Bukefalos 28 år!

"En unge i minuten"

Sv: "En unge i minuten"

Det finns svar på din fråga om att föda på sida :) :

Karolina: I programmet verkar som om de flesta under utdrivningsfasen liggandes på sidan i benställning - varför I det? I viss litteratur rekommenderas ex stående el hukande för att öppna bäcken och utnyttja tyngdlagen - men det är ingen i programmet som fött så. För och nackdelar?
Elisabeth Ekblom: Att ligga på sidan är en utmärkt ställning som många upplever det. Det blir även här ett bredare bäcken och mindre tryck från fostret som kan uppstå vid ex. ryggläge. Att stå upp eller stå på knä är ansträngande för den födande kvinnan och inte alla orkar det.

http://www.tv4.se/1.2063680/2011/03/21/experterna_svarade_pa_tittarnas_fragor
 
Sv: "En unge i minuten"

Jag tycker jätte mycket om programmet :love: Gråter massor varje gång :o

Jag födde på akademiska och hade gärna låtit filmteamet vara med under mina förlossningar.

Och inredningen i rummen? Med första barnet upptäckte jag bm-studenten ungefär 25-30 minuter efter att han var född och hon hade vart med hela tiden ;)
 
Sv: "En unge i minuten"

Och inredningen i rummen? Med första barnet upptäckte jag bm-studenten ungefär 25-30 minuter efter att han var född och hon hade vart med hela tiden ;)

Jag har läst på väldigt många ställen nu i mina graviditetsböcker (börjar få en fin samling) att det inte är ovanligt alls att förlossningen avstannar eller avtar när kvinnan kommer in till förlossningen, främst pga att hon känner sig otrygg/utlämnad/nervös. Det är ju jättebra att du inte behövde ta hänsyn till omgivningen när du födde men för mig som tycker att det känns viktigt att jag kan slappna av när jag är framme (och inte kan slappna av i sjukhusmiljö) så känns det lite trist när frågan trivialiseras på det här viset. Inredning/stämning/atmosfär är viktigt, för somliga. Kan vi inte bara låta det vara så utan att komma med antydningar om att det är oviktigt/inte spelar roll/"alla andra klarar sig utan gardiner"...? (Inte enbart riktat till dig nu men jag valde att svara på ditt inlägg då det var det senaste.)

Inatt har jag drömt mardrömmar om att jag inte fick plats på BB Stockholm utan hamnade i en sjukhussäng i en korridor på Danderyd. Vaknade svettig och väldigt orolig.
 
Sv: "En unge i minuten"

Jag var öppen 8 cm när vi kom in. Så jag kom först in i undersökningsrummet och sen åkte jag på sängen in till förlossningsrummet och rullade över till förlossningssängen och började krysta. BM hade jag koll på som kom en undesköterska som jag oxå hade koll på eftersom hon assisterade BM. Praktikanten upptäckte jag när jag kunde slita ögonen några sek från bebis ;)

Jag fick gå på studiebesök på förlossningen innan med min "grupp" med mammor och pappor som skulle få samtidigt. En bm visade oss runt och vi fick nog vara ca 10 min i undersökningsrummet först och sen i ett förlossningsrum där fick vi provligga sängen och sånt om vi ville.
 
Sv: "En unge i minuten"

Synd, jag tyckte det var jättebra och man kände sig inte helt vilsen när man väl kom dit. Med dottern hann vi vara där mkt längre eftersom vi åkte in tidigare. Det enda jag störde mig på då var att fläkten lät väldigt högt. Inget minne av gardinerna och sånt även fast jag vet att de gjort det "hemtrevligt" både på förlossningen och uppe på bb.

Har du haft någon kontakt med danderyds bb om du är orolig att inte få plats på sthlm? Vet din bm på mvc om hur du känner så ni kan prata om det?

Vi var lite oroliga att dottern skulle titta ut innan nyår och då födas på danderyd, så vi pratade om det (jag, maken + bm) och jag fick en kopia på min förlossningsjournal. De enda jobbiga var ju för "stackars barnet" att fylla år precis vid jul/slutet av året, men jag kände mig trygg att föda på danderyd om de skulle tagit fart.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 546
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Inför min förra förlossning (som var min första) var jag mer rädd för epiduralen än för smärtan. Jag är jättenöjd med hur förlossningen...
2
Svar
33
· Visningar
3 706
Senast: Comfort
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 796
Senast: Emelei
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 009
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp