En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack!


Oj, och allt gick bra ändå? :) Jag blöder mest rött och nytt, men som du säger känns det som att det finns massor av undantag så jag får bara vänta tills fredag och se...
Det gick bra. Blödde sedan flera ggr under graviditeten. Gick på toa, kom blod som färgade vattnet rött. Sedan kom det inget mer tills nästa gång. Tror jag hade typ fem sådana incidenter. Hade klippkort hos en superbra gyn. De tog in mig med kort varsel på femminutersbesök. Konstaterade att allt såg bra ut och att det var normalt. Hade haft ett missfall två månader tidigare, och hade tid inbokad för ivf då vi försökt i över ett år.

Han är nu en pigg och busig ettåring född nästan på BF. Så det kan gå bra. Men jag kan ju inte garantera något.
 
Äggviteflytningar ser ut just som äggvita - och brukar komma vid ägglossning. Ta ÄL-test om du har :)
Tror att den i så fall kanske varit? Tror det började i lördags. Men jag kan ju kissa på en ikväll ändå. Fick till det lite i veckan iaf. Med en ettåring blir det aldeles för sällan!
 
Jag och min partner står just nu i kö till Sahlgrenska för att skaffa barn via spermieinseminering. Innan en blir kallad ska en ha gjort spolning av äggledarna, detta har jag dock två frågor om:

1. Eftersom detta ska göras när mensen precis slutat och jag har extremt oregelbunden mens, hur kan en boka tid? Eller finns det "akut-tider" för sånt här? Min mens varar liksom bara i typ tre dagar så jag har inte så mycket tid på mig att hinna boka en tid...

2. Det finns så få ställen i Göteborg som tar emot en för att göra spolning av äggledarna, jag har blivit nekad av flera. Är det någon som vet ett bra ställe jag kan höra av mig till? Jag vet ett dit min partners ex-fru gick men hade varit skönt att ha fler så en säkert kan få en tid och slipper vänta tills nästa mens (eftersom de inte kommer varje månad).
 
Jag och min partner står just nu i kö till Sahlgrenska för att skaffa barn via spermieinseminering. Innan en blir kallad ska en ha gjort spolning av äggledarna, detta har jag dock två frågor om:

1. Eftersom detta ska göras när mensen precis slutat och jag har extremt oregelbunden mens, hur kan en boka tid? Eller finns det "akut-tider" för sånt här? Min mens varar liksom bara i typ tre dagar så jag har inte så mycket tid på mig att hinna boka en tid...

2. Det finns så få ställen i Göteborg som tar emot en för att göra spolning av äggledarna, jag har blivit nekad av flera. Är det någon som vet ett bra ställe jag kan höra av mig till? Jag vet ett dit min partners ex-fru gick men hade varit skönt att ha fler så en säkert kan få en tid och slipper vänta tills nästa mens (eftersom de inte kommer varje månad).

:love: (inte ett smack informativt inlägg av mig, men ändå :p)
 
Tror att den i så fall kanske varit? Tror det började i lördags. Men jag kan ju kissa på en ikväll ändå. Fick till det lite i veckan iaf. Med en ettåring blir det aldeles för sällan!
Jag har äggviteflytningar nån dag innan ÄL. Tror det är vanligast. Men lovar inget :p.
 
Jag och min partner står just nu i kö till Sahlgrenska för att skaffa barn via spermieinseminering. Innan en blir kallad ska en ha gjort spolning av äggledarna, detta har jag dock två frågor om:

1. Eftersom detta ska göras när mensen precis slutat och jag har extremt oregelbunden mens, hur kan en boka tid? Eller finns det "akut-tider" för sånt här? Min mens varar liksom bara i typ tre dagar så jag har inte så mycket tid på mig att hinna boka en tid...

2. Det finns så få ställen i Göteborg som tar emot en för att göra spolning av äggledarna, jag har blivit nekad av flera. Är det någon som vet ett bra ställe jag kan höra av mig till? Jag vet ett dit min partners ex-fru gick men hade varit skönt att ha fler så en säkert kan få en tid och slipper vänta tills nästa mens (eftersom de inte kommer varje månad).
Har ni gjort en utredning, eller är det vad ni ska göra först? Eller är orsaken redan klarlagd utan att utredning behövs?

Vad jag förstått är "spolningen" en undersökning och inte en behandling. Man kollar att det är fri passage till äggstockarna och att livmodern ser ok ut. Att man ska göra det i samband med mensen förstod jag är för att undvika att spola bort ett ev foster. Så om du har normallång menscykel på 28-30 dagar tror jag man kan vänta ytterligare några dagar efter mensen utan några problem. Men jag är ingen expert..
 
Har ni gjort en utredning, eller är det vad ni ska göra först? Eller är orsaken redan klarlagd utan att utredning behövs?

Vad jag förstått är "spolningen" en undersökning och inte en behandling. Man kollar att det är fri passage till äggstockarna och att livmodern ser ok ut. Att man ska göra det i samband med mensen förstod jag är för att undvika att spola bort ett ev foster. Så om du har normallång menscykel på 28-30 dagar tror jag man kan vänta ytterligare några dagar efter mensen utan några problem. Men jag är ingen expert..
Just ja. Minns inte hur vi gjorde med undersökningen. Min menscykel variedare mellan 21 och 33 dagar. Men vill minnas att min klinik hade ett väl utarbetat system.

Får ni inte komma på ngt informationsmöte innan detta drar igång?
 
Igår fick jag så ont i magen runt lunchtid så jag var tvungen att åka hem från jobbet. Det var som kraftig mensvärk, ont runt njurarna och något som drog på höger sida av magen samtidigt. Eftersom jag inte haft ont alls under de nästan två veckorna jag blödit blev jag orolig, speciellt eftersom jag knappt kunde gå utan att bli andfådd eller böja mig framåt. Men jag tog Alvedon och låg på soffan resten av dagen och mot kvällen kändes det bättre. Idag har jag visserligen inte gått upp ur sängen än men just nu känner jag mig helt smärtfri iallafall.
 
Jag och min partner står just nu i kö till Sahlgrenska för att skaffa barn via spermieinseminering. Innan en blir kallad ska en ha gjort spolning av äggledarna, detta har jag dock två frågor om:

1. Eftersom detta ska göras när mensen precis slutat och jag har extremt oregelbunden mens, hur kan en boka tid? Eller finns det "akut-tider" för sånt här? Min mens varar liksom bara i typ tre dagar så jag har inte så mycket tid på mig att hinna boka en tid...

2. Det finns så få ställen i Göteborg som tar emot en för att göra spolning av äggledarna, jag har blivit nekad av flera. Är det någon som vet ett bra ställe jag kan höra av mig till? Jag vet ett dit min partners ex-fru gick men hade varit skönt att ha fler så en säkert kan få en tid och slipper vänta tills nästa mens (eftersom de inte kommer varje månad).

Vi har också på Sahlgrenska, men fick göra äggledsspolningen där helt enligt deras "program". Det var en del av utredningen om varför vi inte kunde få barn... Har aldrig hört att man själv måste söka tid för att göra detta, speciellt inte när ni redan är i kö hos Sahlgrenska? De har iaf superkoll på hur man ska göra för att tajma in besöket i rätt tid :)
 
@Stalone när jag gjorde spolning var det bara viktigt att det skedde innan äl. Så det borde ge dig några fler dagar. Har du ägglossning? Isf skulle du ju kunna köra äl test och sen utifrån när du har äl kunna räkna ut förväntad mens och boka in spolning.
 
Igår fick jag så ont i magen runt lunchtid så jag var tvungen att åka hem från jobbet. Det var som kraftig mensvärk, ont runt njurarna och något som drog på höger sida av magen samtidigt. Eftersom jag inte haft ont alls under de nästan två veckorna jag blödit blev jag orolig, speciellt eftersom jag knappt kunde gå utan att bli andfådd eller böja mig framåt. Men jag tog Alvedon och låg på soffan resten av dagen och mot kvällen kändes det bättre. Idag har jag visserligen inte gått upp ur sängen än men just nu känner jag mig helt smärtfri iallafall.
Har du så ont hade jag nog sökt vård ganska fort med tanke på risk för X.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 735
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 371
· Visningar
185 640
Senast: Bracco
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 392
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 480
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp