Bukefalos 28 år!

En undersökning snälla svara!!

Sv: En undersökning snälla svara!!

1: Använder du ridhjälm? Ja, alltid när jag rider
2: Använder du skyddsvänt? När jag hoppar och ibland när jag rider ut. Har tyvärr blivit sämre på det igen. Dock inte vid dressyrträning/tävling eftersom det försämrar sitsen.
3: Har du ridstövlan/skor med klack? Alltid.
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1. alltid alltid alltid! (vid ridning longering m.m)
2. Nästan alltid (Ej dressyr tävlingar)
3. Sko med klack? Absolut! gör inget dummare än att rida utan då jag såg min kompis släpas runt i ridhuset p.g.a detta!
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

Frågor: 1: Använder du ridhjälm? Ja när jag rider (erkänner att jag slarvat någon gång med tidigare häst)
2: Använder du skyddsväst? Nej
3: Har du ridstövlan/skor med klack? Ja
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

Frågor: 1: Använder du ridhjälm? 2: Använder du skyddsvänt? 3: Har du ridstövlan/skor med klack?

Jag har allt!! :) för säkerheter. En jag kännde tappade andan när hon flög av och hon använde ridvänt men om hon inte skulle göra det skulle hon säkert ha brutit ryggen

1: Ja brukar ha hjälm, men ja rider western mycke så då e de hatt
2: Nej har aldrig haft säkerhetsväst i hela mitt hästliv, tänker inte ta på mig någon heller
3:ja rider med arbetsskor med stålhetta, eller känga, har aldrig ridit i ridstövlar innan, men ja har klack på alla mina ridskor, jah har även stigbyglar i plast med plastgaller över tån.
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1: Använder du ridhjälm? Ja, när jag rider eller hanterar ouppfostrade hästar
2: Använder du skyddsväst? Nej, prova en gång, kände mej som en klumpig sköldpadda typ...
3: Har du ridstövlan/skor med klack? För det mesta, men ibland på sommaren rider jag i mina gamla sletna shelltoes...
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1A för mig är att ha en säker häst. Att ha hjälm, säkerhetsväst och andra skyddsåtgärder är bra men att ha dem på utan att ha arbetat för att få sin häst tryggare och säkrare är som att sätta på sig hjälm, armbågsskydd och knäskydd och sen köra bil utan bromsar...

Så jag börjar med hästen. Sätter mig aldrig på en häst som inte förstår mig och som inte lyssnar på mig. Ser till att ha den grunden först och sen vidtar jag säkerhetsåtgärder inom rimliga gränser.

1. Jag har nästan alltid hjälm, inte för att hästen kastar av mig utan för att vi båda kan gå omkull då terrängen är oländig. Dock tävlar jag western utan hjälm men då är det under så passs kontrollerade former att jag anser att risken för avramling/omkullridning är minimal.

2. Aldrig säkerhetsväst. Tycker att jag blir ännu klumpigare och obalanserad med dem. Men skulle jag tävla fälttävlan skulle jag ha en för då ökar vi riskerna en aning och då är det värt det.

3. Rider nästan alltid med skor med klack för att det är skönare helt enkelt.

Bra och rätt utrustning är viktigt för det resultat man vill ha. Men jag lever mitt liv (i allt) genom att göra riskanalyser, vilket jag tidigare har diskuterat i diverse trådar här på Buke där många anser att man ska skydda sig mot allt, alltid. Men samtidigt så finns det enorma faror som vi inte skyddar oss mot i samhället därför att vi inte ens tänker på att vi utsätter oss för dem. Och så länge jag inte utsätter mig för en STÖRRE risk än så med hästarna så anser jag inte att jag behöver skydda mig mer än vad jag gör annars.

Exempel på risker vi utsätter oss för i vardagen (där vi har statistik på att många dör): Äta fet och sockerrik mat (hjärt och kärlsjukdomar), åka och köra bil (dör 500 personer per år - alla utan hjälm och säkerhetsväst...), gå på ishalka utan broddar (ett antal brutna ben, armar och hjärnskador per vinter), mm, mm.

/Camilla
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1. Jag har alltid hjälm, men bara när jag rider.
2. Jag har säkerhetsväst ibland när jag hoppar högre på träning.
Själv tycker jag inte att det är någon ursäkt att man inte har väst bara för att det är "obekvämt". Det är en vanesak att rida med säkerhetsväst, anser jag! Visst är kanske det blir varmare och är lite annorlunda med väst än utan, men det är ju inte så konstigt eftersom den är i ett tjockt material och är lite stel. Tanken med det är ju faktiskt att den ska skydda. Jag tycker det är upp till var och en om man vill ha en eller inte. Jag tror de flesta inte vill ha dem för att man kanske inte vill lägga pengar på en väst, tycker att de ramlar av mkt sällan eller för att man tycker det är fult.
Är man en duktig ryttare bör inte västen störa och som sagt så är det ju en vanesak så man kanske ska prova mer än 1ggr isf...?!
3. Jag använder ridsko eller ridstövlar med klack
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En undersökning snälla svara!!

1. Använder inte alltid hjälm. Men ca 70% av alla gånger på hästrygg. Använder alltid på unghästar och "vilddjur".

2. Använder bara väst vid inridning eller ridning av mycket osäckra unghästar eller hästar överhuvudet taget.

3. Ridskor med klack. Hatar stövlar, en plåga varje gång jag ska i ett par. Rider alltid hemma med skor med klack och stumpor till det.
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

Knapplån.

Hjälm använder jag när jag ska hoppa. Oftast inte annars.

Säkerhetsväst använder jag enbart när jag ska träna terräng och givetvis när jag rider uthållighetsprovet.

Händer ofta att jag rider i skor utan klack. På sommaren rider jag i gympaskor.
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1.Jag rider alltid med ridhjälm
2. använder inte säkerhetsväst, funderar på att köpa en någon gång
3. har alltid skor eller stövlar med klack
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1: Alltid vi ridning o körning
2: Alltid när jag rider okända eller studsiga hästar
3: Alltid
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1) Använder du ridhjälm? Ja, det är en självklar grej. Jag e lite rädd om min hjärna;)
2)Använder du säkerhetsväst? Ja, när jag hoppar och närjag rider ut själv.
3)Använder du skor/stövlar med klack? Det är oxå en självklar grej. Tänk om man glider igenom stigbygeln :crazy:

Jag använder alltid handskar när jag rider, longerar, tömkör mm. får dessutom inte rida utan handskar hä på skolan:cool:

//Pernilla:)
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1: Använder du ridhjälm? JA!!!

2: Använder du skyddsvänt? När jag ska hoppa en häst som jag inte känner mig säker på.

3: Har du ridstövlan/skor med klack? Nej det har jag inte. Men jag har å andra sidan en regäl å heltäckande korg på stigbyglarna så jag ser inte villken nytta en klack skulle kunna göra.
Skorna har stålhätta villket jag inte skulle kunna tänka mig vara utan.

Har alltid skinn handskar vid ridning/hantering av häst. OM den vill sticka så har jag bättre grepp. En av mina har för vana att försöka sticka när man leder honom så på den blir det kedja dessutom. Den andra sticker ibland vid ridning så bra grepp om tygeln är inte fel.


/Linnea
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

Frågor:
1: Använder du ridhjälm? Alltid.
2: Använder du skyddsväst? Nej, men kommer att skaffa en racesafe när jag får råd.
3: Har du ridstövlar/skor med klack? Japp.
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

Frågor: 1: Använder du ridhjälm? 2: Använder du skyddsvänt? 3: Har du ridstövlan/skor med klack?

Jag har allt!! :) för säkerheter. En jag kännde tappade andan när hon flög av och hon använde ridvänt men om hon inte skulle göra det skulle hon säkert ha brutit ryggen

1: ja alltid
2: nej har en men den sitter inget bra. Kan inte sitta ner i sadeln med den. Ska köpa en ny
3: Japp och stålhätta
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1 Ja, men bara när jag rider.

2 Nej, aldrig skyddsväst

3, Nej eftersom jag oftast inte rider med sadel. Använder ridkängor om jag rider en häst med sadel på.
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1: Använder du ridhjälm? Ja, alltid.
2: Använder du skyddsväst? Nej, de ger mig klaustrofobi ;)
3: Har du ridstövlan/skor med klack? Ja, vanliga ridskor är ju alltid mest praktiska i stallet...
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

använder alltid hjälm när jag rider.
använder säkerhetsväst mestadels. 9ggr av 10.
använder alltid skor med klack. kan hända att jag rider i jympadojor nån gång om jag typ rider barbacka på sommaren. annars har jag alltid skor med klack.
 
Sv: En undersökning snälla svara!!

1, använder ridhjälm japp
2, använder inte längre skddsväst... har funderat att börja göra det igen på hoppningen iaf... :angel:
3, skor m klack är ett måste... vill inte bli släpad...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
921
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 352
Senast: Freazer
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: TinyWiny
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 505
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp