Bukefalos 28 år!

"En unge i minuten"

Q

qrumelur

Ja, kollar ni på det?
Jag har slaviskt följt det (ja, alla två avsnitt ;) och tycker att det är jättespännande... Väntar mitt första barn nu och det är häftigt att se vad olika och unikt det faktiskt är ...

Som förra avsnittet, två som skulle få sitt andra barn. Det ena paret födde på 4 timmar och det andra på 30....!!

Jag var jätteskeptisk mot epidural förut men efter att ha sett vilken effekt det faktiskt har så är jag mer öppen för det nu. Jösses, från totalt upplösningstillstånd till sinnesnärvaro. Inte helt fel kan jag tro. :bow:

Ikväll tror jag inte att jag ska se... Det är tydligen ett par som kommer att föda i vecka 27...!! Det är jag nu... Känns läskigt på något vis. Att se vad som komma skall om tre månader tycker jag är nyttigt men ...

Ja, vad tycker ni om programmet?
Skulle ni vilja föda i TV? ALDRIG i livet säger jag! :D Men jag beundrar och är jättetecksam mot de som ställer upp!
 
Sv: "En unge i minuten"

Jag tittar! Tycker det är betydligt "roligare" att titta på förlossningsprogram nu än innan jag själv födde barn. :D

Däremot känner jag precis tvärt emot dig när det gäller epidural. Min största skräck var att inte få någon epidural och så blev det faktiskt. Men nu när jag sett hur det går till att lägga en, så känner jag bara :bow:

Sen tycker jag det är himla intressant att se hur olika människor reagerar på smärtan. Vissa blir helt hysterika och grips av panik medan andra helt och hållet går in i sig själva och knappt är kontaktbara. :)
 
Sv: "En unge i minuten"

Alla uppleve rju en förlossning olika... Och jag kan bara säga att man skulle lätt kunna bli skrämd av det man ser på tv.... jag upplevde det inte alls så hemskt som det ser ut att vara... men det är klart, dom kan ju inte ta någon som är någon action i kanske.....

Folk som inte har kontroll över smärtan & skriker som bara den....

för det kan väl inte bara vara jag som haft en helt okej förlossning, även fast den var 18 timmar i värkar, lustgas & sugklocka?
 
Sv: "En unge i minuten"

Förra veckans avsnitt såg jag på BB ihop med ett gäng nyförlösta mammor inklusive jag själv, vi satt bara och njöt över det faktumet att vi hade bebisarna på armen och att det var över ;)
 
Sv: "En unge i minuten"

Jag upplever båda mina förlossningar som bra förlossningar. Första tog 13,5 timme från vattenavgång med 1,5 timmes krystvärkar. Andra tog ca ett dygn med tre krystvärkar när det väl blev dags för det. Båda gångerna hade jag enbart lustgas.

Att föda barn var det mest smärtsamma jag någonsin upplevt och jag var stolt över att jag klarade av att hantera smärtan. Andra gången använde jag inte ens lustgasen mot slutet eftersom min fantastiska barnmorska hjälpte mig med olika tryckpunkter och sätt att hantera värkarna som gjorde att jag helt kunde slappna av och gå in i mig själv. Jag tänker ofta på mina förlossningar och vill så gärna få uppleva det igen. Men jag har också förståelse för att man hanterar smärta på olika sätt och att alla kanske inte alls upplever sina förlossningar som lika positiva.

TS: Jag tittar! Jag älskar förlossningsprogram och har tittat på detta, barnmorskorna som gick på svt för några år sedan, den norska motsvarigheten oc hlivet på BB. Jag tittar och drömmer om att få uppleva det igen eller att få bli barnmorska själv =)

//Julia
 
Sv: "En unge i minuten"

Jag tycker det är jättebra. Mycket bättre än alla amerikanska varianter där de bara visar alla extremfall där barnen föds med tarmarna utanför, deformerad hjärna ... tre ögon osv. Ja jag överdriver, men ni förstår kanske vad jag menar ;)

Jag skulle inte vilja bli filmad när jag blir förlöst. MEN såhär i efterhand om jag hade vetat hur smidig min andra förlossning skulle bli hade jag nog kunnat gå med på det... kanske :)
ALDRIG med min första, som egentligen inte alls var någon svår förlossning. Men det gjorde jävulskt mycket ondare, tog längre tid och jag hade skitont efteråt. Jag kände mig redigt sleten efteråt.
Med andra barnet ville jag bara hem direkt. Kände mig hur pigg och fräsch som helst ;)

Och vad mycket bättre programmen är när man känner att man är klar med barnafödandet och bara kan luta sig tillbaka och titta utan att vara nervös och bita på naglarna inför något man vet att man har att vänta framför sig.
 
Sv: "En unge i minuten"

Skulle det vara så lätt att föda barn som med min första så gör jag mer än gärna om det! Men bara för det så kommer väl jag få en knäpp på näsan tills nästa gång & få ett helvete.

Ang att bli filmad så tycker jag det är tufft att de går med på det, jag hade nog tackat nej...
 
Sv: "En unge i minuten"

Jag tittar på det och myser och gråter en liten skvätt av lycka när bebisen tittar ut. Längtar så sjukt mkt tills jag får föda barn igen! Bara för det så blir det säkert en mardrömsförlossning då! Men det får vi ta då bara bebis är frisk! :)

Jag hade kunnat vara med i programmet OM jag hade bott i en större stad och varit mer osynlig. Det funkar inte riktigt nu då halva stan skulle pika mig på ica, typ!
 
Sv: "En unge i minuten"

Vad modig du är som tittar på förlossningsprogram. :) Jag tittade på förlossningsakuten då och då innan jag ens blev gravid. När jag väl var gravid undvek jag sådana program eftersom jag var rädd att jag skulle bli nojig och rädd. (nästan ett år efter att sonen var född tittade jag på ett barnafödande-program där ett barn fick syreförlust och det blev sugklocka och klippande till höger och vänster, hade jag sett det programmet före min förlossning, där sonen fick syrebrist (men hann födas innan det blev för stort problem) hade jag ju gått sönder av förtvivlan!)

Min förlossning gick fort, ca 5 timmar från att vattnet började sippra föddes sonen, varav 3½ timme spenderades på förlossningen och enligt min barnmorska hade jag hög smärttröskel och allt var frid och fröjd men jag känner ändå att jag inte vill uppleva en förlossning till än på bra länge... :(

Jag hade tvärblankt sagt nej till att bil filmad men jag tycker att de visar förlossningarna på ett väldigt fint sätt. Man är närvarande som en extra person, inte med grodperspektiv upp i förlossningskanalen. ;) :bow:
 
Sv: "En unge i minuten"

*kl*

Åhh lilla skrutt, så himla liten var bebisen som föddes i v.27 +1.
Började nästan gråta när dom visade frekvenser från nästa avsnitt där dom springer i väg med ett barn som slutat andas :(
 
Sv: "En unge i minuten"

Jag som inte är särskilt barninriktad, men gillar alla dokumentärprogram kollar självklart på detta underbara program!

Måste dock säga att En unge i minuten har gjort mig mindre skraj för en eventuell förlossning.
 
Sv: "En unge i minuten"

Jag tittade och jag blev nog mest lite lättad när jag såg att även den lilla lilla bebisen som kom redan i v.27 tycktes må alldeles utmärkt och ganska snart fick ligga på pappas bröst. :) Det var inte alls sån panik eller katastrof som jag trodde innan.

Jag har iaf blivit styrkt i mitt "beslut" att se till att stanna hemma så länge som möjligt. Det ser så kalt och sterilt ut...
 
Sv: "En unge i minuten"

Det ser så kalt och sterilt ut...

Fast där i Västerås ser det ju rätt mysigt ut om man jämför med Östra Sjukhuset. Villka sängar dom har där i Västerås. På Östra kändes/såg det ut som en variant av en tältsäng. Jag frågade, vart ska vi sen då ? Vadå sa BM, det är där du ska föda..på den sängen sa jag ??
 
Sv: "En unge i minuten"

Ja, här sprutade tårarna när 27+1 bebisen föddes.
Jag är i vecka 27 nu och det var på nåt vis helt ... overkligt att se att det var en miniatyrbebis som kom ut. En riktig liten bebis och att man kunde hålla den i famnen och att det fanns vård och att den verkade må bra....
och min bebis sparkade hårda sparkar och levde rövare i magen. Det är en häftig känsla.

Vet inte om jag vågar titta nästa vecka när det verkar vara lite mer otäckt faktiskt. :crazy:

Fast jag kände samma sak inför detta men maken propsade på och tyckte att det kanske kunde vara nåt matnyttigt. Det var det verkligen tycker jag.
Dels att se att det kan gå bra även om det är eftervård i tre månader förståss. Men också det här med att de hann förbereda bebisen de där tre dygnen innan den föddes osv. Känns bra att veta.

Fast jag hade ett alvarligt snack med bebis om att h*n ska stanna kvar tills det är dags på riktigt, efteråt.. ;)
 
Sv: "En unge i minuten"

Jag tittade inte igår (jag sov), men annars har jag sett de avsnitt som varit. Vi tillhör ju Västerås BB och jag har dessutom en gammal klasskompis och FB-vän som jobbar där så därför är det lite extra kul (kompisen är dock inte med som en av "huvudpersonerna").

Jag har ju fått planerat snitt förra gången och får detsamma denna gång. Därför har jag ingen egen upplevelse av just förlossningsarbete osv. Efter att ha tittat på detta program så känner jag nog delvis att det är rätt skönt att inte behöva ligga där om en dryg månad och föda. ;) Men hade jag fått välja från början så hade jag (förstås) fött vaginalt. (Barnet låg i säte då och nu är livmodern lite väl skadad för att utsättas för värkarbete, dessutom satt även denna bebis när vi var inne på extra kontroll i förra veckan. Nu spelar det ju ingen roll om den har rumpa eller huvud uppåt i och med att det ändå blir snitt).

Min svägerska födde sin andra nyligen (på nämnda BB). Hon var stencool, de åkte in precis när det var dags; det tog ungefär 25 minuter från det de kom innanför dörren tills barnet var ute! Hon hann inte ens få lustgas. Den förlossningen hade varit kul att få se; hur (relativt) "enkelt" det faktiskt KAN vara.

Jag blir för övrigt också väldigt väldigt berörd just när bebisen kommit ut; att se glädjen i föräldrarnas ögon. Och jag ser SÅ fram emot att få vårt lilla mirakel (ja, för så känns det med hänsyn till hur osannolikt det verkade med syskon för ett par år sen.... finns tråd om detta härinne, bara att söka) ut till oss i världen i slutet av april -början av mja.
 
Sv: "En unge i minuten"

Här är en till som sitter som naglad framför tvn på måndagkvällarna.
Jag tycker just den här förlossningsserien är väldigt lugnande. "Det fixar sig" -på något vis och klarar man inte av det själv så löser det sig ändå.
Med BF imorgon så är förlossningen det sista jag oroar mig för faktiskt och det känns skönt :D
 
Sv: "En unge i minuten"

Håller med om att det inte ser speciellt mysigt ut på just den förlossningsavdelningen.
Jag har fött mina 3 barn i Nyköping. Där är rummen inte alls så där sterila och kala. Rummen har färg på väggarna, en fåtölj, gardiner och eget badrum med badkar.
 
Sv: "En unge i minuten"

Bryr man sig verkligen om inredningen när man väl är inne och ska föda barn? :confused:

Jag hade kunnat föda i ett rum med bara en säng och lustgas och i övrigt betonggrått, hade inte kunnat bry mig mindre helt enkelt...
 
Sv: "En unge i minuten"

Bryr man sig verkligen om inredningen när man väl är inne och ska föda barn? :confused:
Nej, verkligen inte. Jag födde i Västerås för ett år sedan och det absolut enda jag minns av det de visar i programmet är receptionen. Har absolut inget minne av inredningen öht. Jag var helt borta och låg och blundade hela tiden. När bebisen väl kommit ut tittade jag på honom istället. :love:
 
Sv: "En unge i minuten"

Bryr man sig verkligen om inredningen när man väl är inne och ska föda barn? :confused:

:D
Poäng!
Jag har massor av åsikter när jag tittar på det där programmet. Allt från att jag tycker att det gröna landstingstäcket ser för jävligt ut till att jag vill ha med en egen nyfödd-mössa till min bebis.
Men det är väl sånt som man knappast hinner med att fundera så mycket om där och då...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 546
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Inför min förra förlossning (som var min första) var jag mer rädd för epiduralen än för smärtan. Jag är jättenöjd med hur förlossningen...
2
Svar
33
· Visningar
3 706
Senast: Comfort
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 795
Senast: Emelei
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 009
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp