nån pompa eller ståt alls.

Det jag ska göra är umgås med mina barn, i år ett i taget, och det ska käkas räkmackor och godis och drickas must och glögg och vi ska bara päsa och götta oss.

Jag förstår inte varför man skulle bli så nedstämd av att andra är ute på hysterisk julklappsjakt och/eller firar storslaget? Varför bry sig om vad andra gör? Är det inte bättre att acceptera som det är och lägga krutet på att göra det bästa av sin egen situation?
 
Jag absolut inget julaftonsfan, men jag älskar glitter och blingbling och levande ljus. Så det runtomkring julen passar mig bra. Blomarrangemang med fina julkulor som glimrar osv osv.

Jag anser att man gör julen till vad man vill.

Jag har inga julgardiner uppe och har varken bakat lussekatter, pepparkakor eller ens gjort knäck. Inget pepparkakshus eller ens julgran. Kommer inte fira med nån pompa eller ståt alls.

Det jag ska göra är umgås med mina barn, i år ett i taget, och det ska käkas räkmackor och godis och drickas must och glögg och vi ska bara päsa och götta oss.

Jag förstår inte varför man skulle bli så nedstämd av att andra är ute på hysterisk julklappsjakt och/eller firar storslaget? Varför bry sig om vad andra gör? Är det inte bättre att acceptera som det är och lägga krutet på att göra det bästa av sin egen situation?

Håller helt med! Ha en mysig jul!
 
Jag är lite kluven till julen. Hysterin och frosseriet förstår jag mig inte på. Jag varken ger eller får julklappar annat än i undantagsfall. Det känns inte alls nödvändigt men är det någon jag vill visa lite extra uppskattning kan det hända att jag kommer med en julklapp.

Jag gillar dock att pynta lite för att det blir mysigt och jag tycker att det är trevligt i decembermörkret. Det blir dock inga överdrifter. I år hängde jag upp adventsstjärnan och köpte ett par juliga grytlappar i början av december och igår fick jag upp julgardinerna och la julduken på bordet. Sedan myser jag med levande ljus.

Julafton planerar jag att tillbringa på egen hand, äta lite gott och bara koppla av. Det var min planering även förra julen men då blev jag bjuden över till hyresvärden. Okej tyckte jag och tog med mig min julmat dit och sedan delade vi på allt som ställdes fram.

Man kan göra julen till vad man vill. Jag skiter helt enkelt i köphysterin och stressen för det ger mig inget. Jag vill inte heller lyssna på bara julmusik i radion hela december. Sånt står mig upp i halsen.
 
Det handlar inte bara om att vantrivas med julen utan känslan av att inte ha någon familj, att ha dåligt samvete för dotterns skull även om hon egentligen inte bryr sig om julstök.
Att sakna sina föräldrar och de man förlorat vilket blir extra kännbart kring "familjehögtider"
Jag skiter fullständigt i julen de år jag inte har dottern
Köper julklappar åt henne såklart och vi firar lillejul med nåt hon vill äta innan hon ska till pappa sin.
Har man då en underliggande depression gör ju inte all dynga man överröses med om att ha den perfekta julen det bättre.

Jag förstår verkligen dina känslor av att inte ha familj etc. Jag tror att för många vaknar såna känslor till liv just vid julen eftersom det är sånt prat om att man på julen ska samla familjen etc.
Jag hoppas verkligen att det blir bra för dig och dottern ändå i jul och att ni kan hitta på saker att glädjas och skrattas åt.
 
Jag gillar heller inte julen och det är nog avsaknad av familj där också. Men jag firar inte jul och inte gjort på många år. Det funkar bra om man "slipper" höra på alla andra som tycker det är så mysigt med familj osv.
Julklapper finns inte, jag växte upp väldigt fattigt så det har aldrig varit prioriterat.
Nä, på julafton mockar jag bajs, går ut med hunden som vanligt. på Juldagen äter jag lite chips. Typ :D
 
Firar i stort sett inte jul alls,brukar oftast arbeta så slipper jag tjatet. Barnen är vuxna och 2 bor utomlands så det är inget problem där. Ingen julmat förutom julskinka färdigskivad från delikatessdisken.
 
kände att det behövdes lite ;)
Om det inte vore för att jag spelar spel på Fb hade jag nog stängt ner för länge sen.
Alla dessa klämkäcka tillrop om pakethögar och jakt på gran och bakning och familj mm gör mig bara ledsen och illamående.

ska försöka göra detta till en bra jul för min dotter trots mina känslor, men det är svårt.
jag märker att mitt mående drastiskt sjunkit de senaste dagarna och helst skulle jag dra täcket över huvudet och inte gå upp förrän till nyår.

Och eftersom jag klantade mig får jag inget secret santapaket heller.
Hur får man fram en julkänsla som jag inte haft sen pappa dog..

Hm jag tänker såhär. Att resan mot jul är mysig. Det är vackert med adventsljusstakar, stjärnor, och utebelysning. Det är fint hemma med min egenbroderade juldukar. Det är fint med luciatåg.
Men jag ogillar att köpa julklappar under stress. Jag kan tycka att jullunchen med släkten är intensiv...
Måste du gilla allt? Kan du inte som mig; välja ut saker som du tycker om? Att titta på adventskalendern. Att sitta och dricka kaffe och beundra din eller en grannes julgran. Njuta av vissa inslag. Sen får man genomlida andra, men de brukar vara av övergående art...
 
Mitt engagemang för jul har sedan tonåren i olika perioder varierat mellan "fullständigt ointressant" då det bästa med helgen varit ett välfyllt lönekuvert tack vare storhelgs Ob till "julmat med familjen och en gran är rätt trevligt"

Jag har de två sista åren insett att jag uppskattar det som bryter av vardagen. Hösten är ju väldigt lång, och att det ger mig något att ha någon slags tradition.

Jag tänker att det som är så bra med att vara vuxen är att man kan hitta på något EGET. Är man ändå ledig några dagar så är det ett utmärkt tillfälle att fira något. Även om det absolut inte behöver vara en traditionell jul.

Min Sambo firar exempelvis Djurafton ihop med en god vän. De klär en djurgran, (kvastskaft med lampor och gosedjur) äter mat och ger varandra paket...

Fira en antijul där man nöjesfullt frossar i julhat?
 
Mitt engagemang för jul har sedan tonåren i olika perioder varierat mellan "fullständigt ointressant" då det bästa med helgen varit ett välfyllt lönekuvert tack vare storhelgs Ob till "julmat med familjen och en gran är rätt trevligt"

Jag har de två sista åren insett att jag uppskattar det som bryter av vardagen. Hösten är ju väldigt lång, och att det ger mig något att ha någon slags tradition.

Jag tänker att det som är så bra med att vara vuxen är att man kan hitta på något EGET. Är man ändå ledig några dagar så är det ett utmärkt tillfälle att fira något. Även om det absolut inte behöver vara en traditionell jul.

Min Sambo firar exempelvis Djurafton ihop med en god vän. De klär en djurgran, (kvastskaft med lampor och gosedjur) äter mat och ger varandra paket...

Fira en antijul där man nöjesfullt frossar i julhat?

Det tycker jag lät som ett jätteroligt alternativ! Mysigt att fira något, det behöver ju nödvändigtvis inte vara traditionellt julfirande!

*kl*
Jag har en sambo som påstår sig avsky julen. Och när han säger anledningen till det, som har med uppväxten att göra så kan jag absolut förstå det. Men, varför avsky julen? Vad har själva julen med hur hans släkt betedde sig? Inget tänker jag...Och han är lite rolig också, han skulle inte ens veta vilken dag julafton var om det inte var för att han är ledig typ. Han lyssnar inte på radio, går inte på stan, behöver egentligen aldrig bli påverkad varken av köphysteri eller någon stress. Så varför avsky det då? Varför inte ta det som vilken dag som helst annars? Varför är midsommar bättre? Nä, jag har jättesvårt att förstå det där!

Mamma har löst det bra tycker jag. Hon tycker inte om julen så värst. Det hon gillar är att umgås med oss..och vi firar alltid julafton hemma hos pappa. Så, hon jobbar alltid på jul. Så firar vi en liten julafton någon dag innan, hon jag min bror och våra respektive där vi äter gott (knytkalas!) byter julklappar och umgås, spelar spel, har det trevligt. Mamma brukar ställa fram en tomte just för den dagen (pga mig :angel ) och hon brukar ha en adventsstake. Då känns det lagom för henne -och det är ju helt okej! Vill man inte ha tomtar å ljus å gardiner, då har man inte det. Vill man inte äta julmat i flera dagar, då gör man inte det! Simple as that!
 
Det var många år sen jag slutade fira jul, lite trauma från barndomen har ju satt sina spår liksom och dessutom har jag ingen familj. Min jul kommer att bestå av att förhoppningsvis få ihop den bil jag har inne på reparation (knasiga elfel i moderna applikationer tar en jäkla tid att bena ut) samt att få ihop mitt "nya" kök för nu ser kåken ut som fan inomhus och jag kommer INTE att stressa ihjäl mig. Det blir ett besök hos grannen för att krama lite häst :love: , bli tuggad på av deras stora jycke :eek: , och käka lite och pimpla glögg :d som blivit lite av en tradition. :)
 
Alla har ju inte kommit dithän att man kan ignorera allt som sker kring jul och jag har dessutom dottern att tänka på.
Så det tar nog några år innan jag landat i att julen är en dag som alla andra-
 
Alla har ju inte kommit dithän att man kan ignorera allt som sker kring jul och jag har dessutom dottern att tänka på.
Så det tar nog några år innan jag landat i att julen är en dag som alla andra-

Om du inte kan ignorera julen på grund av dottern så kanske ni kan hitta på ett eget sätt att fira jul på? Barn brukar gilla fenomenet med traditioner, men de behöver inte se ut som alla andras. Bygga koja inomhus och ha Myskväll? Galet badskumsbad?

Vill man ha lite jultema finns det hyfsat billiga sätt att lösa det på.
Pepparkaksdeg brukar vara billigt och det roligt att göra fula figurer. Det tar en kväll.
 
All jävla hets står mig upp i halsen! Jag har i flera år haft allvarliga funderingar på att åka på solsemester 23/12-2/1 för att slippa allt joxande. Synd bara att det kostar pengar ;) . Och krångel med blandade jobbtider pga röda dagar hit och dit som man måste komma ihåg... Dock måste jag erkänna att jag är en sucker för juleskum och pepparkaksdeg:love:
 
Alla har ju inte kommit dithän att man kan ignorera allt som sker kring jul och jag har dessutom dottern att tänka på.
Så det tar nog några år innan jag landat i att julen är en dag som alla andra-
Jag har en känsla av att du saknar gemenskapen? Med lite planering och att slänga ut krokar här och där borde du ju kunna få ihop din gemenskap i så fall. Det finns säkert fler som sitter i ditt läge inte allt för långt borta och kan tänka sig julknytis.
 
Jag får ångest ju mer det närmar sig nu. Önskar så att jag hade kunnat jobba denna jul, men lyckades inte byta till mig någon dag för jag hade bara natt i utbyte :mad:
På måndag eller tisdag blir det i alla fall en tur till pappas grav, så får vi se hur det känns efter det. Bättre eller sämre....
 
Jag har en känsla av att du saknar gemenskapen? Med lite planering och att slänga ut krokar här och där borde du ju kunna få ihop din gemenskap i så fall. Det finns säkert fler som sitter i ditt läge inte allt för långt borta och kan tänka sig julknytis.
möjligtvis men de flesta har inte råd att ta sig nånstans och jag har definitivt inte råd
Har gamla grannar men de tål inte hunden och kan inte komma till mig eller jag till dem.
Dessutom ska det bli bra för dottern med.
Trodde nån gång att ekonomin skulle lugna sig men både hunden och en av kaninerna är sjuka och inget täcks av försäkringen
 
Jag avskyr hysterin och stressen, allt ska vara så jäkla... juligt?! Julkänsla hit å dit, folk stör sig på vädret, oavsett vädret!

Oftast så blir det bara för mkt, å då stänger jag som av o skiter i allt, men ledighet är ju alltid härligt :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp