En tråd för oss som faktiskt inte älskar julen

Alla har ju inte kommit dithän att man kan ignorera allt som sker kring jul och jag har dessutom dottern att tänka på.
Så det tar nog några år innan jag landat i att julen är en dag som alla andra-
Det är nog inte ignorera julen man ska göra utan man ska acceptera den. Oavsett hur det känns så är det jul en gång om året. Att låtsas som om det inte är det är ju skitsvårt. Men bara för att man accepterar att det är jul så betyder inte det att man ska fira den.

Du har fått flera förslag på vad ni kan göra istället för att fira jul. Jag och mina barn har tagit fasta på det här med advent, just eftersom det är så fint med ljusen och så. Därför släcker vi ner allt i köket utom adventsstaken och tänder adventsljusen och så dricker vi glögg och äter pepparkakor. Ibland julmust och lussekatter. Typ så, och så pratar vi om saker i lugn och ro. Det är ju något du och din dotter kan testa, för även om du inte tycker om julen så kan det vara skönt att bara sitta med tända ljus, dricka och äta något man vill och prata om allt och inget.

Man ska ju äta på julafton också, så varför inte låta dottern bestämma mat den dagen? Se på film? Gå ut en runda?

Poängen är att göra julen till sin egen istället för att låta julen vara något man måste genomlida.

Nu är mina barn hos farmor och faster och kusinerna och firar jul för första gången med dem. Jag betalade dock inte resan (de skulle egentligen fira jul med mig) och jag ser det som positivt att de firar med dem. Inte bara för att de aldrig gjort , inte bara för att det antagligen är sista gången med farmor, inte bara för att det blir en stor jul för dem, utan också för att jag avlivade min häst och det åt upp hela min hushållskassa och lite till. Därför känns det extra bra för mig att veta att barnen kan fira jul och nyår med sin pappas släkt istället för med mig i år. En rent ekonomiskt lättnad.

Jag vet hur det är att inte ha råd att göra en massa olika saker. Det är inte så lätt att vara ensamstående och hela tiden måste tänka på pengarna, men jag försöker göra saker så billigt så möjligt och ändå få till allt och än så länge har det funkat och barnen är nöjda. Det behövs så lite för att göra barn nöjda egentligen.
 
Min dotter äter ju inte julmat så där är inga bekymmer .

Om jag får råd att fylla på bredbandet så kan vi kolla lite film och mysa.
Kan ju hoppas på dåligt väder så ;)

Fast hunden måste ju ut ändå.
Får pengar på tisdag så får kolla då vad vi ska äta.
Julklappar har hon två st, en ridhjälm som hon verkligen behöver en egen, min är för stor och sen ett spel hon har önskat sig.
Sen måste hon ha nya kläder men då får hon pengar och får ta med sig en kompis och handla.
hon är ingen klädfanatiker som tur är.
Hade hotellen varit öppna had jag sparat för en natt med Jacuzzis och grejer men det enda hotellet som har öppet är sunkigt som attans.
Så vi kör en hemmahelg
 
På februarilovet ska jag och barnen åka till min mamma och syskon och fira jul där. Mamma har varit sjuk och är inte frisk ännu riktigt så hon orkar inte fira jul just nu. Inställd fram till februarilovet ;) Så förutom att vi äter dansk julmiddag då och barnen får julklappar från dem så ska jag försöka boka in ett tandisbesök..... :D
 
möjligtvis men de flesta har inte råd att ta sig nånstans och jag har definitivt inte råd
Har gamla grannar men de tål inte hunden och kan inte komma till mig eller jag till dem.
Dessutom ska det bli bra för dottern med.
Trodde nån gång att ekonomin skulle lugna sig men både hunden och en av kaninerna är sjuka och inget täcks av försäkringen
Först hoppas jag att det blir bättre till nästa år. Hopplöst med sjuka djur *Been there*.

Jag är osäker på din dotters ålder men det finns ju de som ordnar någon slags jul för hemlösa och sånt. Borde vara stadsmissionen. Vet inte hur det ser ut med det där du bor. Är hon tillräckligt stor kanske ni kan erbjuda er att hjälpa till med en sån jul nästa gång? Det kanske känns bättre att ha en inplanerad syssla?
 
jag känner att jag blir ännu mer anti jul med alla som försöker övertyga mej om hur underbar och rolig julen är. ett jävla tjöt om att man inte kan avsky julen och tänk på att det är barnens högtid bla bla bla. jag skiter högaktningsfullt i barnen för jag har inga barn. det finns många kulturer och religioner som inte firar jul och dom ungarna lider då fan inte av det. allt beror ju på vad vi har lärt dom. jösses vilka onda blickar jag får då.

ja jag är lite grinig idag. och värre blir det när folk inte accepterar att jag tycker annorlunda.
 
Jag plockar det jag vill ha av julfirandet. Jag tycker om mycket av julpyntet tex att man dekorerar med ljus (LED-slingor och marschaller FTW!), det jag väljer att göra av julmaten tycker jag är gott och att verkligen vara ledig utan några måste.

Julstress, att man "måste vara glad för barnens skull" osv hoppar jag över. Jag är heller inte intresserad av gigantiska familjesammankomster (det brukar lätt bli hysteriskt) eller att bli apfull (en del i min släkt tycker det är en bra idé :meh:).

Det som var jul för mig när jag växte upp var när jag och pappa :love: åkte runt med häst och släde med julkärvar och önskade god jul till vänner och bekanta. Det går ju inte längre :( eftersom pappa är död och jag inte har någon häst.
 
Min dotter äter ju inte julmat så där är inga bekymmer .

Om jag får råd att fylla på bredbandet så kan vi kolla lite film och mysa.
Kan ju hoppas på dåligt väder så ;)

Fast hunden måste ju ut ändå.
Får pengar på tisdag så får kolla då vad vi ska äta.
Julklappar har hon två st, en ridhjälm som hon verkligen behöver en egen, min är för stor och sen ett spel hon har önskat sig.
Sen måste hon ha nya kläder men då får hon pengar och får ta med sig en kompis och handla.
hon är ingen klädfanatiker som tur är.
Hade hotellen varit öppna had jag sparat för en natt med Jacuzzis och grejer men det enda hotellet som har öppet är sunkigt som attans.
Så vi kör en hemmahelg
Kör en spelkväll! poppa popcorn och spela hela kvällen.
 
Först hoppas jag att det blir bättre till nästa år. Hopplöst med sjuka djur *Been there*.

Jag är osäker på din dotters ålder men det finns ju de som ordnar någon slags jul för hemlösa och sånt. Borde vara stadsmissionen. Vet inte hur det ser ut med det där du bor. Är hon tillräckligt stor kanske ni kan erbjuda er att hjälpa till med en sån jul nästa gång? Det kanske känns bättre att ha en inplanerad syssla?
Nästa jul är jag ensam men sen kommer hon 2016 igen :)
Några stadsmissioner har vi inte i närheten tyvärr, vi bor i tjotahejti.
Men nåt ska vi hitta på.
 
kände att det behövdes lite ;)
Om det inte vore för att jag spelar spel på Fb hade jag nog stängt ner för länge sen.
Alla dessa klämkäcka tillrop om pakethögar och jakt på gran och bakning och familj mm gör mig bara ledsen och illamående.

ska försöka göra detta till en bra jul för min dotter trots mina känslor, men det är svårt.
jag märker att mitt mående drastiskt sjunkit de senaste dagarna och helst skulle jag dra täcket över huvudet och inte gå upp förrän till nyår.

Och eftersom jag klantade mig får jag inget secret santapaket heller.
Hur får man fram en julkänsla som jag inte haft sen pappa dog..


Stress, krav, stress och krav igen, så känner jag inför julen. Jag mår klart sämre nu inför julen än vad jag har gjort på länge. Ensam med dottern i ett främmande land, långt bort från vänner och släkt. Nej, jag längtar tills det är förbi.
 
kände att det behövdes lite ;)
Om det inte vore för att jag spelar spel på Fb hade jag nog stängt ner för länge sen.
Alla dessa klämkäcka tillrop om pakethögar och jakt på gran och bakning och familj mm gör mig bara ledsen och illamående.

ska försöka göra detta till en bra jul för min dotter trots mina känslor, men det är svårt.
jag märker att mitt mående drastiskt sjunkit de senaste dagarna och helst skulle jag dra täcket över huvudet och inte gå upp förrän till nyår.

Och eftersom jag klantade mig får jag inget secret santapaket heller.
Hur får man fram en julkänsla som jag inte haft sen pappa dog..
Jag tycker inte om all hysteri kring julklappar och mat hit och dit.

Men jag tycker om att träffa släktingar som man inte alltid ser. Äta god mat och göra det till en speciell dag.

Värst tycker jag är känslan på juldagen. Det är typ "var det inte mer än så?"
 
Jag tänker beställa en tandoori mix ikväll, äta den med en god youghurt-dip, sitta en stund på skype med familjen och känna mig lite konstig som inte jobbar i år. Öppna julklapparna jag fått av släkt och av hästägare tänker jag också göra (och låta hundarna öppna sina, de har en stor fanbase :D ), men sen får det vara bra.

Jag gör aldrig jul på egen hand och tycker att alla "julbjudningar" man pysslar med här är lite jobbiga att tacka nej till, fast jag gör det ändå och får aldrig gnäll för det. Det finns inget pynt i mitt hem och vi började morgonen med att ta Chika till veterinären (helt enkelt för att jag är ledig idag)... men alla belysningar på byn är jättefina och att kunna köpa en kopp varm glögg på stan är trevligt.
Nu har ju jag familj även om vi kommer att sakna en medlem oerhört i år, och jag tycker om att veta att de äter gott ihop ikväll. Resten skiter jag faktiskt i! Jag ska ta med hundarna ut som vanligt, har laddat hem en ny skräckserie och ta det lugnt. Det är inte någon som försöker tvinga sig på mig. =)
 
Skåne drar då sitt strå till stacken för att hålla nere julstämningen. Det som inte är täckt av lera är täckt av slemmiga alger vid det här laget... :meh:

tAiJBH6.jpg


Regn, dimma, lera. Och slem.
Ska tydligen bli minusgrader imorgon och några dagar framåt. Enligt väderprognosen slutar regnet precis när det kryper under nollan. När ska man kunna släpa in pellets till pannan i sånt här väder, efter det redan är kallt? :banghead:

Jag kommer på mig själv att påminna mig om att det är jul hela tiden, saker som "gör si eller så, det är ju ändå julafton", "kanske ska unna mig en x, det är ju jul", osv. Märklig reflex, jag firar ju inte? :confused:

Just nu står en surdeg och jäser som senare ska bli en pizza. Det blir mums det, oavsett vilken dag det råkar vara! :D Har kokat ihop en tomatsås med en massa vitlök, och så champinjoner, purjo och några oliver... :d

Hoppas ni som har det tyngre än jag med den här tiden har det bra ändå - och inte bara idag såklart. :)
 
Skåne drar då sitt strå till stacken för att hålla nere julstämningen. Det som inte är täckt av lera är täckt av slemmiga alger vid det här laget... :meh:

tAiJBH6.jpg


Regn, dimma, lera. Och slem.
Ska tydligen bli minusgrader imorgon och några dagar framåt. Enligt väderprognosen slutar regnet precis när det kryper under nollan. När ska man kunna släpa in pellets till pannan i sånt här väder, efter det redan är kallt? :banghead:

Jag kommer på mig själv att påminna mig om att det är jul hela tiden, saker som "gör si eller så, det är ju ändå julafton", "kanske ska unna mig en x, det är ju jul", osv. Märklig reflex, jag firar ju inte? :confused:

Just nu står en surdeg och jäser som senare ska bli en pizza. Det blir mums det, oavsett vilken dag det råkar vara! :D Har kokat ihop en tomatsås med en massa vitlök, och så champinjoner, purjo och några oliver... :d

Hoppas ni som har det tyngre än jag med den här tiden har det bra ändå - och inte bara idag såklart. :)

Det kom lite snöflingor förut men det är barmark :)
dottern har öppnat sina julklappar och hunden har fått sina :) Så vi ska fixa maten sen och så kolla film ikväll
 
Skåne drar då sitt strå till stacken för att hålla nere julstämningen. Det som inte är täckt av lera är täckt av slemmiga alger vid det här laget... :meh:

tAiJBH6.jpg


Regn, dimma, lera. Och slem.
Ska tydligen bli minusgrader imorgon och några dagar framåt. Enligt väderprognosen slutar regnet precis när det kryper under nollan. När ska man kunna släpa in pellets till pannan i sånt här väder, efter det redan är kallt? :banghead:

Jag kommer på mig själv att påminna mig om att det är jul hela tiden, saker som "gör si eller så, det är ju ändå julafton", "kanske ska unna mig en x, det är ju jul", osv. Märklig reflex, jag firar ju inte? :confused:

Just nu står en surdeg och jäser som senare ska bli en pizza. Det blir mums det, oavsett vilken dag det råkar vara! :D Har kokat ihop en tomatsås med en massa vitlök, och så champinjoner, purjo och några oliver... :d

Hoppas ni som har det tyngre än jag med den här tiden har det bra ändå - och inte bara idag såklart. :)


Här snöar det vacker just nu.... Men så bor man ju i norr också.

Mellan Linköping, Åtvidaberg och Norrköping...
 
Här snöar det vacker just nu.... Men så bor man ju i norr också.

Mellan Linköping, Åtvidaberg och Norrköping...

Hahaha, norr! Ja, allt är ju tyvärr norrut härnerifrån sett. :p

Pratade med min far tidigare idag, där hade de ett par dm i alla fall... Jag saknar verkligen snön - folk säger att det är mörkt i norrland, men det hjälper inte att dagarna är lite längre här nere när hela världen är fylld av svart lera! Så mörkt som det är här är det aldrig "hemma"... Suck, snö... :love:

Det kom lite snöflingor förut men det är barmark :)
dottern har öppnat sina julklappar och hunden har fått sina :) Så vi ska fixa maten sen och så kolla film ikväll

Åh, filmkväll är mysigt! Jag ordnade och lämnade sista julklapparna i måndags, men hunden fick faktiskt nästan en julklapp idag. En älgklöv. Han reagerade precis som förväntat: "Iiiiiiih, det är ett dött djur!!!!
gallery_28117_1_2845.gif
", så det var väl egentligen mer kol i strumpan än en riktig julklapp. :laugh:
(Jag lever vidare i förhoppning att min köttätande hund en dag ska sluta vara rädd för döda djur... Fyra år gammal syns ingen ljusning. :cool:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp