Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni gjort en utredning, eller är det vad ni ska göra först? Eller är orsaken redan klarlagd utan att utredning behövs?

Vad jag förstått är "spolningen" en undersökning och inte en behandling. Man kollar att det är fri passage till äggstockarna och att livmodern ser ok ut. Att man ska göra det i samband med mensen förstod jag är för att undvika att spola bort ett ev foster. Så om du har normallång menscykel på 28-30 dagar tror jag man kan vänta ytterligare några dagar efter mensen utan några problem. Men jag är ingen expert..

Just ja. Minns inte hur vi gjorde med undersökningen. Min menscykel variedare mellan 21 och 33 dagar. Men vill minnas att min klinik hade ett väl utarbetat system.

Får ni inte komma på ngt informationsmöte innan detta drar igång?

Anledningen till att jag och min partner inte kan få barn behöver inte utredas, vi har båda en livmoder :D Så spolningen av äggledarna ska göras som en undersökning innan vi drar igång med insemineringen av donatorsperma. Men eftersom det finns 0% möjlighet att jag har ett eventuellt foster i mig nu innan vi startar borde väl inte det vara lika viktigt att det är just i dagarna kring mensen då? Informationsmötet och kuratorsamtal kommer när vi blir kallade sen, äggledarspolningen ska göras innan dess.

Vi har också på Sahlgrenska, men fick göra äggledsspolningen där helt enligt deras "program". Det var en del av utredningen om varför vi inte kunde få barn... Har aldrig hört att man själv måste söka tid för att göra detta, speciellt inte när ni redan är i kö hos Sahlgrenska? De har iaf superkoll på hur man ska göra för att tajma in besöket i rätt tid :)

Ja, eftersom vi inte behöver en fertilitetsutredning på samma sätt som hetero-cis-par så kanske det ser annorlunda ut? En kunde göra äggledsspolning enligt deras program, dock var det en del väntetid där så jag tänkte att pga det samt min oregelbundna mens var det bättre att ordna det själv. Det skrev de även som förslag i brevet vi fick hem.

@Stalone när jag gjorde spolning var det bara viktigt att det skedde innan äl. Så det borde ge dig några fler dagar. Har du ägglossning? Isf skulle du ju kunna köra äl test och sen utifrån när du har äl kunna räkna ut förväntad mens och boka in spolning.

Smart! Då kanske jag ska köpa hem lite äl-test! Vilka är bäst (läs billigast :D)?

Tack för alla svar!
 
Anledningen till att jag och min partner inte kan få barn behöver inte utredas, vi har båda en livmoder :D Så spolningen av äggledarna ska göras som en undersökning innan vi drar igång med insemineringen av donatorsperma. Men eftersom det finns 0% möjlighet att jag har ett eventuellt foster i mig nu innan vi startar borde väl inte det vara lika viktigt att det är just i dagarna kring mensen då? Informationsmötet och kuratorsamtal kommer när vi blir kallade sen, äggledarspolningen ska göras innan dess.



Ja, eftersom vi inte behöver en fertilitetsutredning på samma sätt som hetero-cis-par så kanske det ser annorlunda ut? En kunde göra äggledsspolning enligt deras program, dock var det en del väntetid där så jag tänkte att pga det samt min oregelbundna mens var det bättre att ordna det själv. Det skrev de även som förslag i brevet vi fick hem.



Smart! Då kanske jag ska köpa hem lite äl-test! Vilka är bäst (läs billigast :D)?

Tack för alla svar!
Åh vad hetronormativ (eller vad det heter) jag känner mig nu! :o
Då är det nog inte lika "noga" med tiden. Jag o min man försökte ju aktivt få barn samtidigt som utredningen, och då vore det ju synd om man spolade bort ngt som till slut tagit sig.
 
Tack alla!

Läkaren ringde nyss och sa att vi kan ta ett nytt hcgprov imorgon och om värdet sjunkit mycket kanske undvika operation och se om kroppen kan ta hand om det själv. Det verkade vara mycket upp till mig men jag vet ju inte... Ska dit förberedd för operation i alla fall väldigt tidigt på morgonen för att hinna ta ett nytt prov och se. Om värdet inte har sjunkit vågar jag nog inte avvakta mer för jag är rädd att bli sämre. Jag känner också att min äggledare kanske är dålig och jag vill inte riskera att det här händer igen, vid en operation får man ju veta och dom kan även se hur det står till med den andra äggledaren. Är äggledaren verkligen värd att rädda till varje pris om den eventuellt är dålig?
 
Tack alla!

Läkaren ringde nyss och sa att vi kan ta ett nytt hcgprov imorgon och om värdet sjunkit mycket kanske undvika operation och se om kroppen kan ta hand om det själv. Det verkade vara mycket upp till mig men jag vet ju inte... Ska dit förberedd för operation i alla fall väldigt tidigt på morgonen för att hinna ta ett nytt prov och se. Om värdet inte har sjunkit vågar jag nog inte avvakta mer för jag är rädd att bli sämre. Jag känner också att min äggledare kanske är dålig och jag vill inte riskera att det här händer igen, vid en operation får man ju veta och dom kan även se hur det står till med den andra äggledaren. Är äggledaren verkligen värd att rädda till varje pris om den eventuellt är dålig?
Man kan ju få cellgifter också, om man vill undvika operation.
 
Har du en ok äggledare så räcker det oftast. När vi var på utredning sa läkaren att äggen till och med kan vandra från t ex höger äggstock till vänster äggledare och till livmodern. Men det lät lite för fantastiskt för att jag helt ska tro på det. Viktigast är ändå äggstockar och livmoder.

Har du gjort ngn undersökning av äggledare och livmoder?
 
Har du en ok äggledare så räcker det oftast. När vi var på utredning sa läkaren att äggen till och med kan vandra från t ex höger äggstock till vänster äggledare och till livmodern. Men det lät lite för fantastiskt för att jag helt ska tro på det. Viktigast är ändå äggstockar och livmoder.

Har du gjort ngn undersökning av äggledare och livmoder?

Det finns folk med en höger och en vänster av den ena eller andra som fått barn.
 
Tack alla!

Läkaren ringde nyss och sa att vi kan ta ett nytt hcgprov imorgon och om värdet sjunkit mycket kanske undvika operation och se om kroppen kan ta hand om det själv. Det verkade vara mycket upp till mig men jag vet ju inte... Ska dit förberedd för operation i alla fall väldigt tidigt på morgonen för att hinna ta ett nytt prov och se. Om värdet inte har sjunkit vågar jag nog inte avvakta mer för jag är rädd att bli sämre. Jag känner också att min äggledare kanske är dålig och jag vill inte riskera att det här händer igen, vid en operation får man ju veta och dom kan även se hur det står till med den andra äggledaren. Är äggledaren verkligen värd att rädda till varje pris om den eventuellt är dålig?

Jag tycker inte det. Risken är ju att det blir ärrvävnad etc och så fastnar det där igen.
 
Hej tråden! Det var ett tag sen men nu ses vi igen! :) Jag och maken har pratat om syskon till vår ettåring och vi vill ha ca 2 år mellan barnen, så det verkar som att vi ska börja försöka nu i sommar. Jag är smått livrädd över tanken på att ta hand om TVÅ barn :nailbiting: men samtidigt känns det jättespännande! Jag har PCOS som komplicerar det hela lite, men dottern blev till utan större problem så vi får se hur det går.:)
 
Hej tråden! Det var ett tag sen men nu ses vi igen! :) Jag och maken har pratat om syskon till vår ettåring och vi vill ha ca 2 år mellan barnen, så det verkar som att vi ska börja försöka nu i sommar. Jag är smått livrädd över tanken på att ta hand om TVÅ barn :nailbiting: men samtidigt känns det jättespännande! Jag har PCOS som komplicerar det hela lite, men dottern blev till utan större problem så vi får se hur det går.:)
Heeeej!
Kul att ses!
Vi vill gärna också ha två (i teorin i alla fall). Och det tog oss en evighet att bli gravida första gången. Jag har börjat få mens, men väldigt oregelbundet. Plus att all energi oftast är slut när lillen väl sover. Så det är väl egentligen inte så mkt förutsättningar här ännu.
 
Heeeej!
Kul att ses!
Vi vill gärna också ha två (i teorin i alla fall). Och det tog oss en evighet att bli gravida första gången. Jag har börjat få mens, men väldigt oregelbundet. Plus att all energi oftast är slut när lillen väl sover. Så det är väl egentligen inte så mkt förutsättningar här ännu.
Jag tänkte med ansluta mig till den här tråden igen:D Så nu är vi tre från vårtråden 2017 som hoppas på syskon;)

Slutade med mina p-piller för ca 1,5mån sen. Har ju pcos och första barnet tog lite tid att få till då jag knappt har varken mens eller ägglossning. Verkar vara samma sak nu så ska nog kontakta läkaren jag var hos förra gången så vi får hjälp lite snabbare nu:)
 
De flesta har fått lämna listan och själv väntar jag ju på FET i augusti, så för min del känns lista onödigt :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 842
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 375
· Visningar
187 957
Senast: Poppan
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp